Diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kittens aan diarree

Bericht door Adriana »

kittens zijn heel erg gevoelig op hun stofwisseling/spijsvertering. verandering van voer of stress kan al diarree-ellende geven. het wisselen van voer, missch in combi met ontwormen kan voor de problemen gezorgd hebben. nee, k weet niet hoe oud ze zijn (hopelijk rond 13 weken) maar het heeft geen haast en de overgang naar een ander huis/omgeving betekent al een grote inspanning voor ze, dus zeker beter even wachten. en wat nellebel schrijft: kittens drogen heel snel uit, dus voorzichtig aan!

maarrr als ze nog bij hun moeder kunnen/mogen drinken, dan lijken ze me jonger dan 13 weken...! die tijd hebben ze hard nodig om van hun broertjes/zusjes te leren en verder door hun moeder te worden opgevoed. dus als ze veel eerder komen, dan zou ik daar toch nog eens met hun baasje over praten, het is zo belangrijk voor de rest van hun leven dat ze een goeie rustige babytijd hebben en niet te vroeg bij hun moeder weggaan!
welkom ;-) op het Forum! struin eens wat rond bij de kittentopics en missch kun je je daar wat inlezen over de verzorging van kleuterkatten. we hebben redelijk vaak diarreeklachten en missch is het catproof maken van huis en tuin ook wel een informatieve topic.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diarree

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ze zeker niet ophalen.

Over die ontworming: dat klinkt mij helemaal niet goed in de oren. Kittens moeten speciale kittenontwormingsmiddel krijgen. Ik veronderstel toch niet dat die mensen zoveel nestje hebben dat ze open tubes kittenmiddel liggen hebben (anders is er ook iets helemaal niet in orde). Dus ze hebben vast gewoon volwassen middel gekregen. Daar zit veel meer werkzame stof in en zo...
Dat zou misschien wel eens de oorzaak geweest kunnen zijn...

Dat de moeder ze terug laat drinken, zou erop kunnen wijzen dat ze zich niet helemaal lekker voelt. Het is namelijk de moeder die het speningsproces in gang zet. Zij is degene die bepaald: nu krijg je minder melk, nu moet je vast voedsel gaan eten. Als het van de kittens afhangt, blijven ze natuurlijk zuigen, waarom niet... De moeder wil echter niet meer investeren dan nodig en op het moment dat ze oud genoeg zijn, zorgt ze dus zelf dat ze minder melk krijgen, waardoor ze gestimuleerd worden vast voedsel tot zich te nemen.
Als ze nog steeds veel zuigen (dus niet enkel voor de gezelligheid) zijn ze vast nog te jong om het nest te verlaten.

Wel super dat je voor 2 kittens gaat! :grin:

Dus ik zou nog even geduld oefenen, tot hun darmpjes gekalmeerd zijn, en ze volledig vast voer eten (gewoon voor de gezelligheid zuigen mag wel). Wat krijgen ze trouwens voor voer? Zeker geen kattenmelk (als ze dat krijgen zou ik toch gaan vragen daarmee te stoppen). Er zijn nog erg veel mensen die dat geven aan kittens, maar het is echt heel slecht voor de darmen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Re: Diarree

Bericht door Vince »

Wij hebben vorige week een 10 jaar oude kat opgehaald uit het asiel die nu bij ons woont. We hebben de afgelopen dagen 50/50 Royal Canin en Smolke gegeven. Zijn ontlasting was al wat zacht de afgelopen dagen, maar hij gaat nu ook af en toe op de kattenbak zitten om ontzettend harde winden te laten en de laatste ontlasting die ik net zag is redelijk vormloos.

Hoe lang zal dit nog aanhouden?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door castratenkoor »

Als hij het nieuwe voer niet goed verdraagt dan kan dat aanhouden. Misschien een ander soort proberen? Misschien is de overgang van oud naar nieuw te groot en te snel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diarree

Bericht door Anne »

Wat at hij in het asiel dan? Had hij daar wel goede ontlasting? Ik zou met het asiel overleggen als ik jou was. Kan maar zo zijn dat er iets in de voeding zit wat hij niet verdraagt.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Re: Diarree

Bericht door Vince »

In het asiel kreeg hij Smolke en nu Royal Canin Indoor 7+. De wisseling moest heel snel gaan, want meneertje haalde alle Smolke uit zijn bakje en at alleen nog de Royal Canin in feite.

We hebben geïnformeerd bij het asiel toen we hem ophaalden en het zou geen probleem moeten zijn. De eerste dagen dat hij hier was, had hij harde drollen. Overigens zat er vanochtend wel weer vorm in, alleen is het nog wel een beetje zacht. Het stinkt wel aanzienlijk minder!

Nog maar even paar dagen aankijken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diarree

Bericht door Adriana »

http://www.smolke.nl/site/kattenbezitte ... alysetabel
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 4#analysis
k heb even voor je gekeken naar de verschillen (adh van de analyses) en Royal Canin bevat beduidend minder zetmeel/kh's dan Smølke en meer vezels. vet en eiwit is ongeveer hetzelfde. het kan zijn dat hij in het asiel de visvariant at en bij jullie gevogelte/kip?
minder zetmeel is alleen maar beter en als ie het lust dan mag ie af en toe stukje rauwe kip/kalkoen..

meneertje vindt het ook nog lekkerder en ontlasting krijgt meer vorm en stinkt minder.
alleen maar goeie berichten en met een weekje moet hij goed zijn ingesteld.
zorg je wel dat hij genoeg plast, ik bedoel genoeg drinkt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Re: Diarree

Bericht door Vince »

Hij kreeg in het asiel afwisselend vis/kip van Smolke. Wij hebben een zak Smolke kip toen gekocht, maar we gaan dat niet meer geven. Hij drinkt volgens mij genoeg. Ik heb alleen weinig vergelijkingsmateriaal, aangezien het onze eerste kat is. De kattenbak heeft in ieder geval. iedere dag een paar natte plekken van de urine.

Bedankt voor de adviezen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Diarree

Bericht door Anne »

Fijn dat de drollen weer vorm krijgen!! Hopelijk gaat het nu de goede kant op :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pattytjuh88
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:30
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door Pattytjuh88 »

Hey hallo,

Een een vraagje. Sinds afgelopen zaterdag heeft mijn kat Mila (9 maanden) last van diarree. Ik heb zelf het idee dat het komt nadat ze wat melk had gedronken. Mijn melk stond op de aanrecht maar ze was toch zo slim om op de aanrecht te klimmen. Ik denk dat ze zo 10cc tot 20cc heeft gedronken.
Omdat het nu bijna een week duurd, vetrouw ik het niet zo. Ze is niet anders dan anders. Ze speelt nog met me andere kat en eet en drinkt goed. Komt dit echt alleen door de melk???
Qua eten geef k ze royal canin brokken ('savonds wat gourmet natvoer) en gewoon water natuurlijk.

Wie kan me helpen?

Groetjes patty
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door Admin »

Een week is wel erg lang. Het is aan te raden op je kat te letten als zij gaat plassen en te zien of ze wel plast. Een blaasgruisverstopping kan leiden tot stinkende diarree, maar als het al een week duurt en je kat is niet doodziek, dan zal het eerder een virusje of parasiet zijn die ze te pakken heeft.

Ik zou toch wel snel met haar naar de dierenarts gaan voor een onderzoekje en hoogstwaarschijnlijk krijg je dan Metrazol (pillen - 2x daags een halve) en Finidiar mee (een pasta/vloeistof in een spuit), zodat je kat dan snel van de diarree af is. Ondertussen vaak de kattenbak uitscheppen en de plekken ontsmetten waar ze heeft gezeten, om opnieuw besmetting te voorkomen. Let ook op of ze wel voldoende drinkt, want katten met langdurige diarree drogen snel uit.
Als je nog andere katten in huis hebt, wordt aangeraden om die ook meteen te behandelen, zodat ze elkaar niet blijven besmetten. De besmettingperiode duurt, dacht ik, tot wel 5 tot 10 dagen.

Hoe ze eraan komt is altijd gissen. Grote kans dat je het zelf hebt meegenomen aan je schoenen van buiten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Pattytjuh88
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:30
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door Pattytjuh88 »

Dank je wel voor je antwoord. Ze is niet anders dan anders en ze plast en drinkt gewoon goed.
Ik hou het vandaag nog even in de gaten en anders bel ik morgen even de DA. Ik heb ze gister kip met rijst gegeven en haar ontlasting is gister al wat meer brijig.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Diarree

Bericht door Mirjam86 »

Zojuist in de kattenbak diaree gevonden...
Verder nergens, het was ook een klont geworden.
Ik weet niet of het van Tsuki of van Taiyo komt, maar zou het kunnen komen van de rauwe kipfilet die ze gister en eergister hebben gehad? Dat hun buikje hieraan moet wennen? Het was niet zoveel.
Ik wilde vandaag weer een beetje geven, maar heb het maar niet gedaan omdat ik dus niet weet waar het van komt. De dames hebben verder vannacht en vandaag nog niet zo gek veel gegeten.

Mijn vraag:
1. Moet ik actie ondernemen? Bijv. gekookte rijst of gekookte kip geven? De kattenbak helemaal ontsmetten?
2. Kan het van de kipfilet komen?
3. Kan het ook van het warme weer komen? Op zolder is het behoorlijk benauwd, en natuurlijk gaan ze daar vertoeven!

Ik let sowieso even goed op of ze voldoende drinken!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diarree

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een soepje koken van kip inderdaad , het vlees heel fijn maken en lekker wat kookvocht eroverheen. Je kunt met dat soepje wel rijs meekoken, maar dat de rijstkorrels zelf niet geven, daar raken ze juist van aan de dunne.

Als ontlasting weer goed is over een paar dagen weer eens proberen wat rauwe kip te geven, klein stukje per kat, 1 x 1 cm.
Maar het hoeft niet van de kip te komen, misschien is er een vlieg verorberd die niet zo lekker viel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Diarree

Bericht door Mirjam86 »

Bedankt Dinie, ben meteen aan het koken geslagen.
Van de week weer een poging, want ze vonden het wel errug lekker! Ze hebben niet zoveel gehad hoor, misschien per kat 2x2cm in totaal, maar dan in kleine brokjes. Misschien toch nog langzamer opbouwen.

Ja het kan ook van een vlieg oid komen natuurlijk. Maar in ieder geval fijn als ze iets goeds in hun maagje hebben, want ze hebben weinig gegeten vandaag!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie