Kitten(s) of volwassen kat(ten)?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Suzanne87
Kitten

Kitten(s) of volwassen kat(ten)?

Bericht door Suzanne87 »

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier, dus zal me even voorstellen. Ik ben Suzanne, 23 jaar en woon alleen in een flatje. Ik wil graag een kat (of twee) maar twijfe erg over wat ik zal doen, dus ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

Ik wil eigenlijk het liefst een diertje uit het asiel omdat je dan wat meer van de dieren af weet en zeker weet dat ze gezond zijn (of in ieder geval goed nagekeken).

Ik twijfel alleen over het nemen van een volwassen kat of een kitten. Omdat ik alleen ben en veel werk (ongeveer 50 uur per week) zal de kat veel alleen moeten zijn.

Ik lees op sommige sites dat als je veel werkt het voor de katten wel leuker is als ze samen zijn, vooral omdat ze hier ook niet naar buiten kunnen. In de asiels waar ik ben geweest hebben ze mij echter verteld dat ik net zo goed één kat kan nemen, en dan een kat die zij graag in een rustig huishouden willen plaatsen en die graag het rijk voor zich alleen wil hebben.

Ik heb ook nog een dier nodig dat met honden om kan gaan, omdat de hond van mijn ouders vaak op bezoek komt. Dit is een kleine hond (Markiesje) die erg speels en vrolijk is.

Kunnen jullie mij wat meer vertellen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Suzanne

P.S.: Misschien is het overbodig om een nieuw onderwerp hierover te starten, maar ik weet nog niet helemaal hoe het werkt (a)
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Kitten(s) of volwassen kat(ten)??

Bericht door nellebel »

aangezien je veel afwezig bent moet je afwegingen maken. je kunt inderdaad kiezen voor een rustige solokat uit het asiel die gewend is alleen te zijn en dat ook op prijs steld. je kunt ook voor 2 asielkatten gaan die zich samen kunnen vermaken bij jou, daar hoef je huis echt niet groot voor te zijn.
Kittens (sowieso met 2 nemen) hebben veel aandacht nodig en willen de boel graag afbreken, dus misschien moet je dat niet doen.
wat vind je zelf leuk. ga eens kijken in het asiel. misschien dat een kat je aanspreekt. zij kunnen je vertellen welke kat graag alleen wil zijn (zonder andere katten) en welke graag samen zijn. misschien vind je wel een leuk koppeltje. is voor jou ook gezellig 2 katten en voor hun ook. ik denk persoonlijk dat 2 katten bij elkaar makkelijk goed kan gaan met een hond als een solokat. kan ik niet echt onderbouwen maar lijkt mij zo. heb zelf een solokat gehad (mishandeld door mensen en aangevallen door andere katten), maar die moest ook van vreemden niets hebben. daar had ik ook nooit een hond bij kunnen zetten. solokatten hebben meestal een trauma meegemaakt waardoor ze solo zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn ook katten die zonder andere katten opgroeien maar wel met een hond en honden dan ook erg fijn vinden. Het hangt er maar vanaf waarmee ze opgegroeid zijn.

Voor de rest sluit ik me aan bij Nellebel. Als je voor een kat alleen wil gaan, dan zeker een volwassen kat die zelf aangeeft dat liever te willen en dus niet met soortgenoten omkan. Anders ontneem je een kat zijn sociale contacten dat vind ik zielig en onnodig. Solo-katten vinden vaak moeilijker een thuis, net omdat ze enkel bij een gezin kunnen die er nog geen hebben.
Ga dan wel op zoek naar een asiel waar ze ook testen hoe de katten op de honden reageren, dan weet je dat op voorhand. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Neva
Huiskat
Huiskat

Bericht door Neva »

Ik sluit me ook helemaal aan bij de vorige twee reacties,
alleen denk ik wel dat een solokat juist alleen word geplaatst omdat hij niet van andere katten houd, dat wil niet zeggen dat hij het leuk vind om 50 uur in de week zonder mensen te zijn.
ik zou in dat geval als je zo veel van huis bent, toch voor twee katjes gaan uit het asiel,
die wel gewend zijn om vaak zonder de mensen te zijn, maar toch veel aan elkaar hebben,

een solokat heeft wel de aandacht van mensen nodig en is denk ik niet graag heel lang alleen,

succes met de zoektocht en het vinden van de info die je zoekt
I'm so in love with my cats ...
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou in jouw geval ook voor 2 volwassen katten gaan, liefst een duo wat in het asiel al goed met elkaar overweg kan. Als je dan zorgt voor veel speelgoed en een paar mooie krabpalen en planken dan hebben ze wat te doen.
En van te voren je huis kat-proof maken. Verwacht niet van een kat dat hij snapt dat hij geen dure spullen van de kast mag gooien. Beter alles wat breekbaar is weg zetten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Adriana

Bericht door Adriana »

naast alle nuttige tips en goede raad: leg je vraag uitgebreid aan mw's van het asiel voor en laat hen ook meedenken. en missch kun je de logeerhond ook een keer mee nemen naar het asiel om te zien hoe dat gaat, als je een lieverd of stel op het oog hebt.
kittens zijn een grote zorg en niet handig als je veel van huis bent..
en welkom ;-) op het Forum!
Plaats reactie