Blaasstenen operatief verwijderd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
mclose
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2008 20:14

Blaasstenen operatief verwijderd

Bericht door mclose »

Hallo,

Onze kater had een chronische blaasontsteking.
Uit een echo en rontgenfoto's is gebleken dat hij 4 blaasstenen had.
Twee dagen na het nemen van de rontgenfoto zijn 2 blaasstenen operatief verwijderd en de andere 2 bleken al in de plasbuis te zitten.

Toen we de kater gingen ophalen en ik het verhaal hoorde heb ik gevraagd of het niet gevaarlijk was ivm de vernauwende plasbuis bij katers. De dierenarts gaf aan dat dit met spierverslappende medicijnen vanzelf af zou komen.

Vrijdag heeft de operatie plaatsgevonden en zaterdag mochten we hem ophalen.
De dierenarts heeft waar we bij waren de blaas leeggedrukt om te laten zien dat er geen obstructie was. Er kwam toen behoorlijk wat urine af.
Vervolgens heeft de kater zo ongeveer de hele dag op de kattenbak gezeten om telkens niets of een paar druppeltjes te plassen.

Vandaag gaat hij iets minder vaak naar de kattenbak (1 keer per 15 minuten), maar het blijven slechts een paar druppels per keer.

Heeft iemand ervaring met een kater waarbij blaasstenen operatief zijn verwijderd? En heeft iemand een idee wanneer de plasdrang minder wordt?

Ik heb de dierenarts gisteren nog gebeld, maar deze gaf aan dat het normaal is dat continu op de kattenbak zit.

Ik had toch wel gehoopt dat er vandaag wat meer vooruitgang in zou zitten?

Alvast bedankt,
Michael

PS onze kater is bijna 2 jaar oud.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasstenen operatief verwijderd

Bericht door pearlsofpassion »

De plasdrang zal waarschijnlijk afnemen als de stenen uit de urinebuis zijn.
Maar hoe dat moet kan ik niet helemaal volgen... :eeh:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
mclose
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2008 20:14

Re: Blaasstenen operatief verwijderd

Bericht door mclose »

De DA heeft Buscopan en een pijnstiller meegegeven.
Door die Buscopan zou zijn plasbuis ontspannen waardoor de stenen af moeten komen..
Dat vind ik dus ook een vreemd verhaal, maar na 2 keer navragen bij de DA blijft hij volhouden dat het zo zou moeten lukken..
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Blaasstenen operatief verwijderd

Bericht door MarjanR »

Bel eens een andere DA
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasstenen operatief verwijderd

Bericht door Anne »

Geen ervaring met een kater maar wel met een poes waarbij er blaasstenen zijn verwijderd. En haar blaas is gespoeld want dat bleek vol te zitten met gruis.
Toen Bella thuis kwam na haar operatie had ze ook pijnstilling mee en cycstease,( een blaasontspanner voor haar blaaswand.) en dieetvoer (urinary)
Ze bleef een tijdje na de operatie onzindelijk op 1 bepaalde plek, dat hebben we toen opgelost door daar een kattebak bij te zetten.
Gelukkig hierna nooit meer blaasproblemen gehad. Ze blijft wel op dieet.
Beterschap voor jouw kater en als je het niet vertrouwt met de da overleggen
Bij Bella ging het steeds beter, maar het hele herstel en de drang naar de kattenbak, dat duurde wel ruim twee weken.


Het is nogal logisch dat hij steeds op de kattenbak zit, dat deed Bella ook. De gehele blaas moet herstellen van de operatie en dat heeft tijd nodig. De blaaswand is erg gevoelig !!

ps heeft jouw kater ook zoiets als dieetvoeding mee gekregen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Blaasstenen operatief verwijderd

Bericht door mittenslief »

raar verhaal eigenlijk iedereen weet dat een kater met blaasstenen in de plasbuis vastloopt. Mijn ollie had ook blaasstenen die heb ik op advies van de DA niet laten verwijderen maar met highdilusion van RC behandelt op zich is dat wel goed gegaan tot het moment dat de overgebleven restjes in de plasbuis bleven zitten met spoed naar de DA omdat hij ineens niet meer van zijn plas af kon komen bleef persen en kwam niets uit blaas bleek niet vol bij DA is gespoeld maar helaas waren toch zijn nieren al te ver heen dus hou hem please in de gaten en bel een andere DA al is het maar voor advies
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie