Overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Overgeven

Bericht door Tess »

Midden in de nacht maar ik zoek even naar wat informatie vanwege mijn kat Tess..

Ik zal me eerst even voorstellen; mijn naam is Cindy en ik ben 33 jaar oud, en heb 2 hele lieve poezen (gesteriliseerd) van 14 jaar oud..
Ze mankeren beide wel iets; de ene kat Gizmo heeft nierfalen en krijgt daar medicatie en speciaal voer voor, waar ze het tot nu toe goed op doet.. ook is ze 2 jaar geleden geopereerd aan borstkanker, wat ze gelukkig geheel weg hebben kunnen halen.. de andere, Tess, heeft blaasgruis, maar dan niet een blaasgruis die oplosbaar is, maar stenen die niet oplosbaar zijn maar alleen opereerbaar.. ze is daar dan ook een jaartje of 3 terug aan geopereerd, en toen zijn alle stenen verwijderd..

Ik heb nu echter het idee dat zij degene is die de laatste tijd best vaak overgeeft.. helemaal 100% zeker weten doe ik het niet, want ik ben er niet altijd bij.. maar het is vaak waterige vloeistof die ik op de grond vind, en een paar keer zaten er wat zwarte lange haren tussen.. daar kan ik dan uit opmaken dat zij het geweest moet zijn.. ze heeft namelijk een hele lastige vacht; halflangharig met een ondervacht die snel verklit..

Het is niet elke dag dat ze spuugt, maar wel om de dag zo'n beetje.. en soms ligt er dan echt een hele plas met kleurloos vocht.. en een stukje verder nog een plasje vocht met wat schuim erin.. en dus soms wat haren..

Ze maakt verder geen zieke indruk, eet en drinkt normaal.. de ontlasting is normaal, en plassen doet ze ook gewoon...

Zou dat overgeven dan toch met haarballen die dwars zitten te maken kunnen hebben? En zou het nut hebben om een anti-haarbal pasta te proberen?

Sommige zullen zeggen; ga gewoon even naar de dierenarts.. en normaal zou ik dat ook wel doen, maar financieel gezien is dat even niet haalbaar nu.. ik heb de laatste jaren werkelijk duizenden euro's uitgegeven aan beide dames, en me potje is nu echt op.. ben zelf arbeidsongeschikt en alleenstaand en moet rondkomen van een kleine wia uitkering.. ik hoop dus dat jullie me toch een beetje op weg kunnen helpen.. zo niet, dan ga ik de dierenarts wel bellen om te overleggen met hun...

Bedankt voor het lezen alvast!

Groetjes,
Cindy.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overgeven

Bericht door nellebel »

omdat je zegt dat er wel steeds haren inzitten zou ik zeker antihaarbal pasta proberen.
Wat ik vaker doe (ik heb het laatste jaar ook heel veel kosten gehad aan mijn schatten), is bellen met de DA voor advies. kost niks. Ik weet dat mijn nellie er ook last van heeft gehad, ook pas na haar 12e jaar, voorheen nooit. die kreeg iei even wat laxeermiddel om het goed eruit te krijgen en daarna onderhouden met antihaarbal pasta. zoalng ze goed eet en drinkt verder en niet uitdroogt (kun je zien als je aan haar huid trekt of die overeind blijft staan of mooi teruggaat.) kun je dat best eerst proberen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Overgeven

Bericht door Tess »

Dank je wel Nellebel..
Maakt het nog uit of je die anti-haarbalpasta bij de dierenarts haalt of in de dierenwinkel? Is het een beter als het ander of is dat hetzelfde?

Vervelende aan mijn dierenarts is dat als ik ze bel voor advies, ze dan eigenlijk gelijk zeggen; kom maar even langs.. maar goed, ik kan natuurlijk dan zeggen dat ik dat in dit geval even niet nodig vind, omdat ze verder niet ziek is ofzo..

Ik zal wel eens even bellen zo, om te overleggen.. nogmaals bedankt!

Groetjes,
Cindy.
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Overgeven

Bericht door Tess »

Ik heb inmiddels de dierenarts gebeld, en inderdaad wilde ze eerst natuurlijk dat ik langs kwam want ze kon dat zo niet zien wat er met haar was.. toen ik door liet schemeren dat dat wat mij betreft (nog) niet nodig is, omdat de kat verder niet ziek is, ging ze toch maar in de pc kijken en zag ze dat mijn kat een soort perzische kat is (geen raskat, maar wel dat soort vacht) en gaf ze toe dat het inderdaad een haarbal zou kunnen zijn.. anti-haarbalpasta valt dus te proberen..
Ik ga straks even naar de dierenwinkel, kijken wat ze daar hebben en hoe duur het is.. bij de dierenarts hadden ze laxapast, en dat was erkend en kostte 13 euro.. ga even kijken hoe duur het in de winkel is, want het lijkt me dat het allemaal hetzelfde is toch?
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Overgeven

Bericht door Flo_o »

Hoi Cindy,

Mijn kat gaf ook veel over omdat ze de haarballen uit zichzelf niet uitspuugt. Ik geef haar om de paar dagen een beetje anti-haarbalpasta en dat werkt echt heel goed! Dus ik zou het zeker eens proberen. Ik gebruik zelf deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... mout/27171. Ik heb de tube van 220 gram gekocht in september en hij is nog maar half leeg! Dus die gaat zeker wel een jaar mee. Bij de dierenarts hebben ze doorgaans veel kleinere tubes en kosten ook veel meer. Of het hetzelfde spul is als die van de dierenarts kan ik je niet garanderen, maar deze werkt bij ons in ieder geval heel erg goed.

Succes en ik hoop dat het gauw beter gaat met Tess!

x Flo
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Overgeven

Bericht door Tess »

Dank je wel voor de tips Flo! :smile:
Ik heb inmiddels pasta gehaald, van Beaphar de malt paste duo active..
Ook heb ik gelijk maar weer eens ontwormingstabletjes gegeven, voor het geval dat..
Was inmiddels toch ook wel weer een half jaartje geleden.. tevens zijn ze ontvlooid, dus we hebben het hele circus weer gehad nu..

De Beaphar pasta was trouwens ook niet zo duur, 7,95 dus dat valt mee gelukkig..
Heb er alleen wel 1 vraagje over; er staat bij dat het produkt koel bewaard moet worden.. betekend dat dat het in de koelkast bewaard moet worden of is dat weer te koud? Weet iemand dit toevallig? Of hoe bewaren jullie het?

Ik laat Tess dr ontwormingskuurtje even zakken, en dan krijgt ze over een uurtje de pasta en hoop ik dat ze daar gauw van op gaat knappen!

Groetjes,
Cindy.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Overgeven

Bericht door Flo_o »

Hoi, fijn dat je er wat aan hebt :)

Meestal als er staat 'koel en donker bewaren', bewaar ik het gewoon in een kastje, niet in de koelkast. Op die van mij staat niet dat het koel bewaard moet worden, dus ik bewaar het in de berging bij de andere kattenspullen... Ik denk ook dat ze het misschien niet gaat eten als het rechtstreeks uit de koelkast komt...

Staat er op de tube hoeveel je moet geven? Op die van mij staat elke dag een aantal cm (ik weet even niet hoeveel precies), maar dat is niet nodig voor elke kat! Ik zou in het begin de tube of het advies van de DA aanhouden en na een tijdje afbouwen en kijken hoe het gaat. Bij ons zijn we er achter gekomen dat ze elke paar dagen een beetje nodig heeft, anders gaat ze weer overgeven.

Mijn DA vond het verbazingwekkend dat ze na zo'n tijd nog steeds het spul lekker vond, waarschijnlijk omdat het best wel zoet is (vandaar ook na een tijdje proberen om af te bouwen). Maar hij waarschuwde wel dat veel katten het na een tijdje niet meer willen. Maar misschien kun je in dat geval een ander merk ofzo proberen, als ze het nog steeds nodig heeft. (Bij Zooplus hebben ze het ook in snoepjesvorm, maar ik vind de pasta nog altijd het beste werken).

Ik hoop dat het werkt en dat ze stopt met overgeven, zo niet zou ik toch even naar de DA gaan. Bij ons was het ook niet zo dat er schuim in lag, alleen speeksel met af en toe wat haar en vaak onverteerde (hele) brokjes. Dus het kan ook altijd nog iets anders zijn! Maar ik hoop dat het lukt met de pasta en dat het gauw over is.

x Flo
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Overgeven

Bericht door Tess »

Jeetje, dat viel nog niet mee!
Wat een troep is dat zeg.. heb het ooit vroeger wel eens vaker gebruikt maar dan van een ander merk en dat bleef mooi en goed aan de pootjes kleven.. maar deze zooi valt eraf.. ik zat onder, de vloer zat onder, maar de katten waren schoon! :lol: :???:

Tess heeft in eerst instantie wel een klein beetje van me vinger gelikt, maar toen het op de grond ging vallen en ik het weer opraapte om haar verder te laten likken, keek ze er ineens heel vies naar :roll: toen probeerde ik het dus op haar pootje te doen, maar dat lukt niet echt.. het plakt gewoon niet goed genoeg..

Heb het dan daarna door hun eten gedaan, bij de andere kat ook maar ff, maar ze keken allebei in hun bakje en daarna mij aan zo van; je denkt toch zeker niet dat we dát op gaan eten??!
De ene ging daarna demonstratief op haar kussentje liggen, en de ander vertrok zelfs helemaal naar de andere kant van de kamer, leek wel of ze zo ver mogelijk weg wilde bij die vieze troep..

Ik heb de bakjes laten staan.. en blijf het proberen.. op zich weten ze hier wel dat ze niks anders krijgen en gewoon moeten eten wat de pot schaft zeg maar.. dus ik hoop dat ze straks van de honger alsnog toe gaan geven.. en anders word het onder dwang, als het echt niet anders kan.. spuit ik het gewoon in hun bekkie, en dan moeten ze het wel opeten.. ik kijk uiteraard wel uit dat ik dat niet te diep doe.. ze mogen er niet in stikken natuurlijk...

Word vast nog vervolgd ;-)

@ Flo, bedankt weer!
Ik zal het dan inderdaad niet in de koelkast doen, maar gewoon in de kamer waar ik de andere kattenspullen bewaar..
Er staat op de tube dat ik 6 cm moet geven voor een langharige kat, en 4 cm voor een kortharige.. Tess krijgt dan dus 6 cm, en Gizmo krijgt dan 4 cm.. maar zoals je hierboven kan lezen (we waren tegelijk met het plaatsen van ons bericht, dus ik kreeg een melding dat ik eerst jouw reactie beter even kon lezen), is het geven ervan nog geen echt succes..
Ik hoop dat dat beter gaat worden op den duur, maar lees nu bij jou dat ze juist op den duur moeilijker gaan worden ermee.. ik denk dan dus dat ik in dat geval ga overstappen op snoepjes, maar dan moet ik wel weer eerst even overleggen met de dierenarts of ze dat mogen hebben met de blaasgruis en de nierproblemen..
Mochten ze dit spul toch goed gaan eten op den duur, dan is het de bedoeling dat ik ze voorlopig even elke dag geef, en zodra Tess zich beter gaat voelen, het inderdaad af ga bouwen naar om de dag, en daarna om de 2 dagen of wanneer ze het nodig lijkt te hebben..

Mocht het inderdaad geen resultaat geven, dan zal ik uiteindelijk toch naar de da gaan.. ik hoop echter dat het zo ver niet zal komen ;-)
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Overgeven

Bericht door Flo_o »

Vervelend dat ze het niet zo makkelijk eten :-( Ik doe het altijd gewoon in het eetbakje van Lynn en dat eet ze gewoon op, vind ze zelfs lekker! Misschien dat ze er op den duur wel aan wennen. Ik hoop dat het lukt!

Ik denk wel dat pasta beter is dan die snoepjes hoor, dat kleeft zeg maar die haren bij elkaar zodat ze meegaan in de vertering. Maar je kunt het altijd proberen als dit echt niet werkt ;-)
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Overgeven

Bericht door Tess »

Tja, ik heb nogal zeurderige katten als het aan komt op iets anders dan hun normale eten.. gelukkig eten zo allebei hun dieetvoer goed, hoewel ik het zojuist wel even benauwd kreeg toen ik ze te eten gaf, en ze beiden niet wilden gaan eten.. als ze hun dieetvoer ineens niet meer zouden lusten vanwege dat ik er 1 keer dat spul doorheen had gedaan, zou dat echt een drama geweest zijn..ik heb ze er gelukkig allebei van weten te overtuigen dat dit gewoon weer hun voer is, en dat het vrouwtje er deze keer geen ranzig spul doorheen heeft gedaan hahaha.. en toen gingen ze gelukkig allebei weer eten..

Voor het geven van de pasta heb ik dan nu wat anders verzonnen.. kan het niet goedschiks, dan doen we het kwaadschiks.. dus heb ik de kat waar het om gaat, Tess, even in de klemgreep genomen (tussen me benen, dan kan ze niet weg), haar bekkie open gedaan, en een klodder van die zooi aan haar gehemelte vast geplakt.. dat werkte wel, ze kon niet anders dan het doorslikken..

Probleem dus opgelost.. althans, het probleem van het geven van de pasta.. nu nog hopen dat het helpt ook ;)

Bedankt voor de tips allemaal!

Groetjes,
Cindy.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je al een pot tarwegras staan?
Als je ze zelf laat grazen heb je ook al veel kans dat het haar gemakkelijk door het spijsverteringskanaal gaat ipv haarballen de vormen.
En als er een haarbal vastzit zullen ze zelf wel aan het gras gaan tot het er vanvoor uit komt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Overgeven

Bericht door Tess »

Bedankt voor de tip maar ik doe niet aan het geven van gras...
Me vriendins kat is daar een keer bijna dood aan gegaan.. een of andere reactie op dat gras, en de dierenarts heeft toen ook gezegd dat lang niet alle katten goed op gras reageren.. dus dat risico ga ik maar niet nemen, met 2 katten die al ziek zijn ;)

Ik denk dat dit spul wel gaat helpen.. en zo niet, dan zullen we toch helaas langs de dierenarts moeten...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Overgeven

Bericht door castratenkoor »

Mijn Bram mag ook geen gras. Het is echt niet direct DE oplossing voor alle spijsverteringsproblemen.
Bij sommige aandoeningen is het gevaarlijk om te geven.
Ik geef Bram de pasta die Flo aan heeft geraden. En laxeermiddel van de dierenarts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Overgeven

Bericht door nellebel »

ik geef ook geen gras. flippie is er een keer bijna in gestikt in een sprietje. ik heb het een tijdje in kleine stukjes geknipt over het voer. at ze wel, maar nu ze buiten is merk ik ook dat gras haar niet interesseerd. ze eet trouwens niks van gras of planten ofzo. hooguit om het kapot te maken. stuk afknagen en laten vallen.
Onze nellie had er ook vaker schuim bij zitten als ze een haarbal had. als ze er veel last van had dan deed ik een paar dagen die pasta, daarna weer een enkele keer (nellie was een kortharige kat die dagelijks werd geborsteld, dus zoveel last had ze er niet van, allang door haar liktic werd ze kaal en kreeg ze dus ook haarballen).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Tess
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jun 2011 01:31
Locatie: Hellevoetsluis (ZH)

Re: Overgeven

Bericht door Tess »

Ik zie dat er dus meer mensen zijn bij wie gras niet goed bevallen is..
Ben dus blij dat ik voor de pasta gekozen heb ;)

Tess krijgt de komende dagen even elke dag een pastaatje, daarna kijken we even aan hoe het gaat...
Plaats reactie