Is mijn kat krols?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Drachtige kat krols?

Bericht door pearlsofpassion »

En toch zal je ermee naar de DA moeten om zeker te zijn. Normaal worden drachtige katten inderdaad niet krols en dus moet je nagaan of ze wel zwanger is (normaal moet je altijd eens de DA bezoeken met een zwangere poes). Hoe oud is je poesje trouwens?
Ze is normaal maar volgroeid op 2 jaar, dus lijkt het mij verstandig om pas op 1,5 jaar oud een nestje te laten krijgen. Anders is er natuurlijk veel kans op complicatie's en is ze zelf nog een kitten.
En als je een nestje wil fokken, mag je niet naar het geld kijken hoor. En nestje kost nu eenmaal handenvol geld, en er kan ook altijd iets mis gaan en dan ben je nog meer geld kwijt. Als je dat er niet voor over hebt, kan je er beter niet aan beginnen.

Is je poes getest op belangrijke ziekten en afwijkingen voor ze gedekt werd? En zou je niet beter een kater voor haar uitzoeken die ook getest is? De kans is anders niet onbestaande dat ze met een besmettelijke ziekte als FIV of FEVL thuiskomt. Ook als ze een hart- of nierafwijking heeft is het niet verstandig om met haar te gaan fokken.


Maar goed, los van dat alles, is het vreemd. Dus naar de DA zodat je poesje eens goed nagekeken wordt en dat je weet of ze zwanger is of niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Eirene
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2011 13:30

Re: Drachtige kat krols?

Bericht door Eirene »

Dank voor je antwoord. Ze is 2 jaar, maar heeft al op vrij jonge leeftijd (rond 1 jaar) al een keer een nestje gehad, vlak voordat ik haar adopteerde. Ze is ook nog gegroeid toen ik haar kreeg, nu is ze goed volgroeid, ook haar oude baasje zei dat ze er nu fantastisch uit ziet!
Uiteraard besteed ik al het geld wat nodig is, maar ik wil alleen naar de dierenarts als het echt nodig is, ook om haar de stress te besparen! Ze is niet getest, maar heeft wel alle entingen gehad. Een 'goede' kater zoeken is een idee (en waar vind je die dan, dekking van raskat is duur neem ik aan!), maar ik ben bang dus te laat.

daarnaast heb ik geen eigen vervoer, dus moet ik dan iemand vragen om me te rijden, want de fiets is stressvol.. (wel mensen achter de hand hoor, ook voor noodgevallen) overigens toen ik bij de DA was, en aangaf dat ik 1 nestje van haar wilde voor sterilisatie (en ook aangaf dat ik er over twijfelde, om kattenoverschot), niet aangegeven dat ik haar moest laten testen ed.... jammer!!
Malou
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2011 22:59

Krols of zwanger?

Bericht door Malou »

Hallo misschien kunnen jullie mij helpen..

Vanmiddag was er met whiskey (poes) nog helemaal niets aan de hand, normaal als wij thuis komen komt ze buiten al naar ons toe gerend, maar vanavond was ze er niet..
Uurtje later komt ze uit de bosjes gerend samen met een kater,
nu is ze de hele tijd al aan t rollebollen over de vloer heen, staart tussen dr benen, oortjes half plat..

Is dit alleen krolsheid of is de kans groot dat ons poesje kittens krijgt?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Umimeis »

Ja, die kans bestaat dat ze zwanger is geraakt.
Waarom hebben jullie haar nog niet laten steriliseren?
Zeker wanneer ze buiten komt is die kans groot dat het een keer raak is.
Er worden in deze periode vh jaar al te veel (ongewenste) nestjes geboren en de asiels zitten al overvol. Dus er zijn al teveel katten.
Je kunt poezen/katers al met 6 maanden laten helpen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Krols of zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze krols wordt, wordt ze ook zwanger, dat is daar wel het logische gevolg van.
Dus bij beide: gewoon een afspraak maken bij de DA zodra haar krolsheid over is om haar te laten helpen. En onmiddelijk! Als je er op tijd bij bent kan alles nog verwijderd worden, als je te lang wacht wordt dat moeilijker.

Ik begrijp eigenlijk niet dat je je doodleuk afvraagt of het 'maar' krolsheid is, of dat ze zwanger zou zijn. Als ze krols is, wordt ze ook zwanger, dus evenveel reden om je zorgen te gaan maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Malou
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2011 22:59

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Malou »

Wij hebben deze poes een paar weken geleden overgenomen van kennissen omdat die totaal geen tijd er voor hadden..
We wilden haar echt laten helpen maar waren dus niet snel genoeg.
Ik wilde graag een mening horen jammer dat ik gelijk zo aangevallen en beoordeeld word.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Umimeis »

Ok, als je dat er nou beter uitgelegd had, dan hadden wij anders gereageerd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb geen verstand van zwangerschap bij katten, maar zou je willen adviseren even bij je DA langs te gaan. Die kan het je zo vertellen.
Mocht ze niet zwanger zijn dan kan je haar alsnog laten helpen.
Maar ik zou haar in de tussentijd dan even niet meer buiten laten.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Krols of zwanger?

Bericht door pearlsofpassion »

Je wordt toch niet aangevallen?

Zwanger of krols, ze moet zo snel mogelijk geholpen worden. Dat is helemaal geen aanval, ik vraag me gewoon af waarom je je nog afvraagt wat het is? De reactie zou toch dezelfde moeten zijn, dus dan maakt het toch niets uit.
Ik bedoel dat echt niet slecht, je moet gewoon zo snel mogelijk een afspraak maken bij de DA, maar probeer te verhinderen van haar te laten helpen terwijl ze krols is. Dat is niet gezond.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Malou
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jun 2011 22:59

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Malou »

Heb de dierenarts gebeld en we moeten afspraak maken zodra ze van haar krolsheid af is, want nu kunnen ze niets
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Aziraphale »

Wat fijn dat je hier info komt vragen en dat je er echt mee bezig bent. Ik vrees wel dat de kans erg groot is dat ze zwanger is. Het is daarom, zeker in deze tijd van het jaar, verstandiger om haar nog binnen te houden als ze nog niet geholpen is.
Je kunt bij de dierenarts haar laten helpen en de zwangerschap afbreken, je bent nu in een vroeg stadium erbij. Maar inderdaad eerst even wachten dat ze zich niet meer zo krols gedraagt, want steriliseren tijdens de krolsheid is gevaarlijker.

Succes ermee!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Aziraphale »

Umimeis schreef:Ok, als je dat er nou beter uitgelegd had, dan hadden wij anders gereageerd.
Waarom? Je kunt je ook eens een keer inhouden en normaal op mensen reageren zonder dat ze alles hebben uitgelegd. En eerst vragen stellen voordat er veroordeeld wordt. En hopen dat ze er dan wat mee doen. Op deze manier jaag je mensen alleen maar tegen je in het harnas met de kans dat ze wegblijven en daar helpen we de poes ook niet mee. Als mensen de moeite nemen om op internet te zoeken, zijn ze al goed op weg om iets eraan te doen!
Al vind ik dat jij niet eens zo erg aanvallend reageerde dit keer ;). Maar ik reageer even op jouw quote.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou haar ook nog even binnen houden dan, zodat ze niet alsnog zwanger raakt :grin:
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Krols of zwanger?

Bericht door Umimeis »

Waarom? Je kunt je ook eens een keer inhouden en normaal op mensen reageren zonder dat ze alles hebben uitgelegd. En eerst vragen stellen voordat er veroordeeld wordt. En hopen dat ze er dan wat mee doen. Op deze manier jaag je mensen alleen maar tegen je in het harnas met de kans dat ze wegblijven en daar helpen we de poes ook niet mee. Als mensen de moeite nemen om op internet te zoeken, zijn ze al goed op weg om iets eraan te doen!
Al vind ik dat jij niet eens zo erg aanvallend reageerde dit keer ;). Maar ik reageer even op jouw quote.

Pardon? :-| Ik mag toch wel zeggen dat ze misschien haar situatie iets beter had kunnen uitleggen. Hoe meer info hoe beter.
Ik bedoelde het meer als een soort van tip. :roll: Ik was er niet uit om haar aan te vallen.
En ik vind inderdaad ook wel dat ik me opzich wel heb ingehouden, hoewel dat wel moeilijk was.
Moest eerst tot 10 tellen voor ik er eerst iets neer wou zetten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krols of zwanger?

Bericht door castratenkoor »

Malou schreef:Wij hebben deze poes een paar weken geleden overgenomen van kennissen omdat die totaal geen tijd er voor hadden..
We wilden haar echt laten helpen maar waren dus niet snel genoeg.
Ik wilde graag een mening horen jammer dat ik gelijk zo aangevallen en beoordeeld word.
tsja ik begrijp dit echt niet, lijkt me niet "handig" een ongeholpen poes buiten te laten - niet snel genoeg castreren ok maar zo buiten laten - tsja dan kun je dr op wachten - is toch niet zo moeilijk de poes zolang binnen te houden tot ze gecastreerd is.........

Ik zou haar alsnog laten castreren en de embryop's weg laten halen.

Ik mag toch hopen dat je haar nu wel binnen houdt?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie