Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

alles kan allergische reacties opleveren.
er zijn bovendien twee problemen die opgelost moeten worden en eigenlijk drie want het moet betaalbaar zijn voor drie katten..

orijen (eiwit 42%)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 5#analysis

applaws (eiwit 47%)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... aws/145878

happy cat (alleen via zooplus - zit methionine in maar miniem want staat op allerlaatste plaats in lijst)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition

sanabelle sensitive lam
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... dult/26538

sanabelle sensitive gevogelte
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... dult/26538

almo holistic (hert en rijst)
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... stic/80079


heb zelf ook weer eens zitten zoeken omdat het regent en ik niet buiten (volkstuin) kan werken..
.. bovendien heb ik bij mijn drie katers een darmprobleem (Maks) en een /krab/huidprobleem (Enzo). er is ook hier een groot verschil tussen de stofwisselingen van de drie katers, Maks bijv. heeft veel meer behoefte aan koolhydraten dan zijn broer en had regelmatig een te lage bloedsuikerspiegel.
Enzo is een erg nerveus dier met stress-gerelateerde klachten als ik met voer niet uitkijk.

er bestaat geen standaardoplossing, al zeker niet voor allergie-problemen.
met darmproblemen moet je denk ik oppassen met hoge eiwitgehaltes (Orijen, Applaws), sommige katten verteren dat niet goed en dat geeft stinkende ontlasting en rottend voer in de darmen.

en mijn ervaring is dat je niet kunt blindvaren op de ingrediëntenlijsten van fabrikanten.. ik had met een nierfaalkater grote en erg specifieke allergieproblemen en moest nierdieetvoer zoeken zonder dat stofje en toen bleek dat het stofje in veel meer voeders zat, zonder dat het was vermeld. alleen telefonisch zullen ze dat toegeven.. en analyse-overzichten zijn zelden compleet, doorgaans mist het gehalte kh/zetmeel en vaak fosfor en als niet wordt vermeld dat er bijvoorbeeld methionine inzit, wil dat niet zeggen dat het er dus niet inzit..

hier hebben we vooral baat bij Sanabelle sensitive beide soorten en de Almo holistics en bij voorkeur kip en ook wel zalm. en ze krijgen Happy Cat nier preventief omdat ik voorzichtig met hun nierfunctie omga. ik voer ze niet apart en ze eten alle drie vooral hun eigen brokjes, kennelijk omdat ze weten dat die goed bevallen. als snoepje krijgen ze een aantal malen per dag hun 'eigen' aanvulling en dat zijn dan speciale brokjes en Enzo krijgt destress van huisdierendokter en dat werkt, vooral ook op zijn eetlust, erg goed.
in vrijwel alle sensitive voeders zit rijst en dat schijnt veel allergieproblemen op te lossen en levert langzame koolhydraten die de bloedsuikerspiegel constant houden.

je zou bij medpets, zie onderin kunnen kijken naar bijv veendrenkstof of soortgelijk om de darmflora wat te verbeteren en echinea preparaten (nml health) om de weerstand te verbeteren. het zal een hele zoektocht worden maar dat is het voor iedereen met dit soort problemen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Nadientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2011 20:22
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Nadientje »

Geweldig dat jullie zo meedenken. Je wordt hier - zelfs binnen een dag - wijzer dan met zes bezoeken aan de DA, denk ik wel eens! ;)
Vanochtend vond ik wat diarree in zijn kattenbak, hij slaapt sinds dat Hills P. bij ons op de kamer (om het eten gescheiden te houden). Hoeft niets speciaals te betekenen, want hij poept al sinds Hills P. weer vast. Maar toch... Ik ga zo bij Pets Place een zakje Almo halen. Als het goed gaat, bestel ik het weer gewoon bij Zooplus...
En ik ga ook achter de producten voor zijn darmflora aan.

Nogmaals dank allemaal! Ook namens Alvin! :catani:
PluisenJennie

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door PluisenJennie »

Ik geef zelf al jaren Royal Canin Persian en daarvoor Royal Canin Fit 32 en was/ben hier nog steeds erg tevreden over.Alleen kitten Pluis eet voor het grootste gedeelte Carnibest(kvv)en mag daarnaast onbeperkt RC Persian eten dat staat altijd klaar voor hem.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door flower1980 »

Ik geef Royal Canin voor binnenkatten en af en toe natvoer van schesir (dat vindt ze heerlijk!)
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet opletten met vers en brok te combineren. De maag moet een verschillende zuurtegraad aanhouden voor deze zaken, en daar kan je problemen mee krijgen.
Je kan het blijven doen zolang je geen problemen hebt, maar als dat wel zo wordt, kan je beter de brok achterwege laten.
Er wordt aangeraden minstens een aantal uren tussen te laten, maar dat is op deze manier natuurlijk niet mogelijk.
Pas op, er zijn wel meer mensen die het combineren hoor, en dat gaat vaak helemaal goed, maar hou het gewoon in de gaten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
PluisenJennie

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door PluisenJennie »

Ik voer nu ongeveer 8 jaar vers aan mijn honden dus weet er wel wat van ;-).Maar dat verschil tussen zuurgraad etc is achterhaald(bron:Barfplaats bibliotheek).Ik merk bij Pluis ook geen problemen,maar hij eet 120 gram Carnibest en circa 20-30 gram RC,dus dat moet wel kunnen.Het kan misschien ook wel net als bij honden per kat verschillen,de ene verdraagt het wel de ander niet.Gewoon uitproberen.
manon3

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door manon3 »

Adriana schreef: en ze krijgen nog steeds een beetje RC kitten 36, met name om de toegevoegde l-lysine en heel opmerkelijk, hebben sindsdien een zeer frisse adem!
Ook ik gaf onze Boskat de RC Kitten 36 brokjes als snoepje vanwege de L-lysine.
Nu heb ik vanmorgen een nieuw zakje gekocht en zie tot mijn verbazing dat de samenstelling van deze brokjes veranderd is.
Er zit nu geen DL-methionine en geen L-lysine meer in de Kitten 36 brokjes.
Van de DL-methionine kan ik het nog wel begrijpen maar waarom in de Kitten brokjes geen L-lysine meer zit is me een raadsel.
L-lysine werkt toch weerstandsverhogend ?

Bij de Zooplus staat overigens wel nog de oude samenstelling vermeld.Meteen ook effe gekeken op de site van Royal Canin.
Brokjes van RC waar wel nog l-lysine inzit zijn de volgende:
Kitten Persian 32
Persian 30
Siamese 38
Maine Coon 31
Sphynx 33
British Shorthair 34
Reproduction Queen 34
Reproduction Babycat34

Ik dacht ik vermeld het maar effe omdat er meer mensen zijn die deze brokjes erbij voerden vanwege de gunstige eigenschappen van L-lysine.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je overzichtje ;-) :eclap: , dat scheelt me een heleboel uitzoekwerk.

nog maar even onze ervaringen, ik bedoel aanvaringen met Sanabelle en inmiddels ook met Happy Cat Niere.
van een aantal soorten Sanabelle, de kip- en lams sensitive en urinary heb ik hier zowel de 400gr als 2 kg verpakkingen,.
de 2 kg verpakkingen ruiken erg zurig en worden hier niet gegeten.
als ik dan brokjes van dezelfde soort uit het 400 grs zakje ernaast leg, dan vallen ze aan.
die ruiken goed en zoals gebruikelijk.
sindsdien koop ik dus van vacht+huid alleen maar de 400 grs verpakking en verder geen Sanabelle meer.

Sanabelle beantwoordt geen mails over dit probleem en Zpls is doorgeefluik en verwijst je naar Sanabelle. ik heb weinig waardering voor de houding van Sanabelle, ze moeten toch zo langzamerhand weten dat ze op aanzienlijke schaal troep aan het leveren zijn...

en vorige week opende ik een nieuwe verpakking van Happy Cat niere en jawel! zelfde luchtje maar minder sterk. ook Duits-achtig product.
als ik die brokjes laat uitdampen dan worden ze als laatste wel gegeten, maar alleen als ze overblijven en er niks anders meer te kanen valt.

