1 of 2 voederplekken?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
saar2011
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:53

1 of 2 voederplekken?

Bericht door saar2011 »

Sinds 2 weken heb ik kitten Saar in huis. Het is een schat van een beest ben helemaal weg van haar. Ik werk in het onderwijs en heb dus ook deze zomervakantie volop de tijd om haar 'op te voeden'.

De grootste uitdagingen zijn een parkiet en een draadgordijn. Daarom mag Saar niet in de woonkamer als ik er niet ben. Als ik er niet ben of naar bed ga dan gaat Saar op de gang/trap/overloop. In de gang staat ook haar kattenbak en op de overloop staat haar reismandje waar ze graag in slaapt. Ook leg ik er speeltjes neer om mee te spelen.

De dierenarts heeft geadviseerd om bij kittens de hele dag voer klaar te hebben staan. Het eten en drinken van Saar staat bij mij in de keuken. Als ik even weg ben kan ze er dus niet bij. Voor de korte periodes dat ik er even niet ben lijkt mij dit geen probleem.

Maar wat als ik langer weg ben en straks weer ga werken? Zet ik dan een extra drink en eten bakje in de gang? en behoud ik ook de voerplek in de keuken of kan ik beter de voerplek standaard verplaatsen naar de gang?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou haar als je gaat werken het hele huis ter beschikking geven.
Bij de gang enz stel ik me niet voor dat daar een raam is waar veel te zien valt. En dat is dus een erg beknottende omgeving, zeker voor een kitten. Als ze daar dan 's nachts ook nog eens zit, heeft ze in de week maar een paar uurtjes om zich te ontplooien.

Het is al erg dat ze zo vaak alleen zal zijn dan. Een tweede kitten om haar gezelschap te houden zou echt wel een aanrader zijn. Voor alle kittens eigenlijk. Die zijn niet gemaakt om alleen te zijn (ook niet 's nachts) en ze leren zoveel van soortgenootjes dat je als mens nooit kan vervangen. Ook kwestie van knuffelen, elkaar begrijpen, stoeien enz... Dat is toch allemaal net wat anders. En ik veronderstel dat je ook niet 10u per dag met haar gaat lopen spelen wat zo'n speel- en slaapkameraadje wel doet. ;-)
Denk er eens over na.

2 voerplekken zou ik niet doen. Voer droogt al snel uit en verliest zijn smaak, dus niet te lang laten staan en dat is bij twee voerplekken per definitie langer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door Mirjam86 »

Ik ben het helemaal eens met Valerie, maar ik zou die ene voerplek dan wel zo maken dat ze er altijd bij kan. Van 8 tot 5 (of hoe lang je dan ook naar je werk bent) is te lang voor een kitten om zonder voer te zitten.

Gang/trap/overloop vind ik zelf ook een kleine ruimte voor het beestje. Tenzij je een overloop van een 20 vierkante meter hebt natuurlijk.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door pearlsofpassion »

Een kat kijkt toch graag uit het raam en ligt graag in het zonnetje. Als dat niet kan op de trap en overloop, dan vind ik dat echt niet kunnen voor overdag en nacht!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
saar2011
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:53

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door saar2011 »

Fijn dat jullie me zo aan denken zetten.

Het lijkt me dan handig om de studeerkamer ook open te laten staan. Dan heeft ze +- 10m2 extra en 2 ramen om door naar buiten te kijken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door Adriana »

saar2011 schreef:volop de tijd om haar 'op te voeden'.

De grootste uitdagingen zijn een parkiet en een draadgordijn. Daarom mag Saar niet in de woonkamer als ik er niet ben.

bij kittens de hele dag voer klaar te hebben staan. Het eten en drinken van Saar staat bij mij in de keuken. Als ik even weg ben kan ze er dus niet bij. Voor de korte periodes dat ik er even niet ben lijkt mij dit geen probleem.

Maar wat als ik langer weg ben en straks weer ga werken? Zet ik dan een extra drink en eten bakje in de gang? en behoud ik ook de voerplek in de keuken of kan ik beter de voerplek standaard verplaatsen naar de gang?
welkom ;-) op het Forum!
ik kan me best voorstellen dat je blij bent met een kitten,
nu is het de kunst om ervoor te zorgen dat het kitten ook blij is met jou en jouw verzorging.. het kitten heeft recht op een katvriendelijke leefomgeving om zich goed te kunnen ontwikkelen.
lees onze topics over solokittens eens door en in het kort: kittens worden opgevoed door de poezenmoeder en bijgestuurd door hun kattenkameraadjes. ze leren van voorbeeldgedrag en mensen zijn daartoe niet in staat.
je kunt het dus vergeten om je kitten 'op te voeden', kittens van die leeftijd hebben nog helemaal geen besef van wat ze fout gedaan hebben en morgen vinden ze weer iets anders uit. het enige dat je bewerkstelligt is een schuw en angstig kitten, bovendien is dat ook niet goed voor de band, die je met dit kitten moet opbouwen. het kitten moet je vertrouwen en niet van het ene op andere moment op zijn donder krijgen/gecorrigeerd worden of afgewezen worden en stemverheffing geeft bij sommige kittens al angst en schrik.
kittens moeten inderdaad constant voer tot hun beschikking hebben en liefst een combi van nat en droog. een voerautomaat is daarvoor ideaal, zie Zooplus bijvoorbeeld. en water in diverse bakken (geen bakjes) op verschillende plaatsen.
een kat drinkt namelijk niet bij het eten en koppelt drinken ook niet aan eten.

als ik het inschat op basis van jouw beschrijving dan is de leefwereld van dit kitten heel erg klein en eigenlijk veel te klein. dat komt zijn ontwikkeling niet ten goed, hij gaat zich te pletter vervelen en er is kans op wildplassen dan wel slopen of beide.

en over de relatie parkiet/kitten - dat is zo ongeveer de kat op het spek binden. je kunt het instinct niet uit een kat 'trainen', dat is bovendien weinig respectvol naar het wezen dat een kat is..
wat ik uit je tekst begrijp is dat de parkiet voorrang krijgt en je de leefwereld van je kitten dus enorm beperkt... misschien kun je nog eens goed nadenken of je de balans niet wat anders zou kunnen leggen..
Laatst gewijzigd door Adriana op 10 aug 2011 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door pearlsofpassion »

:grin: Je kiest het zelf hoor, maar dat was nu net de kamer die bij mij dicht bleef. Dus vind het grappig dat je daarmee komt. :-)
Luis gooide mn bureaulamp eraf en al mijn andere rommel dat daar ligt en ging aan mijn cursussen knagen, met de draden spelen... Dus daar bleven ze uit. Maar als je dat kan catproof maken, geen probleem. ;-)

De kitten en parkiet, maakt volgens mij veel uit hoe stressbestendig jouw parkiet is.
Ik denk wel dat als je wil dat de kitten hem als een huisgenoot ziet en niet als speeltje, je hem best kan voorstellen. Klinkt misschien idioot maar ga met je kitten tegen de parkiet praten en interageren zodat de kitten weet dat het niet gewoon daar zit om hem uit te dagen maar dat je daar een band mee hebt.
Dan nog hangt het van kat en vogel af hoor, maar het risico op vangspelletjes en kooitje klimmen wordt toch wat kleiner.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door Adriana »

kittens zijn een sloopbedrijf en de combi kitten/parkiet is boeiend... vooral het voorstel van Valerie om ze aan elkaar voor te stellen.
het instinct van een kitten/kat is erop gericht om alles dat fladdert of beweegt uit de lucht te slaan en als je parkiet schrikt en door de kooi gaat fladderen, dan gaan bij je kat alle bellen rinkelen, hoe je het hem ook hebt uitgelegd dat het ook een huisgenoot is... ik ken op het forum weinig katten die in huis niet achter vliegen of muggen aangaan... je zou het er bijna om doen, maar sommige katten gaan door roeien en ruiten, om zo'n fladderaartje te grazen te nemen..

de speelrail is bij erg veel forumleden zeer favoriet, ik ken er die er drie aan elkaar gekoppeld hebben.... wij hebben er ook een paar om geen ruzie te krijgen bij de bengels, die er liever niet gezamenlijk mee spelen.. soms koppel ik ze aan elkaar en laat hem onder een kastje doorlopen, dolle pret, maar in je eentje denk ik niks an..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door manon3 »

Sorry hoor, maar ik moest heel erg lachen om de opmerking van Adriana: "vooral het voorstel van Valerie om ze aan elkaar voor te stellen". ( kitten en parkiet) :lol:

Wij hebben zelf geen vogels maar het is inderdaad zo dat katten beginnen door te draaien als ze iets zien fladderen.Of dat nou een speelhengel is met veertjes eraan of echte beestjes.
Onze poes gaat finaal over de rooie als er bv. een vlieg in de kamer is, ze gaat er als een gek achteraan en breekt daarbij de hele tent af.
Laatst zat er een vlinder voor het raam te fladderen,nou onze poes probeerde bijna door de ruit heen te komen...........
Maar misschien zou Valerie's voorstel inderdaad kunnen helpen als je het vaak genoeg herhaalt.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of het helpt, hou je ons op de hoogte hoe het verder gaat tussen je kitten en de parkiet, Saar?
Nou moet ik er nog bijzeggen dat onze poes nu ze wat ouder is agressiever is tegenover fladderende dingen dan toen ze klein was.Maar ik weet niet of dat voor alle katten geldt.....
Succes ermee.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door pearlsofpassion »

Het is net hoe je het inkleed dat het hem doet.
Katten en konijnen gaan heel goed samen, maar ik zie dat niet als er zomaar plots een konijn om het hoekje komt. Je moet ze duidelijk maken dat het iets anders is dan gewoon een wild dier.
En dat voelen katten erg goed aan.
Ideaal is als je ze in de hand kan houden en dan laten snuffelen.
Maar veel hangt inderdaad van de parkiet af. Als die in paniek gaat kan je het wel vergeten, want dan komt de jager zeker los.
Als er hier een konijn uit schrik vandoor gaat heb je het ook zitten, loopt hij gewoon rustig rond, is er geen probleem...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door Peet »

Ik vind het ook wel een beetje triest, zó lang echt helemaal in haar eentje.
En met de parkiet. Ik vind het idee van Valerie ook niet eens zo heel gek hoor.
Heb hier ook wel verschillende dieren bij elkaar gehad. En ik deed het dan ook vaak wel een beetje zoals Valerie schrijft.
De ratten liepen hier in de hondenmand. (tamme ratten hoor, haha) Een paar honden kon in met een gerust hart de kippenren in meenemen. Vooral m'n vorige reu ging graag mee, voor een vers eitje, haha.
Maar mijn honden waren géén jachthonden, dat scheelt misschien ook wel.

Denk dat kat en vogel toch iets anders ligt. Een kat zijn instinct is toch ECHT jagen op wat fladderd!

Benieuwd hoe het verder gaat bij je.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
saar2011
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:53

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door saar2011 »

Wat een reacties!
Dank jullie wel!

Mijn parkiet Dirk komt al zolang ik hem heb zijn kooi niet vrijwillig uit. Ik kan gerust de hele dag zijn kooi open laten staan en dan komt hij er nog niet uit! En als ik hem eruit haal om even 'vlieguren' te maken dan weet hij niet hoe snel hij terug zijn kooi in moet. Na drie jaar ben ik daar maar mee gestopt.

Saar heeft een keer een uithaal gemaakt richting kooi, ze schrok erg van het lawaai wat toen ontstond en zat meteen onder de bank. Nu loert ze van een afstandje en als ze te dicht bij komt zeg ik uh,uh en dan gaat ze iets anders doen.

Mijn 'studeerkamer' stelt niet zoveel voor hoor, vind het gewoon leuk om het zo te noemen. Er staat een boekenkast en een bureau, ik doe er eigenlijk niks. Genoeg ruimte dus voor Saar en er valt niet veel te slopen. Moet dan wel wat extra speeltjes en krabpaal aanschaffen. Ik heb geen zin om iedere dag met alles te gaan slepen. Verder reageert ze niet vaak op de geluiden die uit de kooi komen,

Verder probeer ik haar zo positief mogelijk 'op te voeden'. Ik 'beloon' haar met complimentjes en een aai als ze bijvoorbeeld aan de krabpaal krabt. Til ik haar op en zet haar op de grond als ze bijvoorbeeld op tafel zit.

Ze begint ook al te reageren op haar naam. Gister avond hoefde ik haar niet eens te 'lokken' toen ik naar bed ging. Ik deed mijn ritueel, tv uit, deur op slot, lichten uit en toen riep ik "Saar, kom we gaan slapen" en ze liep zonder probleem mee! Ze ging lekker in haar reismandje liggen.
En toen ik vanochtend naar boven liep riep ik haar en liep ze met me mee. Ze zat in mijn slaapkamer toen ik weer naar beneden ging, ik riep haar weer en daar kwam ze weer aan gewandeld.
Ben benieuwd hoelang ze dit blijft doen.

Het voer ga ik verplaatsen naar de gang. Kan ik dat het beste in een keer doen of moet ik dat in fases doen?
Adriana schreef: de speelrail is bij erg veel forumleden zeer favoriet, ik ken er die er drie aan elkaar gekoppeld hebben.... wij hebben er ook een paar om geen ruzie te krijgen bij de bengels, die er liever niet gezamenlijk mee spelen.. soms koppel ik ze aan elkaar en laat hem onder een kastje doorlopen, dolle pret, maar in je eentje denk ik niks an..

Ik heb ook de speelrail in de kamer liggen. Saar is er dol op! Zowel alleen als samen met mij!
manon3

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door manon3 »

Oeps, ik had in het eerste bericht over het hoofd gezien dat je kitten Saar heet en niet jijzelf.Sorry hoor. ;-)
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door Welpie »

Wij hebben 2 voeder plekken.. 1 in de kattenkamer en 1 in de keuken... Dit doen we al zolang we dat beestje hebben..
's nachts zit Welpie in de kattenkamer en heeft hij altijd toegang tot eten.... overdag kan hij het hele huis door..
We hebben gekozen voor 2 plekken, zodat we het voer niet steeds hoeven te verplaatsen, wel zo duidelijk voor ons poezenbeest!
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Re: 1 of 2 voederplekken?

Bericht door Ilsescholten »

Ik heb 2 kittens sinds gister. Ik heb in de keuken eetbakjes (tot nu toe alleen droogvoer wat ze nog niet eten en water) Verder in hun nachtvertrek waar alles aanwezig is (bijkeuken voor komende weken, later komt de gang erbij en nog later mogen ze in het hele huis) heb ik ook etensbakjes voor ze klaarstaan. Daar geef ik ze nu ook nog hun natvoer en melk, omdat dit nog een veilig plekje voor ze is. Later zal ik daar alleen droogvoer en water neerzetten en ze in de keuken het natvoer enzo voeren!
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Plaats reactie