Nieuw poesje

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Dorian
Kitten

Nieuw poesje

Bericht door Dorian »

hallo,

ik ben 14 jaar en krijg binnen een paar dagen mijn eerst kat , we hebben nog nooit huisdieren gehad en zitten dus wel met wat vragen ...

aangezien wij in een drive in woning leven (woongedeelte boven) denkt mijn papa eraan om in het begin de poes beneden te laten tijdens de dag , uiteraard met kattebak, krabpaal , eten en drinken. en wanneer we 's avonds thuiskomen de poes mee naar boven te nemen. uiteraard zal de poes wanneer ze groot genoeg is zelf wel naar boven komen, we zouden dan alleen de kattebak nog beneden laten.
is dit een goed plan ?
We hebben ook een kleine tuin, mag het daar in spelen ? hoe maak ik het gewoon tot waar ze mag gaan.
ik wil ze niet gans de dag buiten laten want ze kan als ze uit de tuin geraakt op straat geraken en ben bang dat ze overreden zou worden.
zijn er hier trucjes voor ?
ik heb schoolvriendinnen die hun kat 's morgens als ze naar school gaan buiten zetten en 's avonds terug binnen nemen, dit lijkt me ook wel leuk voor de kat en hoeft ze niet gans de dag binnen te blijven en zich misschien te vervelen ?

Ik kijk alvast uit naar jullie antwoord

ps; poesje (vrouwtje) komt van kennissen en zit nog bij de mamma, mag ze al bij de moeder weg na 6/7 weken ?
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: nieuw poesje

Bericht door MarjanR »

Nee joh, 6/7 weken is nog veel te vroeg.
Vraag of het kleintje nog een paar weekjes langer bij de moeder mag blijven.
Dat is goed voor haar sociale en technische vaardigheden.
Is echt veel beter.

Spannend een nieuw vriendinnetje in huis.
Maar weet je wat veel fijner is voor jouw vriendinnetje?
Dat ze een zusje of broertje mee mag nemen.
Dat is qua kosten niet veel verschillend (alleen de sterilisatie komt 2x).
Maar qua karakter en "kat zijn" is dat veel beter voor jullie nieuwe huisgenootje.
Ik snap dat je vader het poesje niet in huis wil laten 'snachts, hij is bang dat er spulletjes gesloopt worden.
In dat geval is het ook veel beter om nog een zusje/broertje erbij te nemen.
Dan spelen ze met elkaar, en dan gaat er veel minder snel iets stuk thuis.

Over het buiten laten overdag zijn hier de meningen verschillend en voornamelijk dat het gevaarlijk is buiten.
Klopt, je loopt risico dat je katje overreden wordt, maar ook kattenhaters zijn een gevaar.
Er zijn nog legio gevaren. Neem het risico maar denk daar goed over na.
Het is het beste om de kleintjes binnen te houden tot ze gesteriliseerd zijn (6 maanden).
Je loopt anders het risico dat je kleintje zwanger wordt, en dat is veel te jong voro je kleintje.
En dat is heel ongezond, en daarbij hebben we al veel te veel katten op de wereld.
Dat is beter van niet.

Wat goed dat je hier vragen komt stellen.
Je kunt erg veel leren hier.
En wellicht kun je daar ook goed over praten met je ouders.
(zeker over het feit dat een tweede echt een goede keuze is, en dat het kleintje nog iets langer bij mamma moet blijven).

Groetjes :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: nieuw poesje

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me volledig bij Marjan aan. Vooral dat tweede katje is echt wel veeel beter. ;-)
Het lijkt misschien veel voor de eerste keer, onmiddelijk twee katten, maar dat merk je echt niet. Integendeel, twee katjes heb je veel minder kans op problemen dan met eentje. Een kitten alleen groot brengen en zorgen dat ie weinig of niets kapot maakt en niet met jouw handen gaat spelen en vooral zorgen dat je katje gelukkig is, is echt niet gemakkelijk. Dan moet je eigenlijk al goed weten wat je doet.
Bij twee kittens is dat niet zo, dan spelen ze met elkaar en zijn minder geïnteresseerd in de gordijnen of jouw handen. ;-)
Ze zullen natuurlijk nog wel willen knuffelen (en met 2 katjes is er altijd wel eentje die zin heeft ;-)) maar ze zullen je handen dan niet als speelgoed zien. Met 1 kitten is dat wel.

Verder spreek je over een kleine tuin. Ik weet natuurlijk niet hoe je ouders daar tegenover staan, maar er is maar 1 manier om een kat te leren hoe ver ze mag gaan, en dat is haar verhinderen dat ze verder gaat.
Dit kan je vb door je tuin af te zetten met een speciale afsluiting. In het topic 'kattenren' kan je voorbeelden vinden van mensen die dat gedaan hebben (met een naar binnen vallend deel bovenaan). Rechtboven is er een zoekfunctie.
Je kan ook werken met een electrisch systeem dat niet zichtbaar is maar een draad loopt waar ze niet over mogen, anders krijgen ze een schok (ze weten dat wel snel hoor). Maar dan moeten de katten een super grote halsband om en er is natuurlijk een heel deel in de buurt vand de draad waar ze ook niet mogen komen. Dus voor een kleine tuin misschien niet zo geschikt. Zelf ben ik tegen de schokken, maar dat is ieder zijn eigen mening.
Gewone schrikdraad kan natuurlijk ook, maar dat wordt bovenop een afsluiting geplaatst (anders springen ze er zo over) en dan heb je weer diezelfde afsluiting nodig al wanneer je werkt met gaas naar binnen laten vallen.
Kijk maar in dat topic, dan wordt het wat duidelijker. ;-)
En dan met je ouders overleggen natuurlijk...

Als je voor 2 katjes zou gaan, vraag dan maar dat ze wat langer bij de moeder blijven (minstens tot 9 weken). Maar als je maar eentje neemt, moet je opletten dat het niet alleen achterblijft en daardoor door de moeder er niet meer naar opgekeken wordt. Dat is natuurlijk nog slechter dan bij jullie komen wonen.
Maar dring er (als je dat kan) bij die mensen op aan van hun katjes nog wat langer bij te houden. 7 weken is het wettelijk minimum, maar voor de katjes is eigenlijk 9 weken echt nodig. Beter is zelfs 12 weken, maar dat zullen ze vast niet willen :-(
Ik veronderstel dat die mensen graag kittens hebben, als ze hun poes een nestje laten krijgen, dus leg dan eens uit dat ze heel belangrijk is dat ze nog een paar weken extra blijven. En hopelijk doen ze dat dan... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie