Kale plekken op de achterpootjes

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
alysha248
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2011 17:35

Kale plekken op de achterpootjes

Bericht door alysha248 »

Ik heb een vraag aan jullie en hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Ik heb een ex kater van 5 jaar, en sinds een paar maanden plukt hij zichzelf kaal. Ik ben met Shenna al 2 keer naar de dierenarts geweest, maar die kunnen niets vinden. Het is een paar weken minder geweest maar nu begint hij weer. Verder is hij nog wel actief en speels en eet/drinkt goed en doet zijn behoeften.
Naast het plukken is hij ook schrikachtiger en angstiger voor onverwachtse bewegingen en geluiden. Dit had hij eerst nooit.
Verder ben ik niet veranderd van voer en dergelijke of verhuisd.

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen, vooral omdat de dierenarts me verder ook niet kan helpen.
De kale plekken zijn verder ook niet rood of geirriteerd

groetjes Alysha
Groet Anja, en een kattenpootje van Shenna ,Neo en Xantos
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kale plekken op de achterpootjes

Bericht door castratenkoor »

Een van mijn katten, Sjaak van 13 doet dat ook, hele plukken trekt hij eruit.
Maar er ontstaan geen kale plekken hij dunt zijn vacht gewoon uit zeg maar, hij doet het over
zijn hele lijf. Oh nee buik nooit alleen rug, zijkanten en poten en staart.
Is niet duidelijk waarom. Toch een vorm van stress afreageren denk ik, ook bij jouw kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kale plekken op de achterpootjes

Bericht door nellebel »

misschien dat shenna ergens toch van is geschrkken een keer omdat je ook schrijft dat hij schrikachtiger is.
mijn nellie deed dat ook uit stress, ondanks dat hier geen stress leek te zijn. had ook met haar verleden te maken. ze was gewoon snel van de leg. niet zichtbaar aan haar verder, maar achteraf hadden we wel vaak een verklaring waaorm ze weer een periode meer kaal was en meer likte.
heb je meerdere katten of is hij alleen. (misschien aanvaring met een andere kat?)
Onze nellie schrok al van een vrachtwagen die voorbij kwam.
Je zou de verstuiver eens kunnen prberen om stress te verminderen. weet zo even niet hoe hij weet, maar anderen vast wel
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
alysha248
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2011 17:35

Re: kale plekken op de achterpootjes

Bericht door alysha248 »

Dat zou goed kunnen al weet ik niet goed waar de stress dan vandaan kan komen.

Heb Shenna zonet ook gekamd om alle losse haren eruit te kammen. Normaal laat hij dat nooit toe maar nu leek hij het wel lekker te vinden. Ik ga dit ook zo ie zo elke dag proberen, misschien heeft hij door de rui last van de losse haren en jeuk.

Maar zal ook in de buurt wat opletten of daar veranderingen zijn, weet dat hij daar slecht tegen kan alleen toen plukte hij zich niet.
Heb ook nog 2 andere katten Neo hij is nu 3 en Xantos hij is 1 jaar.
Toen hun erbij kwamen klikte het al vrij snel en in die periode heeft hij zich ook niet kaal geplukt.
Het zijn wel kale plekjes en niet zo zeer zijn vacht uit dunnen.
De andere 2 katten doen dit niet, maar Xantos is ook weer wat schrikachtiger dus ik zal opletten wat hun favoriete plekken zijn buiten en of er nieuwe katten in de buurt zijn

Maar bedankt voor de tips, zal even bij de dierenarts of winkel kijken voor de verstuiver
Groet Anja, en een kattenpootje van Shenna ,Neo en Xantos
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kale plekken op de achterpootjes

Bericht door nellebel »

onze nellie heeft er in het begin allerlei medicatie voor gehad. oa prednison. tip...nooit aan beginnen. andere DA adviseerde toen vooral op stress te letten. ze heeft het haar hele leven gedaan, soms iets minder erg. maar ik hield van haar. ook met haar kale buikje. (op het ergste moment kale buik en poten)
ze heeft zelfs een tijdje een babyrompertje aangehad om de tic te doorbreken. het kan op den duur ook een tic worden. ach ja, dat leverde natuurlijk ook stress op. dus lekker zo gelaten. dan was ze er het beste aan.
hopelijk gaat het bij shenna ook zo over. misschien inderdaad wat jeuk van losse haartjes dat hij daarom weer is begonnen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kale plekken op de achterpootjes

Bericht door MarjanR »

Ik ben voor Teun bij een holistisch dierenarts geweest.
Het was/is bij hem ook een soort van stress likken, waarbij hij op z'n flanken een kale baan heeft.
Ik heb voor hem toen druppels gekregen, een kuurtje van 2 maanden.
En ik merk dat Teun een stuk relaxter is en niet meer kaalplukt.
Misschien voor jouw kat ook een optie?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
alysha248
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2011 17:35

Re: Kale plekken op de achterpootjes

Bericht door alysha248 »

kan inderdaad even kijken of er bij ons in de buurt/provincie een holistisch dierenarts is.

Merk al wel nu ik hem elke dag kam om de losse haren eruit te kammen hij het iets minder doet,
En probeer hem af te leiden als ik zie dat hij weer begint te plukken
Groet Anja, en een kattenpootje van Shenna ,Neo en Xantos
Gebruikersavatar
Conny Steur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 feb 2011 17:30
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kale plekken op de achterpootjes

Bericht door Conny Steur »

Denk dat het ook stress likken is.
Komt de kat buiten? Nieuwe buurtkatten die zijn territorium terroriseren?
Misschien een vervelende ervaring gehad de laatste tijd?
Poezen bij ons in het pension die thuis zich kaal likken doen dat bij ons juist niet door de afleiding.
Misschien is het leuk om een keer allemaal leuke spelletjes voor je kat te bedenken? Zodat hij zijn aandacht op iets anders kan richten. Bijvoorbeeld iedere keer als je hem ziet likken wat leuks met m doen?

Succes!

Groeten, Conny Steur
Kattenpension Den Hoet
alysha248
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2011 17:35

Re: Kale plekken op de achterpootjes

Bericht door alysha248 »

hallo Conny

dank je voor de tips

Het nadeel is dat Shenna niet erg van spelen met mij houd. Hij speelt wel met de andere 2 katten.
Merkte laatst wel dat hij wat speels was en heb toen ook wel even met hem gespeeld.
Ze komen inderdaad alle 3 buiten maar heb geen nieuwe katten gezien in de buurt, maar goed dat zegt niets. Ik zie ook alle buurtkatten die ik ken niet elke dag.
Hij is nu wel wat minder aan hhet plukken en laat het kammen ook niet meer toe, wat voor hem ook een teken is dat het beter gaat (hij heeft een hekel aan kammen of andere controles die ik bij hem doe en als hij het toe laat dan is er vaak ook iets)

Heb hem nu 2 juli en vandaag gewogen en hij valt verder niet af dus denk niet dat het iets medisch is.
Daarbij is het echt een buiten kat dus zal ook kijken of we meer regenachtig weer hebben het dan ook weer erger word, en net wat al gezegd is, ik hou niet minder van hem als hij kale plekjes heeft maar vind het zo zielig voor hem dat hij blijkbaar toch ergens last van heeft
Groet Anja, en een kattenpootje van Shenna ,Neo en Xantos
Plaats reactie