Diefstal raskat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Sannie_xx »

Ik snap dat je het niet leuk vind dat het steeds offtopic gaat, maar het is hier nou eenmaal een gevoelig onderwerp.

Hoe dan ook, de discussie kat wel of niet buiten helemaal hierbuiten latend... het antwoord op je vraag heb je toch ook al enkele keren gehad.

Ja, de kans op diefstal van een raskat is zeer zeker reeel. Het beestje is geld waard. Of dat wel of niet gaat gebeuren - tsja. Misschien is die kans in jouw buurt minder groot dan bij mij zou zijn, gezien ik in de stad woon en daar wordt over het algemeen wat meer gejat. En als er fietsen worden gejat die uiteindelijk 25 euro opbrengen. Reken dan maar dat raskatten kunnen worden gejat zelfs als ze dan zonder papieren nog 'maar' 100 euro opleveren. Want genoeg mensen die de papieren echt geen reet kunnen schelen. Ze willen gewoon zo'n kat die er zo schitterend uitziet. Maar daar geen 600 euro voor betalen. Kat jatten, kat op Marktplaats, kat ander baasje. Het enige 'voordeel' dat je er misschien mee hebt, is dat je net een jatter in de buurt moet hebben die verstand heeft van raskatten en weet dat zo'n beestje geld opbrengt. Want immers, er zullen geen professionele kattenjatters rondlopen. Daarvoor lopen er te weinig raskatten buiten.

Blijf je op het probleem stuiten; waarschijnlijk krijg je geen raskat mee als je hem naar buiten wil laten. Informeren kan geen kwaad, maar ik denk echt niet dat dat je gaat lukken als je een kat van een goede fokker wil. Dus ja... een raskat nemen wordt dan toch wel lastig voor je, denk ik.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Diefstal raskat

Bericht door achtpuntzes »

Sannie, in de dierenasiels zitten ook raskatten, hoor... kijk maar eens op internet.

ik doe zelf vrijwilligerswerk in een asiel en ik kan me echt niet voorstellen dat vanuit het asiel eisen worden gesteld over het niet naar buitenlaten gaan van een eventueel geplaatste raskat.

nog sterker, ons dierenasiel is nogal landelijk gelegen, en de beheersters vinden het naar buiten kunnen gaan erg belangrijk, zelfs zo belangrijk dat er zelden tot nooit op een flat geplaatst wordt. discussies hierover worden voorkomen door op vrijwel elke kat het etiket "buitenkat" te plakken. tenzij een kat echt niet naar buiten wil. maar die zijn er niet zoveel, he...

dus, stel... in ons asiel zit een mooie raskat waar het oog van Reb op is gevallen, zou het naar buiten laten gaan voor ons asiel geen probleem zijn...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Mijn vraagstelling was hartstikke on-topic.

""Waarom denk je dat goede serieuze fokkers allemaal in het contract hebben staan dat de kat niet los buiten mag? Denk je dat al die serieuze fokkers flauwekul in hun contract zetten? Sta er eens bij stil bij dat feit. Als de risico's zo klein waren als jij het voorstelt, denk je dan dat in al die contracten die voorwaarde zou staan?
In jouw ogen hebben al die fokkers dus ook ongelijk?""

Het enige wat ik daarop kreeg was twee pb's waar ik absoluut niet om gevraagd heb. Ook in die pb's geen antwoord nop die vraag.

Als je mijn advies vraagt, punt : ik wil een nieuwe kat die ik vrij buiten wil laten, wat zal ik nemen een raskat of een htk. Zou ik adviseren een htk.
Niet omdat het in mijn ogen minder erg is als een htk wat overkomt, maar puur en alleen omdat de risico's bij een raskat gewoon nog iets groter zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Sannie_xx »

achtpuntzes schreef:Sannie, in de dierenasiels zitten ook raskatten, hoor... kijk maar eens op internet.

ik doe zelf vrijwilligerswerk in een asiel en ik kan me echt niet voorstellen dat vanuit het asiel eisen worden gesteld over het niet naar buitenlaten gaan van een eventueel geplaatste raskat.

nog sterker, ons dierenasiel is nogal landelijk gelegen, en de beheersters vinden het naar buiten kunnen gaan erg belangrijk, zelfs zo belangrijk dat er zelden tot nooit op een flat geplaatst wordt. discussies hierover worden voorkomen door op vrijwel elke kat het etiket "buitenkat" te plakken. tenzij een kat echt niet naar buiten wil. maar die zijn er niet zoveel, he...

dus, stel... in ons asiel zit een mooie raskat waar het oog van Reb op is gevallen, zou het naar buiten laten gaan voor ons asiel geen probleem zijn...
Ze zitten er inderdaad wel eens. Maar een Bengaal heb ik toch nog niet vaak voorbij zien komen. Maar inderdaad, dat zou topicstarter ook nog wel eens kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Diefstal raskat

Bericht door Catfish »

Er zijn niet veel mensen die dat doen omdat het eigenlijk altijt in het koopcontract staat van een raskat dat de kat niet naar buiten mag, hetzij in een ren/overdekte tuin of beveiligd balkon.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

zucht castratenkoor: Ik denk inderdaad serieus niet dat er in contracten van een fokker staat dat hun (???) katten niet naar buiten mogen ivm diefstal.

Zij zullen doelen op verkeersveiligheid en andere ongelukken, denk ik. En dat is erg offtopic...

Wat ik al eerder zei. Ik zal zo'n contract niet ondertekenen, 0mdat ik vind dat deze keuze niet aan hen is. Dus ook al zou ik mijn kat binnen willen houden, wil ik voor de kat de beslissingen kunnen maken.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Diefstal raskat

Bericht door jennli »

Reb schreef:@8.6
Gevoelsmatig denk ik dat ook, dat je in een dorp minder risico loopt. Eerlijk gezegd doe zelden mijn fiets op slot en ook mijn tuindeur (hoofdingang van ons huis) zit overdags zelden op slot. Moet je in een stad ook niet doen. Aan de andere kant is dat natuurlijk weer gefungeerd op niets...
Ik hoopte op ervaringsverhalen. Mensen die hun raskat buiten laten lopen, of mensen kent die dat doen. Eigenlijk de ervaringen die ik heb gelezen zijn katten uit asiels, maar die gasten breken net zo goed in je huis in.
De enige die ik ken is mijn buuf met een zwarte pers. Dat gaat nu een jaar of 4 gewoon goed.
Een dorp hier verderop was een half jaar geleden een kattenhater actief. Die gooide maar liefst negen katten in een bassin (vroeger een Koikwekerij) Helaas allemaal verdronken. Stond niet bij welk ras de katten hadden, maar ik vermoed dat dat de kattenhater niet uitgemaakt heeft. Nu zal niet in ieder dorp een kattenhater actief zijn, maar het komt in dorpen net zo goed voor wil ik hier alleen maar mee aangeven.

Daarnaast wil ik nog even kwijt dat mensen als Castratenkoor je alleen maar bewust willen maken van de gevaren die een kat tegen komt als hij onbeschermd buiten loopt. Je hoeft niet te zuchten. Deze mensen wensen naar mijn idee juist het allerbeste voor je kat. Het verswijnen van je (ras)kat kan ook zeker te maken hebben met veiligheid e.d. dus mijns inziens wel ontopic.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, dan zal je wel mogen zoeken, zoals al veel gezegd....

Een 'raskat' uit het asiel halen, noem ik niet een raskat nemen. Dat is gewoon een kat uit het asiel halen, een raskat haal je bij een goede fokker en je kijkt daar grondig voor rond. Uit het asiel weet je niet waar ze vandaan komen, en diegenen daar die er met een stamboom op zak zitten zullen niet zo dik gezaaid zijn. En dat zijn de enigen die je nog onder de term raskat kan plaatsen alhoewel ik dat dus ook anders bekijk dan als je hem ergens goed vandaan haalt.
Maar goed, dat is ieders mening en een deel aanvoelen... gestolen wordt die inderdaad evengoed.

Fokkers zetten inderdaad niet in hun contract zetten dat hij niet buiten mag omwille van diefstal, maar omwille van alle risico's die met het buitengaan gepaard gaan. En dat is wat velen je ook al de hele tijd proberen duidelijk maken. Het gaat niet enkel over diefstal, er is zoveel meer.
En je antwoord dus nog steeds niet helemaal op Dinie's vraag of je niet kan snappen waaróm die fokkers dat in hun contract zetten. En of ze daar dan in jouw ogen ongelijk in hebben?

Ik persoonlijk ik kan dat helemaal begrijpen. Je steekt geen jaren werk in het tip top verzorgen van je katten en kitten, van het uitzoeken van de perfecte dekkater voor je poes met het minste verwantschap en toch goede kenmerken, van een erg goede lijn te creëren, vrij van ziekten, testen te laten doen om dat na te gaan, alles op de mm op te volgen... om dan je kittens maar los te laten en het risico te nemen dat ze een paar maanden later er niet meer zijn of in de handen van zo'n vreselijke bende gevallen zijn.

Tuurlijk kunnen ze dat niet met zekerheid weten, maar ze nemen het risico niet. En dat is inderdaad wel aan hun om te beslissen!! Net omdat ze er zoveel werk in steken om jou het perfecte katje af te leveren, is dat nog steeds hun zaak.
De goede blijven ook graag contact houden en verbinden zich ertoe dat als je de kat ooit weg wil doen, dat via hun moet. Zo houden ze de controle wat over de kittens waar zijzelf zoveel moeite voor gedaan hebben en die hun zo nauw aan het hart liggen.
Dat is wat een goede fokker is!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Sannie_xx »

Reb schreef:Wat ik al eerder zei. Ik zal zo'n contract niet ondertekenen, 0mdat ik vind dat deze keuze niet aan hen is. Dus ook al zou ik mijn kat binnen willen houden, wil ik voor de kat de beslissingen kunnen maken.
Maar wat zou je dán doen? Want als je niet tekent krijg je de kat ook niet mee.

@PearlsofPassion; Wat het asiel betreft. Ik weet hier wel iemand op het forum die een schitterende Noorse Boskat uit het asiel heeft gehaald, incl papieren. Het kan dus wel. Maar dan moet je wel net mazzel hebben. Verder gaan raskatten vooral veel via herplaatsing volgens mij, en dan denk ik dat je met hetzelfde probleem te maken hebt - naar buiten laten = niet meekrijgen.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Diefstal raskat

Bericht door Peet »

Even nog een uitleg. Ik ben er op een bepaalde manier klaar mee... moeilijk uit te leggen. Het stuit me een beetje tegen de borst dat je er voor jezelf helemaal uit lijkt te zijn.
Maar toch vraag je een mening. En als het dan even de 'verkeerde' kant op gaat die je liever niet wil, (wat zéker mag) dan wordt je boos.
En nee hoor, ik verplicht je ook niet tot meedoen, zeker niet.

Ik heb in dit topic ook al aangegeven dat ik echt wel ieder zijn mening accepteer, maar dat ik het niet altijd begrijp. Dat mag toch ook.

Héél er on-topic, ja, ik geloof dat een raskat meer risico heeft om gestolen te worden, hij brengt meer op.

(en ja, omgang met honden is een héle ander discussie ;-) )
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Reb schreef:zucht castratenkoor: Ik denk inderdaad serieus niet dat er in contracten van een fokker staat dat hun (???) katten niet naar buiten mogen ivm diefstal.

Zij zullen doelen op verkeersveiligheid en andere ongelukken, denk ik. En dat is erg offtopic...

Wat ik al eerder zei. Ik zal zo'n contract niet ondertekenen, 0mdat ik vind dat deze keuze niet aan hen is. Dus ook al zou ik mijn kat binnen willen houden, wil ik voor de kat de beslissingen kunnen maken.
Ik weet zeker dat fokker in het kitten-koop-contract zetten dat hun fok-product (om het even zakelijk te stellen) niet los buiten mag. Ik zit namelijk heel diep in het fok-wereldje van een bepaald ras.
Uiteraard gaat die clausule niet alleen om het gestolen worden, dat gaat om het totaal-plaatje van de gevaren. Is niet off-topic, want gestolen worden valt daar ook onder.

Er heeft zich van de week iemand aangemeld, 2 katten kort na elkaar gesneuvel - bij het los buiten lopen.
De ene kwam zwaar gewond thuis, de ander is verdwenen. We zullen het nooit weten of er nu iemand met een bontmuts rondloopt met het patroon van die poes.
En kat drie loopt nog steeds los buiten.
Gaat ook om een rustige buurt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diefstal raskat

Bericht door Adriana »

Reb schreef:zucht castratenkoor: Ik denk inderdaad serieus niet dat er in contracten van een fokker staat dat hun (???) katten niet naar buiten mogen ivm diefstal.

Zij zullen doelen op verkeersveiligheid en andere ongelukken, denk ik. En dat is erg offtopic...

Wat ik al eerder zei. Ik zal zo'n contract niet ondertekenen, 0mdat ik vind dat deze keuze niet aan hen is. Dus ook al zou ik mijn kat binnen willen houden, wil ik voor de kat de beslissingen kunnen maken.
z u c h t, hihi! :lol:

jeetje, Reb, je blijft lekker doorzeuren hè? nu ga je dus zelf off topic iets roepen over contracten... .........'denk inderdaad serieus niet'....
zoek op internet een model contract raskat Felikat, léés en je weet waarover je het hebt, in plaats van hier iets te veronderstellen...

het maakt toch niet uit wat het gevolg van verdwijning is, maar voor jou kennelijk wel.
daarom wordt er in een contract niet specifiek over diefstalkans gesproken, dat is namelijk helemaal niet relevant!
ieder weldenkend mens kan toch invullen dat de diefstalkans van die vrij loslopende (hopelijk) gecastreerde bengaal vrij groot is? er zijn vrij grote wachtlijsten voor sommige rassen en als jij het contract niet wilt ondertekenen dan zal de fokker daar niet rouwig om zijn hoor..

dus in antwoord op je beginvraag:
ja, de kans, dan wel het risico op verdwijnen bij een loslopende raskat is extra groot.
en een cijfermatig overzicht per provincie onderverdeeld in categorieën/oorzaken van verdwijning hebben we niet,
maar nogmaals raadpleeg je dierenambu of asiel of dierenbescherming en die praten je bij..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Diefstal raskat

Bericht door achtpuntzes »

ik stel gewoon dat als Reb een raskat wil die naar buiten mag er altijd wel ergens openingen zijn. niet iedereen is zo beschermend als dat cluppie van jullie. en mijn zegen heeft Reb.

als je vindt dat je je poezels wilt beschermen door ze niet buiten te laten, hartstikke oke, maar respecteer dan ook de mening van iemand die daar anders over denkt.

ik ben een tijdje niet hier geweest omdat ik sommigve mensen beu was, je weet wel, van die zelf-verklaarde poezen-kenners die alles weten en precies weten wat het beste is voor andermans kat omdat ze al jaren zoveel poezen hebben zodat wat voor hun poezels een keer geldt dat dan ook maar altijd moet gelden, je weet wel van die dogmatische mensen die anderen hun mening maar door hun strot moeten duwen, en niet openstaan voor de mening van anderen of die respecteren.

dus kom ik tot de conclusie dat er niets veranderd is...

maar goed.

dat maakt me ook niet uit :)

sorry, dat ik beetje fel was, hierboven, maar moet soms wat tegenwicht bieden. :)

maa goed, zondag ga ik weer naar het asiel (schrobben, schoonmaken en poepruimen, niets byzonders) en dan zal ik eens vragen of ze daar weten of ze gevallen kennen van raskatten die gestolen worden, en of ze mensen/ vrijwilligers kennen die raskatten buiten hebben lopen en hoe dat gaat.

de reden van zo'n forum is toch dat we mensen helpen die normale vragen stellen, en Reb is zo iemand met een normale vraag.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

@6.8:.....AMEN!....

Fijn dat je het eens na wil vragen voor me bij het asiel. Ik ben benieuwd!

@Adriana: grappig is dat. Er wordt tig keer een vraag gesteld waarvan ik keer op keer aan heb gegeven deze niet te willen beantwoorden, uiteindelijk doe ik het toch met een zucht en dan zou ik doorzeuren, hm... Wij hebben ECHT een hele andere beleving, hihi...

@jennli: verschrikkelijk, heb alleen nog niet door wat het te maken heeft met het verschil tussen een raskat en een htk-kat.
Verder heb ik een andere visie, over wat goed is voor een kat (en dat is dus niet binnenhouden!) Ik kan ook blijven hameren dat ze geen goede keuze maken en dat ik (wel) het beste voor heb met hun kat... waarschijnlijk wordt dat niet op prijs gesteld. Het zal uiteindelijk leiden tot niets dan ruzie.

Verder denk ik dat tot nu toe mijn conclusie is dat het verschil tussen een htk kat en raskat volgens jullie verwaarloosbaar is. Jullie achten alle andere gevaren veel groter, en vind ik in verhouding met wat mijn katten ervoor terug krijgen acceptabel.

Ik ga ervanuit dat jullie er verstand van hebben dat een uitgaansverbod voor katten in een contract staat vermeld. Volgens mij heb je niet altijd met een contract te maken, maar goed... stel dat jullie gelijk hebben:
Waar maken jullie je dan druk over? dan zal ik nooit zo'n kat krijgen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diefstal raskat

Bericht door Adriana »

Reb stelt een vraag en die is voorzover dat kon, al een aantal malen beantwoord, voorzover te beantwoorden..
ik begrip 8.6's tirade niet zo goed en ja hoor, daar is het woord respecteren weer!

als je intussen had meegelezen dan had je gezien dat er tig/tig normale vragen zijn beantwoord, dat in tig/tig gevallen en topics heftig tot zeer heftig is meegedacht met tal van echte problemen, kijk bijvoorbeeld maar eens bij de nierfaalkaters of de voedingstopics. dat is ook vrijwilligerswerk hoor! informatie uitzoeken, ervaringen aandragen, meepiekeren over verzorging van zieke dieren.
dit van die bengaal vind ik een soort van luxe probleem en Reb is volledig vrij om te doen/laten wat ie wil. niemand dringt hem iets op. hij wordt gewaarschuwd voor de gevaren en risico's. en Reb heeft zelf al lang aangegeven dat hij zijn beslissing al genomen heeft, dus waarover verder dan nog gezeurd?

mensen die katten los buiten willen laten lopen die moeten dat vooral gewoon doen. htk's of raskatten.. en die doen dat ook gewoon hoor, dacht je dat die zich iets van de reacties van een Forum aantrekken?
en het opdringen van meningen slaat vind ik ook nergens op. als je niet tegen andermans mening kunt (die mogelijk afwijkt van de jouwe), dan moet je vooral niet op een Forum posten, toch?

respecteren gaat altijd twee kanten op, ook de mening van een ander dient gerespecteerd te worden, zeker en vooral ook als-ie afwijkt van de jouwe.

ik weet niet wat je met tegenwicht bedoelt en er zal intussen op het Forum niks veranderd zijn.. so what?
intussen zijn we in je afwezigheid een paar duizend berichten verder en zijn er heel heel erg veel kattenbaasjes geholpen. vandaag nog iemand die schrijft binnen een dag meer zinnige info via het forum te hebben gekregen dan tig bezoeken aan de dierenarts.. ik bedoel maar, snel en ook nog gratis.

en de topic van die bladibla-bengaal vind ik al een tijdje erg lachwekkend en dat is inderdaad mijn mening en ik verwacht daarvoor dus ook het nodige respect, hihi..
Reb schreef:Ik ga ervanuit dat jullie er verstand van hebben dat een uitgaansverbod voor katten in een contract staat vermeld. Volgens mij heb je niet altijd met een contract te maken, maar goed... stel dat jullie gelijk hebben:
Waar maken jullie je dan druk over? dan zal ik nooit zo'n kat krijgen!
ik heb hier op dit moment vier raskatten met vier contracten en ja, die heb ik gelezen en ja ik weet wat daar instaat.
dus ga je er terecht van uit dat we weten waar we het over hebben, Reb!
en verder zijn er bastaard bengalen en marktplaats bengalen en er is op dit moment een topic van een open bengalen-kater die allerlei poezen in de buurt dekt, maar ik weet niet of je daar in de buurt woont.. maar het zal geen bengaal van een erkende fokker zijn, tenzij je de bepalingen van het door jou ondertekende contract aan je laars lapt...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie