Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@Inge: gelukkig, is schrok al, 500 ml op een dag lijkt me erg veel. Gelukkig knapt simba weer wat op. Hopelijk zet die stijgende lijn door. Ik herken je angt heel goed, hier ook al de nodige dips gehad. Gelukkig kun je met de juiste behandeling vaak toch je kat er weer (tijdelijk) bovenop krijgen.

@Annet: hier ook een viervoeterteam met duimen voor Noa!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

:pdtbubu: :mmwhistle:

Nou, hier mag de vlag uit! Crea en ureum allebei gelukkig weer gedaald, bloeddruk 120, alle andere waardes uitstekend. Noa weegt nu 4,1 kg terwijl ze begin november 3,1 woog.

Er is met een ander apparaat gemeten, dus de referentiewaardes zijn afwijkend; het is dus lastig te vergelijken.
Crea via Spotchem (80-164):
febr: 355
maart: 394
Crea via Vetscan (27-186):
mei: 354

Ureum via Spotchem (4.9-11.9):
febr: 21.1
maart: 24
Ureum via Vetscan (3.6-10.7):
mei: 18.1

Ureum is nog wel aan de hoge kant, maar Noa had drie uur voor de meting nog 40 gram Trovet gegeten. En trouwens crea is belangrijker en dat is weer gedaald! Hiep, hiep hoera voor Noa! :eclap:
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Jippie, goed nieuws Annet!!!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Gefeliciteerd Annet!!!!

Ina
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Kijk daar houden we van: goed nieuws!!! Ga zo door Noa, en Annet natuurlijk ;-)

Wat is ze veel aangekomen zeg! Was ze afgevallen daarvoor? Zou er wel blij mee zijn, in ieder geval genoeg reserves, kan nooit kwaad.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Goed zo Noa!!!!
Wat een fijn bericht.

Sterkte Inge met je schatje !
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wat is ze veel aangekomen zeg! Was ze afgevallen daarvoor? Zou er wel blij mee zijn, in ieder geval genoeg reserves, kan nooit kwaad
Noa woog voordat ze ziek werd tussen 3,5 en 4 kilo, eind oktober woog ze 3,5 kilo en is toen in twee weken 4 ons afgevallen terwijl ik toen al spuitjevoerde.
Half december zat ze nog steeds rond 3,2 kilo daarna ben ik meer eten gaan geven waardoor ze twee maanden later weer op 3,5 kilo zat en nu dus 4,1.

Haar eetlust is op dit moment gigantisch in vergelijking tot voor de hom. korreltjes. Gisterenavond had ze 40 gram Trovet op en nog geen twee uur later ging ze alweer brokjes eten. Helaas is dat geen nierdieet (vandaar dat het ureum waarschijnlijk niet meer is gezakt), maar ik ben zo blij dat ze weer zelf initiatief neemt en volgens de DA kan het geen kwaad zolang haar hoofdmaaltijden maar nierdieet zijn.
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

:edance:
Stiekum lees ik lekker nog mee en was benieuwd naar de uitslag van Noa...
Wat een mooi nieuws om te lezen zeg... Gaat goed zo...

Puksji:
Succes met Simba hoop dat er nog veel kikkers gevangen mogen worden. Fijn te lezen dat het vandaag redelijk ging.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Ik ben blij voor je Annet, ik hoop dat het nog lang goed met haar gaat.

Simba wilde vandaag niet naar buiten. Gelukkig gaat het voer er wel weer wat makkelijker in.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

;-) jeetje Annet, wat een mooi resultaat van je inspanningen!
jullie ronkend blij en :icon_shifty: dierenarts ook opgetogen?
en Noa voelt zich goed, maar dat wist je al. dus niks verlengen en alle andere bedenkingen maar verbetering van kwaliteit van leven, ronk/ronk/ronk
en prachtig aangekomen en dat is een goed bewijs van het nut van deze behandeling!

@inge: clinic fri is samen met specific en trovet heel erg voedzaam nat nierdieet en dat zorgt voor snelle verzadiging. vooral het vetgehalte en dan verschillende soorten vet is hoog, ze krijgt daar wel energie van en vet hoeft niet langs de nieren. de richthoeveelheden op de verpakking zeggen niet zo veel, heel vaak kleine beetjes, als dat zou lukken, dat is het beste. en ik hoop dat urémyl (moet gelijktiijdig naar binnen) een beetje aanslaat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Nou, hier mag de vlag uit!

Er is met een ander apparaat gemeten, dus de referentiewaardes zijn afwijkend; het is dus lastig te vergelijken.
Crea via Spotchem (80-164):
febr: 355
maart: 394
Crea via Vetscan (27-186):
mei: 354
;-) heb naar omrekentabellen zitten zoeken voor spotchem->vetscan-waardes, maar nog niet gevonden. vetscan is nieuwe apparatuur, die maar een paar druppels bloed nodig heeft en poepsnel werkt.
heb zitten staren op vooral het veel grotere referentiebereik van creatinine in vergelijking tot de spotchem-referentie. begint ook bij veel lagere waardes. heb wel gevonden dat vetscan vooral voor da's met slangen/hagedissen/vogels erg favo is omdat er maar heel erg weinig bloed nodig is. en dat zou kunnen verklaren waarom juist aan de onderkant de vetscan-referentie zo'n groot bereik heeft.

en die smakelijke trovet-maaltijd heeft je ureum fors beinvloed, dus dat zou zeker behoorlijk lager zijn geweest als Noa zich wat had ingehouden, hihi!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
borisenshrek
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door borisenshrek »

Goedemorgen,

Na mijn eerdere reacties in het topic ( http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=345) werd me de tip gegeven om hier eens een kijkje te nemen.

Als eerste wil ik graag opmerken dat ik het erg fijn vind om zoveel waardevolle informatie&tips te kunnen vinden hier! Ten tweede; nooit geweten dat zoveel katjes hier last van hebben....

Ik was vrijdagmiddag inde praktijk om bloed te prikken en toen ik om half 6 belde voor de uitslag kreeg ik te horen dat boris dusdanig ziek is dat er weinig tot niets meer aan gedaan kon worden.
Gelukkig kon ik wel nog wat dieetvoer (royal canin renal) komen halen.

Boris is mijn 1e katje en ik had niet verwacht dat het zoveel pijn kon doen om zulk slecht nieuws te krijgen..

Omdat ik vond dat hij "te goed" is om niets meer te doen ben ik zaterdagochtend naar een andere dierenarts gegaan, degen waar ik normaal kom is gesloten op zaterdag.

Ik zal even de tekst citeren uit het andere topic zodat het verhaal hier ook duidelijk staat beschreven. :)
borisenshrek schreef:

Ik ben zo blij dat ik vanochtend nog ben kunnen gaan. Boris is uitgebreid onderzocht (hartje, nieren voelen, temp, in de ogen kijken voor evt bloedinkjes etc.)
Ten eerste bleek zijn buikje vol te zitten met ontlasting, ingedroogd door het vochttekort.
Is dus gelaxeerd en er kwam bijna direct een hoop harde keuteltjes uit.
Daarnaast heeft hij zo'n 300cc vocht onderhuids toegediend gekregen (heeft nu een dikke "vochtknobbel"" bij zijn pootje wat beetje bij beetje opgenomen wordt.

Heb ook gevraagd naar fortekor en heb Benakor 5mg tab meegekregen, zou dezelfde werkzame stof bevatten. Hier moet hij vanaf nu dagelijks 0,5 tab krijgen (levenslang).
Daarnaast dagelijks laxeren met 3 cc lactulosesiroop via een spuitje in de mond.

Hij lijkt zich wat beter te voelen nu, is zich uitgebreid aan het wassen.
Nadat ik hem het tabletje had gegeven wilde ik hm als wijze van beloning weer ff laten drinken uit de douche, maar dat wilde hij niet meer:D Ook is hij bij thuiskomst aangevallen op de royal canin renal brokjes! Had em in tijden niet zo snel en goed zien eten, en nu ligt hij lekker te slapen.

Bij het voelen van de niertjes bleek dat 1 niertje hard en al erg klein was, de andere minder.
De dierenarts geeft aan dat hij niet heel oud zal worden maar dat hij zeker nog te goed is om het nu al op te geven. Misschien leeft hij nog wel een paar maanden/jaar..
+ punt was dat hij ook geen bloedinkjes in het oog heeft, dus dat is wel weer goed.

Maandag ochtend bel ik om te kijken hoe verder, of hij opnieuw vocht moet krijgen en dergelijke.
Ben behoorlijk opgelucht dat ik toch nog iets heb kunnen doen.

Dit was dus gistermiddag..
Boris heeft gister veel geslapen, veel geplast en regelmatig wat gegeten.
Gisteravond wel 2 x diarree gehad, gelukkig erna niet meer (bang voor uitdroging)..
Vandaag lijkt hij zich ook wat beter te voelen. Het vocht wat gister toegediend is, lijkt nu volledig opgenomen. Las ergens de tip over het wegen.. Woog gister 3,3 kg (voor het laxeren en infuus) en nu 3,4 kg..

Wel wilde hij weer drinken uit de douchekraan, gister wilde hij dit niet meer..
Vraag me af of dit een teken is dat hij eigenlijk vandaag ook weer wat vocht moet krijgen toegediend, gevoelsmatig heb ik het idee dat dit goed zou zijn voor hem. Heb geen ervaring met een weekenddienst en weet niet of dit "acuut" / dringend genoeg is, immers het gaat beter dan gister...

Heb wel het prive nummer van de da meegekregen ondanks dat ze geen dienst had en twijfel nu dus een beetje..

Ik weet niet of ik het me verbeeld, maar hij kijkt anders (beter uit zijn oogjes, op de een of andere manier, helderder/ alerter..

Verder vraag ik me af of er sprake was van chronisch of acuur nierfalen, want zo te lezen scheelt dat wel qua prognose..

Boris is nog een jonge kater, afgelopen woensdag 5 jaar geworden.
Heb hem uit het asiel gehaald en als kitten erg ziek geweest (gewichtsverlies, darmparasieten, onder de vlooien en oormijt) Sindsdien heb ik altijd het idee gehad dat er "wat was" maar kon er de vinger niet op leggen.. Nu hoorde de da vorig jaar al een ruisje op het hart maar dat zou niet ernstig zijn geweest.

Nu zei dezelfde da dat het toch wel behoorlijk toegenomen was, het ruisje, bijgeluid..
Ik begreep niet het hele verhaal, maar het zou heel goed kunnen zijn dat het hartprobleem en nierprobleem een soort viceuze circkel zijn. Boris zal dan ook niet oud worden, maar we kunnen zeker nog wat doen, gelukkig! Ergens wel blij dat ik nu weet wat het is en iets kan doen..


Sorry voor de lap , mis soms onsamenhangende tekst, maar zit zo vol vragen en wil graag het beste doen..

Weten jullie trouwens of er dingen zijn die ik boris als extraatje mag / kan geven met dit medisch probleem? Gaf voorheen weleens een klein tonijn in water..
Las hier ergens dat er ook weleens een stukje aardappel wordt gegeven?
borisenshrek
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door borisenshrek »

Oja, voor de volledigheid zal ik de bloeduitslag van boris ook nog even erbij zetten:)

ALKP 20 u/l
ALT 41 u/l
Urea 38,0
Crea 544 umol/l
CLU 6.36 mmol/l
TP 71 g/l

Behalve het urea en crea zou de rest normaal zijn..

Een vraagje, is iemand bekend met het vloeibare voer Viyo?
http://www.medpets.nl/viyo+veterinary/

Dit ben ik hem een week geleden naast de brokjes gaan geven omdat hij zo graatmager is..
Hij vind dit erg lekker maar twijfel of dit voor zijn schien dat hier iemand er ervaring mee heeft..:)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Melanie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoi melanie: snel tussendoor, fijn dat je veel aan onze info hebt en je hoeft je echt niet te verontschuldigen voor je vragen hoor!
personeeltjes van nierkatzels moeten door erg veel info om goed te begrijpen en te zorgen.. en er is veel te weten..

allereerst is er het uitgangspunt: treat the cat, not the numbers!
zijn waardes zijn erg hoog maar je moet altijd eerst naar de kat zelf kijken en uit je bericht begrijp ik dat hij wat beter uit zijn ogen kijkt en hij heeft zeker baat gehad bij de extra ingespoten vloeistof.

ff langs je vragen lopen:

ja, er zijn tal van personeeltjs die viyo of reactiv tonicum geven, Annet heeft er dacht ik veel en goeie ervaring mee ..

dank je voor je waardes, wat ontbreekt is anorganische fosfor (fosfor ip en aparte meting) en je zou dat met da/2 even moeten overleggen en dat moet zeker bij ev bloedonderzoek meegenomen worden.
is erg goed middel: renalzin van Bayer voor, te hoge fosfor is erg schadelijk.
en vraag ook even naar zijn kaliumwaardes, die zijn soms te laag door het vele plassen..

chronisch of acuut zie je pas in de progressie tussen een paar keer bloedonderzoek. je zou komende week nog een keer bloedonderzoek kunnen laten doen om te zien of de vloeistofinfusen de crea naar beneden brengen. als dat zo is dan is (een deel) waarsch acuut.
en ik ben ook nog wel bang voor een andere kwaal, waarvan nierfalen een onderdeel is.

t is normaal dat hij veel heeft geslapen, goed heeft geplast en regelmatig wat gegeten, dat zijn goeie berichten. kleine beetjes regelmatig is beter dan veel ineens omdat die nieren kleine beetjes beter verstouwen..
laat hem zoveel drinken als hij wil en regelmatig wegen is prima, zo weet je zelf ook een beetje hoe het zich ontwikkelt.
wat geweldig dat je een privénr hebt meegekregen, dit lijkt me een betrokken dierenarts en toch ook wel een verschil met da/1..

je hebt intussen zijn kwaliteit van leven al aardig verbeterd en met nog wat meer topverzorging ben ik benieuwd hoe goed je hem nog krijgt..

iets lekkers voor nierkatzels.. beaphar heeft niersnoepjes, die staan bij de specialiteiten en dieetvoer bij Zpls.
nee, als je het maar enigszins kunt vermijden dan geen tonijn.. want hij eet blijkbaar redelijk.
het lichtst verteerbaar is kip/kalkoen en dan zeker niet meer dan een vingerhoed in twee keer per etmaal.
je zou met je da ook door kunnen spreken of er soort van vette pasta is (laag eiwitgehalte) die geschikt voor hem is, dat helpt samen met de lactulose zijn ontlasting wat te verzachten en geeft energie uit het vet buiten de nieren om.
en hij mag een beetje zachtgekookte eidooier (niet het wit). missch mengen met die pasta voor het lekker. in eidooier zitten erg veel goeie stofjes, die hij nu hard nodig heeft en in dooier zit vrijwel geen eiwit.

en nierfalen staat samen met kanker en hartklachten in de top-drie van overlijdensoorzaken, dus het is zeker niet iets dat maar zelden voorkomt.
en ja, daar hebben we allemaal 'last' van, die emotionele betrokkenheid en pijn als het wat minder gaat. maar dan proberen we elkaar ook wel weer op te peppen en/of te ondersteunen.. en de blijdschap om goeie resultaten delen we ook met elkaar, joepie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Paula1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2011 21:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Paula1 »

Hallo allemaal, ik wil jullie nog even bedanken voor het meedenken met mijn dilemma over het wel of niet laten doen van het gebit van Homie. Ik ben er nu uit. Dinsdag heeft hij een afspraak bij de dierenarts. Hij zal vooraf nog wel even gecheckt worden, maar als daar geen hele gekke dingen uit komen gaat het gebeuren. Zijn "vriendin" Fiona gaat dan meteen onder het mes (waarschijnlijk sterillisatie en verwijderen van een bult bij deze dame op leeftijd), dus zitten ze in ieder geval even samen in de lappenmand. En ze krijgen ook beiden een aangepast narcose, want Fioon heeft last van een hartruis (is gecheckt, narcose kan gelukkig).

Annet, wat fijn om te lezen dat Noa's waarden verbeterd zijn! Dat geeft ons ook weer moed ;-)

Melanie, Homie heeft ook last van een hartruis. Ik heb van een dierenarts begrepen dat dit bij nierkatten ook veroorzaakt kan worden door bloedarmoede omdat het bloed dan "schraler"is. (Bij Homie is overigens een cardio-echo gedaan en daaruit bleek hij een wat verdikte linker hartwand heeft, waardoor bij hem een ruis veroorzaakt wordt).

groetjes Paula en een mauw van Homie
Plaats reactie