Kat is opeens aanhankelijk

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Staunch
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2011 18:07

Kat is opeens aanhankelijk

Bericht door Staunch »

Hoi,

Ik heb een kat, Jukat, en zij was altijd erg op zichzelf. Ze ging al vroeg naar buiten en werd door de buurt geadopteerd als buurtkat (ik zag de buurvrouw ooit achter haar aanhobbelen: "Ienieminie, kom nou!"). Enfin, daarna verhuisden wij en ze zwierf nog steeds meer door de buurt heen dan dat ze bij ons was (ze kwam eten halen that's it).

De laatste tijd (sinds een paar weken) vraagt ze ineens enorm veel aandacht. Gaat te pas en te onpas op schoot zitten. Wanneer ze in de venster bank ligt en je gaat op de bank liggen komt ze aangesneld om maar bij je te zijn. Normaal vroeg ze alleen aandacht als ze iets wilde, naar buiten, eten of gewoon aandacht om de aandacht. Maar dit was niet vaak en enkel wanneer het haar uitkwam.

Wellicht is het de leeftijd (ze is ondertussen 6 of 7) maar kan er ook iets mis zijn? Depressie? Geen idee hoe dat zit bij katten, maar normaal is ze niet zo 'klef' altijd op zichzelf.
Laatst gewijzigd door Admin op 16 jul 2011 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help! Wat doet ze nou!

Bericht door pearlsofpassion »

Is er niemand in de buurt overleden of verhuisd?
Kan het niet zijn dat ze ergens er veel aandacht kreeg, dat dat weggevallen is, en ze dat nu bij jullie zoekt?
Of is er iets anders veranderd bij jullie in huis?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Help! Wat doet ze nou!

Bericht door MarjanR »

Zat ik ook te denken, maar meer iets van schrikken.
Dat haar iets is overkomen en dat ze nu ineens waardeerdt hoe veilig het thuis is.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Staunch
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2011 18:07

Re: Help! Wat doet ze nou!

Bericht door Staunch »

Nee, wij wonen nu in een buurt (als sinds 5 jaar) waar ze wel wordt geaccepteerd door andere katten maar niet door de bewoners, ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze buiten ons nog aandacht krijgt. Maar omdat we al vijf jaar hier wonen en dat voor haar nooit eerder een probleem, minder aandacht dus, baart het me wat zorgen. Ze was altijd ook een beetje schichtig (ze is als kitten mishandeld en wij kregen haar met 5 weken) dat is ze nu nog wel tenzij ze het zelf opzoekt, dan is het een echte dweilkat.

Terwijl het fijn is hoor dat ze op schoot komt zitten, ik bedoel je neemt toch een kat voor de gezelligheid.

Verder is er niet veel veranderd niemand overleden of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Staunch
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2011 18:07

Re: Help! Wat doet ze nou!

Bericht door Staunch »

Hoewel nu ik erover denk dat ze de laatste tijd ook flink is afgevallen. Wellicht heeft ze iets traumatisch meegemaakt of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Help! Wat doet ze nou!

Bericht door MarjanR »

Dat is wel belangrijke informatie.
Hou dat afvallen goed in de gaten.
Het kan ook zijn dat ze hiermee wil aangeven dat ze niet lekker is.
Een algemeen bloedonderzoek kan uitsluitsel geven.

PS overigens in het voorjaar jagen katten op kikkers.
Katten eten kikkers, en katten vallen daarvan enkele onsjes af (wat in de winter er gewoon weer aan zit).
Dus dat feit opzich is niets verkeerds mee, het gaat om de combinatie van gedragsverandering en afvallen. Dat kán alarmerend zijn.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie