Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Skitzo0o
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2011 13:24

Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door Skitzo0o »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en wie ook nieuw is is mijn kitten Skitzo die ik gisteren heb opgehaald. Ze is echt zo ontzettend leuk en lief. Ze ligt op dit moment onder mijn kin half te slapen. Gelukkig want als ze wakker is dan helpt ze me met typen en zorgt ze ervoor dat de muiswijzer niet van het beeldscherm verdwijnt ;-). Eigenlijk doet ze het heel goed. Ze eet(wel veel en ze schrokt) en drinkt genoeg. Ze gaan uit zichzelf op de bak en is totaal niet bang. Speelt met alles en laat zich ook knuffelen door iedereen.

Ik en mijn vriend waren al jaren aan het praten over het willen van het kitten zodra we zouden gaan samenwonen. We wilde er dan één de wit was met twee verschillende kleuren ogen. Ik weet dat dit een combinatie van uiterlijke kenmerken is waarbij de kat vaak doof is. Daarom ben ik ook (onder andere via marktplaats) expres op zoek gegaan naar een kitten die niet doof was. Ik had er één gevonden, en de verkoopster verzekerde mij dat ze niet doof was. Ik helemaal in de wolken natuurlijk. 120 euro en vier uur reizen verder viel me op dat ze behalve heel leuk, gekkig en aanhankelijk toch niet echt reageerde op mijn stem of ander geluid....thuis merkte ik dat schreeuwen, stampen, klappen en slaan of stampen op de grond geen effect had. Ook niet als ze lag te slapen. Haar oortjes bewegen ook niet.

Geen twijfel mogelijk dus, deze kitten is zo doof als een kwartel. Nu is dit voor haar natuurlijk een goed thuis want wij wonen op een flat op vier hoog, en de kitten kan hier dus niet naar buiten.

Ik ben alleen als de dood dat ze, ook na een week of twee nog, niet ophoudt met haar gemiauw. Ongelofelijk wat voor volume er uit zo'n klein beestje kan komen! Ze doet het alleen op het moment dat ze mij of mijn vriend niet ziet. Pas als wij ons hoofd om het hoekje steken van de kamer waarin zij is, is ze weer stil. Ik heb haar dus ook de hele nacht bij me gehad, maar om 05:45 besloot mevrouw dat er genoeg geslapen was. Dan gaat ze achter een stoel zitten of onder het bed, en maar miauwen...Ben toen maar met haar naar beneden gegaan.

Denken jullie dat dit ook nog een beetje zoeken naar haar moeder/zusje is? Of is dit iets wat blijft...Het houdt voor mij in dat ik niet eens durf te gaan douchen ofzoiets, omdat ze binnen drie minuten aan het janken slaat. Vind het ook zo zielig om haar dan maar te laten gaan en het te negeren of te straffen door haar in haar nekvel te grijpen. Moet ik afwachten of...

Het is mijn eerste eigen kat en ben nog een beetje onzeker of ik alles wel goed doe, en wil echt het beste voor haar. Ik zit ook nog in twijfel wat ik moet gaan doen i.v.m. de vrouw waarvan ik de kitten gekocht hebt. Ik wilde écht geen dove kat. Maar deze is zo leuk dat haar wegdoen buiten de opties valt. Maar is het raar als ik een deel van mijn geld terugvraag? Ik bedoel, ik heb haar gekocht onder 'valse voorwendselen', en voor een student is 120 euro toch een aardig bedrag. En mijn laatste vraag, dat opschrokken van haar eten...doen kittens die uit een nest met broertjes en zusjes komen dat vaker? Ik had gehoopt gewoon altijd een bakje met brokken voor haar te kunnen neerzetten zodat ze altijd kan eten maar ze eet alles gelijk op.

Ik ga a.s. maandag naar de dierenarts met haar voor haar vaccinaties etc.

Oke, tis nogal een lang verhaal geworden zie ik:D maar alvast bedankt voor eventuele reacties!
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door Spookysil »

Gefeliciteerd met de kleine! :D fijn dat dat ze een mooi thuis heeft gevonden.
Mij klinkt het een beetje als heimwee. Als je een jong dier bij zijn moeder vandaan haalt, zal het de eerste dagen even 'huilen' om te zoeken naar ze. Mijn ouders gaven daarom toen ze honden fokten altijd een stukje van de deken mee waarop het nest had gelegen. Dat kalmeert de kleine een beetje. Misschien is het een idee om een zachte warme (niet heet!) kruik bij haar te leggen? Dan voelt ze de moeder warmte, en gaat ze daat tegenaan liggen, maar het is denk ik beter als de kleine bij jullie slaapt. Ook goed voor jullie band met haar. Het kost jullie dan natuurlijk wel een paar uurtjes slaap, maar je krijgt er zoveel voor terug.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door pearlsofpassion »

Wat spijtig dat je bedrogen bent, maar wat leuk dat het toch er goed klikt met je kitten.
Allereerst, dat opschrokken, wijst er toch op dat ze waarschijnlijk niet genoeg eten heeft gekregen waar ze vandaan komt of dat er toch minstens competitie voor het eten was.
Heb je gezien hoe het daar in huis was? Was alles netjes?

Waren haar nestgenootjes ook wit? En haar moeder?
Je zou kunnen proberen geld terug te vragen, zeker aangezien ze nog geen intentingen of dergelijke gehad heeft. Ik veronderstel dat ze dan ook nog erg jong is? 8-9 weken hoop ik dan?

Op die leeftijd is zo'n kitten eigenlijk nog ontzettend afhankelijk van zijn moeder en ook van zijn nestgenootjes. Tussen 9 en 14 weken is een cruciale periode waarin een kitten sociale vaardigheden leert en eigenlijk gezelschap van leeftijdsgenootjes heel hard nodig heeft.
Ook omdat je aangeeft dat ze helemaal niet tegen alleen zijn kan, zou ik overwegen een leeftijdsgenootje uit het asiel te halen. En liefst dan eentje die niet doof is, anders horen ze elkaar niet. ;-)
Ook omdat dit je eerste katje is, zou ik dit sterk aanraden. Een kitten alleen is echt een sloopmachine en een niet aflatende bron van energie die ze kwijt moeten. Op speeltjes en een hoge krabpaal, maar ze zijn wel zo creatief met andere zaken ook: gordijnen, tapijten, meubels, kleding en vooral bloempotten of prulletjes die overal bovenop staan.
Met twee kittens die hun energie vooral op elkaar kwijt raken door spelen en rollebollen (eigenlijk nodig voor de lichamelijk en geestelijke ontwikkeling van zo'n peuter), is de focus op je huisraad al een stuk minder.
Straffen werkt bij kittens toch niet, je krijgt er alleen angst van. En hoe je dan zo'n kitten gaat wijsmaken wat je leuk vind en niet, als je je stem niet kan gebruiken, daar ga je ook creatief in mogen zijn. En nóg meer geduld in mogen oefenen dan met een normaal kitten, en dat wordt al niet aangeraden als kattenbeginner.
2 kittens kan je volgens mij wel als starter, 1 kitten zou ik zelf echt niet mee willen beginnen (ik wil zowiezo geen kitten meer alleen, eens je 1 of 2 hebt kunnen vergelijken, is het wel duidelijk. Ze hebben zo ontzettend veel aan elkaar).
Verder zou je kitten dan niet meer eenzaam zijn, en zou jij op je gemak een douche kunnen nemen terwijl ze elkaar gezelschap houden.
Ik begrijp dat je maar 1 kat wou, maar dan had je beter geen kitten maar een volwassen kat uitgezocht. Een kitten alleen tot een gelukkige en evenwichtige kat laten uitgroeien is echt wel een opgave en vergt constante aandacht en inzet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MJ-loves-Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2011 15:31

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door MJ-loves-Luna »

Ik herken die onzekerheid en bezorgheid enorm goed, ik heb ook pas een kat.
Ach het is goed om je te bekommeren om je diertje, betekend toch dat je veel om haar geeft :D
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door Mirjam86 »

120 euro is sowieso veel geld voor een kitten dat niet ingeënt etc. is, en als blijkt dat ze doof is terwijl mevrouw heeft verzekerd dat dit niet het geval is kan je proberen (een deel van) je geld terug te krijgen.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je nu goed voor je kittentje zorgt, en zo te horen ben je dat wel van plan. Lees je goed in op het gebied van doofheid bij katten, en overleg nog eens over een tweede kitten.
Die donders hier hebben echt heel veel aan elkaar en als ik even ga douchen of boodschappen doen houden ze gewoon elkaar bezig. Wanneer je uit het asiel een kitten haalt heb je er 1 voor 90-100 euro inclusief ontwormen, ontvlooien, vaccinaties etc. En vaak mag je voor de castratie gratis terugkomen.
Al met al een stuk goedkoper, misschien zou je dat kunnen doen van het geld dat je eventueel terug krijgt.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Pocahontas
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 jul 2011 13:32

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door Pocahontas »

Je kunt proberen je geld terug te vragen...Daar heb je wel recht op, maar je recht krijgen is helaas niet altijd goed geregeld. Ben je al te gehecht aan dit dier ,dan is het inderdaad goed als je in dit geval nog een andere kat er bij doet. Neem echter dan GEEN kitten. Een kitten moet nog alles leren. Neem een oudere kat die als voorbeeld kan dienen. Catteries doen vaak afstand van een kat als deze niet meer in de groep past. Deze katten zijn andere katten gewend en karakter is bekend. Meestal vinden zulke katten het heel leuk te kunnen "zorgen"voor een kitten. Over een prijs (bij herplaatsing is castratie of sterilisatiekosten vaak de richtlijn) valt vaak te praten. Jammer dat je bij het bekijken van het kitten niet gemerkt hebt dat het doof is. Maar ja,dat is nu de paard achter de wagen spannen...Ik hoop dat je naar tevredenheid een oplossing vind.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door pearlsofpassion »

Een kitten uit een asiel kost hoogstens 100 euro wanneer de castratie inbegrepen is. Zonder castratie maar zo'n 40-60 euro en dan zit er net zoals Mirjam al aangeeft alle verzorging bij, en ook een chip.
Als je dat allemaal optelt kom je veel duurder uit, en een castratie van een poes kost alleen al meer dan 100 euro...

Bovendien zijn ze dan al eens nagekeken door een dierenarts.

Als je een bewijs hebt dat de vrouw je voorgelogen heeft, kan je best wel wat dreigen en bluffen zodat je geld terugkrijgt. Als dat niet zo is, kan je beter eens rustig gaan overleggen en beleefd vragen. ;-)


Volgens mij kan je wel beter een kitten nemen. Twee kittens leren elkaar ook alles wat ze moeten van soortgenoten leren en zoeken steun bij elkaar. Een oudere kat en kitten gaan niet goed samen omdat ze verschillende dingen willen in het leven. De oudere wordt dan vaak belaagd door de jongere omdat deze erg veel wil spelen en de oudste daar geen of toch veel minder zin in heeft. En dat komt de onderlinge relatie niet ten goede.
Dan gaat je kitten alsnog slopen en is je probleem maar half opgelost.
Kittens hou je gewoon beter per twee.
Een volwassen kat moet je trouwens net zo goed nog de huisregels bijbrengen omdat die overal anders zijn. Dat gaat vast gemakkelijker dan bij een kitten, maar een kitten alleen krijg je juist veel minder snel wat geleerd dan een 2 kittens samen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 24 jul 2011 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het niet eens met het bericht van Pocahontas en zou juist WEL een tweede kitten aanraden. Twee kittens hebben enorm veel aan elkaar bij het opgroeien.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 24 jul 2011 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door castratenkoor »

sorry computer haperde en toen werd het dubbel geplaatst
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Skitzo0o
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2011 13:24

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door Skitzo0o »

Ten eerste bedankt voor de vele en snelle reacties. Toch wel erg leuk en handig dit.

Waar ik haar ophaalde waren de omstandigheden mijns inziens goed. Er stonden brokjes en water, waren mandjes, speeltjes enzovoorts. Haar moeder heb ik niet gezien. Haar zusje was net opgehaald. Ik geloof wel dat de kitten echt acht weken is als ik foto's zie op internet.

Wij hebben er ook wel over nagedacht om twee kittens/katten te nemen. We hebben de voors en tegens tegenover elkaar gezet. Ik moet eerlijk zeggen dat de dubbele kosten toch wel zwaar meewegen in de aanschaf van een tweede. We zijn allebei student en verdienen dus simpelweg geen vetpot. Ook wil ik mijn kitten verzekeren, om écht grote kosten zoals een onverwachte operatie en verblijf van een week(wat een vriendin van mij overkwam die ook in een appartement woont) een vangnet te hebben. Daarbij komt dan natuurlijk het voer en de aanschafkosten + de dierenartskosten.

Ook hebben we onze eigen situatie in die vergelijking meegenomen; we hebben nu allebei zomervakantie, nog vijf weken vrij dus. Genoeg tijd (lijkt mij) om het beestje te laten wennen aan de 'regels' in dit huis(niet op het aanrecht en niet bedelen is eigenlijk t belangrijkste wat mij betreft, en toen ik haar net in haar nekvel greep nadat ze de kaas van mijn brood probeerde te jatten, hield ze daar ook gelijk mee op en gaf ze er geen aandacht meer aan). Ook ben ik van plan haar langzamaan te laten wennen aan het alleen zijn. Dan ga ik vijf minuten in de gang zitten, en dan ga ik weer naar binnen knuffel ik haar etc. Ze heeft hier trouwens ook genoeg speeltjes om zich niet te vervelen. Een gigantische krabpaal met zelfgemaakte ladder:P, speeltjes, balletjes, dingen met catnip etc.

Daarbij is het niet altijd zo dat twee kittens automatisch goed met elkaar op kunnen schieten. Ik kan het niet 'even proberen' en die nieuwe, als ie er zou komen, dan weer terugbrengen? Wat als het nu niet klikt?

Daarbij wil ik het sowieso eerst even een weekje aankijken. Ze is natuurlijk pas gisteren bij haar moeder weggegaan. Dus logisch dat ze nog, als ze even alleen is, op zoek naar haar moeder gaat toch door te piepen enzo toch?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door pearlsofpassion »

Dat je je kitten zou afleren om op het aanrecht te gaan, vergeet dat maar.
De meeste katten zitten er als je je rug keert toch bovenop. Je moet gewoon zien dat er niets ligt dat aantrekkelijk is.
En gewoon even wegzetten of tegen het neusje duwen is ook duidelijk genoeg als ze iets doet dat niet mag hoor. Nekvel grijpen is daarvoor niet nodig.

Ik denk dat je best nog wat rondkijkt in de verschillende discussie's hier ivm opvoeden en verzorging van kittens. Zo zijn speeltjes natuurlijk noodzakelijk maar echt niet voldoende. Zelfs al geef je een kitten een speelgoedwinkel, zal hij zich nog vervelen als hij alleen is...
Dat is met kinderen niet anders trouwens.

Ik begrijp dat je tegen de kosten opkijkt. Het eerste jaar is dat ook heel wat. Maar ik begrijp dan eigenlijk niet dat je in de eerste plaats al 120 euro hebt gegeven voor een HTK kitten zonder inentingen of dergelijke. Dat is meer dan een tweede kitten je had gekost en je moet alle kosten nog steeds doen aan deze. Stel dat je gewoon 2 kittens uit het asiel had gehaald, had je vast minstens 50 euro uitgespaard tov als je het bij dit ene katje houdt. Als ik de castratie's meereken.
alleszins, 2 kittens kosten echt niet het dubbele hoor. Er zijn heel wat zaken die eenmalig zijn, en op andere krijg je korting door grotere hoeveelheden. DA-consults worden maar 1 keer aangerekend om maar iets te noemen.
En als je naar het asiel gaat ben je dus zowiezo al 150 euro goedkoper uit dan je nu met dit katje zal zijn.

Je kan 2 katten ook evengoed laten verzekeren als 1, maar je kan ook eigen spaarpotje aanleggen.

Oh, en 2 kittens gaan in 99,9% van de gevallen totaal goed met elkaar. Soms duurt het wat langer dan anders, maar op een dag of 4 zijn zelfs de hardnekkigste gevallen vriendjes. Ik heb het dan over kittens rond de 3-4 maanden he. Na een half jaar, wordt dat wel minder, en moet je wat meer geduld hebben. Maar ook daar gaat het bijna altijd goed.
Bovendien heb je in de meestal asielen een proefperiode zodat je als het niet gaat de kat inderdaad terug kan brengen. Dat is eigenlijk alleen maar voor volwassen katten nodig, maar als het niet zou gaan met je kitten, kan je dat ook gebruiken. Zoals gezegd is dat eigenlijk nooit nodig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Skitzo0o
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2011 13:24

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door Skitzo0o »

Nou 'grijpen' is misschien wat overdreven, maar het werkte wel. Waarom we in eerste instantie 120 hebben neergelegd is omdat we perse een witte kat wilde met twee verschillende kleuren ogen en die zijn zeldzaam, daarom vragen mensen er veel voor. We hebben ook genoeg geld gespaard om voor deze kat alle kosten te kunnen betalen.

Ik heb ook gezocht in asiels en opvang, maar daar kon ik niet degene vinden die we wilden. Daarom op deze manier.

Maar dan nog steeds is er toch geen garantie dat de twee kittens ook daadwerkelijk beste maatjes worden en 's nachts elkaar stil houden??
Skitzo0o
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2011 13:24

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door Skitzo0o »

O, ik las dat onderste stukje nu pas. Als er zo'n proefperiode klopt, dan is het zeker het proberen waard. Maar dan nog wil ik het eerst eens een weekje proberen hoe het alleen met haar gaat. Dan nog maar eens goed nadenken over een tweede. Sluit het ook niet uit hoor.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door castratenkoor »

Je zou ook eens bij http://www.redcat.nu/adoptie.htm kunnen kijken.
Misschien zit daar een kitten bij wat je aanspreekt.
Ik heb vanaf 1980 katten en nog nooit meegemaakt dat twee kittens elkaar niet leuk vinden.
Tuurlijk moeten ze eerst aan elkaar wennen, maar daarna verzeker ik je dat ze veel aan elkaar gaan hebben.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn eerste kitten is doof en TE leuk en lief

Bericht door Adriana »

Skitzo0o schreef:Waarom we in eerste instantie 120 hebben neergelegd is omdat we perse een witte kat wilde met twee verschillende kleuren ogen en die zijn zeldzaam, daarom vragen mensen er veel voor. We hebben ook genoeg geld gespaard om voor deze kat alle kosten te kunnen betalen.
welkom ;-) op het Forum

witte katten zijn heel vaak doof, iedere dierenarts kan je dat vertellen. en met twee kleuren ogen is de kans nog groter, overigens ook op andere defecten..
een check bij de dierenarts lijkt me geen overbodige luxe, als was het maar voor ontwormen en enten..
en dan ook nog iets voor later, wees heel voorzichtig met direct zonlicht en smeer oortjes en neus in met hoge factor. witte katten ontwikkelen heel makkelijk een vervelend soort huidkanker..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie