Kat verteert geen spiervezels. Wat nu?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Kat verteert geen spiervezels. Wat nu?

Bericht door Nouchka »

Hoi iedereen!

Ik heb niet zo een goed nieuws gekregen over m'n asielkatje Nora van 8 maanden. Ze is nu een tweetal weken bij ons en ze heeft een verteringsprobleem.

De vorige week had ze constant honger, moest ze soms braken, maar had ze de hele tijd stinkende diaree, haar buik rommelde enorm,... (ocharme), hoge koorts. Omdat dit niet over ging, zijn we naar da DA gegaan.

Zij vertelde me gisteren, dat ze een verteringsprobleem heeft. Ze verteert nl geen spiervezels.

De kuur die ze daar had gehad (anti-biotica en iets vr de darmen), werkte en het was beter. Dat zei ik ook tgn de DA gisterenavond.

Maar vanacht weer van hetzelfde. Ze voelt ook weer warm aan, overgeven,diaree, haar darmen die rommelen,...

Heeft iemand hier ook al van gehoord?

De DA vroeg hoe het ging, kzei "het gaat", ik zal straks maar even bellen, want ze vroeg of ik nog antibiotica had. (en die had ze zelfs niet meegegeven). Wat ik dus zei. Ze zei dat ik het in het oog moest houden en haar op dieet moest zetten. Indien het slechter gaat, moet ik wrs antibiotica geven.

Nu heb ik echt zoiets van:

Hoe moet dit nu verder?
Ze is nog zo jong en al zo een probleem?
Ik zit met nog een kat, die de dieetvoer niet moet hebben en Nora laat het hare staan voor de non-dieet.
Is dit haalbaar?

Het is zo'n lieve poes.... maar ik stel me toch vragen bij het feit, dat ze heel haar leven diaree gaat hebben, soms op antibiotica moet als het slecht gaat. Is het dat wel waard? Ben ik zot?

Graag even jullie input.
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Geen spiervezels verteren? Wa nu?

Bericht door Adriana »

'even jullie input', tjaja was het maar zo simpel..
welkom ;-) op het Forum!

antibiotica is geen strcturele oplossing, je zult aan de gang moeten met proefzakjes voer met laag eiwitgehalte. want ik denk dat de voedselintolerantie niet zozeer de spiervezel is maar het soort of de hoeveelheid eiwit. je bent niet het eerste diarreegeval..
de stofwisseling en de organen zijn bij kittens nog niet uitontwikkeld en ze kunnen doorgaans die wat hogere eiwitgehaltes niet aan, ik heb hier twee bengels van net 1 jaar en hier is het ook een grote zoektocht geweest want ik wil geen te dunnen, stinkende ontlasting, want dan gaat er iets niet goed..

wat krijgt ze precies te eten?
koop snel een klein zakje royal canin kitten 36 bij de dierenspeciaalzaak.
de eiwitten daarin zijn voor een deel gefermenteerd en voor een deel plantaardig. die zijn heel licht verteerbaar en het is lekker en voedzaam compleetvoer, ze komt dus niks te kort.
wat ook zou kunnen helpen is Happy Cat nieredieet bij Zooplus en je zou sowieso eens met je dierenarts kunnen doorspreken of nierdieetvoer niet een oplossing kan zijn.
Laatst gewijzigd door Adriana op 31 mei 2011 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Geen spiervezels verteren? Wa nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou eens bij andere DA'n opinion gaan vragen wat de mogelijkheden zijn.
Als ze geen spiervezels verteerd wil dat dus zeggen dat ze geen vlees mag. Maar kan dat wel?
Welk dieet krijgt ze dan nu?
Ik ben het met Adriana eens dat het wel eens iets anders kan zijn dan gewoon spiervezels. Hoe heeft je DA dat besloten? Want ik heb de indruk dat hij nogal snel door de bocht diagnose stelt. Ik zou toch wel zorgen dat je zeker bent wàt het probleem juist is, desnoods bij een andere DA. Je moet eentje vinden die pas diagnose stelt als hij zeker is, en een kat niet naar huis laat gaan zonder diagnose. Niet zomaar: het zal dat wel zijn, en we gooien daar wat AB tegen, werkt tegen alles.
Ik hoop dat ik me vergis, maar uit je verhaal klinkt zo iets...

Katten apart eten geven, is niet zo'n probleem, dat moeten wel meer mensen. Je moet hen gewoon vaste eettijden aanleren en aparte kamers om in te eten.
Maar ze moet dan wel iets hebben waar ze het goed op doet. En dat lijkt me het eerste probleem.
Als er steeds AB met gegeven worden, dan klopt het niet, en dat is inderdaad een behandeling die niet vol te houden is. Binnen een paar jaar werkt die AB gewoonweg niet meer en zijn haar darmen er helemaal van stuk.
Dus dat zou ik zeker niet doen.
Ik zou op zoek gaan naar een behandeling (en dieet) die echt werkt en waar ze het goed op doet. Eventueel medicatie maar dan geen AB! Iets dat kan blijven gegeven worden.


Ik kan trouwens het hele verhaal niet volgen. Als ze geen spiervezels verteert, waarom moet ze dan AB krijgen? Krijgt ze daar een darmontsteking van? :eeh:
Ik veronderstel dat ze dieet krijgt waar al het vlees al in opgebroken is? Wat is dat dan? Of een volledig vegetarisch voer, maar ik weet niet of dat wel mogelijk is voor katten...
Maar als een dieet gevolgd wordt dat ze wel verteerd, waarom zou ze dan erna nog AB nodig hebben? :eeh:
Ik denk dat je zou moeten uitvissen hoe dat nu juist allemaal zit. Pas dan kan je je een goed beeld vormen van haar probleem en vooral van de mogelijkheden voor de toekomst.
En ik zou ook eens naar het asiel bellen. Ze moet dan daar ook al problemen gehad hebben? Of ja, ze kregen daar waarschijnlijk voer waar al niet veel vlees in zat... (supermarktvoer, mss zo'n 2%). :-(
Enfin, er zijn toch nog wat gaten in het verhaal en die zou ik proberen uitvissen.


Wat spijtig dat je zoveel zorgen krijgt om je kleine meisje... :-(
Sterkte ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Geen spiervezels verteren? Wa nu?

Bericht door nellebel »

wat zegt het asiel hiervan? Had ze er daar ook last van? Je zit nu nog in de tijd dat je haar evt terug kunt brengen. Is moeilijk, maar met het vooruitzicht kun je beter nu beslissen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Geen spiervezels verteren? Wa nu?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ken dat asiel.
Die werken niet met proef en als je een kat met zo'n probleem terugbrengt dan krijgt ze daar een spuitje. Het is heel bot, maar het is wel zo. :evil:

Ik bedenk nu dat ze het vast niet wisten, omdat ze er anders al niet meer was geweest.... :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Geen spiervezels verteren? Wa nu?

Bericht door Anne »

Ik zou teruggaan naar de da en laat de da maar met een dieetadvies komen!!
Door voedselintolerantie kunnen ze meer problemen krijgen als ze niet op de juiste voeding zitten zoals oa een darmonsteking e.d.
Rc heeft verschillende dieetvoeders voor katten met voedselovergevoeligheid die bij ons heel goed zijn bevallen voor oa Joep en Casper* (zij had ook een voedselintolerantie)

http://www.royalcanin.nl/iok/dieetvoeding.php
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat verteert geen spiervezels. Wat nu?

Bericht door nellebel »

toch vreemd, want zoiets had toch al veel eerder opgemerkt moeten worden. Hoe weet die DA dat dat het probleem is? Zou eerder denken dat het misschien het overstappen van voer is waar haar darmpjes niet tegen kunnen. hebben ze haar getest ofzo?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Kat verteert geen spiervezels. Wat nu?

Bericht door Nouchka »

Hoi iedereen!

Ben vandaag bij de DA langsgeweest om een grondige uitleg te vragen. Ik ben nu wat meer gerustgesteld !

Om op jullie vragen te antwoorden.

Het is vastgesteld door een staaltje van de stoelgang te onderzoeken. Daarin bleken spiervezels te zitten die ze dus moeilijk verteert. Verder zat ze met een darmonsteking, waardoor ze aan de antibiotica moest. Is tijdelijk, niet permanent!

De informatie die heb gekregen is wel positief. Ze zei inderdaad dat het een eiwit, enzymen probleem is. Ik moet momenteel dieet voeding geven: sensitivity control, hypoallergenic of gastro intestinal. Hierdoor zou de diaree, zachte stoelgang onder controle moeten zijn. Door deze voeding, gaat ook de vertering beter gaan en dus darmen niet belasten.

Verder zei ze, dat dit best wel kan overgaan. Ze stelde voor om dat alles terug normaal is, te mengen met young feline eten. En zo langzaam opbouwen naar compleet volwassen voer.

Ik heb niet naar het asiel gebeld. Maar toen Nora hier net was, stonk haar poep enorm! Ik dacht dat het was van slecht eten ofzo. Waarschijnlijk had ze het daar ook, maar mss niet opgevallen omdat ze net gesteriliseerd was.

Gisteren zag ik het helemaal niet meer zitten. Nu gaan we dus een eetplan uitdenken zodat mevrouw op dieet kan zonder te snoepen!

Bedankt iedereen! Jullie hadden het toch allemaal bij het juiste eind hoor !
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat verteert geen spiervezels. Wat nu?

Bericht door nellebel »

gelukkig, wat een goed bericht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Kat verteert geen spiervezels. Wat nu?

Bericht door Gootje87 »

Oh gelukkig maar. Hopelijk knapt Nora snel op :)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Plaats reactie