Kitten bij poes (15 jaar)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
nala
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2011 22:42

Kitten bij poes (15 jaar)

Bericht door nala »

hallo, we hebben sinds 1,5 week een kitten van 3 maanden die heel graag vriendjes wil worden met onze oude poezebeest van 15 jaar. Deze vindt het natuurlijk helemaal niks want zij is al 15 jaar alleenheerser. Moet ik ze 'dwingen' bij elkaar te zijn met als gevolg dat Nala blijft blazen en grommen of moet ik ze uit elkaar houden? Dat doe ik 's nachts uiteraard wel en ook als wij gaan werken, want ik weet niet hoever ze gaat. Sammy doet vreselijk haar best om vriendjes te worden, maar Nala trapt er niet in.

Er denken er zelfs aan nog een kitten uit het asiel te halen zodat die kleine niet zo alleen is. Of is het beter nog een tijdje te wachten?

groet,
Jolanda
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: kitten bij poes (15 jaar)

Bericht door BillyJean »

Ik denk dat ééntje voor de kleine erbij een heel goede oplossing zou zijn. Tenslotte is 15 jaar en een kitten wel heel veel leeftijdverschil. Als je een kitten erbij neemt, dan kunnen de kleintjes lekker met elkaar stoeien en ligt "oma" lekker toe te kijken
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten bij poes (15 jaar)

Bericht door pearlsofpassion »

Heeft je poes van 15 ooit samengeleefd met andere katten? En zoja, hoelang en hoelang is dat geleden.
Zo nee: dan kan je het wel vergeten en beter een ander thuisje voor de kitten zoeken. Het spijt me, het klinkt hard, maar een kat die dat nooit gewend is laten wennen aan een soortgenootje, op die leeftijd is echt onbegonnen werk en daar doe je niemand plezier mee.

Als ze wel soortgenootjes gewend is, is een kitten erbij veruit de beste oplossing.
Niets dwingen, dat werkt niet, 's nachts uit elkaar halen mag, maar hoeft niet. Ik zou het misschien ook doen tot er een andere kitten is.
De kleinste wil spelen en zal dat inderdaad niet opgeven, maar jouw oudste gaat daar ook niet plots zin in krijgen, dus zonder speelkameraadje is de kans dat dat probleem blijft, wel erg groot. Ze hebben gewoon heel andere interesse's...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
nala
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2011 22:42

Re: kitten bij poes (15 jaar)

Bericht door nala »

Dank jullie voor je reactie. Onze nala is helemaal geen andere poezen gewend en het lijkt erop dat het meer 'onbekend maakt onbemind is'. Vandaag kwam nala regelmatig binnen en blaast wel als sammy langsspringt, maar ze doet verder niets. Overdag is ze eigenlijk altijd buiten en 's avonds komt ze binnen. Dan ligt ze sammy in de gaten te houden en deze houdt mooi afstand. Nala krijgt als ze binnen is extra aandacht, dus daar ontbreekt het niet aan. Ik denk dat we voor sammy toch een kitten erbij moeten nemen voordat zij straks ook geen andere poes meer accepteert. Mocht iemand dit echt een slecht idee vinden, dan hoor ik dat graag (eigenlijk niet graag, maar goed). Ik hou jullie op de hoogte.

Groet, jolanda
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten bij poes (15 jaar)

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies zou ook zijn nog een kitten erbij nemen. dan vermaken ze elkaar en zijn sociaal naar elkaar. Dan zullen ze de oude pos ook meer met rust laten denk ik.
Anders loop je het risico dat de oudste poes straks niet meer binnen wil zijn.
En dan de beide kittens jong castreren om de hormonen voor te zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: kitten bij poes (15 jaar)

Bericht door Catfish »

Ik heb een half jaar lang een logeerpoes gehad. Ze is 9 en heeft altijd alleen geleefd. Ik heb drie jonge katers... Daar was mevrouw niet van gediend. Dit hadden mijn jongens al snel in de gaten en lieten haar (meestal) met rust.

Ik zou je dus absoluut advisren om er een kitten bij te nemen, vind het een goed idee waar we hier ook vaak voor pleiten.

Hou wel in de peiling dat ze niet samen je oudere dame gaan belagen, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen. Ik ben het verder eens met Dinie. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten bij poes (15 jaar)

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet of ik dat wel zou doen.
Ik heb het eigenlijk ook zo gedaan, maar mijn meisje was wel ooit katten gewend (gewoon even vergeten). En ze was nog maar 5, had nog een heel leven voor zich. Bij een kat van 15 zie ik er zo het nut niet meer van in dat nog te gaan proberen leren...

Je kan zien hoe het loopt als er een kitten bij is, maar tegen dan zou de beide kittens herplaatsen vast ook geen optie meer zijn.
Ik zou het persoonlijk niet meer doen bij een kat van 15jaar. Ik zou die gewoon van haar leven laten genieten want de kans dat ze nog met de anderen leert omgaan acht ik zeer klein.
Aangezien ze het nooit geleerd heeft, en katten moeten dat nu eenmaal leren. Dat gaat zomaar niet, een kat die altijd alleen geweest is, die leert dat niet meer.

Dus het zal dan altijd zo blazen, grommen en stressen blijven, en de kans dat ze na een paar maanden gewoon wegblijft is ook niet klein.
Als je ze steeds naar buiten laat gaan, krijg je ontwijkgedrag en gaat ze steeds meer wegblijven, dus als je wil dat ze leert aanvaarden om met de anderen samen te leven, moet je ze toch binnen houden.
Maar dat wordt een proces van maanden, en rond het jaar komen de kittens in puberteit en is pesten een leuke bezigheid...

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe ze zich gedraagt en of ze van zich af kan bijten en haar grenzen stellen, maar als ze bang is, zie ik dat niet positief in...

Ik weet dat het ontzettend hard klinkt, het eigenlijk te laat is, en dat heeeel erg hard is, maar als je het beste voorhebt met je poes zou ik haar dit niet aandoen.
Het spijt me...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kitten bij poes (15 jaar)

Bericht door jojo »

Dat gaat zomaar niet, een kat die altijd alleen geweest is, die leert dat niet meer.
@ Valerie
Waar haal je die info vandaan?

Katten moeten zoiets leren ja, maar leren het nooit meer? Oei dat is kort door de bocht. In het verleden heb ik ook wel eens een senior opgenomen in huis, de laatste was Sophie, met een onduidelijke achtergrond en zij had kittens en was daardoor in het begin heel fel naar soortgenoten. Later toen haar kittens niet meer afhankelijk waren kon ik uit haar gedrag wel zien dat ze andere katten tolereerde en meer niet. Nog veel later, misschien wel een jaar later, werd duidelijk dat ze soortgenoten wel ok vond en ze deed actief mee aan het groepsgebeuren. Mijn allereerste solist, Sjimmie, was een redelijke aso en trok het moeilijk met volwassen katten. Echter, een kitten deed zijn katerhartje wonderwel smelten waardoor hij zelf aan het ontdooien sloeg. Hij begon zich aan te passen en heeft nog een aantal leuke jaren gehad voordat van ouderdom zijn pijpje uitging.
Echte solisten zijn lastig 'om' te krijgen en het zal lang niet altijd lukken, maar onmogelijk .... nee dat is niet altijd het geval.
Plaats reactie