Overgeven van voedsel oude kat

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Overgeven van voedsel oude kat

Bericht door nimfee »

Hallo allemaal

Ben hier al een hele tijd niet geweest maar ik zit hier met en probleempje.

Bij mijn moeder woont onze kat Paflova, een gecastreerde kat van 12 jaar. Ik weet dat ze al jaren lang overgeeft, maar volgens mijn moeder was dat niets en kwam het door het te snel eten van haar eten. Overgeven gebeurd dus bij het geven van nat voer, niet bij brokjes. Ik moet ook zeggen dat ze een moord doet voor natvoer, ze is er helemaal weg van en begint al te spinnen als je het zakje laat zien.

Nu was het zo erg dat ze al bij kleine beetjes eten ging overgeven. Volgens mijn moeder zit een haarbal dwars en komt het daardoor. Ze is ook afgevallen, dat zie je. Het overgeven is al wat minder geworden en het is niet elke dag meer gelukkig. Maar toch: het zit míj niet lekker en ik wil zeker weten dat er niets aan de hand is met Paflova, dus ik wil naar de dierenarts.

Probleem is dus ook: mijn moeder wilt niet. Ik vind dat het haar verantwoordelijkheid is, het is haar kat, haar probleem dus ze moet het zelf oplossen. Ik heb mijn eigen huisdieren die mij al wat geld kosten (oa dierenartskosten ook) dus zelf heb ik het geld ook niet beschikbaar. Zelf vind mijn moeder dat het vanzelf wel goed komt. Ik vind het toch wel riskant met zo'n oudere kat en ik wil liever dat alles is uitgesloten en dat er niet iets achter zit bij het overgeven. Ik ben overigens wel bezig om iets te regelen dat ik bv. zelf naar de dierenarts ga en dat mijn moeder het wel zelf betaald.

Nog iets anders: Paflova krijgt gewoon supermarkt voer, ik heb me er nooit mee bemoeid maar ik lees best wel veel dat supermarkt voer gewoonweg niet goed is (te veel zout/granen) en het lijkt mij toch stukken beter als ze andere voeding krijgt. Daar ben ik nu ook mee bezig, met uitzoeken.

Als iemand tips heeft, geef ze asjeblieft, wie weet kan ik er wat mee!

Groetjes Daniëlle en Paflova :)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Overgeven van voedsel oude kat

Bericht door Mirjam86 »

Je zou kunnen bellen met de DA en vragen of zij aan je moeder kan uitleggen wat de risico's zijn.
Misschien neemt ze het eerder van de DA aan dan van jou?
Het blijft lastig als het gaat om de kat (en de portemonnee) van een ander.

Maar ik denk dat als je wat info verzameld, dit je moeder haar ogen kan openen dat er wellicht wél iets aan de hand is!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Overgeven van voedsel oude kat

Bericht door nimfee »

Dat zou inderdaad wel een idee kunnen zijn. Maar ik heb nu iets afgesproken met mijn moeder, ik ga uitzoeken welke voeding er is met anti haarbal etc. en ander beter voer, deze mag ik uitproberen bij Paflova en als het dan nog niet over is gaat mijn moeder naar de dierenarts. Het is in ieder geval al iets. Mijn moeder gaat zelf morgen op vakantie dus ze is een week niet thuis, dus dierenarts bellen heeft niet zo veel zin (al is het voor mezelf wel handiger). Het is al een stapje in de goede richting!

Bedankt voor je berichtje Mirjam!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Overgeven van voedsel oude kat

Bericht door Mirjam86 »

Super! Kan me voorstellen dat het lastig is omdat het niet over je eigen kat gaat, maar je wel het beste met het beestje voor hebt. En als ze een tijdje goed voer krijgt zal haar vacht meer gaan glanzen etc.
Wellicht ziet je moeder dit ook en overtuigt dit haar.
Adriana op deze site heeft zich trouwens verdiept in voer, zij kan je waarschijnlijk goede tips geven!
(Heeft ze bij mij ook gedaan!)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Overgeven van voedsel oude kat

Bericht door nimfee »

Ok dan zal ik een PB'tje sturen naar Adriana, wellicht kan ze mij ook helpen! Zou wel fijn zijn want ik ben er echt niet in thuis verder :p bedankt!
jumper

Re: Overgeven van voedsel oude kat

Bericht door jumper »

Ik sluit me helemaal aan bij Mirjam86
mss ff advies inwinnen bij dierenarts en dan voorleggen aan moeder.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Overgeven van voedsel oude kat

Bericht door Mirjam86 »

Overigens staan hier:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =24&t=7033
ook heel veel tips en ervaringen van gebruikers.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
nimfee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:46

Re: Overgeven van voedsel oude kat

Bericht door nimfee »

Pfffff wat een hoop leeswerk haha! Ik ga morgen verder, ben nu op de helft :p maar er staan inderdaad een hele hoop tips! Daar heb ik zeker wat aan, bedankt!
Plaats reactie