Verklaring gedrag?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Aidualc26
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2011 12:46

Verklaring gedrag?

Bericht door Aidualc26 »

Ik sta een beetje voor een dilemma.

Ik heb twee 3-jarige poezen die beide buiten komen.
De één is regelmatig echt de hort op en de ander komt de tuin niet uit.

De dame die voornamelijk buiten komt (ik noem het meer een puber, voornamelijk thuis om te eten en te slapen) is sinds ze nu bijna een jaar buiten komt niet echt 'aardig' meer voor haar zusje. Dit terwijl ze voorheen nog lekker samen in een mandje te vinden waren en elkaar wastten.
De andere dame vind het leuk om geregeld te spelen en als zuslief thuis komt wil ze dit dan ook met haar. Tevens probeert ze haar zusje voor het eten te wassen/likken maar beide zaken worden met gegrom en geblaas afgekeurd.

Ik vind dit echt heel jammer en ook een beetje zielig voor de huispoes die wel contact zoekt maar dus steeds op weerstand stuit.

Ten eerste heb ik de vraag of een heel ervaren iemand hier wellicht een verklaring voor heeft....?

Ten tweede zou ik graag de mening horen hoe anderen over het idee denken om er voor huispoes een maatje bij te halen. Hier kleeft dan wel het risico aan dat als de kitten eenmaal naar buiten kan deze ook vaak weg zal zijn... En in hoeverre kun je het karakter bepalen van zo'n kleintje... En rekening houdend met beide dames, dan voor een vrolijk, uitbundig of juist een meer timide katje/poesje gaan.
Verder vraag ik me af hoe mensen het voor elkaar krijgen om een kitten binnen te houden terwijl de huidige bewoonsters gewend zijn om in en uit te kunnen lopen...

Beide poezen heb ik op 1,5 jarige leeftijd in huis genomen omdat iemand er niet meer voor kon zorgen. Helaas is het me niet meer gelukt om ze iets aanhankelijker te maken. Ik hoop dat iemand me iets wijzer kan maken...
Gebruikersavatar
Rman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 sep 2007 15:25

Re: Dilemma? Verklaring gedrag??

Bericht door Rman »

Een derde kat erbij? Ik zou het zelf niet doen, de kans is groot dat de nieuwkomer niet "klikt" met de katten die je al hebt. Het kan best, zo heb ik het hier ervaren, dat de kat die nu veel uithuizig is, later weer wat huizellijker wordt en bovendien als het kouder wordt is de kans groot dat beide katten meer thuis zitten.

Ik heb zelf twee katers. De oudste (zwarte toen 1 jaar oud) komt uit het asiel, waar hij meer dan een half jaar verbleef de ander heb ik als kitten later (half jaar na de komst van de eerste kater) in huis gehaald. Ook deze katers waren erg leuk en lief voor elkaar, na een jaar samen ging de kater uit het asiel veel zwerven en kwam soms alleen thuis voor het eten. Na twee zomers merkte ik dat ook de oudere kater nu weer veel thuis is en ja soms spelen, wassen slapen en vechten ze met elkaar, maar niet zoveel als in de begintijd. Katten vragen geduld, een goede oefening.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma? Verklaring gedrag??

Bericht door Adriana »

huispoes wast grompoes bij binnenkomst en dat kan ik volgen want grompoes ruikt 'vreemd'.
grompoes waardeert dit niet zo maar grompoes komt het territorium van huispoes binnen. maar grompoes kan ook vinden dat haar territorium niet meer jofel ruikt..

een derde erbij kan altijd maar waarom denk je dan automatisch aan een/één kitten?
wat is er tegen een schat van een jong volwassen of zelfs al iets oudere kater, waarvan bekend is dat ie geen enkele behoefte heeft iets van de wijde wereld te zien?
t blijft een lastig probleem en niemand kan in de toekomst kijken hoe het uitpakt. wat je wel kunt doen is erg uitgebreid praten met de medewerkersters van het asiel en missch moet je zelfs een paar keer matchen voordat je een lief vriendje/innetje voor huispoes hebt gevonden.
overigens is niet te voorspellen hoe grompoes daarop gaat reageren en het is met dit soort zaken altijd: je weet wat je nu hebt en t is afwachten of de verandering ook verbetering gaat worden..
en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Aidualc26
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2011 12:46

Re: Dilemma? Verklaring gedrag??

Bericht door Aidualc26 »

Nou wat ik hier en daar een beetje opgevangen heb is dat een kitten over het algemeen gemakkelijker geaccepteerd wordt dan een oudere kat/poes.
Nou vangt mijn bovenbuurvouw voor de dierenbescherming een moeder met drie kittens op. Vandaar de link naar een kitten.

Ik vind het echt lastig, ik zou me echt heel schuldig voelen als grompoes (Baco) dadelijk helemaal niet meer thuis komt.
Overigens komt ze iedere dag om etenstijd thuis (of ze komt op mijn geroep) en na half elf 's avonds is ze binnen en dan gaat de deur dicht.
Huispoes (Diesel) slaapt op een dekentje op bed en grompoes in haar mandje naast het bed.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door Anne »

Met een kitten heb je inderdaad het meeste kans dat het goed gaat, zij worden makkelijker geaccepteerd dan oudere poezen. Er zijn in het asiel genoeg binnenkatten te vinden, deze katten zijn het naar buiten gaan niet gewend en als je dat zo laat weet je zeker dat het geen hotelganger wordt.
Aan jou de keus
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door AliceAbbey »

Lastig, zowel voor jou als voor de katten. Een kitten kan je erbij nemen, maar dan moet er ook wel tijd, geld en wil. Nog een kat erbij kan natuurlijk extra verantwoordelijkheid met zich meebrengen, maar misschien wel fijn zijn voor de andere kat. Zelf denk ik ook dat een kitten makkelijker wordt geaccepteerd dan een oudere kat.

Ik wil je veel succes wensen.
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door loek »

Maar ze vechten niet echt? Grommen niet constant? Misschien is het wennen aan de 'nieuwe' situatie. (wennen aan elkaar..aan de 'nieuwe rollen'?)
En moet jij ook gewoon wennen aan deze situatie. Tenminste als het bij af en toe een grommetje blijft...lijkt het me niet heel erg. Ik snap dat je liever dat knuffelplaatje ziet. Maar volgens mij is het heel vaak zo dat katten dat niet meer doen als ze ouder worden.
Mijn ervaring is dat in ieder geval wel. Eerste jaar ongeveer twee handen op 1 buik (letterlijk zeg maar) constant samen, samen slapen, elkaar wassen etc. (zie mijn foto hiernaast..aaah) Nu kan ik me de laatste keer dat ze dat deden niet meer herinneren. (hoewel de 1 de ander wel nog af en toe wast...maar daar is de 1 of de ander het ook net altijd mee eens...'rot op met de tong uit mijn oor' zegt de 1 dan tegen de ander haha)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je huispoes heel blij zou zijn met een maatje, en dat hoeft dan zelfs geen kitten te zijn, maar gewoon een rustige huispoes die wel jonger is dan haar.
Maar ik denk ook dat de kans groot is dat je buitenpoes dan niet meer naar huis komt. Dat ze steeds meer wegblijft.
Tenzij je haar dwingt om binnen te blijven en de nieuwkomer te leren kennen, zal ze hem waarschijnlijk gaan mijden en daarmee ook je huis.

Wat ik dus zou proberen is je poes eerst een tijdje binnenhouden en zien of het zo dan niet goed komt tussen de twee poezen die je nu hebt.
Als ze echter echt een eenzaat blijkt te zijn, is een knuffelmaatje voor je andere poes wel leuk, dan heb je twee knuffels en eentje die op zichzelf kan zijn zoals ze wilt, maar ik zou het eerst zo proberen.
Als je het niet ziet zitten om de buitenpoes een tijdje binnen te houden, zou ik niet aan een andere kat beginnen, omdat ze dan dus zo goed als zeker steeds minder thuis komt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door Adriana »

is grompoes wel gechipt? ik weet niet of 'tijdje binnenhouden' tot de uitvoerbare mogelijkheden behoort, sommige katten worden dan verschrikkelijk dwars en kunnen zich heel vervelend gaan gedragen, zoals wildplassen bv.

als je er een kitten bijneemt, dan bij voorkeur altijd twee kittens, want de kans is heel erg groot dat er geen aansluiting is, zelfs als er een half jaar tussen zit kan het al niet meer klikken.. een wat oudere kat heeft geen boodschap aan de redelijk wilde buien van een kitten en dat schept geen band...
huispoes zal waarschijnlijk wel veel gezelschap aan die eventuele kittens hebben en als ze allemaal > 2 jaar zijn, dan kan dat een groep worden die elkaar goed verdraagt.

wat grompoes gaat doen is door niemand te voorspellen... het kan zijn dat grompoes een solopoes is, die huis en baasje voor zich alleen wil hebben.
grompoes zou missch een eigen plekje in huis kunnen krijgen voor haar alleen met haar luchtje...
je zou de situatie uitgebreid kunnen doorspreken met mw's van het dichtstbijzijnde asiel, die denken graag mee over oplossingen en kunnen missch met goeie ideeën komen....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door castratenkoor »

Ik snap de redenatie niet zo goed, als je een binnenpoes uit het asiel haalt en jij laat die los, want dat is gebruikelijk bij jou, dan is het geen binnenpoes meer.
in mijn optiek heb je dan geen enkele garantie wat de poes met de nieuw verworven vrijheden gaat doen.
Zou ook heel goed kunnen dat het eropuit gaan zo goed bevalt, dat je ook de nieuwe poes amper thuis ziet. Je hebt gewoon geen garantie op dat gebied.

Lijkt mij een beter plan een ren of afgeschermde tuin te nemen en dan pas eventueel een nieuwe poes.
Dan went alles goed aan elkaar en kan grom-poes (om haar zo maar even te blijven noemen) toch naar buiten. En je voorkomt het min of meer verwilderen van grompoes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Aidualc26
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2011 12:46

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door Aidualc26 »

Iedereen bedankt voor het advies!

Ik heb besloten in ieder geval voorlopig af te zien van een derde maatje.
Tot mijn verbazing sprong grompoes gisteravond, na het sluiten van de deur op mn schoot en ging uitgebreid liggen slapen... En van de week toen ik het avondeten gaf liet ze de likjes van huis poes toe.. Ik hield mn adem letterlijk in!
Het is echt van dag tot dag anders. Alleen het echt bij elkaar liggen is er niet meer bij. Maar gezien jullie reacties komt dit dan toch vaker voor.
Ze zijn samen bij me gekomen en ik wil echt niet hebben dat door de komst van een derde, grompoes dadelijk helemaal niet meer thuis komt. Ik moet maar gewoon accepteren dat de situatie zo is en ik moet huispoes dan maar zelf wat meer/extra aandacht geven. Zoals eerder gezegd, de komst van een derde kan ook voor allebei GEEN verrijking zijn. Dat risico wil ik op dit moment, zoals de situatie nu is, niet nemen.

Ik wil iedereen in ieder geval bedanken voor de goede raad/advies.
Je wil het zo goed mogelijk doen en soms twijfel je wat dan daadwerkelijk het beste is voor ze.

Groetjes Claudia
AliceAbbey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:41
Locatie: Eindhoven

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door AliceAbbey »

Fijn dat er toch wat veranderingen in zitten. wat positieve dingen. Ik denk dat het misschien ook maar beter is dat er geen 3de bij komt. Ik zou het zo laten en het aankijken, zeker nu het beter gaat. Als Huispoes het echt vervelend vindt, denk ik dat je er echt wel achter komt. Dan zal ze misschien zelf wel een oplossing zoeken.

Heel veel succes!
Alice&Abbey <3

Mini&Alain. Always in my heart.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door Anne »

Fijn dat het nu wat beter gaat!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verklaring gedrag?

Bericht door Adriana »

tja, konden ze maar praten hè? dan zou je veel sneller weten wat je beter wel/niet kunt doen. wat je ook nog kunt doen is bij de ds of drogist een flesje valeriaandruppels kopen, paar op een wattenschijfje en daarmee door de lucht wapperen als grompoes uit zijn hum thuiskomt. en missch draait ie na een tijdje wel weer wat bij..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie