Gaat dit goedkomen?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Gaat dit goedkomen?

Bericht door Zonnig »

Vorige week zaterdag heb ik een poes bij het asiel opgehaald. Volgens mij is ze nog heel jong. ( geen kitten ) Het leek goed te gaan, naast wat geblaas. Toch lijkt het nu minder te worden. Mijn andere poes ( die ik als eerste heb aangeschaft ) wacht de andere kat op als zij onder de bank zit. De nieuwe kat begint dan de blazen.
Mijn poes blijft als het ware gehypnotiseerd voor de bank zitten en de nieuwe poes blijft dan op haar plek en komt er niet vandaan.

Af en toe vliegt mijn poes de nieuwe poes aan. Dit maakt heel veel lawaai. Ik zie haar dan door de kamer rennen en ik hoor verder geblaas. Soms hoor je heel veel geschreeuw.

Het aanvliegen van mijn nieuwe poes gebeurt af en toe, toch ben ik wel ongerust.

De nieuwe kat durft alleen te eten als mijn andere kat niet in de buurt is. Misschien dat ik de kattenbrokken ook in een apart bakje doe, net zoals het overige voer. Vannacht heb ik mijn nieuwe kat in mijn slaapkamer gedaan met eten en water erbij. Ze zat behoorlijk te schansen.

Heeft iemand enig idee wat ik moet doen ? Ik weet dat katten veel tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen, maar gaat dit niet de verkeerde kant op ?
Vanavond zou ik van fitness direct naar de sportschool gaan, maar ik heb eigenlijk de behoefte om direct hierna naar huis te gaan omdat ik bang ben dat ze dan niet heeft gegeten en gedronken. Gisteren zag ik haar bijna niet bij het eten en drinken. Ook vind ik het prettig om haar aandacht te geven als ik thuis kom. In ieder geval moet ze even onder de bank weg. Gelukkig zit ze af en toe onder de bank. Kunnen jullie het je voorstellen waarom ik zo graag naar huis wil ? Wat zal ik kunnen doen om ze sneller aan elkaar te laten wennen ? Misschien moet ik het niet proberen op te lossen maar het gewoon op zijn beloop laten ?
Skitzo0o
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2011 13:24

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Skitzo0o »

Ik kan je niet met zekerheid zeggen wat je moet doen, ben zelf ook nieuw hier...

Allereerst snap ik HEEL goed dat je het liefst zo snel mogelijk weer thuis bent. Ken het gevoel, heb net zelf een kitten en durf haast niet eens te gaan douchen omdat ze dan gaat miauwen en dat vind ik dan zielig(al gaat het wel wat beter).

Maar als ik logisch nadenk, denk ik dat ze op een gegeven moment toch wel gaan wennen? Denk wel dat hoe ouder de katten, hoe langer het duurt. En verplaats je in je eerste kat, die vind het natuurlijk niet écht ideaal dat ze/hij nu haar/zijn aandacht, voer en territorium met een ander moet delen. Snap dat je die nieuwe graag aandacht geeft maar denk dat je moet oppassen dat je die ander minstens zoveel aait en met haar/hem speelt, om te laten zien dat oook zij/hij nog belangrijk is!

Denk dat voer in verschillende bakjes doen een goeie is!

Heel veel succes in ieder geval en denk dat het wel goedkomt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat het nog te kort is om echt iets te kunnen zeggen.
Je eerste kat reageert vrij goed, ze had ook kunnen gaan blazen en grommen.
De tweede is nog erg bang.
Kan ze wel met andere katten om? Kon ze dat in het asiel? Sommige katten kunnen niet met andere katten omdat ze er als kitten niet mee in aanraking zijn gekomen of te lang als enige kat hebben gewoont.

Dus vraag dat eens na.
En geef het wat meer tijd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Pele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:05

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Pele »

Ik denk ook dat het belangrijk is om ze apart te laten eten, poepen en slapen, of in ieder geval twee plekken hiervoor te hebben zodat ze zelf kunnen kiezen. Misschien zou je je eerste kat 's nachts eens bij je op je slaapkamer kunnen laten, zodat de andere een beetje de boel kan verkennen en wat meer vertrouwen krijgt?

Succes!
joer88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jul 2011 23:11

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door joer88 »

Mijn nieuwe kat bleef ook een tijd blazen en grommen vooral grommen.
En de eerste kater wou alleen maar spelen en stoeien... als we erbij waren hebben we ze samen gedaan ook s'avonds met de deur open zodat we ze konden horen! Is een weekje overheen gegaan en nu zijn ze de grootste maatjes.. je moet ze denk ik niet teveel uit elkaar halen! Alleen als je weggaat en dat het liefste met glas! Dit is mijn ervaring ik hoop dat je er wat aan hebt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Adriana »

probeer in de ruimte waar ze het meest vaak verblijven een tijdje een feliway verdamper. die zorgt er voor dat er rustgevende feromonen in de lucht komen, waardoor beide dieren rustiger worden en missch wat makkelijker aan elkaars gezelschap kunnen leren wennen..
feliway = dierenspzaak en da en Zpls en niet goedkoop maar als het werkt dan ben je gelijk goed en snel uit de problemen
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,

Sorry voor mijn late reactie. Ik had een examen, vandaar ik later ben met reageren.
Op dit moment is er weinig veranderd. Ik heb ze al samen in één kamer gelaten, zodat ze wel aan elkaar moesten wennen, maar vervolgens verandert er na een tijdje niks. Ze kunnen bij mij overal lopen.
Ze vliegen elkaar niet meer echt aan, maar mijn nieuwe kat zit steeds onder de bank en komt er bijna niet onder vandaan. Iemand een idee hoe ik haar daar weg krijg ? Met eten lukt dit natuurlijk wel, alleen kan ik dat onmogelijk de hele dag doen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door pearlsofpassion »

Weet je zeker dat de nieuwe met andere katten overweg kan?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Zonnig »

Ik heb geen idee. Bij het asiel liep ze gewoon door de andere katten heen. Heel af en toe gaat ze onder de bank weg. Ik zal nog contact opnemen met het asiel. Ze is hier nu 3 weken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmmm, dan zal het wel niet aan de kat liggen, als ze er in het asiel wel mee om kon.
Eens bellen voor wat meer achtergrond kan nooit kwaad natuurlijk. Wist je niet dat ze bang was?

Ik denk dat je er met wat geduld en rust wel moet komen, ik kan me niet voorstellen dat ze daar nog erg lang onder de bank gaat blijven leven, maar misschien heeft ze wel wat aanmoediging in de vorm van lekkers of speeltjes nodig.
Hoe reageert je andere poes ondertussen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Anne »

Ik zou me er niet zo druk overmaken. Ze vechten elkaar de tent niet uit en kennelijk heeft de nieuwkomer veel meer tijd nodig om te wennen ;-)
Met geduld en rust komt het wel goed ;-)
De ene kat is ook banger dan de andere.
Je hebt kans dat jouw nieuwkomer uit zich zelf wat bangerig is aangelegd en met visite of als de bel gaat ook wat sneller onder de bank verdwijnt dan de anderen.
Zelf zou ik haar die uitwijkpoging niet beletten want dan wordt haar angst groter en gaat ze op zoek naar andere verstopplekjes en je wilt niet weten wat voor streken katten in paniek kunnen uithalen...
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door jennli »

Pjotr was hier in het begin ook enorm bang. Zat om de minste geluiden al onder het bed in de slaapkamer. Zou je nu echt niet meer zeggen als je ziet hoe vrij hij zich hier in huis beweegt en ook zelfs in de kamer blijft als er bezoek komt. Geduld, tijd, rust en veel liefde hebben hier in ieder geval goed geholpen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,

Nou dat is al de 2e keer deze week. Iedere keer als ik aangeef dat het minder gaat, gaat het in één keer weer beter.
Vandaag zat ze al veel langer op de vensterbank en op de bank. Nu mijn andere kat ( die ik het langst heb ) in de buurt is, is ze onder de bank gevlogen. Ze keek vandaag en ook de andere dagen, steeds achterom. Denk uit angst. Vandaag was ze naar mij toe wel aanhalig.

Nu ligt ze dus onder de bank en zojuist begon mijn andere kat op haar rug heen en weer te bewegen voor de bank waaronder ze ligt. Dit deed ze deze week ook al. Misschien zoekt mijn kat op deze wijze wel contact met mijn nieuwe kat. De zit nu ook heel geconcentreerd onder de bank te kijken.

Misschien moet ik het gewoon op z'n beloop laten gaan. Gisteren zaten ze ook schuin tegenover elkaar zonder dat er wat gebeurde.
Pele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:05

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Pele »

Ik denk dat het goedkomt! Ze zoekt al toenadering, op haar rug nog wel, in een speelhouding.. Lijkt me een goed teken! Misschien heeft ze inderdaad veel tijd nodig, de nieuwe, maar het is natuurlijk ook nogal wat, van het asiel naar een huis en dan ook nog een vreemde kat...
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Gaat dit goedkomen?

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,
Helaas; het is niet goedgekomen. De tweede kat die ik had aangeschaft bleek te angstig. Na 4 weken belde ik al met het asiel om dit te bespreken. We zouden het nog 2 weken aanzien. Vorige week was de situatie niet verbeterd. Inmiddels zaten we op 5,5 week.
Van het asiel kreeg ik het advies om de kat weer terug te brengen en een kitten te nemen.
Vorige week was het de derde keer dat ze me erg zeer deed. Dit keer zat ze weer met de nagels in mijn rug en kreeg ik haar niet van mijn rug af. Mijn hulp moest er aan terug komen om de kat van mij af te trekken. Al nadat ik de keuze had gemaakt om haar weer terug te brengen, had ze gepoept en geplast op mijn bank en ook nog geplast op de mat.

Dus....zaterdag heb ik een kitten opgehaald en de andere kat weer teruggegeven aan het asiel.
Het leek redelijk goed te gaan tussen de kat en de kitten. Ze zaten ook al samen op de bank en ook zat mijn volwassen kat al bij het spelen te kijken.
Toch haalt ze nu af en toe behoorlijk uit naar het kitten. Ik word dan kwaad. Ik ben ontzettend bang dat het zometeen uit de hand loopt, net zoals bij de andere kat. Mijn kitten verstopt zich ook als mijn kat uithaalt. De kat die terug is gebracht was ook zo bang voor haar.

Is het vaker zo dat de kat die je als eerste hebt aangeschaft in het begin vaker uithaalt naar de ander ?

Ik vind het heel raar dat ik dit zeg. Ik ben heel gek op mijn volwassen kat, maar als ik nu de kitten weer terug moet doen omdat zij haar niet accepteert dan heb ik de slechte gedachte dat ik dan de volwassen kat terug moet brengen. Slechte gedachte vind ik zelf, maar toch ik word er wel flauw van. Gelukkig is de kitten nu wel onder de bank weg.
Ik heb het gevoel dat mijn kat jaloers is. Ik heb dat gevoel wel vaker bij haar.
Zojuist zat de kitten op de krabpaal. Mijn andere kat sprong er op en ineens lag de kitten heel vreemd op de vensterbank. Leek heel beangstigend. Ik denk dat mijn kat haar eraf heeft gemept. Ik heb de kitten opgetild.
Plaats reactie