Een dier is geen ding

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
SnoopyRambo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:22

Een dier is geen ding

Bericht door SnoopyRambo »

In de Nederlandse wet staat een dier helaas nog steeds als een ding aangeduid. Dus een dier is net als een fiets, je bank en je toetsenbord! Dit is echt belachelijk, zo vond ook Jamie Jane Bosman.
Daarom heeft dit 17 jarige meisje het initiatief genomen om een petitie te starten. Met haar website en speciale hyve hoopt ze 40.000 handtekeningen te verzamelen zodat ze naar de Tweede Kamer kan om een voorstel voor wetswijziging te doen. Ze is al in verschillende media gezien en gehoord.
Willen jullie haar ook steunen?! Ga dan naar http://www.eendierisgeending.com en zet je handtekening. (daar staat ook gelijk meer informatie) En heb je hyves? Wordt dan lid van haar hyves http://eendierisgeending.hyves.nl/En laat het aan iedereen weten! Zet het op je hyves, facebook, twitter enz.. Samen staan we sterk, een dier heeft geen stem

(en zouden jullie even willen laten weten als je een handtekening hebt gezet )

Alvast bedankt ook namens alle dieren!!!! :cathappy:
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Een Dier Is Geen Ding!!!!

Bericht door Gootje87 »

Wat een goed initiatief, ik heb mijn handtekening gezet. Een dier is zekers te weten GEEN DING!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Een dier is geen ding

Bericht door Adriana »

ja, klopt, de wetgever beschouwt een dier als een ding en dat geeft bij conflicten rare situaties dus ik heb ook getekend.
maar vrees dat er weinig animo is om de gehele wetgeving daarop aan te passen, want dan krijg je - denk ik - giga problemen met vrijwel de hele vleesproducerende bio-industrie.. want wat dacht je van het welzijn daar?
en voortaan dus op de Partij voor de Dieren stemmen en wat minder bbq's en wat meer (duurder) diervriendelijk geproduceeerd vlees gaan eten. we kunnen er met zijn allen best veel meer aan doen dan alleen één ondersteuningshandtekening zetten.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Een dier is geen ding

Bericht door BillyJean »

Hoi Adriana
helemaal met je eens, iedereen zou er voor moeten kiezen om diervriendelijk vlees te eten. Het is duurder, maar dan maar wat minder....vegetarisch is er zoveel lekkers te maken...
Maar toch wil iedereen een kilo gehakt voor 3 euro....- zucht-
Het zou al zo goed zijn als iedereen 1 of 2 x per week het vlees zou laten staan.....en ook eens kijkt wat voor eieren je koopt.
Kwam 2 jaar geleden "per ongeluk" in een stal met mestkalveren terecht....en verschiet je je lam....te erg voor woorden....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Een dier is geen ding

Bericht door Anne »

Ik ga gelijk tekenen!! Ik vind het een mieters idee van haar. Ik hoop heel erg dat het er doorkomt.
Was gisteren al zo aangedaan door het nieuws dat het ritueel onverdoofd slachten gewoon door mag gaan :evil:

Maar goed, er zijn nog meer dingen waar we op moeten letten als we diervriendelijk willen leven

koop geen produkten wat getest wordt op dieren (http://www.proefdiervrij.nl) een link naar dierproefvrije cosmetica gids

koop geen bont, kijk uit met kattenspeeltjes, ook al staat er namaak bont op alle dingen uit china e.d. zijn twijfelachtig (http://www.bontvoordieren.nl)

en koop geen dieren uit dierenwinkels maar ga naar de opvang of het asiel

voor meer tips zie http://www.peta.nl
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Een dier is geen ding

Bericht door Umimeis »

Goed initiatief!!! Heb de petitie ;-) :eclap: ondertekend!
ook ik ben al diervriendelijk bezig. Ik eet heel weinig vlees, maar 2x in de week, soms zelfs maar 1x in de week. En Vis eet ik niet zo vaak omdat het duur is.
Ik vergeet ook vaak vlees te kopen hihi.
Ik haal vlees altijd bij de slager en koop NOOIT van die kilo knallers. :ehand:
Altijd biologische of vrije- uitloop eiereren. Kip haal ik bij de poelier.

Ik zeg altijd dat ik een parttime vegetarieër ben. Ik lust wel graag vlees, gevogelte en vis, dus echt missen kan ik het niet.
Ik koop ook regelmatig vleesvervangers.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Een dier is geen ding

Bericht door nellebel »

heb ook getekend
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Een dier is geen ding

Bericht door KoosjeCato »

@ umimeis, dan ben je een flexitariër ;) Helaas is vlees bij de slager en de poelier halen, anders dan je zou denken, niet altijd goed geleefd vlees. Dus vraag altijd even waar het vlees vandaan komt. ;) De kip komt toch heel erg vaak van die groeikippen die zo belachelijk snel groeien en dan verschilt het niet van de kiloknaller.
Vis kan je beter in zn geheel laten liggen, of de dieren zijn in veel te kleine ruimten gekweekt, of hun vangst is slecht voor de visvangst en laatst las ik ook weer dat je ook niet uit kunt gaan van het MSC keurmerk omdat daarin veel fraude is. :S

Diervriendelijk boodschappen doen is nog best lastig hoor, helemaal als je ook nog een budget in de gaten wilt houden. Gelukkig heb ik inmiddels vriendlief ook zo ver dat hij zich erbij neerlegt ^_^

Ik ga zo ook even kijken naar de petitie.:) Edit: getekend!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Een dier is geen ding

Bericht door Umimeis »

Ik koop inderdaad vis van het keurmerk MSC.
Vlees en kip dat ik koop ziet er veel beter uit dan die vd supermarkt. Hier in Veendam heb je volgens mij geen biologische slager. En om daarvoor naar Groningen te gaan, vind ik te duur omdat dat me te veel reistijd en geld kost.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
SnoopyRambo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:22

Re: Een dier is geen ding

Bericht door SnoopyRambo »

Adriana schreef:ja, klopt, de wetgever beschouwt een dier als een ding en dat geeft bij conflicten rare situaties dus ik heb ook getekend.
maar vrees dat er weinig animo is om de gehele wetgeving daarop aan te passen, want dan krijg je - denk ik - giga problemen met vrijwel de hele vleesproducerende bio-industrie.. want wat dacht je van het welzijn daar?
en voortaan dus op de Partij voor de Dieren stemmen en wat minder bbq's en wat meer (duurder) diervriendelijk geproduceeerd vlees gaan eten. we kunnen er met zijn allen best veel meer aan doen dan alleen één ondersteuningshandtekening zetten.. ;-)
Klopt ik vraag me ook wel af of er uiteindelijk wel wat aangedaan wordt, er zijn eerder zulke acties geweest en meteen in de prullebak gegooid. Maar ik hoop dat ze een keer gaan beseffen dat het echt heel belangrijk is!
Enja wat je zegt over de bio-industrie heb je helemaal gelijk. Maar er mag sowieso wel iets gaan veranderen. Er was bijvoorbeeld een kat mishandeld, baasje doet aangifte waarna ze te horen kregen dat ze er niet veel mee konden want het was hetzelfde als dat iemand je fiets gesloopt heeft. Dat is toch niet normaal!! Ook heb ik gelezen dat een baasje aangifte had gedaan van mishandeling van haar kat, en de dader en zij dat maar moest regelen met de verzekering. Nou ik vind dat hier echt verandering in moet komen de daders moeten toch een fikse straf krijgen!
Cerna

Re: Een dier is geen ding

Bericht door Cerna »

Heb mijn handtekening ook gezet. Een dier is inderdaad geen ding. Een dier is net als een mens een levend wezen met gevoel, emoties en intelligentie. Wij hebben geen enkel recht, behalve eigenbelang, om een dier voor wat dan ook de ge(mis)bruiken.

Het leven van een ander dier opofferen voor een korte smaaksensatie (ik vind het zo lekker!) is ronduit immoreel (ja, ook het leven van een biologisch levend dier; een kip in de bio-industrie leeft 6 weken (een kuiken dus met een kippenlijf) en die in de biologische houderij 8 weken; een varken 6 maanden tegen een biologisch varken dat ook geen jaar mag worden).

Dierproeven tbv cosmetica (bestaat nog steeds helaas!) en schoonmaakmiddelen; niet kopen. Vraag het gidsje bij Proefdiervrij aan en koop schoonmaakproducten van Ecover, ook nog biologisch afbreekbaar en dus beter voor het milieu.

Nee, een dier is geen ding en wij zijn niet de kroon op de schepping.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Een dier is geen ding

Bericht door Catfish »

Handtekening gezet.
Het is een klein gebaar,maar ik vind het een goed initiatief. Ook hier wordt de 'discussie' over dierenwelzijn weer aangewakkerd, altijd een goede zaak.
En ja, ook ik doe er aan mee. Ik eet vlees, maar weinig. Ik ben gewoon niet zo'n carnivoor. Maardat neemt niet weg dat als ik wel vlees eet ik mijn best doe om zo 'eerlijk' mogelijk vlees te eten.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Een dier is geen ding

Bericht door KoosjeCato »

@ Cerna: waarom vind je het eten van een dier immoreel?
Cerna

Re: Een dier is geen ding

Bericht door Cerna »

Waarom is dat immoreel? Nou dat lijkt me wel duidelijk. Een mens heeft geen vlees nodig om te overleven zoals bijvoorbeeld katachtigen. Er zijn wel gebieden op de wereld (bijv. de poolstreken) waar zo weinig voedsel voorhanden is, dat een mens wel vlees moet eten, maar in de westerse wereld is zoveel voedsel dat een alternatief is voor vlees, dat wij het voor onze eiwit- en ijzerbehoefte absoluut niet hoeven te eten.

Waarom eten we dan toch vlees? Uit gewoonte, omdat we er niet over nadenken maar vooral omdat we het lekker vinden. Wij vinden dus dat een ander dier zijn leven mag laten voor ons genot, niet omdat we anders dood zouden gaan. Daarmee zeggen we dus dat het leven van zo'n dier niets waard is want we vinden ons kortstondige genot belangrijker. En dat vind ik immoreel.
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Een dier is geen ding

Bericht door KoosjeCato »

Je hebt een goed punt, zeker. Maar niet iedereen kan geen vlees meer eten, ik heb het meerdere malen geprobeerd en helaas. Uiteindelijk zwicht ik toch weer als iedereen om me heen wel vlees eet. Ik vind vlees lekker, heel erg lekker zelfs. Maar ben ik daarom immoreel? Nee! Niet iedereen die vlees eet denkt er namelijk niet bij na. Ik wel. Zeker wel. Ik eet geen vlees als het niet goed geleefd heeft, of dat nou bij mij is of bij anderen. Bij anderen neem ik dan meestal ook iets 'vega', omdat ik niet mijn mening wil opdringen aan anderen. Ik heb wel eens een hele discussie met mijn vader gehad, toen ik kiloknaller in zijn koelkast zag liggen terwijl hij beweerd altijd goed vlees te hebben wat ik met een gerust hart kan eten. Dus ik stop vlees niet zomaar in mijn mond, ik weet dondersgoed waar het vandaan komt.
Er zijn een hoop mensen die niet eens meer weten dat een biefstuk van een koe komt, of een speklap van een varken (wat ik overigens niet eet). Er zijn genoeg mensen die elke avond vlees eten, omdat het erbij hoort. Of juist de kiloknallers nemen, want vlees moet zo goedkoop mogelijk. (helaas is dat ook een verkeerde opvatting in mijn ogen, vlees mag best duur zijn)
Dus er zijn nuances in de vleeseters onder ons en immoreel vind ik in dat opzicht een erg sterke uitdrukking. Maar ik vraag me dan wel af hoe je het zelf doet? Eet je ook geen eieren meer? (de 'bij'producten zijn de haantjes die eruit worden gevist en worden gedood) En kaas? (zit stremsel in van de maag van een kalf) En alles met E441 bijvoorbeeld? (gelatine, onttrokken aan huid,botten etc)?? En wat ik me dan vooral afvraag, als je inderdaad al die dingen vermijd, is hoe leefbaar dat is, hoe je het in je dagelijks leven past en dan zou ik er graag van willen leren ;)
Plaats reactie