Diefstal raskat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Honden die door de baasjes binnen verwend worden en een tuin ter beschikking hebben, zijn heel gelukkig, maar katten zijn dan plots opgesloten?
Ik begrijp dat echt niet.

Naar mijn mening is dat niet omdat een kat anders is dan een hond, maar gewoon omdat ze moeilijker binnen de tuin de houden zijn (een afsluiting alleen is niet voldoende), eigenwijzer zijn en bv niet met jou meewandelen maar hun eigen zin doen en men niet zoveel moeite wil doen.


Ik ken trouwens ook veel voorbeelden van gewone htk's die gestolen of weggelokt zijn, en een halsbandje helpt daar niet altijd tegen.
Dat van die fokkers weet ik ook. Er zullen best wel fokker zijn die dat niet doen, en zeker als je eentje zonder stamboom neemt kan je er wel vinden. Maar de kwaliteit zal naar verhouding zijn. De goede laten hun kittens inderdaad niet naar buiten gaan.
Er zij ook erg veel broodfokkers die gewoon op niets letten en zelfs aan inteelt doen. Typisch dat je met die katten meer bij de DA zit dan wat anders. Daar zou ik mijn geld niet aan geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Sannie_xx »

Klopt wat je zegt, Pearlsofpassion. Raskatten zijn al zoveel gevoeliger voor ziektes. Dus de fokker moet wel zorgvuldig uitgezocht worden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Ilone schreef:Een kat is echt niet ongelukkig als die binnen zit hoor. Dan zou ik hier 4 zeer ongelukkige katten moeten hebben op mn flatje...Maar goed, doe wat je zelf het prettigst acht. Als ik het zo eens lees, heb je eigenlijk je antwoord al bedacht voordat je de vraag stelde. Of zit ik er naast?
Ilone - ik wilde met mijn omschrijving van het leven van mijn katten uiteraard niet aangeven dat katten op een flat het slecht zouden hebben. Ik weet uit ervaring dat jouw katten en vele anderen zoals Rob, Adriana b.v. hun katten het echt niet slecht hebben op een flat.

Maar in de ogen van topic opener zal er verschil in zitten. Op een flat kun je niet anders. In een rijtjes huis zoals bij mij is het een heel bewuste keuze ze niet "vrij" te laten.
Ik heb daar in huis ook allerlei aanpassingen voor laten maken zoals een extra deur als sluis.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diefstal raskat

Bericht door Adriana »

Reb schreef:Ik zal mijn vraag anders stellen: wie is het wel eens overkomen dat je kat niet meer thuis is gekomen, en je niet weet wat ermee is gebeurd?

Ik heb namelijk de indruk dat dat wel gebeurt, maar dat de kans veel minder groot is dan wij vermoeden.

Ow en ideeën en tips zijn welkom, altijd fijn. Maar ik voel me niet verplicht die dan ook uit te voeren :p
loop de topics hier van vermissingen eens langs, je zult verbaasd zijn hoeveel noodkreten hier binnen komen.
je stelt vooral vragen die niemand kan beantwoorden en is dat om jouw geweten een beetje te sussen?

is die bengaal er trouwens al? en is dat een raskat en heb je bijbehorende contract gelezen?
daar zal ongetwijfeld in staan dat ie niet de straat op mag,....................
en waarom zou dat er in staan? wat denk je?

en ik begin zo langzamerhand het griezelige vermoeden te krijgen dat de bengaal vooral gekozen wordt om zijn uiterlijk, als designkat bedoel ik. en niet zozeer om de katzel qua karakter, die hij/zij is..
hopelijk is het niet zo en heb je je vantevoren, bijvoorbeeld via de rasvereniging, goed verdiept in het karakter van bengalen, want dat zou nog wel eens voor verrassingen kunnen zorgen..
onze twee herplaatsers zijn aangeschaft als designkat, die gingen zich vervolgens als rus gedragen en dat viel de baasjes vies tegen. toen kwam er een trainings- en opvoedingstraject en ze zijn daar uiteindelijk in de garage geparkeerd...
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 aug 2011 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Ilone »

Oh, maar mijn reactie was naar Reb gericht hoor Dinie!
Als ik een tuin zou hebben, zou ik die ook afezetten of een ren plaatsen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

Poehee een vraag en direct het gevoel dat ik me moet verdedigen...

Ja ik heb ook de advertenties geleZen en eerlijk gezegd heb ik niet het gevoel dat er verschil zit tussen raskatten en htkkatten. Dat verbaast me om dat ik het idee heb dat dat anders zou zijn. (dus dacht ik, ik vraag het hier)

Mijn geweten te sussen? Nee hoor... Mijn katten (htk) lopen al tien jaar buiten. En daar sta ik nogsteeds voor 100 procent achter. Ik heb zeker niet de behoefte om mijn geweten te sussen. Voor die 10 jaar zaten ze binnen. Ik veroordeel mensen niet, maar wil ook niet veroordeelt worden. Wat ik alleen denk is dat voor allebei de visies iets is te zeggen, niet per definitie 1 fout. Wij kiezen ervoor om, indien mogelijk de katten buiten te laten. Vooral de overlast naar buren zou voor mij wegen om toch een binnenkat te houden.

Onze ene kat (schildpadje)is een half jaar geleden dood gegaan aan kanker en de operatie die daarop volgde. Een rib uit mijn lijf, wat voor het arme beest alleen maar meer stress heeft opgeleverd... Dit was een Asielkatje. onze andere kat leeft nog, maar is ook wel aan de laatste fase van zijn leven bezig. Hij is 15, en veremagerd, kwijlt enz. Hij is een nakomeling van een oeps nestje. Poes was nog te jong om geholpen te worden en zwanger thuis gekomen. Vader is onbekend. Ik denk, gezien het uiterlijk van de kat dat het een raskat is geweest. Hij is een zwarte kater die heel hoog op zijn poten staat, een hele mooie slanke kat. (dus een ander model dan een htk kat) ook de kleur ogen waren gelig, anders dan andere katten.

Wij zijn zo langzaam aan het bekijken wat we willen. Weer een asiel kat, misschien nu een raskat, enz. Wat ik zo leuk vind aan een Bengaalse kat is het "wilde" in hem. Kwa karakteromschrijving lijkt hij op onze zwarte. Dat is ook een jager die geen schootkat is. Maar wel ons altijd komt begroeten als wij of hij binnenkomt. Nu vind ik dat je je niet moet blindstaren op dit soort omschrijvingen, elke kat is anders, maar dat past wel het meest bij ons... Een beetje aktie in huis. Daarnaast vinden wij hem ook kwa uiterlijk geweldig. Dus het is het geheel plaatje.

Nee wij hebben dus nog geen nieuwe kat, wij zijn ons Aan het oriënteren, zoals iedere nieuwe dierenbezitter zou moeten doen, ook al hebben ze al jaren katten gehad.

Ik zou geen contract ondertekenen waarin staat dat ik ze binnen moet houden. Dat kan ik namelijk niet beloven.

Ow en onze hond rent ook dagelijks los buiten uit de tuin, een hond is zeker wel een heel ander dier dan een kat. Een hond dient jou, jij dient een kat.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

Ow vergeet dit nog
@sannie, helemaal mee eens hoor. Ik ben niet zo'n voorstander van 'fokkers'. Ik zou dat liever veel kleinschaliger zien. Iemand met ras katten die 1 hooguit 2 keer een nestje krijgt. Uit liefde een nestje en niet uit productie oogpunt.
Ook aan dit soort nesten hangen weer haken en ogen aan, dus ik moet me daar nog zeker in verdiepen. Op het uitzoeken van een fokker ben ik nog niet terecht gekomen.Eerst bedenken wat ik wil en dan kijken wat de mogelijkheden daarvan zijn.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Een goede fokker heeft maar af en toe een nestje. Als het voor het geld is, is het een broodfokker en zijn er besparingen gebeurt onderwege want als je het helemaal goed doet haal je er als fokker bijna niets uit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Diefstal raskat

Bericht door Sannie_xx »

Als je er zo achter staat om katten naar buiten te laten, dan zou ik als ik jou was toch weer voor een asielkat gaan. Daar zijn er genoeg die gewend zijn om buiten te komen en niet anders willen. Het beestje loopt evenveel gevaren en ik sta daar zelf helemaal niet achter, maar goed... ik krijg zelf ook ontzettend veel verwijten om me heen dat ik mijn katten binnenhoud dus inderdaad; er zijn verschillende visies over.

Als je een goede raskat wil van een goede fokker, dan zul je te maken krijgen met een contract waarin staat dat je ze niet naar buiten mag laten. Dat is vrij gebruikelijk. Ik zou ervoor oppassen om er eentje van Marktplaats te plukken waarbij dat niet het geval is, dat zijn vaak niet de gezondste katten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diefstal raskat

Bericht door Anne »

Ik herken mezelf in jouw visie op het gevoel van opsluiten/vrijheid van de kat.
Ook ik liet onze katten buitenlopen, snachts bleven ze verplicht binnen.
Ik dacht er net zo over als jij nu doet.
Maar toch drie katten dood door alle onverwachte, ondenkbare situaties die er buiten kunnen gebeuren.
Wij hebben de tuin laten afzetten, zelf gedaan eigelijk, en dat werkt prima voor ons en zeker voor de katten.
We leven namelijk niet in een perfecte wereld waar ieder elkaars bezigheden respecteert en voor elkaar zorgt.

Je moet je goed afvragen: als mijn kat wordt gestolen zou ik daar mee kunnen leven? Of zou ik het mezelf elke dag kwalijk nemen?
Zou je kunnen leven met het idee nooit te weten wat er met de kat is gebeurd?
Of het veel pijn heeft geleden? Of hij of zij nog in leven is? Of er net zo goed voor de kat wordt gezorgd als wat jij deed? Of de kat wel gelukkig is?
Zou je die verantwoording kunnen dragen?
Want in 1 moment kan dat gebeuren zoals ongelukken ook elk moment kunnen gebeuren.


Maar goed, wat me verder opvalt, je kijkt naar een kat die bij jullie past, maar kijk ook wat er bij de kat past!! Zijn of haar geluk is jouw verantwoording!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Hier ook een kat overreden, voor mn ogen, en eentje verdwenen.
Beide knaagt nu ( resp 7 en 5 jaar later) nog af en toe aan me. Van die verdwenen heb ik erg afgezien omdat ik niet wist of hij nog in leven was. Tot een half jaar na zijn verdwijning keek ik hoopvol in de tuin of ik hem niet ergens zag, of hij niet naar huis kwam.
Onzin natuurlijk, dat weet ik ook wel, maar je kan het niet laten...

Nu nog, knaagt het omdat ik me afvraag of ik niet beter dit of niet beter dat... Of ik wel genoeg moeite gedaan heb om hem terug te vinden.
Ik weet nu wel wat ik nog had kunnen doen, maar het is te laat. En tijd kan je niet terugdraaien. En dan vraag ik me ook af wat er van hem geworden is. Of hij doodgereden, vergiftigd of meegenomen was. Of hij nog geleefd heeft of niet...
Nu ben ik er al een paar jaar van overtuigd dat hij niet meer in leven is, maar ik weet het eigenlijk gewoonweg niet.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 07 aug 2011 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diefstal raskat

Bericht door Anne »

Vreselijk Valerie zoiets, ik hoop dat je het ooit kunt loslaten...Jij wist toen nog niet wat je nu allemaal wel weet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Ach, je leert ermee leven en probeert het jezelf niet kwalijk te nemen, maar het feit blijft dat het leven verloren is, en dat slijt volgens mij nooit helemaal.
Het is al erg als je een dier verliest waar je van hield, en vergeten doe je ze nooit, maar het is nog zoveel erger als je het had kunnen voorkomen of als het je eigen schuld is. Je hebt het gevoel dat je ze had moeten beschermen...
Ik kwel mezelf er niet mee, maar af en toe mis ik ze wel en dan knaagt het gewoon.

Toen Kleintje's moeder stief trooste ik me met de gedachten dat ze toch 4 mooie jaren had gehad. Nu, is dat juist extra pijnlijk. Kleintje is nu 7 en ik hoop dat ze nog een tijd meegaat. Haar moeder werd maar 4... 4 jaar! Als ze misschien wel 20 had kunnen worden! Dat is gewoon onzettend oneerlijk en veeel te weinig.
En ze was mijn allerbeste vriendin... :cry:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door JLC »

Ik lees ook wel eens verhalen in de krant dat rashonden worden gestolen bij hun eigenaren thuis. Dus een loslopende raskat op straat loopt nog meer risico om meegenomen te worden. Mijn advies is om een raskat binnen te houden en anders buiten in een ren of afgezette tuin.
Overigens denk ik dat gewone katten ook gestolen kunnen worden.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diefstal raskat

Bericht door Anne »

Sterkte Valerie, zo te lezen was het een bijzondere poes en erg speciaal voor je :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie