Maine Coon in een studio (klein appartement)

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door Catfish »

Ik blijf erbij dat je het beste bij één of twee Maine Coons kan houden.
Je omslag qua ras snap ik niet helemaal. Ik snap dat je enthousiast bent, maar het gaat wel om dieren. Dus please, doe niet te impulsief! Denk er goed over na.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door Mirjam86 »

Kijk eerst maar eens goed rond joh, alle tijd!
En als je een kitten besluit te nemen zou ik zeker voor 2 gaan, maar zo te zien ben je dat wel van plan?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door Gootje87 »

Plus dat Ragdolls erg mens-aanhankelijk zijn? Als je studeert EN werkt, zul je er niet enorm veel tijd aan kunnen besteden denk ik? Zou er inderdaad alle tijd voor nemen om te besluiten wat je nu echt wilt.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door Adriana »

Stiertje schreef: Ook hoop ik dat na mijn studie (nog 2 jaar, ik groter kan gaan wonen zodat de kat meer ruimte heeft als hij groter wordt)

Maar nu de daadwerkelijke vraag!
Zou ik in deze situatie een maine coon kater kunnen huishouden?

Want ik heb het coonvirus erg te pakken sinds ik verliefd ben geworden op het ras bij een vriend van mij (eigenaar van 2 maine coon broertjes)

Hopelijk heb ik jullie een goed beeld gegeven van mijn situatie.
En kunnen jullie mij een advies geven het liefst van mensen met een maine coon ervaring!
enig idee van de kosten? en niet alleen de voeding maar ook entingen en andere medicatie, eventueel dierenarts, castratie en verder algemeen onderhoud en dan heb ik het nog niet over de aanschaf.
ik begrijp dat de maine coon van het ene op andere moment is ingewisseld voor één of twee ras ragdolls? en dan ook nog kittens?
enig idee wat die kosten? euro 350,- was ergens geloof ik al begrotelijk..

snap je het zelf nog? hoop dat het een bevlieging was en dat je voorlopig helemaal niet aan een kat begint.. want je zit er zo de komende 15 jaar aan vast..
't is geen speeltje of hebbedingetje hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door miele2010 »

Stiertje, ik wil niet met de vinger wijzen, maar je komt heeeeel onvolwassen en onstandvastig over! Het gaat van een maine coon volwassen kat naar een kitten, naar een herplaatser, naar 2 kittens, naar 2 herplaatsers, naar een ragdoll, naar... en dit allemaal op nog geen dag tijd...
Ik zou de goeie raad opvolgen van Adriana: neem voorlopig absoluut geen kat in huis. Ga ondertussen lekker afstuderen, bezinnen en verhuizen naar een ruimere woning; pas dan kun je opnieuw overwegen om een poes aan te schaffen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door MarjanR »

En een ragdoll is ook groot ;)

(ik zie dat beestje wel in het asiel, laat me even weten wanneer)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door BillyJean »

Hoi stiertje

ik heb de topic al een paar keer gelezen en heb er mijn eigen gedachten over
De "grootte" van je appartement is echt heel klein, mijn zoon had een appartement van 40 vierkante meter en dat was al klein. Vooral als je 2 katten wilt, een ragdoll is ook geen ukkie...
Met 2 katten heb je al 2 kattenbakken nodig en dat is ook alweer bijna een m2. En haal geen kat van Marktplaats, dat is echt niet de manier....daar zitten zoveel broodfokkers...

Jonkies hebben enorm veel energie, ik heb daarom gekozen voor herplaatskatten. Het fijne is, dat het karakter bekend is, en de gezondheidsproblemen, zodat je zelf je keuze kunt maken.En geloof me, binnen een uur ben je gehecht en na een paar weken hou je de wereld van ze...

Onze kat mocht ook op bed, ze vindt dat echter zo heerlijk, dat het spinnen en kopjes geven ons de halve nacht wakker hield en dat kon natuurlijk niet. Wij zijn dus blij, dat we haar uit de slaapkamer kunnen houden want 2 of 3 slapeloze nachten zijn echt niet leuk. Jij kunt dit niet zo doen lees ik

Als je echt zo om katten geeft, wil je hen dat niet aandoen, dan wacht je nog een paar jaar tot je meer ruimte hebt.
En onderschat ook de DA-kosten niet, wij hadden bij Sabine de eerste 4 weken ruim 300 euro onkosten....je moet dat wel kunnen opbrengen, want een kat niet naar de DA brengen omdat je krap zit kan echt niet...en dan belanden ze toch in het asiel...of erger...

Heel veel sterkte in je beslissing, en ik hoop dat je heel veel gaat knuffelen bij je vrienden...iedereen blij...

groetjes
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Haakonline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2011 07:55

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door Haakonline »

Ook ik snap je Coon virus. Ik vind ze zelf ook geweldig! Ik houd van grote kattenrassen met langere vacht, zoals de Sibeer, Noor & Coon.
Onze HTK-kater Roy hebben we pas plots in moeten laten slapen en bij ons komt er eind juli een Siberisch katertje/Neva Masquerade. Deze is van ongeveer dezelfde grootte, maar bij ons heeft de kater dan ook een gehele zolder, de trappen, de overloop, een slaapkamer/kattenkamer, de gang en wanneer wij thuis zijn, ook de woonkamer tot zijn beschikking.
Wij hebben wel voor 1 kitten gekozen, maar ook omdat dit ras het heel erg goed met honden kan vinden en wij hebben een Oudduitse herder. En misschien is het wel zo verslavend dat er na een tijd een 2de bij gaat komen. Maar in het najaar staat er eerst nog een 2de Oudduitse herderpup gepland, dus voorlopig houden we het even daarbij.
Ik heb geen idee of een Maine Coon het naar zijn zin zou hebben in een kleinere ruimte.
Maar dat zullen de Coon-eigenaren je vast wel kunnen vertellen.

De kitten op de link die je hebt geplaatst heeft geen stamboom en is daarom goedkoper dan een Maine Coon.
De Neva die wij krijgen heeft geen stamboom en oorspronkelijk mag ik het dan ook eigenlijk geen raskat of Neva noemen, maar beide ouders hebben wel een stamboom (deze heb ik al ontvangen) en de vader wordt a.s. vrijdag getest. De moeder zal ook nog getest gaan worden, maar i.v.m. de stress die dat op kan leveren en daarmee de melkproductie kan laten verminderen, heeft de dierenarts afgeraden om de moeder nu al te laten testen, maar dit wordt alsnog gedaan.
Dit nest was dan ook niet gepland. Anders waren de ouders natuurlijk al getest.
Foto's van Makari & Anakin op:Fotoalbum Makari & Anakin
Gebruikersavatar
Haakonline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2011 07:55

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door Haakonline »

Oh, ik lees nu net dat je van gedachten bent veranderd. Maar volgens mij zijn Ragdolls inderdaad ook geen ukkies. Ik vind je ook wel wat wispelturig.
Foto's van Makari & Anakin op:Fotoalbum Makari & Anakin
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door Adriana »

Haakonline schreef: Wij hebben wel voor 1 kitten gekozen, maar ook omdat dit ras het heel erg goed met honden kan vinden en wij hebben een Oudduitse herder. En misschien is het wel zo verslavend dat er na een tijd een 2de bij gaat komen.
een kitten heeft tot ruim zijn eerste verjaardag soortgenootjes nodig om sociaal gedrag te leren, grenzen te kennen, zijn motoriek en spieren te ontwikkelen door stoeien, ravotten, klauteren en worstelpartijen.
dat kun je later nooit meer corrigeren, repareren en/of inhalen. mensen spreken geen kattentaal, honden denk ik ook niet.
k zou je ernstig in overweging willen geven toe te geven aan die verslaving en je kitten niet te isoleren van zijn soortgenootjes, hij moet nog een heel leven mee en dat eerste jaar is zo verschrikkelijk belangrijk...
en welkom ;-) op het Forum, lees je asjeblieft uitgebreid in met name over solokittens en de problemen die daar soms bij op kunnen treden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Maine Coon in een studio (klein appartement)

Bericht door KoosjeCato »

Ik studeer ook, nog zeker 2 jaar en daarna nog eens 2 jaar stage (Restauratie en Conservering) en op dit moment ben ik mijn BA aan het halen. Geloof me, kittens zijn een hele hele hele grote afleider en echt geconcentreerd studeren is er niet helemaal bij ;) Op dit moment rennen ze rond en breken ze de boel af, dus moet je erbij zijn voor als er iets gebeurd of om dingen op te vangen, vanmorgen ben ik bezig geweest met stofzuigen (vwg allergie moet dat vaak gebeuren) en de kattenbakken ronde. (ook weer een uurtje minder al gauw) en als ze slapen, kan ik mijn ogen niet van ze af houden. Kortom: onderschat de combinatie studeren en kittens niet!
1 kitten heeft nog meer aandacht nodig, dus dat zou ik echt afraden. Bovendien, als ik zie hoeveel lol die 2 van mij met elkaar hebben, dan wil je een kitten echt niet in zijn eentje laten spelen, dat is dan net een kleuter op een verlaten speelplein met motregen. :(
Plaats reactie