Te onstuimig kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
astivejo
Kitten

Te onstuimig kitten

Bericht door astivejo »

beste poezenliefhebbers,

Ik weet dat het onderwerp al veel aan bod is gekomen maar toch zou ik graag jullie advies inwinnen.
We hebben al vier weken een kitten in huis. Het was een weesje en hebben het onder onze vleugels genomen. Onze kater van 1.5 jaar oud heeft twee dagen geblazen en gebromt maar daarna was het gedaan.
Mijn probleem is nu dat lOUIS onze grote kater nog enkel naar huis komt om te eten en eventjes binnen te vertoeven, maar dan gaat RAF de jongste op hem af. lOUIS krijgt niet veel rust meer en gaat dan ook maar op een ander slapen.
Louis speelt dan een beetje met de kleinste maar zet het na een half uurtje toch weer op een lopen. De grote kater likt de kleine soms. ze apart houden lukt ook niet want ze zoeken elkaar op tot de oudste het op een lopen zet.

Zal het goed komen wanneer onze kleinste een beetje minder speels is? Of moet ik er rekening me houden dat de oudste steeds minder naar huis zal komen?
Ilone
Tijger
Tijger

Re: te ontstuimende kitten

Bericht door Ilone »

Dan kan je heel lang wachten, want een kitten is héél lang speels. En een verschiil van meer dan een jaar is groot. Groter dan je zal denken.
Dus nee, ik denk niet dat het al snel goed zal komen, en ja je andere kat zal waarschijnlijk steeds minder thuis willen komen. Áls hij op den duur nog thuis wil komen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

oei, weer een bericht waarin iemand stelt naar aanleiding van het lezen van een klein berichtje: het komt nooit meer goed.

een beetje positief mag ook wel, hoor... hoe kun je nou met zo weinig info deze indicatie geven? er zijn ook voorbeelden waar het wel bijtrekt. ik lees bijvoorbeeld dat de grote de kleine soms wast en dat vind ik al de goede kant heengaan. en maar twee dagen grommen en blazen is al helemaal kort. normaal duurt het wel 2 weken of langer. en ze zoeken elkaar vaak op? dat is het gedrag dat we willen zien.

dus komt het op mij over dat de nieuwkomer wel word geaccepteerd, maar dat ie wat te wild en te speels is voor de al wat oudere kater. (nou ja... 1,5 jaar is nou ook weer niet zo oud). Louis moet eigenlijk voor zichzelf leren opkomen (nee, nu even NIET) en het kitten moet dus leren dat er grenzen zijn in zijn speelgedrag naar anderen. misschien kun je het kitten het al proberen leren door hem eens (of wat vaker) te negeren als hij wil spelen.

ik zou het dus vooral nog even aankijken. misschien kun je overwegen LOUIS een tijdje binnen te houden? dan moeten ze wel leren samenleven... het kitten zal moeten leren dat LOUIS ook zelf ruimte nodig heeft. als LOUIS niet naar buiten kan, dus niet kan vluchten, zal hij moeten dealen met het kitten. de kans is dan groot dat hij dan het kitten een keer echt beu wordt, en zijn ruimte opeist. dat zal misschien met een blaas en een haal gepaard gaan, maar het kitten leert dan wel grenzen kennen, en dat is wat we willen.

zo zie ik het van hier met de info die je geeft.

veel succes :)
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 05 sep 2011 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik ben het eigenlijk wel eens met 8.6.
En 1.5 jaar is helemaal niet oud (laat Sara het niet horen, die krabbelt je zo aan je neusje hoor :lol:)
Ik denk dat Louis inderdaad even wat moet wennen, en omdat Louis steeds naar buiten kan dan went dat niet. Dan ontvlucht hij het.
Dus ja, houdt Louis binnen voor een week of twee.
En kijk dan hoe het gaat.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
astivejo
Kitten

Re: Te onstuimig kitten

Bericht door astivejo »

bedankt voor jullie raad.
Maar onze Louis is moeilijk binnen te houden. Hij is het gewoon de straat te doen, maar komt normaal meestal thuis slapen.
Ik zal het nog een beetje aankijken
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Als je Louis niet binnen houdt zal Raf hem inderdaad steeds meer wegjagen, als Louis al niet zelf gaat lopen. Ik denk niet dat je katten kan laten wennen als er eentje steeds buiten en eentje steeds binnen is. Iedereen gelijk voor de wet, anders werkt het niet.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je Raf al naar buiten moeten laten! AUB niet!

Als je Louis binnen houdt is de kans trouwens groot dat hij meer met Raf gaat spelen omdat hij ook zijn energie kwijt wil. Anderhalf jaar is inderdaad nog niet zo oud. Dus hij is vast ook nog goed actief. Dat is dan de basis om vriendjes te worden, en ik veronderstel dat je dat toch wil bereiken?
Daartoe moeten ze wel even wennen...

Je topictitel is wel wat vreemd. Ik zie niet in hoe een kitten ooit té ontstuimig kan zijn... Kittens zijn ontstuimig, dat hoort er nu eenmaal bij. Als hij het niet is, is hij ziek of ongelukkig, dus dit is heel normaal.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Ik ook met 8.6 Echt een tijdje binnenhouden! Klagen om naar buiten te gaan wordt echt minder en zal zelfs helemaal ophouden. Lijkt me de enige manier om te binden en er voor te zorgen dat de andere kat neit meer weg loopt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Adriana

Bericht door Adriana »

achtpuntzes schreef:oei, weer een bericht
...het komt nooit meer goed.

Louis moet eigenlijk voor zichzelf leren opkomen (nee, nu even NIET) en het kitten moet dus leren dat er grenzen zijn in zijn speelgedrag naar anderen. misschien kun je het kitten het al proberen leren door hem eens (of wat vaker) te negeren als hij wil spelen.
helemaal met Ilone eens en heb die periode hier zelf zo ongeveer net een beetje achter de rug.

en grappig 8.6.... denk je nou echt dat je een kitten kunt leren dat er grenzen zijn? dan gaat volledig tegen zijn instinct en de natuur in!
we noemen het spelen en dat is het dus niet.
het is oefenen en trainen voor later, voor vechten, jagen, vluchten. voor het ontwikkelen van spieren, reactievermogen, uithoudingsvermogen, opbouw en versteviging van botten.
een kitten moet uitgroeien tot tig maal zo grote katzel .. en alle jonge dieren doen het alleen noemen wij het bij onze katten 'spelen'..

Louis gaat dat uit de weg en dat heeft niks te maken met opkomen .. hij is al groot gegroeid en kan een heleboel dingen al en hoeft niet meer te oefenen..
hier neemt Enzo ook de kuierlatten als er kattenstorm heerst terwijl hij prima voor zichzelf kan opkomen en de bengels hem respecteren.
de agenda van een kitten verschilt hemelsbreed van die van een kat van een jaar ouder/jong volwassen kat en pas als ze zo ongeveer twee zijn dan maakt dat leeftijdsverschil niet zo veel meer uit.

en ook helemaal eens met Valerie: kittens zijn nooit te onstuimig, kittens zijn zoals ze door de natuur zijn geprogrammeerd en dat heeft dus een doel!
en daarvoor - ik schrijf het nog maar weer eens - dient dus een leeftijdsgenootje/kattenmaatje!!
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

tja, als louis niet binnen te houden is zal het inderdaad erg moeilijk worden.

ik stel gewoon dat Louis vlucht, in plaats van zijn territorium op te eisen, en te delen met de nieuwkomer. als je hem die kans tot vluchten ontneemt is de enige manier om aan elkaar te wennen. maar ja, dat is hier dus geen optie dus dan weet ik het ook niet...

@ adriana:

ik kom hier niet om de clown uit te hangen dus vind ik het jammer dat je me grappig vind.

in ieder geval,

succes met de situatie :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Sja, er wordt een vraag gesteld, en ik geef aan wat IK denk. Dat staat er overigens zelfs letterlijk, "ik denk".
Dat anderen het er niet mee eens zijn, is dat het punt van de vraagstelling?
Ik heb nérgens gezegd dat het nooit meer goed komt, waar haal je dat uit?
Ook heb ik niet gezegd dat dat oudere kat oud is, ik heb gezegd dat het leeftijdsverschil groter is dan je zou denken. En dat bedoel ik uiteraard betreft speelsheid, aangezien daar de vraag ook om ging.

Waarom ik nu zo "kort door de bocht" heb gereageerd?
Omdat we steeds goedbedoeld adviezen geven, en vervolgens te horen krijgen "ik heb niet gevraagd om jullie adviezen, wilde alleen antwoord op mijn vraag". Dus bij deze, alleen antwoord op de vraag ;)

Ik ben het overigens wel eens met het binnenhouden van Louis.
Zo heeft iedereen waarschijnlijk weleens na het geven van een reactie iets van "oja, dat kan ook" na het lezen van de daaropvolgende reacties.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ilone, ik begrijp je "kort door de bocht" reactie wel.
En ook dat je zegt; ik zie het niet snel goed komen.
Mijn reactie van "een kat van 1.5 is niet oud" is een reactie op het bericht van de ts ;)

Louis wordt niet binnengehouden.
Denk dat het heel lang gaat duren op die manier.
Louis zal waarschijnlijk winters wel wat langer binnen blijven, maar misschien zie je hem alleen nog voor het eten.
Tot dat Raf wat rustiger geworden is (kan wel 2 jaar duren, soms langer)

Je kunt Louis binnen houden, dat is een keuze van jou.
Ik dacht ook altijd dat het niet kon, en voila. Moos komt niet meer buiten sinds een jaar.
OK, Moos is wat ouder. Maar op het moment dat ik hem binnen ging houden voelde hij zich nog een jonge god. En geloof me, hij is oosters, die heeft me echt laten weten dat hij het daar niet mee eens was. En nog loopt hij nog wel eens verwachtingsvol met me mee naar de tuin- of voordeur.
OK, elke kat is anders. Maar probeer het gewoon 2 weken uit.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik zou de kater echt binnen houden anders went hij nooit en ik vind het heel wijs wat achtpunt zes zei, de kater zal zijn grenzen op den duur wel moeten aangeven en ja, daar leert het kitten van
Succes verder
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
astivejo
Kitten

Bericht door astivejo »

hallo,

Onze poezen hebben ondertussen voor de tweede nacht op rij samen geslapen.
Onze oudste poes slaapt terug op zijn oude plaats en de kleinste zoekt zijn eigen weg.

Bedankt voor jullie raad het zal ons wel lukken
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Dat is mooi om te horen!!
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie