Onderhuids bultje in hals/nek

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Onderhuids bultje in hals/nek

Bericht door nona_toma »

Onze 1,5 jarige ex-kater heeft een bultje in zijn nek/hals. Het is ongeveer net zo groot als een grote doperwt, zit onder de huid (op de huid zie je niets) en kan je niet bewegen. Als ik er over heen aai of voel doet het de kat verder niets.
Afgelopen vrijdag zijn we voor een jaarlijkse check en enting bij de arts geweest, deze verklaarde hem verder helemaal gezond. Het bultje hebben we niet specifiek naar gekeken.. de kat werd nog al boos en agressief naar de DA. Ook blijft de kat agressief gedrag vertonen naar onze poes die we sinds 9 maanden hebben, nog steeds geen volledige acceptatie en hij blijft haar meer als prooi zien. Maar daarvoor komt over 2 weken een gedragstherapeute.
Iemand een idee of dit bultje iets kwaadaardigs is? In eten/spelen/behoefte zijn verder geen veranderingen opgetreden.
Alvast bedankt!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhuids bultje in hals/nek

Bericht door Adriana »

t kan een talg bultje zijn. er zit verder gewoon vacht overheen of is het kaal?
de enige manier om zeker te weten is een biopt bij de dierenarts, ze zuigen wat eruit, op een glaasje en kunnen dan meestal gelijk zien dat het vettig en goedaardig is.
t kan ook een klein abcesje zijn, onderhuidse ontsteking van kattenklauw of beet. maar dan heb je toch wel vaak een kaal plekje of korstje op de huid en is er vaak beetje vacht weg. en dat voelt zachter aan. talg is wat harder, soort van schijfje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Onderhuids bultje in hals/nek

Bericht door nona_toma »

Nee er zit gewoon vacht overheen, ook geen korstje of iets dergelijks.
Het is inderdaad echt hard.. mocht het een talgbultje zijn, wat heeft dat voor consequenties voor mn kat?

Thanks.

ps. heb alvast e-mail aan mn DA gestuurd, aangezien die hem vrijdag nog gezien heeft. Maar ik denk dat we er morgenavond toch even langs gaan.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhuids bultje in hals/nek

Bericht door Adriana »

geen consequenties,
je da zal je vragen of je het in de gaten wilt houden, dwz ongeveer iedere maand even voelen of het kleiner/groter is geworden of van vorm is veranderd.
t kan ook weer wegtrekken. da's doen hier, als ze zeker weten dat het zo'n bultje is, niets aan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Onderhuids bultje in hals/nek

Bericht door nona_toma »

Oke thanks very much.
Ik zal nog even laten weten hoe het verder gaat.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
mariekel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2011 15:34

Re: Onderhuids bultje in hals/nek

Bericht door mariekel »

hallo

ik heb een vraag

mijn kater van 1,5 jaar oud heeft een klein bultje/ knobbeltje in de hals aan de rechterkant.

het zit inderhuids en je kunt het alle kanten op bewegen.

het is ook moeilijk te voelen het zit vrij diep onder de huid.

als hij zijn kop in een bepaalde stand heeft en ontspannen dan is die het makkelijkst te voelen.

weet iemand wat dit kan zijn.

ik zat zelf te denken aan een onstoken talgklier of een vetbultje

maar mijn collega had het erover dat het ook leukemie kan zijn

maar hij is totaal niet ziek en ik mag er ook gewoon aankomen.

hopelijk kan iemand mij meer vertellen

groetjes marieke
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onderhuids bultje in hals/nek

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
je antwoorden staan eigenlijk al in het begin van dit topic: naar de dierenarts, beetje laten opzuigen, op glaasje en dan is snel te zien of het talg is of wat anders of missch foute boel en dan moet het worden opgestuurd.
k weet niet of talgbultjes zo diep kunnen zitten, maar het is een bultje en geen opgezette klier.
je zult er echt mee naar een dierenarts moeten wat ik/wij kunnen dat op afstand niet zien.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie