Overlast

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
evaeva
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2011 15:08

Overlast

Bericht door evaeva »

Hallo iedereen,

Mijn probleem is eigenlijk het probleem van mijn achterburen, want mijn lieve kat Moks ligt graag bij hen onder de overkapping op de kussens te slapen, en dan zitten de kussens onder de haren, en nu belde ze op dat ze dat zat is en of ik er wat aan kon doen. Nou is mijn kat er een die, voor je het weet, alweer buiten is, er hoeft maar een deur of raam open te gaan en hij is weg, dus ik weet niet hoe ik hem binnen moet houden, zeker omdat mijn andere kat ook naar buiten gaat, maar omdat dit een schuwe kat is gaat die niet naar andere mensen. Moks wel, het is een knuffel kat dus zoekt mensen op. Ik zorg ervoor dat de katten s'nachts binnen zijn door ze altijd s'avonds te voeren, zodat ze echt wel thuis komen. ( ze krijgen overdag ook hoor). Maar hoe voorkom ik dat hij niet naar die mensen gaat? Ik heb ze al gevraagd of ze hem een keer willen opsluiten voor een nacht in de schuur, maar dat heeft niet geholpen. en een emmer water ook niet. Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: overlast

Bericht door Seetje1980 »

Hoi hoi,

Ik heb misschien wat tips voor je uit oma's oude doos.
1) koffiedrap neerleggen op de plek waar ze de tuin van de buren in komt
2) stukje kippengaas neerleggen op de plek waar ze grens oversteekt, katten vinden dat akelig aan hun voetjes dus daar lopen ze niet graag overheen. Stuk moet dan wel groot genoeg zijn anders springt ze er gewoon overheen.
3) volgens mij is er in de dierenwinkel zoiets als "kattenschrik" te koop maar hoe dat werkt weet ik niet precies, misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?

Ik weet niet zeker of de tips werken, ik heb het ook maar van horen zeggen maar baat het niet dan schaad het niet zeg ik maar altijd. Relatief simpel dus makkelijk uit te proberen en die kippengaas kan ik me wel wat bij indenken, ik loop ook niet graag met mijn blote voetjes op losse grind :smile:

Succes en laat maar weten of het gelukt is!
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: overlast

Bericht door KittyG »

Vinden de buren het uberhaupt lastig dat je kat in hun tuin komt of alleen maar dat katlief de kussens behaart? Anders zou je kunnen vragen of je iets neer mag zetten specifiek voor de kat, dat ze daar op gaat liggen. En de mensen zelf zouden natuurlijk ook gewoon hun kussens kunnen opruimen. (alhoewel ik me uiteraard kan voorstellen dat je daar geen zin in hebt).

Ook voor katten bestaat er een elektronische erfafscheiding. Hoe het exact werkt&hoe duur dat is, weet ik niet, maar ook dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Schrikdraad is ook een optie.

Ik vind het wel heel goed dat je er over nadenkt, trouwens :) een goede buur is beter dan een verre vriend (hoe cliche is dat ;)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: overlast

Bericht door BillyJean »

Als de buren het alleen lastig vinden, dat de kussens onder de haren zitten, zou je aan kunnen bieden om een opbergkist voor kussens te kopen. Of goedkoper is een opbergzak. Dan zijn de kussens kattenharen vrij..
succes ermee,want buren moet je zuinig op zijn
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Overlast

Bericht door Ilone »

Is het niet gewoon mogelijk om de tuin af te zetten?
In het topic over kattenren/tuinafzetten staan goeie voorbeelden.
Zo zorg je ervoor dat de kat wel lekker naar buiten kan, maar niet buiten de tuin!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overlast

Bericht door castratenkoor »

Een oplossing? ja hoor een kattenren of catproof omheinde tuin.
De kat is jouw verantwoordelijkheid dus jij hoort te zorgen dat niemand er last van heeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
evaeva
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2011 15:08

Re: Overlast

Bericht door evaeva »

dank jullie wel voor de reacties, mijn tuin omheinen of afzetten met schrikdraad is niet te doen, ik heb een tuin van 10 x 30 meter, en wat betreft de vraag of deze mensen Moks helemaal niet in hun tuin willen: ik denk dat dit niet het probleem is want ze zeggen zelf dat het een hele lieve kat is, het gaat puur om hun kussens. Moks is hier in het dorp een soort buurtkat, hij heeft overal zijn adresjes, waar hij een hapje krijgt en een aai. Ik probeer hem maar een tijdje binnen te houden, want ik wil inderdaad geen ruzie met buren, maar of het lukt. Iedereen weet denk ik wel hoe snel een kat ineens weg is, terwijl je denkt dat ie er nog is. Was hij maar net als Sid, die gaat wel naar buiten en loopt wat rond maar durft niet te ver weg. Daarbij komt dat hij veel te graag op ons eigen bankje met kussens ligt. En ik zal ondertussen met de buren praten en aanbieden dat ik een opbergzak voor ze koop zoals Biily Jean schreef.

Groetjes, Eva en Sid en Moks
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overlast

Bericht door castratenkoor »

"" Iedereen weet denk ik wel hoe snel een kat ineens weg is, terwijl je denkt dat ie er nog is. ""

Dat ben ik niet met je eens hoor. Als je echt wilt, kun je een kat best binnen houden. Ik heb 8 katten en mijn huis is catproof, daar ontsnapt echt geen kat uit, kwestie van wat aanpassingen, zoals een extra deur na de voordeur. Zodat je een sluis hebt en bij b.v. collecte er geen kat uit kan schieten.
Mensen die bij mij geweest zijn weten dat mijn huis geen gevangenis is of zo........

Mijn katten hebben een kattenren van 10 meter, waar ze door middel van een kattenluikje 24 uur per dag naar hartelust gebruik van kunnen maken.
Ik weet altijd waar mijn katten zijn en buren hebben geen last van mijn 8-tal.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
evaeva
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2011 15:08

Re: Overlast

Bericht door evaeva »

Ik snap je reactie wel, het is echter zo dat ik, zeker nu in de zomer, raam of deur open heb staan, verder kan Moks klinken open maken, ze staan dan ook allemaal omhoog zodat dit moeilijker is. Jou oplossing van een kattenren is ideaal, ik zou de financiele middelen willen hebben om dit te kunnen aanschaffen. En verder denk ik dat het toch een probleem is wat zij hebben en niet ik, want ik hou de katten s'nachts binnen,ze mogen s'morgens pas weg nadat ze gegeten hebben en de kattenbak hebben gebruikt, zodat ze zich niet meteen bij andere mensen in de tuin gaan zitten ontlasten. Dus ik doe er veel aan om ervoor te zorgen dat andere mensen er weinig last van hebben. Ik snap het wel dat ze de haren op de kussens niet prettig vind, ik vind dat zelf het enige nadeel van de katten, maar als dat het ergste is...

groetjes, Eva, Sid en Moks
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Overlast

Bericht door jennli »

Nu geven je achterburen het nog op een aardige manier aan en kun je er nog wat aan doen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overlast

Bericht door nellebel »

Ik ben van mening dat het wel jou probleem is en niet van je achterburen. Op zich ga je nu een goede oplossing aanbieden dus ik denk dat het wel goed komt.
Ik weet nog dat ik vroeger veel konijnen had en kippen en eenden, en mijn vader had tropische vogels. nou de katten van de buurvrouw die kon ik wel schieten hoor. Ik zorg ervoor dat mijn kat in mijn tuin blijft want het is mijn verantwoordelijkheid en mijn kat. mijn buren hebben niet voor mijn kat gekozen.
maar goed, ik vind het een goede oplossing wat ik al schreef om die kussenzak te kopen, dus hopelijk gaan ze ermee akkoord.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overlast

Bericht door Anne »

Ik vind een kussenzak helemaal geen goed idee. Nou worden jouw achterburen gedwongen hun kussens op te ruimen en die eerst weer tevoorschijn te halen als ze lekker willen zitten.
Terwijl het jouw probleem is.
Dat vind ik echt niet kunnen.
Misschien kun je je kat de eerste paar dagen binnen houden en hem op die manier wennen aan een tuig en dat je hem dan voortaan aan een tuigje naar buiten doet.

Zelf zou ik het waardeloos vinden als ik eindelijk eens lekker kan zitten, de tijd heb, maar dan eerst nog die kussens zou moeten pakken!!!
Dan word je toch een beetje aangetast in je eigen vrijheid.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Overlast

Bericht door KittyG »

Ik vind het juist wel goed dat zoiets in overleg met elkaar gaat. Als je met elkaar in een buurt woont, zul je aan elkaars gewoontes moeten wennen. Het is geven en nemen.

Voorbeeldje: stel ik had geen kat en ik heb een raam open staan. Dan wil ik bijv. een kipfilet ontdooien & doe dat op het aanrecht. Als ik slim ben, doe ik dat niet, want een kat kan zomaar binnenkomen en de kipfilet stelen.

Dan kun je denken: ja, zeg, het is niet mijn kat en ik moet dat kunnen doen, maar zo werkt dat nu eenmaal niet.

Een oplossing zoeken die voor alle partijen werkt, is het beste. En als er normaal contact is, moet dat geen probleem zijn.

trouwens: er bestaat een onzichtbare omheining die werkt middels een zendertje aan het halsbandje. Daarmee kun je je kat echt in je tuin houden. Dan maakt het niet uit dat jou tuin zo groot is. (is wel kostbaar, hoe duur weet ik niet)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overlast

Bericht door castratenkoor »

evaeva schreef: En verder denk ik dat het toch een probleem is wat zij hebben en niet ik,
groetjes, Eva, Sid en Moks
Vreemde redenatie........
Dus jij bepaalt voor de buren hoe ze hun tuin en tuinmeubels mogen gebruiken.
Het is jouw kat dus jouw probleem.

Als ze gegeten hebben en op de bak zijn geweest......daarna de hele dag buiten, dan denk jij te weten dat ze niet de tuin van buren vervuilen?

Persoonlijk wil ik dat niemand last heeft van mijn katten. En ik kan daar op deze manier 100%
zeker van zijn.
De enige last die ze veroorzaken is gekrijs als een loslopende kat mijn katten door de tralies aanvalt.
Maar daar voel ik me niet verantwoordelijk voor. De loslopende kat is de indringer.
Als die op zijn eigen terrein zou blijven zou niemand ooit een kik van mijn katten horen.

Voor de dierenarts kosten, gemaakte verwondingen door de indringer draai ik op.
Is zeker ook logisch?
Als je jouw redenatie volgt wel. Zij hebben geen probleem want ik heb hier het probleem?

Is toch eigenlijk een vergelijkbare redenatie.

Ik vind het persoonlijk weinig sociaal als het gebruik en plezier van eigen tuin wordt verprutst omdat iemand anders zonodig zijn/haar kat los moet laten lopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Overlast

Bericht door jojo »

Ik zou toch in (goed) overleg met de buren tot een oplossing komen. Loslopende katten zijn al sinds jaar en dag een grote ergernis bij veel mensen en wellicht zullen deze buren je kat geen kwaad doen, maar voor hetzelfde ligt je kat ook bij een buur verderop en krijgt hij daar een rotschop of erger.
Een kat is een huisdier, dus alles wat hij buiten uitspookt daar ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor. Dus als je, zoals in dit geval, wordt aangesproken op je verantwoording lijkt het me niet meer dan normaal dat je voor een oplossing gaat. Beter een goeie verstandhouding met je buur dan een buur die almaar pissiger wordt op je kat ;-)
Plaats reactie