Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Lovecat »

He, wat een goed nieuws! Ik hoop dat de genezing spoedig verloopt.

Over je vraag of andere katten dan zo tam zijn? Volgens mij zijn er genoeg katten die de da niet zonder handschoentjes kan aanpakken ;-)
Als ik naar mijn eigen katten kijk; mijn zwartje voelt zich helemaal op zijn gemak bij de da, komt meteen zijn mandje uit, onderzoekt de hele praktijk gelijk en als de da hem onderzoekt, blijft hij heel rustig, ook met thermometers en spuiten. Mijn eerste da noemde hem; sm-katje (bij hem ben ik weg, want vond hem niet meer zo lollig).

Bij de andere da was hij ook heel rustig, maar toen er een blaaspunctie werd genomen en hij daar verdoving ook voor kreeg, begon hij wel te blazen, maar ja, zijn hele blaas zat verstopt, was ontstoken en zat vol gruis, ik zou dan ook niet rustig blijven hoor!

Mijn andere katje is wel een stuk minder handelbaar. Hij wil altijd wegkomen en is ontzettend sterk, dus dan moeten we met 3 man erop. 1 van de 3 'man' is dan een kattengedragstherapeute en samen met haar praat ik geruststellend tegen dit katje, terwijl de da zijn werk kan doen.

Denk echt dat het per kat verschilt, maar ook dat benadering essentieel is. Misschien nog een leuke link:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... 563ee5%2C0

Een andere kattengedragstherapeute maakte n.a.v. dit artikel de vergelijking met dieren bij de DA; hetzelfde aanpakken; niet afleiden en troosten, maar goed zo zeggen.
Katten voelen stress ook goed aan, dus misschien voelen ze al dat jij gestrest bent over het bezoek? Ik opper maar wat dingen, misschien heb je inderdaad een aantal felle donders, misschien stelt de da je katten niet echt op hun gemak, het kan allemaal. je kan een keer een second opinion doen bij een andere da om te kijken hoe ze daar reageren?
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Nouchka »

Hmm, dan vind ik jullie katten toch wel heel braaf hoor ! Hier gaat het er altijd anders aan toe. Geblaas, gegrom, weglopen....krabben :twisted: Nerveus ben ik niet, was eerder benieuwd omdat ik dacht dat deze dames zachtaardiger waren en dus ook naar de DA toe. Nietes dus! hihihi !

Misschien dat ik dan wel een keer ergens anders ga. Nu nog eentje zoeken met een goede reputatie. Misschien is inderdaad het geruststellen... Ik vond wel dat ze steeds meteen "to the point" was, hupaké uit de kooi en onderzoeken die handel.

Ze zaten vandaag voor het eerst heeeeeeeeeeeeeeeel dicht bij elkaar! Heb er dan ook een mooie foto van kunnen nemen :D

Afbeelding

Nora begint aardig wat aan te komen. Woog bij da DA 2,6 kg en Lili weegt 3 kg. Hopelijk komen beide nog wat aan !

Ben benieuwd naar de uitslag van de testen, ik vind toch nog dat hun stoelgang niet normaal is hoor.... Ach ja, we zullen zien!
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat er ook veel verschillen zijn in dierenartsen.
Is deze speciaal onvoorzichtig in de omgang met de dieren? Ik ben heel tevreden van mijn DA, maar zo af en toe vind ik ook dat het wel wat rustiger en voorzichtiger kan. Zeker bij mijn konijnen...
Of misschien hebben beide katten slechte eerdere ervaringen met dierenartsen (geurherkenning)? Als ze in het asiel onderzocht worden, zal dat misschien niet heel erg rustig gaan, maar aan de lopende band...
Bovendien is het voor zwervers natuurlijk niet vreemd dat ze heel erg van zich afbijten...

Als jouw DA heel onrespectvol met een dier omgaat, zou ik ook een andere zoeken. Of er toch iets van zeggen...
Dat hoeft toch helemaal niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Nouchka »

Ja ik denk dat ik dan de volgende keer even naar een andere ga. Wie weet reageren ze net hetzelfde. Het is wel raar, na 17 jaar iemand anders opzoeken.

Met m'n vorig poes zijn we niet veel kunnen gaan wegens financiele redenen. Nu ik zelf werk, wil ik proberen van m'n katten de optimale zorgen te geven. Ik vond het gewoon bizar dat m'n vorige poes steeds rustig was bij een vreemde DA. Kan ook zijn omdat ze de geur daar niet herkende ofzo en dus minder gestresseerd was.

Wat de Smilla betreft. Het natvoer gaat er hier gemakkelijk in, de vis vinden ze verukkelijk ! Wat de korrels betreft, die laten ze staan. Ik vind ook dat het grote brokken zijn. Vierkantjes van ongeveer 1cm. Momenteel hebben ze nog ander droogvoer, eens dat op is, zullen ze hopelijk een keer eten van de Smilla.

Bedankt weer iedereen! Ondanks dat de ontlasting nog stinkt en wat plat is naar mijn gevoel, is Nora wel veel actiever. Deze ochtend hebben ze beiden heel de living onveilig gemaakt door achter elkaar aan te jagen. Gezellig toch ! :grin:
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Nouchka »

Hoi iedereen!

Even een kleine update. Met beide poezen gaat het nu prima! Ze maken geen ruzie, liggen soms in dezelfde sofa naast elkaar en liggen vaak te rollenbollen en te spelen. Ook de gezondheid is terug in orde !

Lili, lijkt sinds de komst van Nora, wel een pak zelfstandiger. Ze is wat afstandelijker en vraagt niet echt om aandacht. Ze slaapt ook sindsdien niet meer op m'n bed, maar gewoon op de sofa. :cry: Hopelijk brengt de komst van een dubbel bed, een oplossing. Ik vond het zo fijn dat ze bij me kwam! Nora komt soms bij me liggen, maar zal eerder slaapwel komen zeggen en dan vertrekken.

Verder begon Nora, Lili te wassen vandaag. Erg lang heeft het niet geduurd want Lili snapt er niets van en is dan maar gaan lopen. Wel super lief om zien!

In Juli komt de laatste flatgenoot vr m'n twee schatties. Een knappe Ragdoll kater van 13 weken oud, Ian. Ik hoop dan vooral dat Nora in hem een leuk speelkameraadje vindt en lekker kan knuffelen. Dat lijkt ze toch wel te missen en Lili wordt altijd een beetje ongemakkelijk als Nora wil knuffelen.

De nieuwe krabpaal is ook een groot succes. Hoog en droog, lekker knus in het huisje!

Ik ben super tevreden dat beide dames het goed met elkaar kunnen vinden. Ik hoop nu dat Lili nog een beetje meer gaat ontspannen en zich wat meer gaat hechten aan Nora. Ze zijn nu 4 weken samen ! Ian komt er normaal midden Juli bij. Hopelijk verloopt dat ook prima!
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door castratenkoor »

Veel voorpret toegewenst voor Ian komt.
Verwacht niet dat hij meteen met open pootjes ontvangen wordt. dat wordt in het begin weer grommen en blazen. dan zullen de dames elkaar ook wel weer eens een mep verkopen in de chaos en stress.
Veel geduld en liefde doen een hoop.
Fijn dat het nu goed gaat met de dames.
Het beste is de dames niet te straffen als ze lelijk doen tegen de kleine.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Anne »

Precies, je moet ze het zelf laten uitzoeken, blazen en grommen het hoort er allemaal bij.
Wat fijn zeg dat het nu zo goed gaat!!
Geniet er maar van!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Nouchka »

Hoi weer!

Bedankt voor jullie waarschuwing! Ik dacht nl dat een kitten introduceren wel vlot zou verlopen. Ik ben benieuw naar wie er vies gaat doen en of het hen wat kan schelen.

Ik merk nu dat het spelen wat bruter gebeurd en er nu wat meer geblazen wordt. Dan stoppen ze wel meteen. Nora gaat dan onderdanig doen en Lili legt haar oren plat en zet een blaaskaak op. Vind ik best wel griezelig, maar verder maken ze geen ruzie ofzo.

Hopelijk vind Nora in hem wel toch een speelkameraadje, ik vind het zo zielig dat Lili vies tegen haar doet omdat ze affectie zoekt. Oh well... zo is het leven eh, hihi !

Ik kan haast niet wachten! Ik heb zo een "jumbo" kattenbak bij zooplus besteld... Man, hij was echt wel MEGA JUMBO ! Net een zandbak, hahaha !
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door nellebel »

dat word tlol voor die 2 , lekker graven in de kattebak. Ach misschien is lili niet zo'n spelerd en vind nora een vriendje in ian. heeft lili ook weer wat rust.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie