Korst in vacht

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Korst in vacht

Bericht door Anaheim »

Hey iedereen,

Gisteravond kwam Toto bij mij op schoot en ik zag dat een stukje van haar vacht niet in model zat ;-) . Toen ik voelde bleek er een korstje te zitten.
Toto heeft er geen last van en ik mocht er gewoon aan voelen.
Het zit al los van de huid maar nog wel erg dicht op de huid.

Is het verstandig om te wachten met het eruit knippen totdat het meer omhoog komt met het groeien van de vacht?
Kan er nu nog niet goed bij met een schaartje en Toto is altijd nogal bewegelijk :roll:
En eruit kammen is geen optie want het is nogal stevig.

Wie heeft advies?
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Korst in vacht

Bericht door Zuri »

Laat de natuur gewoon haar werk doen :-)
Als het geen pijn doet, niet ontstoken is en al los komt, dan zal het er vanzelf wel gaan afvallen. Nu eraan trekken/kammen verstoort het genezingsproces.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Korst in vacht

Bericht door Anaheim »

Dank je!
Dan laat ik het gewoon zitten en wacht ik het af.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Korst in vacht

Bericht door Adriana »

begrijp dat de huid onder het korstje dicht is en daar zou je nog eens erg goed naar kunnen kijken om erachter te komen wat eventueel de verwonding kan hebben veroorzaakt.
maar ik neem aan dat het plekje niet rood maar rustig is, er zal waarsch geen haar meer op dat litteken groeien, maar dat is nooit een probleem met een dichte vacht.
en dat korstje in die vacht, ach.. indd. niet aan trekken denk ik, t zal wel breken en eruit vallen. of Toto ratst het er met haar poot zelf uit met het wassen, dat kan ook nog..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Korst in vacht

Bericht door Anaheim »

Voor zover ik kon zien, was er niks te zien op de huid zelf alleen dat dat korstje er zit wat dus al los zit.Toto springt nu net op schoot dus kan ik even goed kijken.

Zo te zien zit het nog aan 1 randje vast aan de huid .Denk dat ze te ruw heeft gespeeld met Pinky maar laat het mooi zitten en hou het in de gaten.
Is ook lastig te zien omdat Toto een zwarte vacht heeft ;).
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Korst in vacht

Bericht door newyork »

Mijn pers heeft ook allemaal korstjes op haar vacht. De rug is het ergst en het zit ook wat bij de flanken van de voorpoten en de oksels. Het zijn kleine pukkeltjes die veranderen in een korstje. Hydrocortiderm leek wel te helpen maar ze blijft wel steed nieuwe krijgen. Het poesje komt uit het asiel en wij hebben haar ongeveer vier weken. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Zij is behandeld met Program en Stronghold dus vlooien zijn het niet want zij komt niet buiten. Zij eet goed en is verder gezond. Je kunt wel zien dat de wondjes wat irriteren maar omdat zij heel lief is laat ze er wel aan zitten. Het zijn korstjes die varieren in grootte. Zij heeft geen korstjes op haar poten of kop en ook de oren zijn mooi. Het poesje was op straat gezet en heeft lopen zwerven. Zij was deels geschoren. Het is een jong poesje van ongeveer een jaar. Wie heeft soortgelijke ervaringen?
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Korst in vacht

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou even met de DA overleggen. Het kan gaan om een allergie.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Korst in vacht

Bericht door newyork »

Hoi Mirjam,

Ben inderdaad bang voor een voedselallergie. Ik zal haar eerst even op dieetvoer en gekookte vis zetten, en dan even kijken hoe dat werkt. Ben zelf altijd als de dood voor schimmel want ik heb twaalf poezen. Allemaal binnenkatten. Maar geen van de katten heeft klachten. Dus ga ik er maar vanuit dat het geen schimmel is maar een allergie. Daar lijkt het ook het meest op.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Korst in vacht

Bericht door Mirjam86 »

Is je dieetvoer hypoallergeen dan? Ik zou toch even langs de DA gaan..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Korst in vacht

Bericht door pearlsofpassion »

Nee nee, geen gekookte vis! Daar gaat ze tekorten van oplopen!! Daar zit helemaal niets in waar ze nog wat mee kan. Dan nog liever hypoallergene brokken (alhoewel ik daar ook de kriebels van krijg).
Heb je hierover met een dierenarts overlegd, of ben je zelf maar wat aan het dokteren?

Mij lijkt het helemaal geen voedselallergie, want dat komt typisch voor rond de kop en hals en daar heeft ze het net niet.
Maar als je dat wil uitsluiten zou ik haar persoonlijk op een vers eliminatiedieet zetten. Dus geen platgekookte zaken maar gezonde dingen, waar een kat op gebouwd is. Zoek daar maar eens op.
Maar ik denk dus niet dat het daar aan ligt.

Had ze de plekken al voordat je tegen vlooien behandeld hebt, of ze dat in het asiel gedaan hebben? Want ze kan ook op het middel zelf reageren.
Ik zou de vlooienmiddelen even laten en zien of dat het niet overgaat.
Het kan ook schurft of zo iets zijn, daarom moet je er een DA naar laten kijken. Die kan een preparaatje maken en even kijken of er wat in zit van parasiet.
Laat je niet zomaar AB of prednison aansmeren!
Het kan ook een contactallergie zijn natuurlijk.

Maar zeker niet zomaar wat in het wilde weg gaan dokteren van: oh, het zou dat wel eens kunnen zijn, laat ons dat dan maar doen. Dat is echt niet verstandig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Korst in vacht

Bericht door newyork »

Dank voor jullie reacties. Stel ik zeer op prijs. Ik zal haar vers vlees gaan geven en geen gekookte vis. Het poesje was in het asiel al behandeld met advantage. De da van het asiel heeft alleen melding gemaakt van korstjes op de vacht. Wel is zij onder een lamp geweest en daar kwamen geen alarmsignalen richting schimmel uit. Ik heb hypoallergene brokjes van rc. volgens mij zijn die best wel goed. Durf haar nu ook niets lekkers te geven, vind ik wel sneu. Het is zo een schatje. Ik ga haar verder niet meer behandelen met antivlooienmiddelen. Zij heeft twee weken geleden een pipet stronghold gehad tegen vlooien, mijten ed. Het huis is vrij van vlooien maar ik zal ook nog voor alle zekerheid alle mandjes en plaids wassen en de krabpalen met een middel behandelen. De da zegt overigens dat ik mij niet te druk moeten maken. Hij denkt dat het stress, verwaarlozing icm parasieten is. Hij adviseert nu nog niets. Wel mocht ik de korstjes met Hydrocortiderm lotion insmeren en dat heb ik wel gedaan. Werkt zeker maar er komen wel weer wat korstjes op andere plekken terug. Ze zit niet helemaal vol maar ik vind wel dat bij haar voorpootje aan de flank bovenaan de meeste pukkeltjes zitten. Dat heb ik nog even ingesmeerd met de lotion. Wil er niet te veel aan ''rommelen'' en de da zegt dat ik het even tijd moet geven. Ik ben anti predinison dus dat geef ik nimmer aan mijn dieren. Is mijn da ook geen voorstander van.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Korst in vacht

Bericht door Mirjam86 »

Goed dat je niet zomaar Prednison geeft. Ik bedoelde met allergie ook niet persé voedselallergie hoor. Ze kan voor veel verschillende dingen allergisch zijn. Maar begrijp ik uit bovenstaand berichtje dat je er al mee naar de DA bent geweest? Of heeft alleen de DA van het asiel er iets over opgeschreven?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Korst in vacht

Bericht door newyork »

Nee ik ben ook bij de eigen da geweest en die adviseerde even aankijken omdat het een zwaar verwaarloosd diertje is (ze woog amper twee kilo). Zij moet volgens hem nog op krachten komen en die tijd moet ik haar geven. Hij heeft wel over een allergie gesproken maar vindt het te vroeg om nu van alles te ondernemen. Wat ik zelf denk is dat de eigenaar haar op straat heeft gezet omdat zij juist dit huidprobleem had. Ze was nl ook deels geschoren. Het kan zijn dat die persoon geen geld had voor een da of een behandeling. Dit is wat ik denk, dus ik kan het niet bewijzen maar gezien haar karakter en hoe zij is, kan ik mij geen andere reden bedenken. Zij laat zich goed kammen, het is een enorme lieverd ook voor andere dieren, ze is goed zindelijk en ook nog eens mooi. Ze is wit met twee zwarte oortjes. Ze is pas gesteriliseerd en ik heb haar een kleine week na de sterilisatie opgehaald uit het asiel. Zij had een behoorlijke wondinfectie aan haar buikje en zij is daartegen behandeld met clavubactin. Dit heeft het asiel aan mij meegegeven. Het zou ook nog kunnen dat zij na die ab kuur een reactie heeft gekregen of een hormonale reactie heeft? Overigens ben ik ondanks dat ik mij wel zorgen om haar maak, heel blij dat ik haar heb opgehaald. Het is werkelijk een snoepie.
newyork
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2011 11:55

Re: Korst in vacht

Bericht door newyork »

Als jullie op http://www.ikzoekbaas.nl kijken, dan staat zij onder Zoe Muppet vermeld met een mooie foto. De foto staat bij geplaatst op de tweede pagina. Ze draagt hier nog een medical pet shirt omdat zij een wondinfectie had. Nu is ze daar helemaal van genezen. Ben benieuwd wat jullie van haar vinden. Ik kan geen genoeg van haar krijgen. Ze is zo leuk met de andere poezen. Er staan er nog een paar van mijn katten op geplaatst op de eerste pagina. Vampy een zwarte pers met een zwart wit poesje en Zoe met een ander grijs wit poesje. Het zijn allemaal goeie vriendinnen van elkaar in een heel kort tijdsbestek geworden.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Korst in vacht

Bericht door Mirjam86 »

Je kan beter de directe link geven, ik kan ze niet vinden! Ben wel benieuwd.
Als de DA zegt even aankijken dan zou ik naar hem luisteren, maar niet teveel gaan dokteren met voer hoor!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie