Mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
noekie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2011 21:24

Mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten?

Bericht door noekie »

hey allemaal

IK zit met een vraag dat mij wel bezig houd. ik heb gehoord dat je je kat meeneemt in de auto dat katten dan immens veel stress krijgen en dat dat gevaarlijk is voor een poes dat die daar van kunnen sterven. is dit zo? want ik zou graag hebben dat ik mijn kat kan meenemen naar famillie zodat mijn kat kan wennen aan een andere kat en dat ze zo veel kunnen spelen.

Kunnen jullie mij helpen
gtjs anouk
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten

Bericht door Catfish »

Welkom Anouk!

De meeste katten zul je hier geen lol mee doen nee, en inderdaad kan het heel veel stress op leveren. Katten zijn behoorlijk honkvast, elke keer een 'nieuwe' omgeving zal een kat niet echt op prijs stellen.
Natuurlijk is er altijd de uitzondering op de regel, zeker als je het van jongs af aan aanleert. Maar dan nog, geen garantie!
Met een oudere kat zou ik het risico niet nemen.
Hoe oud is je kat?

En als je wilt dat je kat lekker kan spelen met andere katten is er een hele simpele oplossing; een kat erbij. Kom ik weer terug op de vraag hoe oud je kat is. Is hij/zij nog jong, doe je hem er zeker een plezier mee!! Ze leren zo veel van elkaar, en jij hebt dubbel lol.
Veel beter dan een kat meenemen...........
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
noekie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2011 21:24

Re: mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten

Bericht door noekie »

hey
ik heb een kitten van 3 maand en dan een kattin van 4jaar en een kater van 5 jaar dus ze zijn met drie maar we halen regelmatig de kitten van onze bovenburen en dan kan je ze zien spelen wel uren met elkaar maar ik zou mijn kitten willen meenemen naar de kittens van mijn tante om daar eens te kunnen gaan spelen maar mijn vriend zegt dat dit niet goed is voor de kat
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten

Bericht door MarjanR »

Nah, ik weet het niet.
Je kunt het proberen, maar het isniet voor elke kat weggelegd.
Dus accepteer ook snel wanneer je ziet dat ze het niet naar haar zin heeft.
Overigens kan autorijden ind erdaad wel wat stress opleveren.
Maar het ligt aan hun lichamelijke conditie of zij daar wel niet aan sterven (ik neem mijn oudje bijvoorbeeld niet meer mee in de auto/bus. Die heeft het aan z'n hart... dus ja)

In principe zeg ik; probeer het een keer.
Maar zodra je ziet dat het je kleintje stress gaat oplveren stop er dan mee, laat haar liever thuis dan.

Groet
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten

Bericht door Catfish »

Ik sluit me aan bij Marjan, probeer het een keer.
Bij stress niet herhalen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten

Bericht door Ilone »

Ik twijfel of je het moet proberen.
Je hebt ook nog 2 andere katten. Elke keer dat je het kitten meeneemt, ruikt het weer naar andere katten, wat juist weer stress en boosheid kan opleveren bij de andere 2 poezels.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Ilone aan. Persoonlijk zou ik het niet doen. Onnodige stress en onrust.
In iedere kattengroep zijn andere bacteriën aanwezig en ze kunnen zo wat oplopen van elkaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten

Bericht door nellebel »

onze flippie lijkt het altijd leuk te vinden in de auto (heb haar in het begin wel eens meegenomen naar mijn familie, en naar de DA natuurlijk). wat wel opvalt dat als ze dan thuiskomt ze meer last had van haar niesziekte. dus het leverde meer stress op als wat ik bij haar zag. ik doe het niet meer (alleen naar DA als het moet)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mag ik mijn kat regelmatig meenemen naar andere katten

Bericht door Adriana »

mijn ervaring is dat je een kat niet van het ene op andere moment kunt meenemen in de auto, dat geeft door het onbekende (beweging, geluid, geurtjes) giga stress.
en zeker niet ook nog opgesloten in een kooi of reistas..

je zult trapsgewijs alles heel rustig moeten wennen en opbouwen. dus eerst tuigtraining in huis en dan 5/10 minuutjes gewoon naar de auto toe en in de auto gaan zitten en als dat rustig blijft, motor een keer aanzetten en weer afzetten en gewoon kwartier in de stilstaande auto blijven zitten en dan blokje om.
en als katzel giga gestressed blijft dan nog langzamer of gewoon stoppen, want dan zal het niet lukken.

en het is nog maar de vraag of een kat in een vreemd huis met een andere kat zich zo vrij zal gaan voelen dat hij/zij dan ook nog met die andere kat - eerst zeer uitgebreid kennismaken en ook daar kan van alles mis gaan - gaat spelen!
welnee, die gaan een territorium-spelletje 'spelen', dus dreigen, vechten en vluchten..
ik denk dat je zeer ervaren moet zijn in herkennen van gedrag en een katzel moet hebben, die zeer zeer soepel in de omgang is..

en ik vermoed dat dit niet is bedacht door je kat maar door jou, het lijkt jou zo leuk.. de kat zelf doe je er geen plezier mee. er zijn bovendien niet zo veel katten en zeker niet als ze wat ouder zijn, die nog met elkaar spelen.
een goed matchend maatje erbij en eens met stella en alle anderen die dat advies ook al hebben gegeven, zet veel meer zoden aan de dijk. dus gewoon twee katten, die elkaar goed liggen en dan nog heb je geen garantie dat ze 'met elkaar en samen' in jouw huis spelen.. je zult zelf met die katten moeten spelen, zeker 2x 10 minuten per dag en dan merk je snel genoeg of ze mee willen doen of je raar aan gaan zitten staren..
noekie schreef:hey
ik heb een kitten van 3 maand en dan een kattin van 4jaar en een kater van 5 jaar dus ze zijn met drie maar we halen regelmatig de kitten van onze bovenburen en dan kan je ze zien spelen wel uren met elkaar
en daar zit de clou, kittens hebben voornamelijk alleen aansluiting bij leeftijdgenootjes en als jouw kitten graag met het kitten van de bovenbuurvrouw speelt dan is dat al heel veel winst en ik zou dat zo veel mogelijk bevorderen en het mooiste is een kitten van ongeveer dezelfde leeftijd bij jullie erbij!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie