Kattengras

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kattengras

Bericht door daantje »

Ik heb zelf altijd gewoon kattengras in potjes die kant en klaar verkocht worden bij ieder tuincentrum. Zo duur is het niet en de meiden genieten er altijd van. Bovendien doen we er ook best wel lang mee ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Kattengras?

Bericht door Seetje1980 »

Ik ben nu kattengras aant kweken in zoon bakje. Zaten zaadjes in het ging kiemen maar klein beetje groeien maar nu lijkt t of t niks meer doet. Maar heb nog andere zaadjes die probeer ik in en potje met potgrond te planten misschien dat dat iets wordt. Heb voor de meantime dus maar even een plantje gehaald bij t tuincentrum. Penneke ging er gelijk van eten en heeft dat daarna nog 3 keer gedaan. Er stond ook op t potje dat ze t naar behoeften eten. Maar ik heb nog steeds geen haarbal gezien of dat ze er last van heeft. Ik dacht juist dat ze dat gras alleen maar nodig hadden om dat overgeven op te kunnen wekken. Maar heb haar nu 4 weken en ze is een langhaar die haar vacht heel goed verzorgt maar dus nog geen haarbal gezien. Onze oude kat (ook langhaar) likte zichzelf niet eens zoveel en moest er wel 1 keer in de maand een haarbal uitgooien. Denken jullie dat t kwaad kan dat Penneke nog niets heeft opgegeven? Ze krijgt wel af en toe van die haarbal snoepjes van de whiskas maar 2 per dag en soms niet en op de verpakking staat dat je er 8-10 per dag moet geven. En dat gras hoeft ze dus ook niet van te spugen, niet dat dadelijk alles verstopt zit?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kattengras?

Bericht door daantje »

Ik koop gewoon maar weer plantjes bij de intra-tuin, voor onze vier meiden werkt dit toch het allerbest, ze zijn er dol op ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras?

Bericht door Adriana »

Seetje1980 schreef:Denken jullie dat t kwaad kan dat Penneke nog niets heeft opgegeven? Ze krijgt wel af en toe van die haarbal snoepjes van de whiskas maar 2 per dag en soms niet en op de verpakking staat dat je er 8-10 per dag moet geven. En dat gras hoeft ze dus ook niet van te spugen, niet dat dadelijk alles verstopt zit?
nee hoor, onze katten eten alle redelijk wat gras en poepen dat ook gewoon weer uit. soms drol aan touwtje maar er heeft er nog nooit eentje verstopt gezeten en ik heb daar ook nog niet over gehoord. Enzo eet wel eens te overdadig en kotst dan binnen 5 minuten al het gras eruit. het gaat om de sappen en vits mins en enzymen die daarin zitten, die zijn erg belangrijk voor katten, zeker als de rest van het voer te hoog verhit is, want dan leggen de enzymen het loodje en ze hebben ze toch nodig.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Bentley2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2011 23:25
Locatie: Leiden

Vraag over kattengras (met foto)

Bericht door Bentley2010 »

Is dit kattengras voldoende uitgegroeid om het al voor te schotelen aan de kat?
Het staat al een aantal dagen op een lichte koele plek ....

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vraag over kattengras (met foto)

Bericht door MarjanR »

Ja, gewoon doen :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Vraag over kattengras (met foto)

Bericht door Mimosa »

Het nadeel met die bakjes van de dierenzaak/het tuincentrum is dat ze het gras er met dat losse substraat erbij uittrekken.

Je kunt ook zelf een mooi potje uitzoeken, daar wat potgrond in doen en er dan gerstzaadjes in zaaien. Gerst kun je kopen als kippenvoer, hier in het dorp betaal ik 3 euro voor 5 kilo, dat is dus enorm weinig en daar heb ik de laatste keer 3 jaar mee gedaan, inclusief zakjes gerst weggeven aan kennissen met katten.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over kattengras (met foto)

Bericht door Adriana »

tarwe en of gerst is ook te koop bij de eko winkels of op de eko markt in de buurt. (op woensdag in Leiden.. en anders bij De Brandnetel.. hihi!)
hier kunnen ze daar niet afblijven en ik kan een potje met kiemend tarwegras niet zomaar in de vensterbank zetten, is binnen de kortste keren kaalgegraasd!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

vraagje. ik denk dat ik allergich ben voor kattengras. sinds ik het heb staan zijn mijn ogen ontstoken. moet iedere ochtend handmatig mijn ogen open doen. maar sproet vind het wel erg lekker. hij eet er gemiddeld 2 a 3 keer per week iets van. dan zie ik dan aan zijn ontlasting. daar vind ik de gras sprieten in.
ik wil eigenlijk wel ander gras gaan proberen om te kijken of ik daar beter tegen kan. maar wil dan wel gras proberen die kwa smaak lijkt op kattengras.
hebben jullie nog tips?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattengras

Bericht door Adriana »

je kunt hele tarwekorrels kopen bij een molen in de buurt, op een eko markt of in een eko winkel. nee, als je ogen daarvan zo van slag zijn, dan zou ik het spul onmiddellijk het huis uit zwiepen. steek een pol schoon gras uit ergens in de buurt en kijk wat Sproet daar mee doet.
je zult hoop ik niet allergisch voor gewoon gras zijn...
heb je dat kattengras in de dierenwinkel gekocht?
er zijn zo veel verschillende soorten planten die doorgaan voor kattengras....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

heb het kattengras gekocht in een planten winkel.
gewoon gras komt helemaal niet mijn huis binnen komt. daar ben ik denk ik nog allergischer voor.
ben voor bepaalde grassen allergisch. welke weet ik effen niet uit mijn hoofd. tarwe korrels kan ik wel eens voor kijken. eens kijken of ik die kan laten groeien. zulke groene vingers heb ik niet haha.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mimosa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 sep 2011 14:07
Contacteer:

Re: Kattengras

Bericht door Mimosa »

Je hebt gerst, tarwe etc wat er een beetje uit ziet alsof het ook op het gazon kan staan.

Zeg maar dit spul;

Afbeelding

En je hebt cyperus zumula, dat is van dat scherpe katten"gras" wat je meestal kant-en-klaar in potjes kan kopen en wat katten belachelijk lekker vinden.

Afbeelding

Wat katten ook graag lusten is graslelie, chlorophytum. Klinkt raar want echte lelies zijn vreselijk giftig voor katten maar deze niet, graslelie wordt juist genoemd op allerlei lijsten van niet giiftige planten voor katten op internet, zoals op deze van de amerikaanse dierenbescherming; http://www.aspca.org/Pet-care/poison-co ... mosum.aspx
Momenteel in de aanbieding bij de Intratuin onder de naam "snuffelblad" voor konijntjes in het kader van dierendag. Misschien koop iik er ook nog want de stekjes die ik van iemand heb gekregen zijn al half opgevreten door m'n katten.
Groetjes van mij en Ernesto, Mimosa, dEUS en Flynn
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kattengras

Bericht door pinguin »

bedankt voor de tips. ga er zeer zeker naar kijken. intratuin zit hier ook nog wel in de buurt dus daar kan ik ook effen kijken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Kattengras

Bericht door silfje »

is chlorophytum niet giftig? Dan ga ik een stekje aan een vriendin vragen.

ik heb op mijn zooplus punten gimpet hij grass gekocht, omdat de katten als ze in een tuigje buiten zijn altijd van het gras eten.

dat is het grastype van de eerste foto (mooie katten op beide foto's trouwens!) en daar knabbelen ze allebei graag aan.

Ik geloofde niet dat het binnen 4 dagen kon groeien maar dat hebben ze gehaald.
gelukkig zit er geen aarde in, maar een soort korrels. mocht het omvallen dan ligt er in elk geval geen modder.

Nu beginnen de buitenste randen een beetje dor te worden, misschien door de droge verwarminslucht.

Het is in elk geval makkelijk spul
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Kattengras

Bericht door Mirjam86 »

Pinguin ik ben bang dat je ook van tarwe last zal krijgen. Ik ben zelf ook allergisch voor pollen zoals gras. Maar tarwe is bij mij nóg erger...

Ik doe hier wel eens een potje kweken in de schuur en dan de sprieten verknippen en bij hun natvoer geven. Dan heb ik er maar heel even last van. Ik heb enge verhalen gehoord van hele sprieten die in de neus en luchtwegen vast bleven zitten dus ik durf het ook niet zo goed zo te geven..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie