Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door Umimeis »

Hmm...... appart....ik heb dat juist van dit forum als tip gekregen om de plantenspuit te gebruiken. Ik weet alleen van wie..dus ik dacht dat het wel goed was.
Ik spoot nooit in het gezich, maar meer richting de staart. Of eigenlijk net meer langs de kat.
Ik hoef het trouwens niet meer te gebruiken, ze doen toch niks stouts meer.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door nellebel »

hier geen plantenspuit en geen nekvel. nee zeggen en volhouden is voldoende. moet ik wel zeggen dat ze behoorlijk veel mogen hier, maar ik vind het ook gewoon gezellig. als flippie over het toetsenbord loopt (of ze ligt op het bureau en begint met haar pootje naar de toetsen te grijpen met haar pootje) ben ik gelijk afgeleid en begin ik haar te kriebelen. ik ga daarna wel verder met wat ik deed. even lekker kroelen en dan is het vaak ook goed. even kusje pakken en dan komt ze lekker opschoot of schouder liggen, of ze wandelt verder.
soms gaat ze vol in beeld staan voor het scherm. dan klets ik wat tegen haar: zeg troela ga eens aan de kant met je dikke kont. krijg ik een dikke prrrr, een koppie en ze loopt door. meestal toch een teken dat ze even aandacht wil.
maar ja, dat herkennen er wel meer denk ik, als zo'n lekker pluizebolletje komt voor aandacht ben ik meteen afgeleid.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door Mirjam86 »

Hahaha dat herken ik nou helemaal niet Wendy ;)
Zodra die dropjes hier bij de computer komen zitten denk ik: Ha! Tijd voor even pauze!
(Slecht voor de studievoortgang dat wel)

Met afleren heb ik hier al gemerkt dat het een kwestie is van een lange adem hebben. Taiyo stond erop om iedere keer op de salontafel te wandelen. Daar staan altijd bloemen en we eten er regelmatig dus dat mag niet. Ik heb haar er één dag constant af gehaald, soms wel 20 keer achter elkaar. Nu hoef ik haar alleen maar aan te kijken en dan bedenkt ze zich. En ze is pas 13 weken!
(Nou denk ik dat ze het wel zou doen als ik er niet bij ben hoor, maar dan zijn ze niet beneden ivm hamster)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door Adriana »

"Dat mag enkel bij kittens tot zo'n maand of 4, afhankelijk van hun gewicht. "

hùhh? ook kittens pak je niet in hun nekvel!
en als je dat wèl doet dan begrijp je niet hoe de moederpoes dit toepast. correctie en tot de orde! ze maakt daar vaak ook nog een bepaald soort geluid bij.
als je dit soort 'gewoontes' overneemt dan loop je de kans op schichtige, angstige kittens en katzels.
en in 's hemelsnaam, waarom zou je een kat(je) in zijn nekvel pakken? t is geen konijn!

het enige moment dat je effectief een kat in zijn nekvel pakt is als hij je aanvalt.
en dan is het crisis en doe je dat puur voor ieders veiligheid.

katten luisteren en gehoorzamen doorgaans niet. daarom zijn het katten, het zit in hun karakter. ze zullen hun baasjes wel een plezier willen doen omdat ze weten dat ze dan aandacht en missch iets lekkers krijgen.
en het is de kunst om de omgeving zo te veranderen/aan te passen dat zich geen botsingen meer voordoen.
en omgeving verbouwen/aanpassen gaat sneller en is veel effectiever dan een kat 'opvoeden'..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, ik bedoelde niet dat je een kitten van 4 maanden maar in zijn nekvel moet opnemen om te corrigeren. Ik bedoelde dat het tot ongeveer die leeftijd geen pijn doet. Dan gaan ze in ontspanmodus wat handig kan zijn om een panieksituatie te kalmeren.
Maar ik neem ook geen katten op om te straffen of zo.

We hebben het er al eens over gehad in een topic van Stella over pilletjes geven. Tot een maand of vier hebben de kittens ook geen kotsreflex als je ze even bij hun nekvel neemt (daarom zelfs niet opnemen, gewoon vastnemen). Maar goed, voor en tegens daar...

Die enkele keren dat ik een kat in zijn nekvel heb gegrepen is het gewoon vastnemen, niet opnemen he. En dat is echt enkel als ze echt gaan uitdagen of zo, echt bewust niet luisteren naar iets dat ik echt niet wil. Dan heb ik het niet over over de salontafel lopen of eten stelen, ergens verkeerd krabben ofzo. Ergere zaken, soms gevaarlijk voor henzelf. En dan maak ik vrij hard duidelijk dat dat echt niet kan.
Dan grijp ik ze vast, gewoon op de grond, zo van: luisteren!, het is tegen jou he! En dan 'nee' zeggen of op een andere manier duidelijk maken wat ik bedoel. Maar zoals gezegd vraag ik het eerst wel gewoon.

Ik heb nu vb mijn dakraam net beveiligd, maar voordat het zover was kon het raam enkel open als ik erbij was. En dan moest ik ook Luis in het oog houden, want hij zou ernaar gesprongen hebben. Gelukkig luisterde hij als ik riep: Luis! Nee he!
Maar als dat niet zo was geweest, dan had ik hem vrij hardhandig vastgegrepen, waarschijnlijk niet in het nekvel, maar gewoon om zijn middel. Maar dan was ik niet zo rustig geweest als als hij vroeger over de tafel liep (nu mag alles hier, want ze hebben al zo weinig plaats). Gewoon omdat het levensgevaarlijk is. En hij hoort aan mijn stem genoeg of het een vraag of een echt bevel is. En een bevel moet hij luisteren, voor zijn eigen goed.
En als hij dat niet zou doen, dan zou hij het weten...
Maar dat doe ik dan ook niet onmiddelijk als er een kitten hier komt natuurlijk. Al zal ik wel harder zijn dan bij een vraag, waar ik gewoon rustig blijf herhalen. Of toch een aantal keren, tot mijn geduld op is ;-)
Wees gerust, bij een kitten heb ik erg veel geduld. Later moeten ze wel niet met mijn voeten gaan spelen, maar dat doen ze niet. De schatjes. ;-)
Dus ik moet me bijna nooit echt kwaad maken hoor.
Hier is het enige dat het zo leuk is de waterbakken om te gooien en de hele vloer nat te maken. Bovendien is er dan geen water meer, en met dit weer.... En ik heb geen plaats meer voor 4 bakjes. Dus ik moet op zoek naar zware stenen bakken. Maar in tussentijd kan ik wel even vloeken als er weer eentje de bak omduwt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door Adriana »

hebben ze in België geen kringloopwinkels waar je een stenen hondenbak kunt bemachtigen voor een schijntje? die gooien ze niet om.

katten gaan sowieso in de ontspanmodus als ze aan hun nekvel hangen, dat is bij de meeste (prooi)dieren zo. en het veroorzaakt giga stress en angst en dat is goed te begrijpen.
als een roofvogel een wilde kat slaat, dan grijpt ie hem in zijn nekvel en vliegt ermee weg. kat raakt in shock want laatste minuten zijn aangebroken en terecht want wordt elders gedood en opgepeuzeld. vossen doen dat bij konijnen ook en brengen zo'n pluizebol vaak levend naar de burcht voor de jonkies om te oefenen.

om een katzel op te tillen en/of te verplaatsen doe je je hand in de lengte (en niet dwars..!!) onder zijn buik tot en met tussen zijn voorpoten. dan leunt zoveel mogelijk lijf op je uitgestrekte hand en loop je zo min mogelijk risico voor schade aan de ruggegraat.
je moet dat bv kinderen zo vroeg mogelijk leren en altijd in de buurt zijn van je katten met andere mensen want ik heb al zoveel mensen een kat dwars zien optillen, dat wil zeggen proberen of van plan zijn om .. en oei en grmmbl..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jumper

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door jumper »

De enige momenten wanneer ik mijn kat bij het nekvel pak is als ze me aavalt. Op de een of andere manier is dit ook bijna altijd buiten. Binnen mag ze (bijna) alles.
ik doe het dus niet als ze iets doet wat niet mag, of iets doet wat ik niet leuk vind.
Water helpt bij haar niet, doet haar niets.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door Umimeis »

In principe mogen ze hier ook alles, behalve aan de meubels of behang zitten. Maar dat doen ze al heel lang niet meer, dus heb ik verder geen reden om ze te straffen.
Mijn katten drinken uit de lege vissenkom, daar dronken ze ook al uit toen de vissen nog leefden.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
jumper

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door jumper »

Ik pak haar trouwens alleen vast in nekvel en til haar niet op.
Plaats reactie