Kitten met eet- en spijsverteringsproblemen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Kitten met eet- en spijsverteringsproblemen

Bericht door Freya13 »

We hebben sinds maandag een kitten uit het dierenasiel. Maandag perfect in orde: spelen, eten, ... Dinsdag voor het eerst overgegeven, maar nog steeds vol leven. Nacht van dinsdag op woensdag verschillende keer overgegeven en nog heel weinig energie. Woensdag dierenarts bezocht. Dierenarts heeft antibiotica ingespoten + ontstekingsremmer + iets tegen het overgeven >> hij denkt aan een infectieziekte of in het slechtste geval kattenziekte

Intussen heeft hij niet meer overgegeven, maar eten doet hij enkel onder dwang. We hebben van de dierenarts een blikje Hills Science Prescription Diet meegekregen (heel geconcentreerd krachtvoer), en dat moeten we echt in zijn mond stoppen, anders eet hij niks. Water spuiten we in met een injectiespuitje. Aan de ene kant lijkt hij niet ziek, maar hij weigert te eten en hij slaapt heel veel ...

zou dit echt op kattenziekte kunnen wijzen? (geen koorts, geen diarree, lijkt ook geen pijn te hebben)
zou het een andere ziekte zijn?
hoeveel moet zo'n katje binnenkrijgen om genoeg gegeten te hebben?

We hebben al verschillende katten gehad, maar dit hebben we nog nooit meegemaakt, dus alle advies is welkom.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9392
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten met eet- / spijsverteringsproblemen

Bericht door castratenkoor »

Als hij na een week nog ziek is zou ik bloedonderzoek laten doen. Hij kan allerlei enge ziektes hebben, dat is zo uit deze omschrijving uiteraard niet te halen.
Dwangvoederen zou ik zo om de 2-3 uur doen, steeds beetjes.
Ook hier is moeilijk aan te geven welke hoeveelheid. Beetje op je gevoel afgaan.
Ik heb twee keer een kitten van 5 maanden doodziek gehad. Beide keren hoge koorts.
beide keren een week gedwangvoederd. En daarna waren ze weer prima.

Succes en sterkte! Ik hoop voor jullie dat het "onschuldig" is en dat hij snel opknapt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met eet- en spijsverteringsproblemen

Bericht door Anne »

Heb je nog contact gehad met het asiel om te overleggen? Hoe gedroeg het kitten zich daar? At het al zelfstandig? Hoeveel weegt het kitten?
En hoeveel weken oud is hij?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten met eet- en spijsverteringsproblemen

Bericht door Freya13 »

Spooky is naar schatting acht weken
In het asiel gedroeg hij zich normaal (hebben we ook gezien) en de eerste dag bij ons ook nog. De tweede dag zijn de problemen begonnen.
Nu begint hij een beetje op krachten te komen heb ik de indruk: hij wandelt rond en hij heeft kennis gemaakt met een van onze andere katten, maar eten wil hij nog steeds niet. Dus we blijven om de paar uur dwangvoederen, maar leuk is anders natuurlijk. Ik vind het zo vreemd dat er niks mis lijkt te zijn met hem, en toch weigert hij om te eten, en hij is al zo mager (weegt iets meer dan 700gr). Op aanraden van de dierenarts heb ik deze morgen ook kittenmelk gekocht omdat hij vermoed dat het een kitten is die te vroeg van de mama poes weggehaald is (misschien een nestje dat op straat gezet is?) ...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten met eet- en spijsverteringsproblemen

Bericht door Anne »

Ik denk als ik zo jouw verhaal hoor (lees :lol: ) dat het de stress is van het verhuizen en dat hij daarom een soort van terugval heeft.
8 weekjes is nog zo klein en eigelijk nog veels te vroeg voor een kitten om van zijn moeder gescheiden te worden, laat staan van zijn broertjes en zusjes.
Ik zou de kittenmelk achterwege laten maar wel door blijven gaan met dwangvoederen.
Hoeveel weegt het kitten? Heb je een huishoudweegschaal? daar kun je hem in wegen

Als voorbeeld, Polleke kwam hier met dezelfde leeftijd (8 weken) Na een halve week ging ze overgeven en stopte met eten. Ze woog 444 gram, veels te licht :-| Ik heb haar op advies van een kennis met veel kitten ervaring om de twee uur gedwangvoederd met hills feline A/d (10 ml). Op een gegeven moment ging ze dat zelf eten. Daarna heb ik haar overgezet op lamshart, als ze dat niet wil eten zou ik haar/hem ook dwangvoederen maar de meeste kittens vinden dit zo lekker dat ze het wel uit zich zelf willen eten. Dat is van Rodi en kun je in de diepvries vinden van de meeste supermartken. 1 schijf per dag door 4'en delen en daar4x per dag wat van geven, niet meer als een schijf want dan kunnen ze weer diarree krijgen. Daar kun je op een gegeven moment geweekte kittenbrok doorheen roeren. daarnaast wel kittenbrok blijven aanbieden, afgewogen zodat je later kunt zien of er van gegeten is. Ik had Polleke ook in een bench omdat ze al haar energie moest gebruiken om te groeien.
Nu is Polleke 13 weken en gisterochtend woog ze 920 gram. Ze eet nu gewone kittenbrok en 1x per dag krijgt ze een theelepel natvoer wat ze helemaal geweldig vind :-P
Ze is ondertussen ruim een week uit de bench en ze doet het goed.

Dus het hoeft geen ziekte te zijn, maar eerder een terugval van een te grote overgang.

Heb je hem/haar gewogen?

ps Polleke'smama was een verwaarloosde iele kat. Haar melk had niet de juiste voedingstoffen en daarom was Polleke zo klein.

Van kittenmelk heb je ook nog kans dat ze daar diarree van krijgen want je weeg nog niet of jouw kitten wel goede, gezonde darmen heeft op dit moment

edit: ik las er over heen dat je hem gewogen hebt, 700 gram is te licht voor een kitten van 8 weken. Je zou er over kunnen denken zijn ruimte in te perken zodat hij wat meer rust krijgt om te groeien en te wennen, bijv. een soort bench of een grote konijnenkooi of een klein kamertje?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten met eet- en spijsverteringsproblemen

Bericht door Freya13 »

gisterenavond heeft hij voor het eerst zelf gegeten!!!!
de grote katten kregen eten, en hij heeft er een heel tijdje naar zitten kijken, en dan is hij ook brokjes beginnen eten
meneer vindt droge brokjes blijkbaar lekkerder dan de dure kittenvoeding die ik voor hem gekocht had :grin:
ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij het volhoudt
hij had nu net wel precies de hik, maar misschien heeft hij gewoon een beetje te gulzig gegeten, hij heeft tenslotte een week nauwelijks gegeten, dus hij heeft wat achterstand in te halen
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9392
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten met eet- en spijsverteringsproblemen

Bericht door castratenkoor »

Mooi zo. Ja de hik kan komen te gulzig en teveel achter elkaar.
En hij at nu droge brokken terwijl jij voerde met natvoer.
Hopenlijk houdt hij het vol zelf lekker te eten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie