Pebbles eet niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
nicolej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:45

Pebbles eet niet meer

Bericht door nicolej »

Hi,

Ik hoop dat iemand een idee heeft.. Pebbles, poes van 12 jaar, eet sinds een week of 4 niet meer zelf. Toen ik na 4 dagen niet eten naar de dierenarts gegaan ben heb ik eerst om een kalmeringstabletje gevraagd omdat ze anders echt niet aan zich laat zitten door de dierenarts. Vervolgens bleek ze een overdosis gekregen te hebben waardoor ik 's avonds laat naar een andere dierenarts gegaan ben waar ze gelijk een nachtje aan het infuus kon blijven, Erg schrikken! Maar goed, sindsdien eet ze nog steeds niet zelf en lijkt het ook wel of ze niet meer zo goed weet wat ze allemaal doet. Zo kan ze naar haar water bak lopen om dan 5 minuten er naar staan staren.... Je ziet haar dan denken 'ik moet hier iets maar wat is dat ook al weer'. Gelukkig gaat ze nog wel gewoon naar de kattebak... Ze vind het nog wel heerlijk om geknuffeld te worden of om lekker op het balkon te liggen.

Drinken doet ze dus nog wel, maar niet meer dan anders ( eerder iets minder heb ik het idee ). De dierenartsen kunnen niets vinden. Gebid is goed, bloed is op vanalles en nog wat gecontroleerd zonder dat er gekke dingen uitkwamen, echo wijst ook niets uit ( nieren, lever etc zagen er goed uit )... kan misschien kattenaids zijn, maar daar hadden ze tot nog toe niets van in het bloed kunnen vinden...kortom, de dierenarts weet het niet meer, kom over 4 weken maar terug om nog een keer bloed te prikken..
Ondertussen geeft ik pebbles 3 x per dag voer ( voorheen at ze ook altijd kleine beetjes, nooit grote eter geweest ), verder ligt ze alleen maar te slapen, het liefst in de bak onder de krabpaal. Haar temperatuur schommelt tussen de 38.1 en 38.5 ( met heel soms een uitschieter naar de 39.3 als ze zich druk maakt )

Heeft iemand misschien enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik zou haar zo graag weer beter willen maken/krijgen....

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Nicole
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help...pebbles eet niet meer...

Bericht door castratenkoor »

38,5 is normaal voor een kat. Wat vervelend dat ze niet wil eten en dat de dierenarts niks kan vinden.
Ik hoop dat ze geen hersenbeschadiging heeft opgelopen van die kalmeringspillen.
is ze ook onder zeil geweest voor de echo of zo? daar kunnen ze ook van in de war raken.
Ik zou diverse lekekr goed kwaliteit natvoer, kleine blikjes van 85 gram of zakjes van 100 gram kopen.
Een net geopend blik is een stuk aantrekkelijker voor een kat dan b.v. een blik van 400 gram wat al twee dagen open staat. Dus kleine verse verpakkingen.
probeer het feestelijk te brengen ga b.v. op de vloer bij haar zitten met een schoteltje blikvoer.

Bij twijfel en als het niet eten aanhoudt zou ik geen maand wachten voor verder onderzoek! Is de urine wel onderzocht?

Succes en beterschap.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
nicolej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:45

Re: help...pebbles eet niet meer...

Bericht door nicolej »

heb alles al geprobeerd qua eten, gelukkig laat ze het wel toe wanneer ik haar voer met een spuit. Maar zelfs voor een stukje kipfilet draait ze zich in allerlei bochten om maar niet te hoeven eten...heb nu speciaal krachtvoer van de dierenarts ( kassa, maar alles voor mijn schatje! ). Voor de echo moest ze inderdaad weer onder narcose, maar daar is ze wonderbaarlijk goed uitgekomen ( ik was niet echt heel blij dat ze weer onder zeil zou gaan na de vorige ervaring :( ).
Urine is geloof ik het enige dat nog niet onderzocht is...maar het blijft vaag dat er niets te vinden is.. Moet morgen toch weer een paar spuiten halen bij de dierenarts, dan ga ik wel weer vragen...
Dank je wel!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: help...pebbles eet niet meer...

Bericht door castratenkoor »

A/D voer heb je dan waarschijn, dat is goed met een spuit te voeren ja.
Verstandig dat je haar spuit-voert.

Kan best hoor dat ze wat in de war is van (combi) kalmering/narcose vrij snel achter elkaar.
Met veel liefde en geduld kom je een heel eind - en dat zit zo te horen wel prima!

Ik heb een kat gehad die 6 maanden miezerabel bleef eten na een narcose.
Op een gegeven moment, ja je probeert de gekste dingen......ben ik kwakken natvoer op de vloer gaan gooien - en dat vrat hij wel! Zo liep ik klodders strooiend rond en hij volgde en at het achter me op.
Dat was meteen de grote ommekeer, sindsdien ben ik hem op een plat boterham bordje gaan voer in plaats van in een bakje met opstaande randen.

Ik wil maar zeggen, je moet vaak een lange adem hebben en de moed niet opgeven en vindingrijk zijn.

Succes en beterschap!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
nicolej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:45

Help : pebbles eet niet ( ontlasting dunner, poging tot brak

Bericht door nicolej »

hi,
We zijn er nog steeds niet uit wat er nu met Pebbles aan de hand is. Eten krijgt ze nog steeds met een spuit want zelf eet ze helemaal niet. Drinken gelukkig wel. Sinds gisteren is haar ontlasting echter dunner dan normaal ( kan het nog net geen diarree noemen, maar het zijn in ieder geval geen mooie drolletjes ), ziet er een beetje slijmerig uit. Vanmorgen viel het me ook op dat ze probeerde te braken, maar er kwam niets uit. Temperatuur was vanmorgen 38.6 dus dat valt wel mee.
Heeft iemand enig idee? De dierenarts kan nl niets vinden!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door Aziraphale »

Heb je haar al wat kattengras of tarwegras gegeven? Heeft ze mss last van een haarbal? Kunnen ze flink naar van zijn! Of heb je haar al ontwormd?
Jeetje, lastig hoor! Beterschap!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door castratenkoor »

Is haar ontlasting al wel onderzocht? Omdat je aangeeft dat het sijmerig is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
nicolej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:45

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door nicolej »

dank voor jullie reactie! Nee, ze is nog niet ontwormd, zou dat ook een oorzaak kunnen zijn van bovenstaande problemen? Haarbal zou ook kunnen, al geeft ze daar maar heel sporadisch van over. Ik heb haar net toch maar weer eten gegeven met de spuit en vooralsnog blijft dat er wel inzitten ( nog geen braakneigingen ).
Ik ga morgen in ieder geval weer naar de dierenarts en vraag dan gelijk over ontwormen en haar ontlasting ( want dat is zo ongeveer het enige dat nog niet onderzocht is! ).
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door Aziraphale »

Hoi! Diarree en haarballen kan ik niet plaatsen maar de andere symptomen zijn:


Constipatie
Harde stoelgang met daarin haren
Droge, stugge vacht
Vaak droog hoesten en kuchen, vooral na de maaltijden
Weinig interesse in voedsel
Depressie en lusteloosheid

Dus wie weet... Het valt altijd te proberen!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
nicolej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:45

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door nicolej »

mmm, nee, dat zal het dan ook niet zijn. Het enige dat ik hierin herken is de (geen) interesse in eten en lusteloos ( al denk ik dat dat van de overdosis gekomen is ). Haar vacht ziet er nog goed uit ( zacht en glanst ). Maar zoals je al zegt, het valt altijd te proberen!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door Ilone »

Het zou zomaar kunnen dat het een haarbal is.
Misschien kan je wat anti haarbal pasta proberen?
Sterkte bij de DA, ik hoop voor je dat het iets simpels als een haarbal is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte!! Wat moet dat hopeloos zijn als je al zo lang bezig bent!! Ik hoop dat het een haarbal is!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
nicolej
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2011 17:45

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door nicolej »

van de week weer bij de dierenarts geweest...tis geen haarbal, ontlasting is in orde. Ik zou bijna zeggen helaas, want dan was er tenminste een reden... Maar ja.
Sinds een paar dagen gaat pebbles, als ik haar onder haar borts oppak, kuchen/niezen. Af en toe komt er dan slijm bij vrij, maar de dierenarts kon niets horen ( behalve dat ze dan wat zwaarder ademhaalt ). Ik vind het maar vreemd dat er gewoon nog steeds niets gevonden is. Haar temperatuur varieerd tussen 38.7 en 39.7 ( wat dus wel flinke koorts is ).
heb nu van de dierenarts zakjes convalenscence support gekregen om dit door haar vlees ( a/d ) te doen zodat ze wat meer binnen krijgt( nog steeds met de spuit, zelf eet ze niet ), want ze was weer wat lichter geworden ( weegt nu 2.68kg! )
Voor de rest is er weinig veranderd, ze eet nog steeds niet zelf, drinkt wel, gaat naar de bak, maar ligt de hele dag te liggen en zwaar te ademen, reageert nauwelijks....ik word er lichtelijk hopeloos van. Vind het zo moeilijk, want waar doe ik nu goed aan? Hoe lang moet ik doorgaan met het beestje aan allerlei onderzoeken te onderwerpen?

dank voor het 'luisteren'!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door Zuri »

Heb je wel een antibiotica-kuurtje gekregen? Koorts is volgens mij altijd het gevolg van een ontsteking. Een ontsteking kan uit zichzelf weggaan (doordat het lichaam de ontsteking aanvalt) maar kan ook geholpen worden met een antibiotica-kuurtje. En dat lijkt me hier wel verstandig.

Wat vervelend dat het niet opschiet... :-(
Beterschap!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pebbles eet niet meer

Bericht door pearlsofpassion »

Bijna Zuri. ;-)
Koorts is inderdaad vaak een reactie op een infectie.
Sommige infectie's zijn ontstekingen, maar niet allemaal...
Ook virale infecties kunnen koorts veroorzaken (kijk maar naar griep) en dat los je niet op met AB (kan het mogelijks nog erger maken).

Al lijkt het mij ook wel iets om te proberen, als ze toch niets kunnen vinden.
Ik ben absoluut tegen het rondstrooien van AB zonder weten wat te doen, maar als er niets gevonden wordt valt het misschien wel te proberen... Het is vast minder schadelijk dan haar op de prednison te zetten...

(@ Zuri, ik hoop dat het ok is, dat ik even de betweter uithang... :icon_shifty:, is goed bedoelt he ;-) )
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie