Gedrag moeder na bevalling

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dreatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2007 09:19
Locatie: Hulst

Gedrag moeder na bevalling

Bericht door dreatjuh »

Hallo,

gisteren nacht in onze poes bevallen van 1 kitten. ( op ons bed onder de dekens).
omdat wij nou ook nachtrust willen hebben we een kamer voor haar ingericht en haar daarnaar toe verplaatst. nou is het geval de ze voor de deur blijft mauwen maar zodra de kitten piep gelijk terug gaat naar haar kitten.
is dit normaal? moet ik niet bang zijn dat ze haar kitten afstoot?? of wil ze aandacht van ons maar ook bij haar kitten zijn en kan haar draai nog niet echt vinden??
ik hoor graag van jullie...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: gedrag moeder na bevalling

Bericht door pearlsofpassion »

Waar is ze normaal 's nachts?
Ik zou alles zo normaal mogelijk laten en haar dus laten waar ze gewend is te zijn en de kitten leggen waar zij hem wil hebben. Hoeft natuurlijk niet in jullie bed, maar dan ernaast?

Waarin heb je hem nu gelegd? Meestal vinden poezen een doos met een lekker dekentje wel leuk, als ze er dan nog mee gaat sleuren probeer hem dan wat meer verdekt op te stellen. Dan vind ze het vast niet veilig genoeg. Je kan haar niet verplichten ergens te zijn waar ze hem niet wil hebben, dat komt niet goed. Dus zal het wat testen zijn waar je poes wel genoegen mee neemt als nestplaats.

Aangezien ze naar haar kitten terugloopt zou ik me over haar moederinstincten echt geen zorgen maken. Maar lees je eens in zodat je weet wat er allemaal kan misgaan. Dat je weet hoeveel een kitten moet wegen en aankomen zodat je op tijd kan ingrijpen als het mis gaat. En dat je weet wanneer hij moet ontwormd en ingeënt worden.
Laat je de moeder ook zo snel mogelijk helpen (even met je DA overleggen), want de asielen zitten al boordevol kittens en elk kittentje erbij ontneemt een plaatsje voor een ander. Bovendien is het veel gezonder voor de moeder als ze geholpen wordt.
Als je graag nog een nestje in huis wil later, kan je je opgeven als opvanggezin bij een asiel. Er komen elk jaar honderden nestjes binnen die allemaal opgevangen moeten worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: gedrag moeder na bevalling

Bericht door MarjanR »

Je zou mams en kind, zoals Valerie voorstelt, een doos en dekentje kunnen aanbieden naast jullie bed. Dicht bij de werpplek. Dat heeft mams gedacht als veilig, dus dat zal wel zo zijn dan.
Je wordt echt niet wakker gehouden 'snachts. De baby zal pas met een week of 3/4 jullie actief gaan wakker houden ;)

Voor de rest schaar ik me achter de opmerking van Valerie (svp moeders laten steriliseren).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
dreatjuh87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2009 10:09
Locatie: Hulst

Re: Gedrag moeder na bevalling

Bericht door dreatjuh87 »

dank je wel dames, ze ligt in reisbox met dekens erin. toch in de kamer naast ons want Beer kwam steeds naar ons op bed 's nachts en we waren bang dat ze als wij slapen haar kitten meenam. ze is een stuk rustiger nou en moederinstinct heeft ze zeker weten. begin de kitten te piepen dan is ze er zo weer bij.
ze word zeker geholpen want eigenlijk hebben geluk gehad dat ze bevallen is van 1 kitten. en hij gaat naar vrienden als hij oud genoeg is. is natuurlijk best eng als voor het eerst te maken heb met kat die kitten(s) krijgt.
Groetjes Andrea
Doezel (25-5-'08)
Suuz (1-6-'08)
Beertje (5-10-'09)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gedrag moeder na bevalling

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, fijn dat alles nu goed gaat.
Hopelijk was de eerste ook meteen de allerlaatste keer. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie