Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Hallo allemaal,

Gisteren was ik bij de DA voor inentingen met mijn chronische niesziektekatje Puck. Ze had haar inentingen nog niet gehad omdat ze voorheen nog niet gezond genoeg was om ingeent te worden. Ze is nu een jaar en 4 maandjes en gelukkig redelijk gezond.
Bij het controleren van haar gebitje bleek wel dat haar tandvlees erg rood was en dat ze veel tandplak heeft. De DA vertelde dat dit veroorzaakt werd door het virus dat ook de niesziekte veroorzaakt. Hij vertelde dat ik het beste iedere dag haar tanden kon gaan poetsen omdat ze anders over een paar jaar haar tanden misschien al zou moeten missen. Ik schrok hier best wel van; ze is nog zo jong, en in de meeste informatie die je over niesziekte leest staan gebitsproblemen niet echt beschreven.
De tandenborstel en de tandpasta zijn nu in ieder geval bij de dierenarts besteld en de dierenarts gaf ook een link mee van een site waarop een filmpje staat waarin beschreven wordt hoe je een kat stap voor stap in een maand kan laten wennen aan het tandenpoetsen.
Ik wilde deze link even met jullie delen:

http://www.vet.cornell.edu/FHC/healthin ... topics.cfm

Het is een site van een Amerikaanse dierengeneeskunde universiteit en er zijn ook allerlei andere handige filmpjes te vinden. Bovendien ook veel informatie over andere gezondheidsonderwerpen!

Misschien hebben andere forumleden er ook wat aan!
Ook vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die al een tijdje tandenpoetsen en of dit effect heeft.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Admin »

Ik heb het tandenpoetsen geprobeerd bij 3 van onze 4 katten (de ander laat het echt niet toe), maar met een tandenborstel (voor katten) lukt het niet. Ook wordt dan aangeraden om een gaasje om je vnger te winden met een beetje kattentandpasta erop en daarmee over de bovenkiezen en tandvlees te wrijven, maar onze katten hielden allemaal zoveel mogelijk hun mondhoeken/lippen krampachtig gespannen, zodat je er niet tussen kan komen met een droog gaasje en het moet eigenlijk droog zijn voor een zo groot mogelijke wrijving.

Uiteindelijk heb ik gewoon een beetje tandpasta op het topje van mijn wijsvinger gedaan. Met de kat op de grond houd ik de kat met zijn rug naar me toe tussen mijn knieen (je moet dan dus op je knieen zitten) en met de wijsvinger van mijn rechterhand kun je dan de linkerbovenkant van zijn gebit schoonwrijven en andersom. De beste manier is om met je andere hand te zorgen dat de kaken van de kat op elkaar blijven, anders gaan ze proberen te kauwen en dat is niet bevorderlijk voor je vingers ;-)

Of het effect heeft? Ja, maar alleen als er nog geen tandsteen zit of als de kat pas een gebitsreiniging heeft gehad bij de dierenarts. Als de kat al tandsteen heeft, dan voel je dat onder het wrijven met je vinger. Met wrijven/poetsen krijg je tandsteen niet weg.
Zelfs als de kat tandsteen heeft en een rood randje langs het tandvlees, is het altijd beter 1x daags te poetsen, dan niet, want je haalt er toch vuil en bacterien mee weg.
Als de kat een pijnlijke bek heeft van een ontsteking, niet poetsen, maar naar de dierenarts gaan voor een gebitsreiniging. Ook verandering van voer kan het misschien helpen voorkomen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Kattenbella »

Een goed middel bij deze aandoening , het herpesvirs, is L-lysine met b6 Dit versterkt de weerstand. Je kan het bij de groene os bestellen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Toevallig (najaa niet toevallig natuurlijk) heb ik een pot L- lysine van de groene os in mijn keukenkastje staan. Ik heb dit een tijdje gegeven maar ben daar toen mee gestopt omdat ik eigenlijk het idee had dat het niet zo heel veel hielp... Misschien toch maar weer gaan geven...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Kattenbella »

Mijn dierenarts bevestigt de werking hiervan ook. Ik moet het ook weer gaan geven. Het is een combinatie denk ik van het behandelen van het gebit samen met dit middel en middelen tegen de chronische nies. Ik heb hiervoor echinaforce en nysileen (VSM) Dat gebruik ik ook weer voor Cypies nies. dat helpt wel tegen de nies. Ecihina is ook goed tegen ontstekingen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

@ admin: Bedankt voor je informatie! De DA liet ook al zien dat het met een vinger ook al goed ging. Hij zei dat tandplak bij katten makkelijker te verwijderen is en een borstel is dan misschien ook niet nodig is. PUck is nu nog jong en ze had zover ik weet nog geen tandsteen. Ik ben er dus redelijk vroeg bij. Ik ga proberen om het zoals in het filmpje te doen. Puck is niet heel erg lastig; ze is ook gewend aan oogdruppels, neusdruppels ed. Dus ik heb goede hoop dat ze als ik het goed opbouw, ze het wel gaat toelaten.

@ kattenbella:
Ook bedankt voor het delen van jouw ervaring.
Puck heeft vooral last van traanogen en een vies neusje. Ze lijkt niet erg vol te zitten (geen nies of snot/slijm), maar ik hoor haar ademhaling soms wel, en ze ruikt uit haar bekkie.
Ik weet niet of Echinaforce dan evengoed effectief is? Kun je me vertellen hoe het met de hoeveelheden zit? Hoeveel druppels mag je een kat van amper 3 kg geven?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Kattenbella »

Ik heb hier geen druppels, maar pillen van Bloem. Cypie is lang geen 3 kg en die geef ik 1/4 tot een half pilletje. Ik ben er net weer me begonnen, omdat ze het zo benauwd heeft. Echina is voor het verhogen van de werstand, dus dat is altijd goed. Nysileen is echt tegen de niesklachten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Ik heb hetzelfde probleem met Hummel. Hummel heeft ook chronische niesziekte en heeft ondertussen al zo'n 5x een antiobiotica kuur gehad in een half jaar tijd. Toen heb ik druppels voor haar neus gekregen en sindsdien, het het gebruik van l-lysine gaat het hardstikke goed!!
Alleen ben ik er achter gekomen dat ze nu last heeft van tandvleesontsteking. De randen boven haar tanden zijn rood en ze stinkt uit haar bekje.
Ik heb vandaag bij http://www.huisdierendokter.nl Gingvit tabletten besteld tegen de tandvlees onsteking en vloeibare enchinacomplex voor het verhogen van haar imuunsysteem. Ik gaf haar enchinaforce tabletjes van dr Vogel maar heb me ondertussen laten vertellen dat vloeibaar beter zou zijn, waarom dat zo is weet ik niet precies, schijnt beter te worden opgenomen.
Ik denk dat Hummel last heeft van een lage weerstand en daarom zo ontvankelijk is voor dit soort infecties.
Heel veel beterschap met jullie niezerds!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Kattenbella »

Anne,

Bedankt voor deze tip. Ik ga die gingvit tabletten erbij bestellen. De druppels zijn gemakkelijker te mngen met voer en nemen misschien ook beter op, dat zou kunnen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Bella zouden ze dat dan wel lusten als je het over het voer druppelt? Ik heb me laten vertellen dat het niet geheel reukloos is... ;-)
Ik zat er over te prakkiseren om Hummels bekje maar geopend te houden en het er gewoon in te druppelen maar zoiets gaat in theorie natuurlijk altijd goed en in de praktijk valt het giga tegen ;-)
Dus laten we elkaar op de hoogte houden welke manier het het beste is :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Kattenbella »

In druppels zit veel alcohol, dus dat is naar ingeven in het bekje. Ik doe het in een beetje voer en laat het even staan, zodat de alcohol verdampt. Minousch eet zo prima haar Cox compositum en dat ruikt megasterk. Zelfs Tannetje Koning twijfelde of ze dit zou nemen, maar het gaat er prima in. Gewoon proberen denk ik ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

okee, bedankt voor de tip
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Kattenbella »

Hoeveel eachinadruppels geef je trouwens?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Anne »

2 maal daags 5 ;-) Het is gisteren allemaal gearriveerd. De gingvit tabletten kun je vermalen tot pap ( met een heel klein beetje water) en die kun je gelijk op het ontstoken tandvlees smeren
( was een tip van de huisdierendokter, dan werkt het nog beter in) Ik heb het twee keer gedaan en ik merk dat Hummel toch wel begint tegen te spurtelen....
De druppels zuig ik met wat water op in een spuitje en spuit in in haar bekje, zo weet ik zeker dat ze ze binnen krijgt...Ze eet nog met 5 andere katten en soms verwisselen ze van bakje..
Is het bij jou al binnen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Gebitsproblemen bij chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Hoi Bella en Anne,

Ik was benieuwd of jullie al enig effect merken met de ginvit tabletten.
Vorige ben ik voor voor het eerst met Indy (mijn andere kat en de moeder van Puck) bij de DA geweest voor de jaarlijkse inentingen. De arme schat was zo bang... Haar tong hing uit haar bekje van de spanning.. Gelukkig de vrouwelijke dierenarts; ze lijkt iets minder bang voor vrouwelijke 2-beners.

Helaas blijken de gebitsprobleempjes in de genen te zitten; zelfde verhaal als dochterlief. Ik zou haar tanden eigenlijk ook moeten poetsen. Nu gaat dat zeker niet lukken dus ik ben een beetje aan het zoeken wat ik nog meer zou kunnen doen. De DA adviseerde ook dental-brokken, maar ik twijfel eigenlijk een btje aan het effect daarvan..

Nu schijnen er ook nog een soort algenpoeders voor in het drinkwater te zijn maar daar moet ik me nog een beetje in gaan verdiepen..De L-lysine ben ik ik in ieder geval weer gaan gebruiken...
Puck stinkt nu echt behoorlijk uit haar bekje... :(
Plaats reactie