Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
jaimie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2011 22:46

Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door jaimie »

Hallo,

ik ben nieuw hier op het forum en ik ben eigenaar van een kat lucky,
ze is in mei 11 jaar geworden,
ik heb haar sinds ze 6 weken was. ze zat bij de DA ze was gevonden in het bos in een zak vol met stenen.
'ze is een hele lieve poes die buiten aan het riempje loopt zodat ze niet kan worden aangereden.
maar nu heeft ze 2 vetbulten 1 bij haar nek en 1 onder haar voor poot.
ze zijn wel zo groot als een golfbal.
de DA gaat haar volgende week dinsdag opereren.
Zij zegt dat de katt nog in prima conditie is voor de narcose.
maar ik heb toch een beetje schrik
zijn er mensen met ervaring van een narcose bij een redelijk oude kat.
Hoop dat ik wat reacties krijg want ik maak me echt wel druk om de narcose

groetjes jaimie en een likje van lucky

Afbeelding
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 Vetbulten bij Mijn kat Lucky

Bericht door pearlsofpassion »

Als je je zorgen maakt kan je best een bloedonderzoek laten uitvoeren op voorhand. Daaruit kan je de conditie van de kat afleiden en de risico's van de narcose inschatten.
11 jaar is niet zo oud als ze gewoon gezond is, maar vanaf 10 jaar is een voorafgaand bloedonderzoek zeker geen overbodige luxe.
Er zijn zelfs katten die nog op 18 jaar onder narcose gebracht worden, maar dat houdt inderdaad wel risico's in. Met een bloedonderzoek kan dat goed ingeschat worden.
Laat ook eens naar haar hartje luisteren, als daar een kleine afwijking op zit kan je opteren om haar te laten opereren bij een DA die hartbewaking heeft. Dan kunnen ze haar goed volgen tijdens de operatie. Het kost dan natuurlijk wel ietsje meer.

Wat een prachtige poes trouwens! Ziet er goed uit. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 Vetbulten bij Mijn kat Lucky

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!

er staat heel veel informatie over soorten narcoses en rondom operaties in de volgende topic en je kunt je da om te beginnen vragen welk soort narcose hij gaat toepassen.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... se#p406337

in Nederland begint het gebruikelijk te worden om post operatief (bloed)onderzoek uit te voeren bij katzels > 10 jaar en risico katzels en ik neem aan dat jouw dierenarts dit (nog) gaat doen.

als het zeker is dat het allebei talgbulten zijn (en waarom heb je ze zo groot laten worden?) dan hoef je je over de operatie waarsch niet al te veel zorgen te maken, want die is erg oppervlakkig. en gasnarcose is het minst belastend, bovendien komen ze daar beter en sneller van bij.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jaimie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2011 22:46

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door jaimie »

Hallo

bedankt voor de reacties.

Haar hartje is onderzocht. dat was helemaal in orde en ze zag er ook nog heel erg goed uit,
Als ik het wil makenj ze voor de operatie een longfoto van haar, maar volgens de DA kon ze de narcose wel aan.

Op tijd van 3 maanden was het van helemaal niets opeens zo een grote bult.
Dat is heel snel gegaan.
De grote bult in haar nek was opzicht geen probleem en had ze ook geen last van, maar die onder haar pootje wel dan zou ze uiteindelijk niet meer kunnen lopen.
En dan heb ik zoiets dan kunnen ze beter tegelijk verwijderd worden want meestal zul je zien dat ze dan over 2 maanden komen die andere krijgt ze ook last van en dan moet mijn schatje weer onder narcose. dus vandaar doe ik ze allebei tegelijk.
Het is gelukkig wel puur vet wat in de bulten zit en het is te vergelijken met een silicone zei de DA. ik laat toch haar bloed onderzoeken .
Ik geef liever meer geld uit dat ik zeker weet dat mijn meisje het red.

Groetjes jaimie en een likje van lucky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door Adriana »

k hoop dat je dierenarts je heeft gerustgesteld en het is een erg lichte operatie..
missch moet ze een paar dagen een kap op om van de hechting in haar achterpoot af te blijven, maar missch kunnen ze dat met soort van wondspray 'beschermen'..
wat een mooie foto en wat een lief lapje, wat fijn dat jij je erover hebt ontfermd.. wat een hufters om je op die manier van je huisdier te ontdoen.. gatver..

en je hebt toch wel een tuigje voor haar en niet alleen een riempje om haar hals? aan een tuig kan ze zich niet ophangen en dat zit ook veel prettiger, neem er eentje met klikgespjes, dat is makkelijk vast te maken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jaimie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2011 22:46

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door jaimie »

beste adriane.

Ja ze heeft een tuigje, speciaal voor een iets gezettere kat ze weegt namelijk bijna 6 kilo.
Wij hebben pas een puppy in huis en die vind het heel leuk om aan haar vetbulten te hangen.
Dat heb ik ook tegen de DA gezegd ivm de hechtingen volgende week, en nu gaat de DA voor haar een soort overal maken.
Dan komt ze zelf niet aan de hechtingen, en de puppy komt er niet aan,
Ze zal wel een weekje binnen moeten blijven want ik denk dat ik het tuigje niet vast kan maken, want dat zit net bij die hechtingen dan he,
of is hier misschien iets op te verzinnen want ik wil eigenlijk niet dat ze zich pijn doet en opnieuw verwondt aan de hechtingen.

groetjes jaimie en een likje van lucky
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door Adriana »

als je iemand vraagt of als je zelf handig bent.. dan kun je een kleine ring, bv van een sleutelring of iets anders met een oog-vorm aan de bovenkant van haar overall in het midden achter de kop vastmaken of vastnaaien.
daar kan dan met een musketon of andere haak de lijn aan en omdat je toch in de buurt bent, zal dat geen probleem zijn..

ze mag voor haar formaat zeker weten wel wat gaan afvallen!
wat krijgt ze precies te eten? en missch beweegt ze ook wel te weinig.
katten met een dergelijk overwicht lopen grote kans op het ontwikkelen van suikerziekte en de verzorging van een kat met suikerziekte is ingewikkeld en tijdrovend!
dus zo snel mogelijk heel langzaam af laten vallen, waarsch met ander soort brokjes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jaimie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2011 22:46

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door jaimie »

ja ze is al aan het dieten ze krijgt royal canin sensible 33.
maar de DA zei dat haar gewicht nog meeviel omdat ze zeer zware botten heeft want je kunt haar ribben nog redelijk goed voelen.
en als de vetbulten weg zijn weeg ze ook al een halve kilo minder. ;-)
en mijn katje is echt iemand die van het weer geniet, met regen enzo wil ze liever binnen zitten, maar zodra de zon schijnt zit ze buiten dus beweging heeft ze meer dan genoeg

groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door Adriana »

500 gram aan talgbulten?? weet je het zeker?
rc sensible zou niet mijn keuze zijn ..
om af te vallen kan ik je almo holistic bijvoorbeeld kip aanraden. koop een klein zakje en geef dat met ongeveer 15 stuks er dag als snoepje en je zult zien dat haar eetlust afneemt. daarna kun je geleidelijk overschakelen. het is wat duurder maar ze eten er veel minder van dus maakt het niet uit..
en af en toe wat rauwe kip of kalkoen geven, want al dat doodgekookte voer is op den duur ook niet goed..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jaimie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2011 22:46

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door jaimie »

hey hey hey

De operatie is geslaagd, mijn poesje is nog wat duf maar ze is weer helemaal de oude,
er is ongeveer 600 gram aan vetbulten weg gehaald waren er 3 waarvan 1 inwendige, nu heb ik 1 vraagje onder haar pootje lijkt het of de vetbult er nog zit, of kan dit een verdikking zijn van afweerstoffen.

groetjes en bedankt,
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door Adriana »

fijn dat ze weer thuis is en dat de operatie geslaagd is. nu lekker bijkomen en beetje verwennen.

'verdikking van afweerstoffen', bedoel je opgezette lymfeklieren?
ik zou het niet weten en de enige, die de vraag kan beantwoorden is degene die haar heeft gezien en heeft geopereerd. vraag dan gelijk of dit tijdelijk is en hoe snel het weer geslonken moet zijn..

ruim een pond aan vetbulten/talg is wel heel heel erg veel.
heb je nog met je da gesproken over een mogelijke oorzaak?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jaimie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2011 22:46

Re: Twee vetbulten bij mijn kat Lucky

Bericht door jaimie »

hey

het was gewoon een typische vetbult,
is heel raar maar 1 zat echt onderhuids.

straks even met haar terug na de DA voor te laten kijken na die bult

groetjes

jaimie
Plaats reactie