Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Hier is nog een handige site waar duidelijk staat waar je in kattenvoeding op moet letten. Wat er in moet en wat er best niet in zit, en nog zo'n zaken.
Als je op de home-pagina gaat kijken kan je merken vergelijken, vooral voor de natvoermerken is dit interessant. Droogvoer is nogal weinig besproken...
Heel informatief, vind ik. ;-)

http://deproefkonijnen.blogspot.com/p/faq.html
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
carolien2010
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2011 14:13

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door carolien2010 »

Hallo!

Afgelopen zaterdag hebben wij een lieve kater van 3 jaar oud uit het asiel geadopteerd. Doet het erg goed thuis, hij is erg rustig en knuffelt enorm veel!
Ik heb me van tevoren ingelezen over voeding e.d. en omdat ik wist dat in het asiel Prins werd gegeven, heb ik een 5 kg zak extra gekocht.
Verder wat blikjes Almo Nature natvoer ingeslagen voor extra vocht en vlees.

Nu lees ik steeds meer negatieve verhalen over Prins voer, vooral het hoge graangehalte. Ook drinkt onze kat niet bijzonder veel (al is dat lastig in te schatten natuurlijk, hij plast i.i.g. maar 1, max. 2x per dag op de bak en dat lijkt me weinig!) Graag wil ik onze nieuwe vriend het beste geven, afhankelijk van onze eigen beurs natuurlijk en ga ik me orienteren op een beter merk droogvoer.

Omdat ik het zonde vind deze zak Prins voeding weg te gooien, is het volgende een idee?
- voldoende natvoer geven (bovenop de voorgeschreven hoeveelheid droogvoer?)
- 3x per week rauwe kipfilet geven (bovenop de hoeveelheid droogvoer?). Wat ik lees is goed afspoelen, kleine stukken snijden, evt invriezen, maar wat is een normale portie?

Bedankt voor de adviezen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Heel informatief, vind ik. ;-)

http://deproefkonijnen.blogspot.com/p/faq.html
yep, even rondgestruind en kwam daar ook de porta grainfree brokjes tegen en na verloop van enige tijd bij de proefkonijnen: overgeven!
er is toch iets met dat voer aan de hand, denk ik maar ik hoor bij jullie thuis nooit iets over overgeven..
hier was het ook raak en bij Dinie zoals je weet ook..

verder kwam ik heel veel exotische merken tegen die ik in Nederland nog niet ben tegengekomen en eigenlijk maar heel erg weinig van het gangbare spul.
bovendien curieuze opmerkingen over bietenpulp en nog een paar ingrediënten, die nergens op sloegen. wel passende opmerking over hoog fosforgehalte in visvoer van Almo.
goed initiatief maar als maar een heel klein beetje is ingevuld, dan werkt het denk ik niet..
en t is een hele klus om zoiets goed voor elkaar te krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

carolien2010 schreef: lieve kater van 3 jaar oud uit het asiel geadopteerd.

omdat ik wist dat in het asiel Prins werd gegeven, heb ik een 5 kg zak extra gekocht.
Verder wat blikjes Almo Nature natvoer ingeslagen voor extra vocht en vlees.

is het volgende een idee?
- voldoende natvoer geven (bovenop de voorgeschreven hoeveelheid droogvoer?)
- 3x per week rauwe kipfilet geven (bovenop de hoeveelheid droogvoer?). Wat ik lees is goed afspoelen, kleine stukken snijden, evt invriezen, maar wat is een normale portie?
welkom ;-) op het Forum met je Prinsje!
chic hoor Almo natvoer en hij zal het erg graag eten, denk ik

ja, als hij niet al te veel drinkt, dan is wat extra natvoer geven een goed idee.
kip of kalkoen zuurt de urine ook goed aan en is belangrijk voor de goeie stofjes en enzymen, wel rauw geven en kan geen kwaad.
en de hoeveelheid? ik weet niet hoe groot hij is en ik zou hem s morgens en s avonds wat (kwart/halve eierdop) geven, dan spreid je dat goed over het etmaal en pas daarna zijn brokjes.

en er zijn - zie zooplus en onze voedingstopics - zat goeie brokjesmerken.
je kunt eerst wat 400 grs zakjes aanschaffen om te testen of ie het lust en wat het in de kattenbak doet. vrijwel niet stinkende sigaarvormige stevige ontlasting, dat is het doel. en ga dan bij de eerste 10 premium bij Zpls kijken en het hoeft echt geen RC of Hills te zijn hoor!

om het blaasgruisspook buiten de deur te houden kun je 400 gr Urinary van Sanabelle meebestellen en als snoepje geven, prima samenstelling en gruis voorkomend. hij zal daar ook wel wat meer bij gaan drinken.
en als je toch bij Zpls winkelt, kijk dan even bij de waterfonteinen, dat wil ook nog wel eens helpen, hebben we ook topics over.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Natuurlijk is het geen absolute site, dat kan ook nooit met 2 katten, dat is niet representatief voor alle katten.
Ik denk dat het gewoon leuk is om ideen op te doen over natvoer (droogvoer wordt weinig of niet getest). Zo dacht ik dat Schmusy echt een zooi was, maar nu blijkt dat pure vis in gelei te zijn. Dan ben ik geïnteresseerd en heb het eens besteld om eens te kijken wat het geeft. Ook de Miamor (prima merk) staat daar goed aangeschreven. Ik zal eens zien wat mijn katten hier zeggen.
Verder ben ik het gewoon eens met haar idee over kattenvoeding en legt het mooi overzichtelijk uit waar je op moet letten en waar je goed voer aan herkent. Toch wel een vraag die hier erg veel terugkomt...
Er komen ook heel wat merken terug die je Zooplus kan krijgen, en die prima voer zijn. Dus dat geeft toch wel een overzicht.
Ik vond het handig...

Ik heb inderdaad nog geen overgeefincidenten gehad van Porta 21. Helemaal niets. En ik geef het sinds nieuwjaar. Vroeger had ik om de zoveel tijd ook wel een kat die eens wat teruggaf, nu nog niets van de porta. Ze hebben gras staan, maar er wordt niet van overgegeven.
Ik weet dat er een aantal katten slecht op reageren, maar de mijne doen het er wonderwel goed op. Wel de adult versie!! Niet de graanvrije. Dinie en deze proefkonijnen gebruikten de graanvrije en daar hoor je meer last mee dan met de adult.
Nochtans ook heel wat goede ervaringen op zooplus... Adult nog beter. Maar niet iedereen reageert daar natuurlijk, dat weet ik ook wel.
alleszins, maakt mij niet uit, ik ben er heel tevreden mee. En mijn katten ook. Ze eten nog steeds met heel veel smaak! Dat is gewoon mijn ervaring, ik weet heel goed dat anderen andere ervaring hebben.
Ik weet ook dat Sanabelle in het algemeen beter door katten gegeten en verdragen wordt, maar zoals gezegd was dat mijn eerste keuze maar is Cuzco daar allergisch aan... Spijtig, maar dan moet ik wel iets anders geven. En nu ben ik heel blij met de Porta. Weinig nodig, weinig afval, geen geur, mooie verzorgde, glanzende katten, Cuzco eet zich niet ongelooflijk dik, blijft redelijk op gewicht en ze eten het met smaak. Meer moet ik niet hebben.

Als ik het kon betalen gaf ik Acana of vers voer, maar dat kan ik (nog) niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door manon3 »

pearlsofpassion schreef:Hier is nog een handige site waar duidelijk staat waar je in kattenvoeding op moet letten. Wat er in moet en wat er best niet in zit, en nog zo'n zaken.
Als je op de home-pagina gaat kijken kan je merken vergelijken, vooral voor de natvoermerken is dit interessant. Droogvoer is nogal weinig besproken...
Heel informatief, vind ik. ;-)

http://deproefkonijnen.blogspot.com/p/faq.html
Interessante site Valerie.
Ben gek op sites waar allerlei voedingsmerken worden uitgeprobeerd.Ik ben zelf ook altijd aan het experimenteren met allerlei voeren, nat-en droogvoer maar wel in beperkte mate natuurlijk.
Je kunt je kat natuurlijk niet constant van het ene voer op het andere laten overschakelen omdat ik niet wil dat ze last krijgt van haar darmpjes.
Daarom vind ik zo'n sites altijd reuze informatief.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door nellebel »

carolien, je hoef tde prins niet weg te gooien hoor. vooral als je kat dat gewend is. gebruik het om langzaam over te stappen, anders kunnen ze nog wel eens diarre krijgen. hier op het forum genoeg verhalen en info over goede voeding. begin dan met prins en ga zo geleidelijk over naar het nieuwe merk.
heb zelf geen ervaring met prins. ik gebruik RC sensible (hmmmm flippie gebruikt het)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Nadientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2011 20:22
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Nadientje »

Hoi allemaal,

Mijn Coontje bleek anderhalf jaar geleden (ineens) allergisch voor Royal Canin. Op advies van een bevriende fokker ben ik overgestapt op Pro Plan kip, dat inderdaad goed ging, waarschijnlijk doordat er maar één soort dierlijk eiwit in zit.
Maarrr... mijn rode draak is geopereerd aan een darmontsteking in mei (zie Ziekten - maag/darm) en kreeg daar Hills voer. We hebben de laatste Hills-zak 'opgemengd' met ons eigen Pro Plan. Toen we weer volledig over waren, kreeg hij weer allergische klachten!
Dus hup, naar de DA. Het schijnt dat als ze al zo gevoelig zijn, ze na zo'n ingrijpende (darm)operatie ineens allergische klachten kunnen ontwikkelen op voer dat eerst goed voor ze was...

Nu zitten we aan Hills Prescription van de DA, gaat prima (diarree/braken is over), al blijft het krabben aan zijn kop nog wel even, dat kan 9 weken duren. Heel zielig, hij krijgt er wondjes van.
Dat het voer zo ontzettend duur is, is tot daaraan toe... Maar ik heb nog drie katten die nu dus apart eten moeten, en dat apart houden van elkaar is een gedoe van jewelste. Mijn kennis adviseerde mij daarom om over te stappen op James Wellbeloved, dat is te bestellen in Groot-Brittannië. Qua prijs te vergelijken met Pro Plan en Royal Canin (dus het is te doen om ze er allemaal op te zetten), en het heeft voor zijn allergische kat geholpen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

even rondgekeken bij James en dat zijn breed samengestelde droogvoeders zonder tarwe, soja, rund, varken en merkwaardig genoeg ook zonder kippen-ei.
http://www.wellbeloved.com/products/cat_food.aspx

er zijn vrij veel qua ingrediënten vergelijkbare voeders via Zooplus te krijgen, toch kwestie van voorzichtig uitproberen, maar dat geldt voor James zijn producten ook.
James doet veel rijst in zijn voer.

en in de gauwigheid nog iets vreemds, zij vermelden in de analyse de fosforgehaltes niet bij hun visvarianten en natuurlijk vermelden ze de kh/zetmeel-gehaltes niet..
dat geeft mij nooit een prettig gevoel want er moet van beide behoorlijk wat aanwezig zijn en waarom mogen wij dat niet weten?

en Y E P ! daar hebben we de dl-methionine weer!
Ingredients: White rice (min 26%), white fish meal (min 25%), maize gluten, potato protein (min 9%), olive oil, fish oil, vegetable gravy, tomato pomace, chicory extract, carrot, cranberry extract (min 0.05%), DL methionine, lysine hydrochloride, taurine, threonine, zinc methionate, yucca extract, rosemary oil.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Nadientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2011 20:22
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Nadientje »

Hmm.. dat klinkt minder.. Ik ga er van de week maar eens goed voor zitten om te vergelijken.
Thanks voor je speurwerk in ieder geval!! :D
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

nog even voordat het missch abacadabra wordt

dl-methionine wordt in verband gebracht met mogelijk nierschade en dient om urine aan te zuren tegen blaasgruis en dat zegt altijd iets over de samenstelling want als dat nodig is, dan deugt er iets niet wat gecompenseerd moet worden en in dit geval denk ik te hoog kh/zetmeelgehalte, wat dus niet wordt vermeld

en fosfor vergt bij wat oudere katten, waarvan de nierfunctie niet meer optimaal is, erg veel inspanning om uit te filteren en als dat niet lukt, dan krijg je te hoge fosforgehaltes en dat is slecht voor het nierweefsel. visvoeders hebben altijd al een hoger fosforgehalte en het is opmerkelijk dat het fosforgehalte bij de analyse niet wordt vermeld.

rechtsboven zit een zoekfunctie en als je een kreet intypt, dan krijg je alle berichten over die kreet en het werkt perfect en snel..

nee, ik weet niet hoeveel inspanning en transportkosten enzo nodig zijn om dit voer naar Nederland te krijgen. er zijn kwalitatief erg goeie hypo allergene voeders en daarvoor moet je indd een aantal analyses naast elkaar leggen en dan proefzakjes bestellen. dat kost je een middag maar is de enige manier...
en als we weten waarvoor allergisch, dan kunnen we meedenken..

ik ben dit merk op het Kattenforum nog niet eerder tegengekomen, dus ik ben bang dat er nog geen gebruikers zijn...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Nadientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2011 20:22
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Nadientje »

Zag inderdaad een ander topic over voedselallergie, erg handig om daar ervaringen te lezen!

Anderhalf jaar geleden dacht de DA dat hij allergisch is voor meerdere dierlijke eiwitten in het voer. Dat hebben we ondervangen door over te gaan op een voer dat één dierlijk eiwit (kip) in zich had. Nu blijkt dat dat voer nu ook allergische reacties oproept bij hem, behalve het krabben aan zn hoofd, ook braken en diarree.
Een biopt is niet genomen, misschien moet ik daar toch om vragen. We zitten nu drie weken aan Hills Prescription van de DA, dus ik houd nog even geduld, hoewel ik het krabben en likken - in vergelijking met vorig jaar - niet minder zie worden. Darmklachten zijn wel over.

Pro Plan heeft dl-methionine in zich, wat jij zei, Adriana. En granen. Misschien is het een idee om voer te zoeken waarbij er geen granen zijn toegevoegd. Misschien is hij daar (ook) wel allergisch voor... Dat zit namelijk ook in dit Hills Prescription, misschien dat daarom de huidklachten niet minder worden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

erg veel katten worden allergisch voor tarwe en je kunt ook aan de andere kant er over nadenken om zijn weerstand wat op te vijzelen. kijk bijvoorbeeld bij huisdierendokter, die willen nog wel eens middelen hebben die goed aanslaan. altijd zacht en plantaardig. krijgt hij alleen 100% doodgekookt voer trouwens? niks rauws en hij kan ook niet op gras soppen?

de graanloze voeders zitten in het bovenste segment, Happy Cat, Almo holistic, Acana, Porta. je zou daar eens moeten neuzen bij de kipvarianten.
allergie is heel erg lastig en kijk uit met biopten. voorlopig denk ik eerst maar eens wat goeie brokjes en wat rauw kippevlees proberen. doe voor alle zekerheid een beetje biokip, want het kan ook nog zijn dat de allergenen in de chemische hoek zitten.
en met darmklachten niet te hoog in de eiwitten gaan zitten trouwens..
en waar je ook nog naar kunt kijken is om de darmflora te verbeteren, heeft hij veel antibiotica gehad het afgelopen jaar?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Nadientje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mei 2011 20:22
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Nadientje »

Ja, hij heeft met name het afgelopen halfjaar wel zeker drie of vier antibioticakuurtjes gehad voor verschillende dingen (behoorlijk tegen mn zin in, maar ja).. Goeie tip van je!
Ik ben al Almo en Orijen met elkaar aan het vergelijken, eerst maar eens alles uitzoeken, dan proberen.

Bedankt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een graanallergie vermoed zou ik voor volledig graanvrij gaan, dus ook geen rijst. Mijn voorkeur gaat dan dan Orijen en Acana (Applaws is heel eenzijdig en schijnt nogal controversieel te zijn... :???: )
Verder is het misschien net aan te raden iets anders dan kip te nemen. Er is ook geweten dat kip al eens allergieen kan geven. Maar dan wordt het al moeilijker... tenzij hij vis lust?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie