Één poes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
mirjam88
Kitten

Één poes?

Bericht door mirjam88 »

Mijn vriend en ik denken erover om in de toekomst een poes/kat te nemen. Daarom snuffel ik hier wat rond op de site en het forum. Nu lees ik overal dat er aangeraden word om twee poezen te nemen. Wij zijn op zich best veel thuis, ik werk van 8 tot 16, mijn vriend vaak 's avonds en in het weekend. Ons huis is niet heel groot en de poes zal wel binnen moeten blijven.
Britse kortharen trekken mij aan omdat die rustig en aanhankelijk zijn. Ik lees veel over asielkatten, ik vind dat opzich goed, maar ik vind het toch ook wel erg leuk om een kitten in huis te krijgen.
Nu is dus mijn vraag, is het altijd zielig om één kat te hebben?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Één poes?

Bericht door castratenkoor »

Als je een solo kat wilt dan zou ik niet voor een kitten gaan maar voor een volwassen kat.
Een kitten alleen op laten groeien kan voor gedragsproblemen leiden.
Als ze weinig alleen zal zijn zal dat best wel schelen, als er genoeg aandacht en afleiding is.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Er zijn ook diva katten die beter gedijen alleen. Als je nadenkt over een kitten, ga dan voor 2, enkel voordelen te noemen. Minder slopen, gezelliger, ze leren elkaar gedrag etc. Als je al gelezen hebt op de site ken je de voordelen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met poezenwens!
het is niet zielig om één kater/poes te hebben, zolang ruim >2 jaar. die zijn uit-ontwikkeld en het asiel kan je zeggen welke van hun dieren meer loner zijn dan andere.
het is voor een kitten ronduit ongezond (lichamelijk en mentaal) om in zijn/haar eentje op te groeien. babykatten hebben kameraardjes nodig om af te tuigen, mee te spelen, mee te slapen, sociaal gedrag te leren, allerlei dingen te kopieren/leren en nog meer..
mensen kunnen katten niet opvoeden omdat wij geen kattentaal spreken en ons voorbeeldgedrag bij een katzel niet over komt. een kitten is doorgaans een sloopbedrijfje, dus als je interieur je lief is maak je eerst je huis katproof. en alles waar je aan gehecht bent moet even veilig worden gesteld. echt, ze bijten en klimmen overal in en op.
kijk eens bij http://www.[verwijderd].nl bij de herplaatsers britjes, missch val je daar op een beertje....

even voor je gekeken
http://[verwijderd].nl/component/adsman ... 0&expand=0
er zijn :verliefd: (= 12) herplaats britjes.....
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ja, als je inderdaad voor een britje wilt gaan (wat ik me zoooooooooooo goed kan voorstellen) kijk dan op de site die Adriana je aanbeveelt.
Zou ik echt top vinden ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

Hoi Mirjam

ik heb sinds eind maart een Britje van 3 jaar in huis welke ik via bovenstaande link heb gevonden. Ik wilde 1 kat, maar het zijn er toch 2 geworden, sinds 2 weken heb ik er nog 1 bij gehaald. Ik ben er erg blij mee, als je voor een Brit valt, kijk dan zeker op [verwijderd]
Het voordeel is, dat het karakter heel duidelijk is, en dat je veel te weten komt over de voorgeschiedenis
In mijn foto-album kan je lezen hoe het is gegaan met mijn poezenverhaal
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Als je zeker bent maar 1 kat te willen, zou ik er sterk op willen aandringen een kat te nemen die niet met andere katten kan.
Als ze wel goed met andere katten overeenkomt zal ze dat gaan missen (zoals Fayline van BillyJean) en dat lijkt me niet de bedoeling.
Als je een kat neemt die geen andere katten verdraagt (en zo zijn er wel) dan help je ook die kat, want zo'n katten vinden moeilijker een thuis (doordat ze alleen geplaatst moeten worden). En jij hebt je mensenkat die je graag wou.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Er is nog een website die de specifieke wensen en situatie van toekomstige baasje matcht met de juiste kat. Wellicht het bezoeken waard. Overigens zitten in de asielen en opvangen ook meer dan genoeg kittens, niet alleen volwasssen dieren.

Persoonlijk vind is [verwijderd] teveel cattery-georienteerd naar mijn smaak. Ik ben er eerlijk gezegd zelf niet zo kapot van om die website hier te promoten ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Adriana

Bericht door Adriana »

;-) [verwijderd] is raskat-georienteerd en ik heb de link in het bericht gezet (niet gepromoot, dacht ik), naast een asiel-vermelding voor een iets oudere kat, omdat topic starter specifiek op zoek was naar een brits korthaar.
die zul je in de asiels nauwelijks aantreffen en als een britje thuis niet meer kan, om wat voor reden dan ook, dan ben je als eigenaar via het contract gebonden om het dier via [verwijderd] aan een ander baasje te helpen. en die overplaatsing wordt gecoordineerd net zoals dat in de asiels gebeurt.
en ja, ook catteries zetten hun dieren op die lijst, overigens vaak namens het eerste baasje.
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Adriana, ik had het niet zozeer tegen jou persoonlijk, maar meer in het algemeen over die website. Ook als bezoekers van De Kattensite op zoek zijn naar raskatten, ben ik er zelf niet zo voor om voor hen op zoek te gaan (hoe onaardig dat ook moge klinken) naar manieren om toch een raskat te vinden. Ik heb al eerder duidelijk gemaakt dat ik op zich niks heb tegen raskatten of catteries, maar liever besteed ik er op De Kattensite zo min mogelijk aandacht aan. Asiel- en zwerfdieren hebben hier wat mij betreft voorrang.

Met 'promoten' bedoel ik eigenlijk het noemen van een website of link, die dan vast op het forum staat en altijd te vinden zal zijn. Een link noemen is dan eigenlijk ook promoten ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Peet
Panter
Panter

Bericht door Peet »

Ik sluit me bij m'n voorgangers aan. Als je een kitten wil zou ik voor 2 gaan.
Heb het al zo vaak geschreven... wij wilden ook eerst 1 kat.
Nou, ben ik even blij dat onze ogen open gegaan zijn en er 2 rond lopen hier.
Het is zóveel leuker!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
jumper

Bericht door jumper »

Ik heb een poes van 2 jaar. Ik heb haar gekregen toen ze 15 weken was. Door omstandigheden moest haar vorige baasje haar weg doen.
Ze is tot op zekere hoogte alleen opgegroeid. Thuis heb ik nooit last van haar gehad ivm krabben aan interieur od. Ik ben hele dagen thuis en kon met haar spelen of wandelen (ze was erg veel buiten)
Wel nam ik haar meerdere keren per week mee naar mijn moeder die ook een poes had.
Ik denk dat als ik dat niet had gedaan ze erg angstig zou zijn geweest voor andere dieren. Wel is ze helaas wat angstig als er visite thuis is. Maar dat is weer een ander verhaal.

Ik zit er zelf ook veel aan te denken om er een kitten bij te nemen om mee te spelen. Daar ga ik goed over nadenken.

mijn advies,
wat wil je zelf?
Adriana

Bericht door Adriana »

het is altijd een gok of een kitten aansluiting heeft bij een al wat oudere poes en dan bedoel ik < 2 jaar. kittens moeten voor hun ontwikkeling het eerste jaar heel veel bewegen om spieren te trainen, motoriek te oefenen, leren jagen. en ze moeten in hun contacten zich sociaal leren gedragen en zo..
het beste kunnen ze dat samen met een ander jong dier doen, mensen spreken de taal niet en 1 à 2 maal 10 minuutjes per etmaal spelen zet voor deze jonge dieren weinig zoden aan de dijk.. als je ze met een maatje ziet dan zijn ze daar toch wel uren per dag mee bezig..
katzels van > anderhalf 'spelen' niet meer zo frequent en zeker niet zo lang, die zijn behoorlijk uit ontwikkeld en soms vinden ze zo'n kleine wervelwind knap irritant. maar geen kat reageert standaard, het is altijd wikken/wegen en goed kijken of het matcht..
jumper

Bericht door jumper »

wanneer je een wat oudere poes/kat hebt is het dus beter om ook een oudere poes/kat er bij te nemen ipv kitten?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat vind ik wel.
Al hangt het er vanaf hoe oud, en hoe speels je volwassen kat nog is.
Een kitten bij een speelse kat van net een jaar vind ik wel kunnen, al gaat mijn voorkeur ook uit naar leeftijdsgenootjes.

Wat ook leuk is, als je een oudere kat hebt, is 2 kittens erbij. Dan kiest de oudere kat zelf of ze mee wil doen of liever even de rust opzoekt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie