Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Nouchka »

Heb ik gedaan hoor.

Er zijn 41 berichten over Smilla. Geen enkel over de grootte van de brokjes. Noch iets over de Sensible.

Jouw katten lusten het niet.

Ik zal m'n plan dan wel trekken.

Thx.
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

nee, Smilla is hier grondig afgekeurd. kitten en adult trouwens,
wat ik me herinner vrij kleine ronde brokjes en die slikken ze gewoon door.
ik voer een combi van Almo holistic met Happy cat nierbroks en Sanabelle sens lam en dan nog wat RC kitten 36 en Sanabelle urinary als snoepje. en de drie katers eten naar hun voorkeur en allemaal wat van de nierbroks en urinary. daarnaast dagelijks wat tarwegras en ik ben weer bezig om de bengels te proberen te wennen aan wat rauwe kip. Enzo vond het gisteren heel lekker maar de bengels willen niet aan rauw vlees..
en ik ben aan het proberen om ze aan halfzachte eidooier te krijgen met gedroogde stukjes tonijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

ik heb een vraagje. hoop dat die hier goed staat. ik ben nu aan het uit testen wat sproet allemaal lekker vind. en hij vind alles lekker. dus denk ik dat ik ga kiezen voor purina one en orjijen. nu wil ik binnen die merken gaan varieren met smaken. maar nu hoor ik ook van mensen dat dat niet goed is. dat je beter een smaak kan aan houden vanwegen hun darmen. hoe doen jullie dat. geven jullie altijd de kat dezelfe smaak of geven jullie verschillende smaken?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, je kan perfect afwisselen in smaken. Als je onzeker bent kan je stilletje overschakelen, maar zolang je binnen een gelijkaardige samenstelling kwestie graangehalte en vleesgehalte blijft, krijg je volgens mij zelden problemen.

Daarom zou ik wel niet zomaar wisselen tussen beide merken die je daar noemt.
Orijen is graanvrij (prima voer), maar Purina One is erg graanrijk en niet zo'n goed voer. Het is bijna supermarktkwaliteit.
Er zijn veel betere voeren dan Purine One voor dezelfde prijs op de markt als je Orijen te duur vind en anders zou ik het daar gewoon bij houden of afwisselen met een ander graanarm voer. (Acana is van dezelfde producent van Orijen, iets mindere samenstelling maar dan ook iets goedkoper en nog steeds prachtig voer).
Je moet niet afwisselen tussen merken, je kan perfect steeds hetzelfde geven, maar het mag dus wel als je het graag wil.
Kijk eens in de voedseltopics over premiummerken en op Zooplus, daar vind je mooie overzichten. Er zijn heel wat merken aan te raden, en vb Sanabelle wordt door zowat elke kat graag gegeten en is een prima prijs-kwaliteitsverhouding.
Ook geen zwaren granen daar, en erg beperkt zetmeel. ;-)

Ikzelf geef Porta 21 en ben daar heel tevreden van, maar dat is nogal van kat tot kat afhankelijk of ze het lusten en er goed op doen...
Staat ook allemaal in de topics. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

bedankt voor de tips. kreeg net een telefoontje de kat van mijn ouders moet naar de dierenarts vanmiddag.(jaarlijkse prikken) vraag het daar ook gelijk. maar ik ga zeer zeker ook die andere topic`s lezen
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

Acana heeft een geweldige samenstelling, beter vind ik dan Orijen..! veel breder van samenstelling en 35% eiwit ipv dat zelfs > 40 van Orijen en dat is niet nodig en alleen maar extra belasting van de nieren.
ik zou purina one (van die groene glibberzakjes) niet willen afdoen als slecht voer. er is kip en senior kip en vis. gevogelte is altijd beter omdat katten gebouwd zijn op gevogelte-eiwit (en muiss...)
porta 21 brokjes heeft ook een geweldig hoog eiwitgehalte dus idem zoals Orijen, veel te zware belasting. ik weet dat Valerie er enthousiast over is maar veel stinkende ontlasting en overgeven (bij Dinie dacht ik..) en veel te kleine onhandige brokjes.

ik weet niet of je wel zo nodig zo vaak moet afwisselen in smaak.. katten zijn gewoontedieren en Sproet is helemaal nog een onzeker gevalletje. k zou het bij gevogelte houden (kip/kalkoen) en maar een paar soorten.
k zou wel een klein zakje Sanabelle Urinary (Zpls) meebestellen, dat is blaasgruis voorkomend en je kunt dat als snoepje geven. heeft een goeie brede samenstelling.
naast de Acana zou je eens kunnen kijken bij Sanabelle en Almo holistic en daarvan een 400 grs zakje bestellen.
zomin mogelijk rund (verzurend en onnatuurlijk) en veel katten houden niet zo van vis. af en toe beetje rauwe kip vindt Sproetje missch ook wel lekker en dat is erg goed voor hem en anders beetje heel vers lamsvlees..
hij gaat je vast hééél aardig vinden....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Purina One zit minstens zoveel graan als vlees in, en nog eens mais en tarwe bovenop.
Niet echt prachtig toch?
Bovendien is de samenstelling maar mager.


Ik weet dat de meningen over Porta verdeeld zijn. Ik vind de hoge eiwitten (vb in Orijen) geen probleem zolang de kat geen nierprobleem heeft. De zetmelen in de voedingen die lager in eiwitgehalte zijn, vind ik belastender (is een kat niet op gemaakt) en als het voer iets 'zwaarder' is (meer eiwit en vet) moeten ze er gewoon minder van hebben. De zetmelen is toch maar vulsel en dikmaker.
Absoluut gezien krijgen de katten niet zoveel meer eiwitten binnen als ze minder van een eiwitrijk voer eten, dan als ze veel van een zetmeelrijk voer eten. En het leunt beter aan bij de natuurlijke behoeften.

Je moet altijd kijken waar een kat het het beste op doet en wat er achteraan weer uitkomt. Bij mijn katten geeft Porta duidelijk het minste geurhinder en eten ze duidelijk het minste van (meest verzadigend) terwijl ze het toch erg lekker vinden. Dus ook minder afval in de bak.
Dinie had geloof ik geen diarree of overdreven overgeven en ook geen geurhinder, maar haar katten zagen er iets minder goed uit, minder goed in het vel en ze aten het niet zo graag. Dinie probeerde trouwens de graanvrije variant, ik de adult. Zit nogal verschil op, lijkt het (uit de commentaren op Zooplus).
Maar elke kat is dus anders, en het is dus steeds wat uitproberen welk merk het meest in smaak valt en het best verteerd wordt.
Als hij een blaasgruisverleden heeft of zo, is het aan te raden graanvrij te voeren of een gruisvoorkomend voer zoals Sanabelle Urinary zo te geven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

"Purina One zit minstens zoveel graan als vlees in, en nog eens mais en tarwe bovenop.
Niet echt prachtig toch? Bovendien is de samenstelling maar mager."


ingrediënten groene glibberzakjes (purina one kip paté):
vlees en vlees bijprodukten, vis en visbijprodukten, mineralen, plantaardige bijprodukten. dat laatste slaat op vezels en mogelijk beetje bindmiddel.
ik zie geen graan, geen tarwe en geen mais! in de categorie natvoer is dit zeker geen slechte!

"De zetmelen is toch maar vulsel en dikmaker."
hersens ook van katten lopen op glucose en je kunt een kat niet zonder koolhydraten zetten, dus op deze manier over kh's schrijven klopt niet en ik heb dat al vaker uitgelegd.

nieren gaan met het stijgen der jaren bij een kat achteruit en als je dus dit soort voer (met eiwitgehaltes van ruim > 30%) voert/blijft voeren, dan gaan ze dus veel sneller achteruit, omdat de belasting veel groter is.
niet zo jofel, lijkt mij. bovendien is het niet nodig zo hoog in de eiwitten te gaan zitten.

kijk even naar Dinie's bericht van 25 april over het overgeven van haar castratenkoor op porta
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en#p483906
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Ja ok, maar het gaat hier over droogvoer van Purina One.
Over natvoer wordt niet gesproken.

En natuurlijk hebben ze iets van koolhydraten nodig, maar niet zoveel als om alles op te laten lopen.
Alles van energiehuishouding gebeurt via glucose maar zowel vetten als eiwitten worden ook omgezet in glucose. Soms rechtstreeks, soms via ATP overdacht, maar dat is een veeel te uitgebreide uitleg (zowat een hele cursus biochemie).
Een kat is gemaakt om haar energie uit vetten en eiwitten te halen, en niet uit zetmelen. Dat is eerder bijkomstig.

Dan was ik dat bericht van Dinie vergeten...
Veel diarree had ze alleszins niet, dat weet ik goed.
Maar in het algemeen deden haar katten het er niet zo goed op. Daarom durf ik ook niet aan de graanvrije variant...
Nochtans zijn er ook veel goede recenties. Hangt echt van de kat af, lijkt het...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

samenstelling, analyse en ingredienten ontbreken bij de Orijen-vermelding bij Zpls en ook bij de duitse site en dat is hoogst opmerkelijk en ik vind dat niet correct.
ze zeggen niet dat ze graanvrij zijn, ze zijn tarwevrij met weinig koolhydraten. maar dat was altijd nog ruim 15%.

ik had het ook over de glibberzakjes en dat is het natvoer.

de helft van de porta brokjes heeft op de tweede plaats rijst en de feline finest adult heeft 41% eiwit en daarboven op ook nog 1,47 % fosfor, dus dubbel zware belasting van de kattennieren. en pas bij de duitsers vind ik de analyse.
naast het eiwit- vind ik vooral het hoge fosforgehalte zeer bedenkelijk en dat voor volgroeide katten!

je zult mij geen hoog zetmeelgehalte in kattenvoer zien promoten, maar de meeste katten kunnen niet zonder koolhydraten en dat is in de natuur ook zo.
de porta's zonder rijst hebben aardappels op de tweede plaats staan. .... geen zetmeel?

maar we komen hier niet uit en het zal wel.
alleen die vurige pleidooien voor porta kan ik niet zo volgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

bedankt voor de intresante informatie. ik zal dit zeer zeker mee nemen in mijn keuze voor sproet. ga vrijdag een klein beetje koolvisfilet koken. kijken wat die er van vind
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Sorry Adriana, maar ik denk dat je een paar zaken door elkaar slaat.

Jij had het inderdaad over de zakjes van Purina One, dat had ik door, maar pinguin vroeg naar het droogvoer. En dat vind ik echt niet aan te raden.

In de adult versie van Porta zit zo'n 32% eiwit en uit mijn hoofd 1,2% fosfor, in de graanvrije zit wat jij daar noemt. Ik geef de adult.
Ik wil ook helemaal geen vurige pleidooien houden, ik vermeld het gewoon. Ik prijs Sanabelle en Orijen (of Acana) meer aan dan Porta. Omdat ik weet dat niet alle katten er goed op reageren. Maar ik ben er heel tevreden van. Dan mag ik dat toch zeggen?

En 15% zetmeel is zowat het laagste dat ik al tegengekomen ben bij droogvoer.
Rijst en aardappel heb ik niets op tegen, alleen zware granen, en voor de rest gaat het om de hoeveelheid zetmelen in de voeding. Als je niet lager dan 15% kan gaan om een droge brok te creëren, dan is dat zo, en dat vind ik niet zo'n probleem (anders gaf ik geen brokken). Maar ik zie geen reden om dat op te gaan drijven naar 30 of zelfs 40%.... Ik hou dat liever beperkt, net zoals jij liever de eiwitten beperkt houdt.
Ik omdat ik vind dat katten vleeseters zijn en omdat je beter zoveel mogelijk bij de natuurlijke voeding kan aanleunen, jij omdat kattennieren kwetsbaar zijn en je die zoveel mogelijk wil ontzien.
Ieder zijn voorkeur, en waar hij het meeste belang aan hecht, en daar zie ik niets verkeerds in.
Ik heb ook niet gezegd dat de eiwitgehalten niet belangrijk zijn, ik heb gezegd, dat IK ze niet zo belangrijk vind.

Zo goed? ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

ik haal denk ik met de eiwit en fosforgehaltes van porta niks door elkaar, die info komt rechtstreeks van de Zpls-site.
onze meningen over aanbevolen eiwitgehaltes in kattenvoer verschillen en ik vermoed dat dit komt omdat ik veel meer en langer met nierkatten te maken heb gehad..

katten zijn geen vleeseters maar muizen en vogel- en wortels/knollen en paddestoelen- en kruiden- en besseneters en dat is iets anders dan vleeseters.
hun natuurlijke menu bevat echt geen 41% eiwit hoor!

nierfalen staat in de topdrie van overlijdensoorzaken, toch iets om in je achterhoofd te houden.
bovendien kun je beter op tijd minderen dan moeten overgaan op minder eiwitrijk voer omdat je slechte nierwaardes krijgt, want dan is driekwart van de nierfunctie al verdwenen/vernield.
en nieren bij chronisch nierfalen herstellen niet, nooit meer..

ik had even niet in de gaten dat het uitsluitend over droge brokjes ging, ik had het over de zakjes en natvoer is over het algemeen redelijk kh-arm.

en nogmaals, je hoort mij geen pleidooi houden voor hamstervoer met zeer hoge zetmeelgehaltes, maar zo afwijzend negatief over koolhydraten in kattenvoer schrijven slaat nergens op.
en ja, ik weet dat katachtigen als enige glucose uit eiwit kunnen maken, maar ik weet ook wat er gebeurt als je katten zonder koolhydraten zet. dat proberen ze met diabeteskatten nog wel eens te doen en dat pakt niet goed uit, katten hebben koolhydraten in hun voeding nodig!
trouwens, wat zijn zware granen? zijn er ook zware aardappels?

het gaat hier denk ik niet om persoonlijke voorkeuren, het gaat erom dat we duidelijk krijgen op welk voer katten gebouwd zijn en wat de minste kans op gezondheidsschade geeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door MarjanR »

Katten geen vleeseters?
Hm, daar zijn heel veel mensen het niet mee eens ;)
Ik weet wel waar jij je op basseert, maar toch.
Zolang een kat geen problemen heeft met z'n ingewanden ben ik toch van mening dat een kat het beste kan barfen of kvv'en. En daar komt geen graan, groente of fruit aan te pas ;)
Komt nog eens bij kijken dat zodra een barfer/kvv'er bijv. nier problemen krijgt er ook een dieet variant bestaat op het barfen/kvv'en.
Opnieuwe alleen vlees.

Begrijp me niet verkeerd, brokjes en natvoer zijn prima voeders.
Maar naar mijn (en vele met mij) mening zijn katten echt carnivoren.
En geen omnivoren.
En kattenvoer is ingevoerd om het ons mensen maar makkelijk te maken onze katten te voeren.
Maar het is clinisch gefabriceerde voeding.
Omdat het doorgekookte vlees is wat ze erin stoppen moeten er nog kunstmatig voedinsstoffen worden toegevoegd.
En in mijn ogen zijn een aantal fabricanten wat doorgeslagen door er weetikveelwat voor extra's er nog aan toe te voegen.

Nogmaals, brokjes en natvoer zijn prima voeders.
Maar als we het hebben over katten, dan hebben we het over carnivoren.
En zodra een kat bijv. last krijgt van z'n nieren dan zul je moeten zoeken naar een voeder waar minder eiwit en fosfor in zit.
Tot die tijd (dus zolang de nieren het prima doen) ben ik van mening dat een voeder zonder allerlei fratsen zoals granen, besjes en worteltjes prima is.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

als je een kat alleen en puur vlees geeft dan krijg je problemen en tekorten.
je kunt niet ontkennen dat katten in de natuur van alles en nog wat bij elkaar scharrelen en dat het natuurlijke menu uit veel meer bestaat dan vlees alleen. ik bedoel botjes, veren huid/ballast, spieren/kraakbeen, verteerd plantaardig en plantenvezels en de kruiden/wortels/paddestoelen en dergelijke.

het lijkt me logischer om in een veel eerder stadium gematigd eiwitgehalte (brokjes rond 30%, natvoer rond 11%) voer te geven en niet te wachten totdat de nierwaardes zo slecht zijn dat je dat in het bloedonderzoek ziet, want dan is driekwart onherstelbaar vernield.

en als bij nierfalen duur eiwit gereduceerd nierdieet en medicatie en zorg dàn wel kan/moet, waarom niet uit voorzorg daar al veel eerder beetje rekening mee houden?

ik moet de eerste nierfaalkat nog zien die het redt op een vleesdieet. op barfplaats zie je doorgaans nooit hoe het na een half jaar gaat/afgelopen is..
en iedereen moet voor zijn eigen dieren zelf maar beslissen wat wijsheid is, tòch?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie