Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Net even met mijn dierenarts gesproken. Het is ok zo. naast Jerry lopen hier nog 24 dieren, dus ik moet kijken hoe het voor iederen goed gaat. so brokken neerzetten is dus geen optie.
Jerry had het gelukkig ook niet zo erg en ik zag het snel Waarschijnlijk komt het van een andere brok waar hij niet goed op reageerde.
Ik geef hem nu tijdelijk de so zakjes even of de cd blik en daarna krijgt hij gewoon carnibest en andere verse voeding. De brokken wil ik er juist allemaal uitkrijgen als het lukt financieel.
Rieneke, bedankt voor de tip over de runderhart. Ik geef hier veel kippenproducten van de poelier en runder en kipdingen die in de aanbieding zijn in de supermarkt. Verder is carnibest het hoofdmenu.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 29 apr 2009 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Jerry is ondanks alles toch weer verstopt geraakt en nu echt heel erg. Hij is nu onder behandeling bij de dierenarts.
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 02 mei 2009 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Blaasgruis

Bericht door lievelijn »

jeetje bel wat naar! *dikke knuf voor jerry*
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Blaasgruis

Bericht door rieneke »

het is vaak een gebed zonder eind he? :-(
bespreek eens met je da of je de urine wat mag gaan verzuren met vit.c?
sterkte ermee bella.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Jerry zit nu in ieder geval zes weken op SD van Hills. Hij heeft gelukkig vandaag tweemaal een mooie plas laten zien.
Na deze zes wken gaan we kijken hoe verder met het voer. Als het eerst maar goed blijft gaan!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Minousch heeft ook gruis, ondanks alleen de carnibest. Ze zit tijdelijk aan de RC dieet, ben de naam even kwijt. Het gaat gelukkig goed met haar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Blaasgruis

Bericht door jobey »

RC uninary?? die hebben we hier in ieder geval wel....
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Vanmiddag met Tom naar de weekendarts geweest. Hij heeft ook struviet en ontsteking. Hij was gelukkig niet helemaal verstopt, maar had wel pijn.
Heb voor het eerst maar weer brokken gegeven. Hij knapt gelukkig zienderogen weer op!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blaasgruis

Bericht door Kattenbella »

Heb naast de amoxeral ook weer novacam. Durf dit niet te geven vanwege eventuele risico op nierbeschadiging. Volgens mij heeft hij ook niet echt pijn, wat denken jullie?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
wanda49
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2011 17:56

Re: Blaasgruis

Bericht door wanda49 »

ook onze boskat hebben we met spoed naar de dieren arts gebracht met een verstopte blaas hij is 3 dagen bij de da gebleven en toen we hem weer opgehaalt hebben wilde hij ook in eerste intantie niet naar de bak om te plassen nu hebben wij 2 bakken staan voor hem een grote en een kleinere bak
heb hem toen ook de kap van de klienere bak af gehaalt en daar plaste hij wel op maar mijn vraag is of er iemand mij kan vertellen hoe lang ze de dieet brokjes moeten hebben en wat is dan een goede brok er is hier een die eet wishkat en de andere twee aten iams (nu eten ze alle drie de dieet brokjes)da was niet erg volgens de dierenarts
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, ik heb altijd gehoord dat het niet goed is om een kat zonder gruis op gruisoplossend dieet te zetten. Omdat het zoveel waardevolle mineralen ook uitdrijft.
Dan zou je verstopte kater een aantal maanden op het dieet moeten (met je DA overleggen) en daarna nog eens urine testen. Als alles weg is, moet hij dan op een voorkomend dieet. Zoals een graanvrij voer of Sanabelle Urinary.
De voeren die jij daar noemt zijn graanrijke voeren, en daarin zit waarschijnlijk de oorzaak.
Zowel graanvrije voeren als Sanabelle Urinary kan je perfect aan alle katten voeren. Maar eerst moet je mannetje dus van zijn gruis af...

Er zijn best veel topics hierover, ik denk dat je je best even inleest.

Sommige katten hebben zo snel last van gruis dat ze hun hele leven op oplossend dieet moeten blijven. Bij hen komt het gewoon terug, zelfs al ze op voorkomend voer staan. Maar dat moet je dus uittesten, bij voorkeur overschakelen binnen een paar maanden op een voorkomend voer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

ik neem aan dat je gruisoplossend dieetvoer meegekregen hebt van je da.. en dat je een vervolgafspraak hebt om de urine te testen op gruisloosheid en zuurgraad.
zoals Valerie ook schrijft: er zijn twee fases: gruisoplossend voer en blaasgruis-voorkómend voer en/of wat medicatie.
en nee, het is niet zo jofel om niet gruiskatten met gruisoplossend te voeren als het niet nodig is. bovendien ook nog vrij duur.
je zou voor alle katten wel over moeten schakelen op tarweloos voer dat bovendien vrij laag in het zetmeel zit. want daar zit, naast niet voldoende drinken (natvoer!) en aanleg het probleem. je kunt ze aantal malen per week wat rauwe kip geven, dat zuurt de urine goed aan. en dan in het blaasgruistopic even kijken naar ander voer..
Sanabelle, Almo holistic, Happy cat en andere hebben tarweloos voer en Sanabelle heeft blaasgruis preventief: Sanabelle Urinary. dat zou je later als het probleem is opgelost en je bent van voer veranderd als snoepje kunnen geven.
en kijk even bij Medpets onder voor spul dat de urine goed aanzuurt, dat geef je aan de risicokat voor alle zekerheid en dan kunnen ze dezelfde brokjes eten. of Urologist van huisdierendokter..
even zoeken via rechtsboven zoekfunctie of goegelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
manon3

Re: Blaasgruis

Bericht door manon3 »

Er zijn een paar dingen wat ik niet goed begrijp omtrent het probleem met blaasgruis.Ik lees overal dat om blaasgruisproblemen te voorkomen bij volwassen katten de voeding vaak verzuurd wordt, zoals brokken.
Maar verzuurde voeding zou de absorptie van kalium verminderen en hierdoor bijdragen aan het ontstaan van CRF/ CIN (chronische interstitiele nefritis).

Dit betekent toch dat je met dit speciale voer weliswaar blaasgruisproblemen oplost maar dat je kat dan een grotere kans heeft op chronisch nierfalen?
Dan helpt dit voer toch alleen op de korte termijn maar op de lange duur loopt je kat dan toch nierschade op of zie ik dat verkeerd??

En wat is eigenlijk een goede ph-waarde ?
Ik zie net dat de brokken wat mijn kat krijgt ,RC Indoor Long Hair, een aangepast mineralengehalte heeft met een ph-waarde tussen 6,0 en 6,5.
Is dit goed of is dit te zuur ?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Blaasgruis

Bericht door pearlsofpassion »

Om blaasgruis te voorkomen moet de voeding niet verzuurt, je moet voeding geven die het lichaam en de urine verzuurt. Niet de voeding zelf.
Zo geeft citroen net basischere urine. Niet goed dus.
Ik weet niet of je dat onderscheid maakte?
Wanneer kalium opgenomen wordt, weet ik niet.

Zoals hierboven ook al veeeel verteld wordt ook aangeraden een kat niet lang op gruisoplossend te laten ivm nadelen. Maar het gruis moet wel opgelost natuurlijk. Erna terug op voorkomend voer en dat is niet zo gevaarlijk. KH-arm helpt al veel.
Maar sommige katten hun urine is dan toch nog te basisch waardoor ze verzurende voeding blijven nodig hebben om een normale pH te krijgen.
Zo heb ik het toch begrepen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: Blaasgruis

Bericht door manon3 »

Bedankt voor je reactie Valerie, maar helaas begrijp ik het toch nog niet helemaal.
Met de voeding bedoelde ik inderdaad voeding die verzurend werkt zoals de blaasgruis-dieten en niet zure voedingsmiddelen. (zoals citrusvruchten en dergelijke.)

Maar de opname van kalium zou verstoord worden door deze voeding en daardoor dus aan chronisch nierfalen kunnen bijdragen.
Vreemd dat voeding wat goed is voor blaasgruis nierproblemen zou kunnen veroorzaken.
Ik vind het allemaal behoorlijk verwarrend.
Plaats reactie