Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Zo zie je maar weer, het kan eenvoudig zijn. ;-)

Ik zou als ik jou was een extra bak plaatsen en steeds goed uitwassen om ongelukjes te vermijden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lyzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 aug 2011 13:16
Locatie: Noord-Holland

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Lyzz »

Daar zit ik ook aan te denken inderdaad, misschien kan die extra bak dan wel onder de trap bij mij!
In ieder geval bedankt voor alle adviezen ;)
Liefs van Lysanne, Knuffel van Jillz en getetter van mijn parkietjes

klik hier voor het album van jillz
vrijevlinder
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2011 21:59

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door vrijevlinder »

Hallo,
ik ben hier nieuw en heb een probleem. Mijn 15 jarige Daisy poept al heel lang elke nacht naast en rondom de bak, ook erin, maar ook ernaast. Het blijft dun, helaas. Ben al een paar keer bij de dierenarts geweest, allerlei onderzoeken, hoop geld kwijt, maar alles waardes waren gewoon goed, en ook haar schildklier was goed. Ontstekingsremmers geslikt (mogelijk ontsteking in de darm, geen resultaat) , prednisonkuur gehad, die bijna afgelopen is (geen resultaat). Wat nu nog, ik snap er echt helemaal niets van hoor. Misschien met ander voer iets te proberen, ik geef al heel lang IAMS senior brokjes - natvoer ook mee gestopt op advies dierenarts.
Voer veranderen is het laatste, wat ik kan proberen, anders weet ik het echt niet meer. Dan blijft het dus elke morgen in de schuur poep scheppen met een knijper op mijn neus (geluk bij een ongeluk is dat ik door een verstopte neus door hooikoorts niets ruik :) )/
Ik hoop dat iemand hier een tip voor me heeft.
Groetjes
Ineke
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ander voer proberen, een sensible variant van Sanabelle b.v.
En extra bak neerzetten.
Poep scheppen in de schuur? Heeft de kat alleen een bak in de schuur dan?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daantje_xxx »

Hoi,

Hier nog iemand met hetzelfde probleem... :(
Onze kater (gecastreerd) van 3 jaar plast al sinds hij bij ons woont (nu al 2,5 jr) in huis. Toen hij hier net was plaste hij op tafels, bureaus, keukenblad, en van wat op de grond ligt: deurmat, kleedjes, mandjes, tassen.
Nu plast hij alleen nog op de grond op dingen. Deurmat hebben we weggegooid en niet vervangen. Hij plast nu op kleedjes, stapels was, badmatjes, handdoeken die je laat liggen, tassen en in het mandje. Woonkamer, slaapkamer, badkamer, wc, logeerkamer, maakt niet uit...

We hebben ook een poes van dezelfde leeftijd. Relatie tussen hen is voor zover wij het kunnen beoordelen goed: Samen eten, slapen en spelen. Elke dag ff stoeien en achter elkaar aan rennen. Maar ook elkaar op de eigen plaats laten slapen.
Verder hadden we in het begin 1 bak, toen snel een tweede gekocht en later een derde. De eerste 2 zijn standaard met kap, de derde is een grote opbergdoos van plastic voor onder je bed. iets van 40 bij 60 cm groot zonder kap. Ze staan alledrie op verschillende plaatsen in huis. Niet bij eten/drinken. Grit niet gewijzigd. Wordt elke dag geschept.

Urine is gecontroleerd, hij is helemaal gezond. Af en toe mogen ze onder begeleiding op het balkon. Verder zijn ze binnen. hij plast niet op dezelfde plaatsen. En vaak als wij het niet zien.
Laatste keer dat ik het gezien heb, plaste hij in een grote lege plantenbak. Toen heb ik hem er snel uitgehaald en bij zijn bak gezet. Alleen iets gezegd van Hier moet je plassen man. Neutrale toon. Gebeurde natuurlijk niks. Plantenbak maar weggegooid, geur was erin getrokken.

Inmmiddels ben ik een expert geworden in het schoonwassen van allerlei kleding/matjes/kleedjes. We proberen zo weinig mogelijk te laten liggen. Maar zelfs het wc matje is niet meer veilig.

Wie kan ons helpen? inmiddels weten wij niet meer waar we het zoeken moeten. Hij gaat onder geen beding verhuizen, want we houden onwijs veel van hem. maar het zou fijn zijn als dit opgelost kan worden.
Misschien dat Feliway helpt? We gaan straks op vakantie en dan slaapt iemand anders in ons huis voor 2 weken, deze verzorgt de katten dan ook. En ik wil best Feliway proberen, maar dan wil ik erbij zijn.
Verder hebben we gekeken naar een gedragstherapeut en denken hier serieus over na.

Iemand nog ideeen? Hoop met dit verhaal een beetje inzicht te kunnen geven.

Bedankt voor het lezen! en hoop op tips :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Aj nee, ik weet het ook niet zo onmiddelijk.

Hoe oud was hij toen hij gecastreerd werd? Sommige katers blijven sproeien eens ze ermee begonnen zijn, ookal worden ze daarna alsnog gecastreerd. Kan dat bij jouw kater het geval zijn geweest?

Verder zou ik eens ander grit proberen in 1 van de bakken. Hij heeft een duidelijke voorkeur voor zachte zaken als ik het zo hoor, dus misschien dat je iets zachters kan vinden dan wat hij nu heeft? Desnoods gewoon houtzaagsel of krantensnippers. Alles beter dan je kleedjes lijkt me, als hij erop zou willen plassen...
Weet je ook dat chloor katten aantrekt om te plassen? Dus dat je daarmee zeker geen geur moet proberen uit de kleedjes halen, maar bv wel de bak mee kan uitkuisen?
Het schijnt niet helemaal gezond te zijn, maar als je goed naspoelt lijkt me dat geen probleem, en het zou sterk aantrekken om daar te plassen. Dus kan het maar helpen...
Gaat hij eigenlijk ook op de bak plassen? Of doet hij het systematisch ergens anders?

Citroengeur schijnen ze dan weer niet leuk te vinden, maar het kan ook zijn dat een kat net gaat plassen op iets dat hij niet lekker vind ruiken om het een andere geur te geven, dus dat kan ook omgekeerd werken :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou nog een vierde bak proberen en dan een heel grote opbergbak van Blokker, groot en hoog, zodat hij er ook staand in kan plassen. Zet die op een plek waar hij graag plast.

En de plasplekken in huis behandelen met "Stalfris", dat schijnt heel goed urinelucht te camoufleren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daantje_xxx »

Hoe oud was hij toen hij gecastreerd werd? Sommige katers blijven sproeien eens ze ermee begonnen zijn, ookal worden ze daarna alsnog gecastreerd. Kan dat bij jouw kater het geval zijn geweest?
Hij was 9 maanden toen hij gecastreerd werd, hij is daarna bij ons gekomen. Hij heeft zover wij weten nooit gesproeid. Wat hij nu doet is echt plassen.
Verder zou ik eens ander grit proberen in 1 van de bakken. Hij heeft een duidelijke voorkeur voor zachte zaken als ik het zo hoor, dus misschien dat je iets zachters kan vinden dan wat hij nu heeft?
Ze hebben nu iets van Oko's Best houtkorrels. Krantenknipsel is een optie, maar dat is nu juist een van de dingen waar hij niet op plast. Hij heeft ook een schoenendoos waar hij wel eens in ligt, die is ook nog droog.
Weet je ook dat chloor katten aantrekt om te plassen? Dus dat je daarmee zeker geen geur moet proberen uit de kleedjes halen, maar bv wel de bak mee kan uitkuisen?
Chloor gebruik ik inderdaad alleen voor de bak, en daarna goed naspoelen. Voor de kleding etc gebruik ik veel azijn en ik kwam er laatst achter dat Citronella, reiniger met javaanse olie ook goed werkt, dus die gooi ik allebei in de wasmachine. Nu hoef ik nog maar 1x te wassen ipv 3x.
Gaat hij eigenlijk ook op de bak plassen? Of doet hij het systematisch ergens anders?
Hij plast heel vaak op de bak. Het gaat ongeveer een half jaar goed, en dan weer niet. Maar hij plast dan nog vaak op de bak en af en toe ernaast.
Ik zou nog een vierde bak proberen en dan een heel grote opbergbak van Blokker, groot en hoog, zodat hij er ook staand in kan plassen. Zet die op een plek waar hij graag plast.
Dit is inderdaad de 3e bak die we hebben. En als ik bakken moet zetten op plaatsen waar hij graag plast, staat het hele huis vol.... En stalfris ga ik s googelen.

tnx!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

dus het zijn met name periodes waarin hij dit doet? misschien toch stress ofzo op dat moment . verandering in situatie. onze nellie was altijd erg gevoelig na onze vakantie. dan moest ze er zo aan wennen dat we er niet waren als we weer gingen werken.
soms zijn het maar hele kleine dingetjes hoor.
is de urine ook gecheckt in de periode dat hij het erlangs deed?
zou echt feliway gaan proberen en waarom wachten tot na je vakantie. het duurt even voordat het goed verspreid zit in de ruimte en totdat het werkt, dus meteen beginnen. ze gaan er echt niet gek van doen ofzo hoor en er kan niks slechts van gebeuren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daantje_xxx »

Het lijkt inderdaad meer in periodes plaats te vinden, maar er is niks waarvan wij het herkennen als extra stress. Dan zou je inderdaad nog een reden kunnen ontdekken, maar dat zien wij ook niet.
Urine is toen inderdaad gecontroleerd.
Zo jammer dat hij niet terug praat als ik vraag waarom hij dit doet.
Feliway gaan we ff kijken of we dat dan nog voor onze vakantie doen. We gaan over een week weg, dus dan moet het snel besteld worden (zooplus).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5491
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

is ook te krijgen bij de meeste dierenartsen en dierenspeciaalzaken hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door jojo »

Is ook uitgesloten dat hij blaasstenen heeft?
Als het meer in periodes voorkomt dan is het misschien een idee om een soort dagboekje aan te leggen waarin je noteert wanneer hij waar geplast heeft, en schrijf erbij wat er die dag is gebeurd. Bijv. zelf van huis geweest, of iemand anders die hij gewend is om zich heen te hebben, deurbel is gegaan, stofzuiger is aan geweest, katten hebben wel of niet gespeeld, enzovoort. Als het een gedragsprobleem is dan zou het zo maar iets heel kleins kunnen zijn wat zo in de wandelgang eigenlijk niet opvalt. Vandaar opschrijven want dan kun je terugbladeren om naar de triggers te zoeken.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door daantje_xxx »

ook geen blaasstenen/gruis. hij heeft ooit een keer blaasonsteking gehad. Maar daarvoor plaste hij ook al in huis.

Ik heb het idee dat hij het ergens niet mee eens is oid. Maar het praat een beetje lastig :)

Zo'n boekje is ook een idee om bij te houden. Tis alleen al vreemd dat het ongeveer 2x per jaar voorkomt :???:
Daarnaast hebben we ooit een periode goed gedrag beloond: Elke keer als er een van de katten van de bak kwam kregen ze een snoepje. Dit willen we nu wel weer gaan doen, maar ze geven niet meer zoveel om felix/wiskas snoepjes. Dus weet niet wat ik moet halen. Ze krijgen al RC en Felix voer, dus dat is geen beloning meer. En zijn poezenvriendinnetje is ook een beetje kieskeurig.

Heeft er iemand in zo'n situatie ervaring met een gedragstherapeut? Of zouden we het zelf op kunnen lossen met een dagboekje en positieve beloning?
hcfong
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 sep 2011 16:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door hcfong »

Na een week in de waan te hebben geleefd dat Calvin en Wycliffe volledig zindelijk waren, werd ik vandaag met mijn neus op de feiten gedrukt. Toen ik de logeerkamer schoon ging maken, zag ik dat ze zo'n beetje de hele kamer hadden vol gepoept. In iedere hoek lag wel een drol. Drollen op de vensterbank, achter de kast, onder het bed, waar je ook keek lag wel een drol. Nu kom ik zelf bijna nooit in die kamer, dus ik wist niet wat zich daar afspeelde. Dus dat was even balen.

Ze zijn zindelijk en ze weten de kattenbak te vinden, getuige het feit dat ik iedere dag 2 keer de drollen uit de bak aan het scheppen ben. Nu heb ik inmiddels een extra kattenbak gekocht en die in de logeerkamer gezet. Ik hoop dat dat enigszins helpt en dat het geen weggegooid geld is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Daantje_xxx ik denk toch dat hij pijn kan hebben, overgevoelig is voro wat dan ook. Als een kat 1 x een blaasontsteking heeft kan hij dat vaker krijgen, kan ook vanzelf overgaan, maar hij heeft er wel pijn en ongemak van en zal dan niet op de bak plassen.
Misschien een idee ander voor te proberen = een variant die blaas en nier en urinieleider ontziet.
Maar ik zou zeker extra bakken plaatsen ook en liefst hele grote.

hcfong jammer dat je katjes zich zo onzindelijk gedragen maar ik zou voortaan elke dag alle ruimtes nalopen waar ze komen.
Een extra kattenbak plaatsen is nooit weggegooid geld. Stelling is aantal katten + 1 dus je zou er drie moeten hebben. Bakken hoeven heel niet duur te zijn, voor een paar euro een hoge opruimbak bij Hema of Blokker of Action of Giraffe of Xenos enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie