Ruzie tussen katers

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
corzilla
Kitten

Ruzie tussen katers

Bericht door corzilla »

Hallo allemaal,

ik zit met een "probleem" en weet niet goed wat te doen, dus vraag ik hier om advies.

Wij hebben 2 katten, 1 oudere kater (4 a 5 jaar ofzo) en een jongere kater (1 jaar).
Nu wil het geval dat de oude kat dan gewoon slaapt en dan komt de kat van 1 jaar oud eraan en die springt erboven op en gaan ze (zo lijkt het) vechten. de oudere kat begint dat te blazen enzo.
we moeten ze dan ook uit elkaar halen, wat de jongere kat doet de oudere pijn.
Het is niet altijd zo, ze eten naast elkaar en dit gaat gewoon goed en soms slapen ze vlak bij elkaar.
Mijn vraag is dan ook. wat kunnen we hier tegen doen? we willen ze geen van beide weg doen.

sinds kort hebben wij er nog 2 kittens bij (mannetje en vrouwtje) en dit gaat erg goed met bijde katers samen. de kat van 1 jaar zit beide kittens soms af te likken en heb ze al op de bank zien slapen. de oudere kat kijkt even naar de kleintjes maar doet verder niets.
De kat van 1 jaar en de oude komen beide van een ander nest. wel heeft de 1 jaar oudere kat dezelfde "ouders" als de 2 kleintjes.

Kan iemand mij misschien helpen? 's nachts om half 4 zitten de oude en die van 1 jaar oud elkaar ook achterna door het huis en blaast de oude kat.

wat ik vergeet te melden is: de oudste kat is al "geholpen" de andere nog niet.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: ruzie tussen katers

Bericht door pearlsofpassion »

Allereerst moet je dan je jonge kater ook laten helpen. Ongeholpen katers worden nu eenmaal vaak aggressief naar andere katers.
Mij klinkt het als een dominantiekwestie en dan moet je ze vooral laten doen. Steeds als je tussenkomt, haal je alles weer overhoop en zo blijven ze bezig. Ze moeten eens uitmaken wie de baas is (jonge kater wil dat worden) en dan kan de rust weerkeren. Als je ertussen komt, maak je dat onmogelijk. Ik weet hoe moeilijk dat is, maar dat is nu eenmaal zo bij katten, dus moet je echt op je tanden bijten en niet tussenkomen!
Castratie kan zijn dominantie verminderen, en ongecastreerde katers kunnen ook blijven aanvallen zonder reden. Dus snel laten castreren (hormonen blijven nog een week of 6).

De twee kittens kan je het beste op 6 maanden laten helpen.

Dat er twee kittens zijn is erg goed, de jongste zal dan zijn speelenergie wel voornamelijk op hen uitwerken. Al zal de oudste ook af en toe nog wel eens 'gepest' worden. Dat is nu eenmaal zo bij katten. Ofwel legt hij zich neer bij een onderdanige rol en zal het een stuk minder zijn, ofwel zal hij zelf van zich af moeten bijten. Maar zolang jij hem de baas laat zijn zonder dat hij dat echt is, zal hij belaagd blijven omdat de jongste dat in vraag zal stellen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
corzilla
Kitten

Re: ruzie tussen katers

Bericht door corzilla »

Beste pearlsofpassion,

dank voor de zeer snelle reactie.
we zullen zo snel mogelijk de jongste laten helpen.
Dank voor de goede tips.

Groeten
patrick
Plaats reactie