begreep dat ik niet de enige ben en dat er meer van dit soort ervaringen op het Forum zijn.
het enige dat je kunt doen is geen grote verpakkingen Sanabelle kopen.
van Dinie weet ik dat haar 10 kg urinary (nog) goed rook, maar het is een beetje zonde om een 10 kg zak te moeten weggooien, omdat het echt niet opgegeten wordt. of er kans op gezondheidsschade is weet ik niet.. katten eten van nature geen bedorven/niet vers vlees..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

k heb ff zitten zoeken en uiteindelijk een berichtje naar Royal Canin gestuurd voor opheldering. want ik vind het zo vreemd dat het bij de andere soorten er in is blijven zitten en het alleen bij deze ontbreekt.. terwijl het extra op de voorkant van de verpakking wordt vermeld.
wat ik vermoed is dat bij het invoeren de kreet l-lysine er bij de analyse bij Zooplus is uitgevallen..
k meld het antwoord van RC wel hier..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

manon3 schreef:Ik dacht ik vermeld het maar effe omdat er meer mensen zijn die deze brokjes erbij voerden vanwege de gunstige eigenschappen van L-lysine.
yep, kreeg een Zpls-doos met een verse zak kitten 36 van RC en die was ook lysine-loos. ben benieuwd wat de uitleg van RC is...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door manon3 »

Ja, ik ben ook zeer benieuwd wat de uitleg van RC is hierover..........
Ook ik gaf deze brokjes speciaal aan mijn Boskat vanwege de L-lysine, ben blij dat ik maar een klein zakje heb gekocht want het is nu tenslotte weggegooid geld.
Ik denk dat ik zelf de Maine Coon brokken ga bijvoeren, daar zit wel nog L-lysine in.
En omdat zowel een Boskat als een Maine Coon beide grote katten zijn met dus ook een groter gebit denk ik dat deze brok wel geschikt is.
Het zijn grote brokken waar ze flink op moet kauwen en niet hap,slik,weg zoals de Kitten 36-brokjes. ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

dit schrijft Royal Canin over de samenstelling van Kitten 36 met/zonder l-lysine.

"Hartelijk dank voor uw e-mail.
De voeding Kitten 36 is niet veranderd qua samenstelling. Wel zijn de verpakkingen recentelijk gewijzigd naar de laatste wettelijke richtlijnen. De vermelding op de verpakking over de toevoeging van L-Lysine is daarbij komen te vervallen. In de voeding zit nog dezelfde vertrouwde hoeveelheid L-Lysine."

ik ben een tiepje dat lege verpakkingen van katzenvoer bewaart, altijd handig voor de naslag en nog zo wat...
in totaal trof ik in de berg drie verpakkingen van RC kitten 36 aan en heel vreemd: bij de oudste verpakkingen staat de l-lysine en iets verder de dl-methionine gewoon bij de analyse vermeld en bij deze recente zak niet meer.
en nog een ander feit: ik ruik diezelfde geur weer uit de russenbekjes van vóór het lysine-voer.. dus een donkerbruin vermoeden borrelt in mij op dat het niet klopt wat RC beweert...

en maar weer van tikketik tiktik naar het Koninklijke Canin en vragen om echte uitleg en een iets ander antwoord....
en hier krijg ik dus hangoren van... :eeh:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door manon3 »

Nou Adriana,eerlijk gezegd geloof ik RC ook niet als ze zeggen dat de Kitten-36 brokjes niet veranderd zouden zijn qua samenstelling.Misschien verkooppraatjes.
Als je op de site van RC de zoekfunctie gebruikt en L-lysine intypt dan komt er een lijstje van brokken waar deze stof wel nog inzit en dat is dus dat lijstje wat ik hier eerder heb neergezet.
En daar staan dus geen Kitten 36 brokjes meer bij , wel Babycat 34.
En als deze stof wel nog in de brokken zou zitten dan had het ook op de verpakking vermeld moeten staan.

En ik ben ook zo'n tiepje wat oude verpakkingen uitknipt om de samenstelling naderhand te kunnen vergelijken. ;-)
Altijd handig.

Zelf heb ik niet de moeite genomen om te mailen naar RC wegens eerdere slechte ervaringen,1 van mijn mailtjes werd in zeer gebrekkig Nederlands beantwoord waardoor ik niet begreep wat ze bedoelden.
En in een ander mailtje had ik duidelijk 2x gezegd dat het om een Noorse Boskat ging, krijg ik dus als antwoord terug: "Uw HOND.............". :shock:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

---------
dames en heren,
ik heb verschillende verpakkingen van RC kitten 36 van de afgelopen twee jaar naast elkaar gelegd en de vermeldingen van de ingrediënten/samenstelling met elkaar vergeleken en zowel de l-lysine als de dl methionine komen niet meer voor in de vermelding bij de nieuwste verpakking (tht 2013).

het lijkt me dat als dezelfde 'vertrouwde hoeveelheid etc.' er nog steeds in zit, dit op de verpakking vermeld dient te worden.
en hoe zit het met methionine? wèl of niet meer toegevoegd?

ik kan u bovendien melden dat sinds ik de nieuwe RC kitten 36 voer, mijn jonge katers weer net zo uit hun bek ruiken als zonder RC kitten 36.

wilt u nog eens heel goed nagaan wat er is gewijzigd want ik ben ervan overtuigd dat er intussen iets in de samenstelling is veranderd. en kunt u mij ook vertellen wat de achtergrond hiervan is? vriendelijke groeten,
--------------
Geachte mevrouw O,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Zoals al eerder vermeld is de samenstelling van de voeding Kitten 36 niet gewijzigd. Uitsluitend de verpakking is aangepast, hierdoor kan het voorkomen dat niet meer alle gegevens de verpakking vermeld staan die voorheen wel stonden aangegeven.

Echter kunnen wij u verzekeren dat de inhoud en de samenstelling van de verpakking Kitten 36 nog steeds hetzelfde is. Methionine is dus nog steeds in dezelfde hoeveelheid in de voeding aanwezig.

Aangezien de samenstelling van de Kitten 36 niet is veranderd kunnen wij ook geen verklaring geven voor het feit dat uw jonge katers nu uit hun bek ruiken. Onze excuses voor het ongemak.
-------------------
in de allereerste mail werd mij uitgelegd dat de verpakking was aangepast volgens daarvoor geldende wetgeving..
maar er is (daarmee conflicterende) wetgeving, die voorschrijft dat als er nog steeds dezelfde hoeveelheid lysine+methionine aanwezig is, dit dan nog steeds bij de ingrediënten vermeld dient te worden.

Koninklijk Canin wil kennelijk geen fatsoenlijk antwoord geven want hun laatste reactie slaat nergens op en gaat er kennelijk van uit dat ik het allemaal niet goed begrijp. van de methionine kan ik me voorstellen dat ze dat eruit gehaald hebben, waarom ze bij andere voeders de lysine wel toevoegen en bij dit voer niet meer, kan wat mij betreft een raadsel blijven, want indd hier valt niet zinnig mee te communiceren. :icon_shifty: :-( :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door manon3 »

Adriana, bedankt dat je ook dit mailtje van RC hier hebt neergezet.Ik vroeg me al af met welk excuus RC nu weer zou komen.
Ik dacht toch werkelijk dat het wettelijk verplicht was om alle ingredienten op de verpakking te vermelden.
En het wordt nog ingewikkelder want ik heb nu een nieuwe zak RC Indoor Long Hair gekocht en ook hier staan geen L-lysine en Dl-methionine meer op de verpakking terwijl dit voorheen wel het geval was.
Terwijl dit bij andere brokken zoals de Maine Coon 31 wel nog vermeld staat.
Dus òf deze stoffen zitten er wel nog in en worden gewoon niet vermeld( terwijl dit verplicht is) òf ze zitten er inderdaad niet meer in en RC zit ons voor de gek te houden.
Ik vermoed het laatste gezien het feit dat jouw katers weer last hebben van slechte adem.
Behoorlijk irritant allemaal want ik wel wel precies weten wat ik mijn kat voorschotel.
Inderdaad iets om hangoren van te krijgen................. :-(
Plaats reactie