Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Lovecat »

@ KoosjeCato; ik zag dat je twee langharige katjes hebt, klopt dat? Ik lees en hoor vaak van mensen met langharige (ras)katten dat ze vinden dat de vacht er slechter op wordt?! Ik weet niet of het echt zo is hoor en of het niet te maken heeft met dat die mensen met hun katten showen en dus niet willen dat de ondervacht weggehaald wordt (wat de furminator/furmaster dus doet), maar ik meld het maar even (las er volgens mij ook iets over op een forum over Maine Coons... ).

Ikzelf heb 2 kortharige HTK's en daar vind ik de furmaster (goedkope furminator) erg fijn voor. Ze vinden het beiden fijner dan de 'standaardborstels'. De kleinste van 9 maanden werkt nog wel tegen, maar ik geef nooit op als hij begint te krabben en bijten, want dan denkt ie; hey dat werkt en blijft dat doen.
Ik negeer dat gekras en gebijt en praat lief tegen hem en geef een snoepje als beloning, ik zie nu al flink wat vooruitgang, de oudste van 1 jaar laat het nu voortaan helemaal toe, als het maar niet te lang duurt, dus soms verspreid ik het over de dag ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door castratenkoor »

Mijn dochter heeft slechte ervaring met de furminator, hele kale plek op de zij van haar Turkse Angora.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door KoosjeCato »

Je mag hem inderdaad niet te vaak gebruiken en voor showkatten is hij inderdaad niet geschikt. Maar voorlopig hoef ik nog niet te kammen vind ik hoor, hun vachtje is nog heel erg kitten en klitten zitten er niet in/worden niet gevormd. Bovendien vind ik het een naar idee zo'n stalen kam over die kleine lijffies, dus als ik ze aan kammen wen, doe ik dat heel erg zachtjes. Ervaring zal het moeten uitwijzen of het ding inderdaad ongeschikt is ;)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door ayla »

Tja hier vinden ze de furminator zalig, borstelen we eens of twee keer in de week en er komt toch een haar af. Ze vinden het allebei heerlijk om geborsteld te worden hiermee.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Mirjam86 »

Heeft een van jullie een foto van die furminator?
Ik hoorde namelijk dat hij behoorlijk duur is, maar zie advertenties van €14,50.
Mijn man is licht allergisch, dus misschien heeft hij er wel wat aan!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Lovecat »

Originele Furminator:

Afbeelding

Nepperd Furmaster (heb ik, koste mij 15 euro via Zplus, hondenafdeling)

Afbeelding

Ik geloof dat de Furminator een stuk duurder is, maar er zijn vast goede deals op i-net, dus als je hem voor 15 kan kopen, zou ik dat gewoon doen!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Mirjam86 »

Super, dankjewel!
Ik hoef niet perse het merkding zelf nee, maar was wel benieuwd hoe het er ongeveer uit moest zien, haha.
Ik kijk eerst maar eens aan of de kleintjes veel verharen en of mijn man er last van heeft, maar dit lijkt me wel een goede om in het achterhoofd te houden!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Lovecat »

Bij mij haarden ze op het begin nauwelijks, geen borstel nodig gehad, maar hou ouder, hoe meer vacht, hoe meer haarverlies (+ het is natuurlijk lente). Het scheelt echt veel met losse haren op kleding, meubelen, vloer enz. En veel stofzuigen ook voor de allergie! Maar dat wist je natuurlijk al ;-)
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door KoosjeCato »

Ik ben ook allergisch, maar stofzuig dus bijna elke dag, dat scheelt een hoop! Ook hun mandjes enzo stofzuiger ik, dus het is wel even werk. Ik heb mijn furminator gewoon via MP, voor 15,-. En het is gewoon de echte. Op de kittens gebruik ik de furminator nog niet veel, ze verharen nog niet zo en ik wen ze eerder met een kammetje, wat nu nog prima door de vacht gaat. Maar op de kat van mijn moeder kwam er echt heel veel vanaf en scheelt het behoorlijk wat haar op de bank. Het is wel even opletten dat je 1 plek niet te vaak doet, dan werd ie wat kalig. (oude kat die bij 1 plek niet meer kon komen en het daar dus heerlijk vond)
Mijn fret heeft de furminator een hoop gejeuk bespaart :D Normaal heeft ze een paar weken van ruien en jeuk, dat moet altijd hysterisch bestreden worden, maar ik heb haar ook eens gefurminatord en ze jeukt niet meer. (Bij fretten laat de ondervacht dan los en dat gaat jeuken)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb ze inderdaad ook op MP zien staan, voor 13,00 inclusief verzenden.
Geen geld dacht ik zo. Maar ik denk inderdaad dat het in het begin nog niet zo nodig zal zijn.
Het zijn nog zulke kleine wurmpies, hoe kan daar nou veel haar vanaf komen?
Ik begin ook met een gewone borstel en dan zie ik wel wanneer ik zo'n ding erbij bestel.
Uiteraard veel stofzuigen! (of niet en dan kijken of ik mijn man zover krijg dat hij het huishouden doet ;-) Nee hoor, ik heb een hele behulpzame vent)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
jumper

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door jumper »

Jumper was in eerste instantie bang voor de borstel. Heb toen de borstel gekocht bij Action en ze komt nu zelfs naar me toe om geborsteld te worden.
Ligt dus ook aan de borstel zef.
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Aziraphale »

Bedankt voor de tip Natasja, ik heb net de kleine Furmaster besteld :)
Bo verhaart flink en vind het heerlijk om gekamd te worden! Maar er vliegen meer haren door de lucht dan dat ik ze echt kan verzamelen ;).
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door BillyJean »

Heb de kleine furmaster binnen en na een borstelbeurtje bij Fayline verschiet ik me rot van de kale plekken die ze nu heeft.
Ik gebruik 'm niet meer, want het ziet er niet uit.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door pearlsofpassion »

Oei Elly, das minder... :???:
Ik heb die ook net besteld...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Adriana »

oeps, dat heb je ineens een sphynx met zo'n fur/terminator ....
hier een rubber borsteltje om suède schoenen mee op te ruwen, dat is klein en kan onder de kin en langs flanken en is heel wendbaar.
bovendien is het heel handig voor gebitsinspectie want ze bijten graag in het handvat (ook van rubber) en dan kijk ik gelijk hun gebitjes na en kan die bekjes daarmee makkelijker open houden.
ik had in het begin bij de bengels het idee dat ze schrokken van het formaat grote borstel en die heb ik een week op de grond laten liggen.
daarnaast heb ik een soort van rubberen paardenroskam en nog een rond borsteltje met korte pinnetjes van rubber. rubber is stroef en daarmee krijg je alle loszittende haartjes eruit en het is zacht, dus het masseert ook nog lekker.
:pdtbud: :pdtkngt: kijk even bij de roskam junior rood
http://www.zooplus.nl/shop/paarden/verzorging/roskam
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie