Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Nouchka »

Hoi iedereen!

Ik ga zaterdag een poes (Nora, 10maanden) ophalen uit het asiel om m'n andere kat (Lily, 2jaar) te vergezellen. Ik heb een weekje moeten wachten omdat ze nog gesteriliseerd moest worden.

Het blijkt nu dat dit een vondeling is. Dit hadden ze me niet verteld aanvankelijk, maar is uiteindelijk geen probleem voor me. Nu zie ik wel wat meer obstakels die ik misschien moet overwinnen en waarvoor ik wat advies zoek. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

1. Hoe introduceer ik ze aan elkaar?

In een kleine ruimte? In een bench? De nieuwe poes (Nora) is net gesteriliseerd, dus een "gewond" dier. Zou dit problemen geven? M'n huidige poes (Lily) was in het asiel zeer sociaal en zou met andere poezen overeenkomen. Zou ze nu territoriaal gaan doen? Zoja, hoe reageer ik hierop?

2. Hoe doe ik de zindelijkheidstraining?

Het idee was om ze op dezelfde kattenbak te laten gaan. Zou dit problemen geven met de zindelijkheidstraining voor de nieuwe poes (Nora). Bvb: zou ze minder snel op de kattenbak gaan omdat Lily's geur erin hangt?

Het scenario dat ik nu in m'n hoofd heb is zo:

Ik ga de nieuwe poes 's ochtens halen, rond 10u ofzo.

Ik zet de nieuwe poes(Nora) in een kleine ruimte in de bench. Ik laat ze daar een 20 minuten bekomen. Vervolgens laat ik Lily de kamer binnengaan om hen kennis te laten maken. Dan neem ik Lily opnieuw terug mee uit de kamer. Dan zet ik de kattenbak in de kleine ruimte en haal Nora uit de bench om haar meteen in de kattenbak te zetten. Vervolgens laat ik de nieuwe poes de ruimte verkennen. Na een uurtje of twee zou ik de nieuwe poes wat eten geven en opnieuw in de kattenbak zetten.

Afhankelijk van hoe Nora het doet, zou ik de deur vervolgens op een kiertje zetten, zodat ze een nieuwe kamer kan gaan verkennen. Is dit te snel volgens jullie? Zou ik Lilly dan nog apart zetten?

Zoveel vragen... waarschijnlijk moet ik het gewoon allemaal afwachten. Maar een beetje advies, zou leuk zijn !
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes - Problemen?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een grote hondenbench hebt, zou ik het daarmee proberen.
Bench in de woonkamer, Lilly eerst eens laten snuffelen als Nora nog in het reismandje zit. En daarna Nora in de bench laten.
En kijken hoe ze op elkaar reageren.
Uit de eerste reacties kan je dan afleiden wat de volgende stap kan zijn en of ze daar al klaar voor zijn.
Als ze rustig zijn bij elkaar en aan elkaar snuffelen zonder de grommen of blazen, kan je ze gewoon bij elkaar laten. Zet gewoon de deur van de bench open, zo kan Nora toch steeds terug als ze daar nood aan zou hebben.

Als je geen bench hebt, zou ik ze gewoon laten snuffelen in het reismandje, en dan de deur open zetten. Aangezien jouw Lilly heel sociaal zou zijn en de nieuwe nog een vrij jonge poes is, zou ik dat durven. Tenminste, als Nora ook sociaal is naar andere katten, anders geeft dat vast te veel stress...
Je kan natuurlijk ook op een kamertje apart inrichten en de nieuwe daar eerst laten herstellen van haar operatie. Ondertussen ga je geuren uitwisselen (afwisselend aaien, dekentjes wisselen...) maar laat de poezen wel gescheiden. Gebruik daarvoor een kamer waar Lily niet veel komt.
Als ze beiden op hun gemak zijn onder elkaars geur, en de wonde mooi dicht is, en Nora er geen last meer van lijkt te hebben, zet je gewoon de deur open. En dan zoeken ze het zelf wel uit.
Als ze zouden gaan vechten, terug ieder op zijn terrein en nog wat verder geur uitwisselen, of toch ergens een bench halen en alsnog benchmethode toepassen. Maar dat zie ik niet gebeuren hoor!
Vraag je wel nog even na hoe Nora op andere katten reageert? Zeker zwerfpoezen kunnen zich wel eens tot solo-diva ontpoppen (door slechte ervaringen met andere zwerfkatten), en dan kan ze bij geen enkele andere kat. Dan is de koppeling op voorhand verloren.
Dus zeker eerst eens vragen!!

Dat snuffelen bij het binnenbrengen, nog in de reismand blijkt erg belangrijk te zijn voor de eerste kat. Vergemakkelijkt de aanvaarding omdat het duidelijk is dat jij haar goedkeurt en dat het geen indringer is.
Valeriaandruppels kunnen ook helpen om de spanning wat uit de lucht te halen. Gewoon bij de apotheek of dierenspeciaalzaak halen en op kussentjes of doekjes sprenkelen en laten slingeren. Niet te veel, een paar druppels is voldoende en laat de katten zelf kiezen of ze ernaartoe gaan.

Over de kattenbakken: in den regel heb je bij 2 katten 3 bakken nodig (gerekend met bakken van gemiddelde grootte, als je grotere bakken hebt, kan je dat natuurlijk in rekening brengen).
Ik zou dus toch adviseren er minstens 1tje bij te plaatsen.
Als de koppeling achter de rug is, kan je eventueel proberen af te bouwen, maar eigenlijk is het voor de katten altijd aangenamer op een propere bak te kunnen gaan. Ook is het handig op elke verdieping (eventueel) een bak te hebben, zodat ze niet het hele huis door moeten. Het hangt dus ook een beetje van je huisvesting af.
Dat hoeven geen dure conventionele kattenbakken te zijn. Gewoon dweilemmers of andere bakken kunnen prima dienen en ze hebben heus geen last van een hoge rand waar ze over moeten.
2 bakken lijkt me wel een minimum omdat sommige katten erg graag plassen en poepen op verschillende bakken...
Tja, katten he ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes - Problemen?

Bericht door Nouchka »

Hoi weer!

Bedankt voor je snel antwoord! Ik heb inderdaad geen bench, maar zou er wel eentje kunnen lenen ergens. Maar ik zal het proberen zonder en dan zien we hoe het verloopt.

Dat van de kattenbak lijkt me inderdaad logisch. Ik vond het dan ook raar toen een vriendin me zei dat ze best op 1 kattenbak konden. Dus een tweede zal ik dan zeker voor zaterdag gaan halen, lijkt me ook praktischer. Nu, mss een stomme vraag. Maar zet ik ze dan naast elkaar? Of allebei op een andere plek? Ik woon op een appartement (met tuin).

Toen ik de poes ging "kiezen", zat ze zelf ook bij andere katten samen, heel ontspannen. Op de fiche stond "sociaal", maarja.... Ik zal het inderdaad nog een keer navragen!

Nog een keer bedankt voor je antwoord! Ik laat jullie nog weten hoe het verlopen is. Ben zelf razendbenieuwd!
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes - Problemen?

Bericht door pearlsofpassion »

Nu, als ze bij rustig was als ze bij andere katten zat, dan zit dat wel snor. ;-)

De kattenbakken zet je beter niet naast elkaar als je de keuze hebt.


Als het de bedoeling is dat de katten ook de tuin ingaan, kan je best eens rondkijken hoe je die kan beveiligen. Zo vermijd je ongelukken en vele gevaren en kan je met een gerust hart hen buiten laten.
We hebben een topic 'kattenren' met veel voorbeelden voor afzetten, maar je kan ook eens zoeken op 'balkon afzetten' omdat een kleine tuin ook op ongeveer dezelfde manier met een net beveiligd kan worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes - Problemen?

Bericht door Anne »

Ik zou de nieuwkomeling in ieder geval eerst 6 weken binnenhouden voordat je haar de afgezette tuin in doet. Eerst moet ze binnen wennen anders heb je kans dat ze van angst de tuin inschiet en nooit meer naar binnen durft te komen
Verder heb ik hier volwassen poezen altijd gewoon los gelaten in huis, dat is altijd nog goed gegaan.
Alleen angstige katten zou je een week in een bench kunnen zetten, in de huiskamer, zodat ze langzaam kunnen wennen aan het huislijk leven en aan de andere dieren.
Veel plezier alvast!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes - Problemen?

Bericht door MarjanR »

Misschien heb ik gewoon een stel veel te sociale poezen hier lopen, maar mijn introducties zijn altijd goed gegaan.
Zolang mijn katten maar zagen dat ik de nieuweling binnen bracht vonden ze het wel ok.
(Er is ook wel eens een kat in de tuin geweest die ze met 4 man/kat sterk de tuin uit gejaagd hebben).
Ik bracht de nieuweling altijd naar een kleine ruimte.
Riep de andere katten erbij en liet ze snuffelen terwijl de nieuwe in het mandje zat.
Ik zei dan wel steeds "lief he? hoe vinden jullie haar?". (ik zit dan wel op de grond, waarbij ik niet zo imponerend over kwam)
Als er zonder grom of blaas op werd gereageerd haalde ik de nieuweling eruit en hield haar in m'n handen. En aaien, allemaal aaien.
En dan liet ik los en voila.
Ook eten geven, zo snel mogelijk.
Tuurlijk werd er wel eens geblazen als ik los had gelaten, maar dat was meer uit schrik.
Als er wel veel geblazen zou worden dan deed ik de nieuweling even opsluiten in de kleinere kamer.
En dan rustig aan opbouwen, geuren uitwisselen etc. Maar dat was nooit nodig.
Er staan veel topics over introduceren mocht het niet zo gaan zoals het bij mij thuis ging.
Erg handige tips daarover te vinden.

Over het zwervers bestaan; Teun was ook een zwerver maar daar heb ik niets van gemerkt.
Ook het stempeltje sociaal gekregen en dat is hij ook.

Mijn ervaring is ook; 1x op de bak zetten. Dan weten ze hem wel te vinden. Ze zijn best slim hoor ;)

Veel plezier met je nieuwlingetje :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Nouchka »

Hoi weer!

Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga ze zeker toepassen! Morgenvroeg is het zo ver! De nieuwe kattenbak staat al klaar ! Ik kan haast niet wachten!

Nu heb ik nog een vraagje over de voeding. Nora zou van september 2010 zijn... en dus een 8-9 maanden oud zijn. Moet ik haar dan nog kittenvoeding geven? Of mag ik al voeding voor katten van 1 jaar geven? Ze is een vondeling, dus.... lijkt het mij logisch dat ze eender wat kan eten? Ben ik verkeerd?
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Mirjam86 »

Over het algemeen geldt de regel dat je na sterilisatie/castratie over mag stappen op adultvoer, dus dat moet geen probleem zijn.
Als ze nou problemen geeft met het op de kattenbak gaan kan je ook eens bij het asiel informeren welk grit zij gebruiken. Als je dat dan langzaamaan mengt met je eigen merk moet het goed gaan.
Maar het schijnt dat katten over het algemeen niet zo moeilijk doen over het grit hoor!
Laat je morgen even weten hoe het ging? Ik ben benieuwd!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door jennli »

Nog even reageren op de titel van je topic. Wij hebben hier ook vier asielkatten, waarvan we van één zeker weten dat ze gezworven heeft en van de twee katers weten we niets. Het gaat prima binnen. Zindelijkheidsproblemen zijn er niet echt geweest. Ze snappen de bak al snel.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door pearlsofpassion »

Nouchka schreef: Ze is een vondeling, dus.... lijkt het mij logisch dat ze eender wat kan eten? Ben ik verkeerd?
Deze zin komt een beetje vreemd over :grin:
Liefst een goed premiummerk geven natuurlijk. Maar ze mag inderdaad best adultvoer hebben. Anders heb je veel kans dat ze snel dik wordt...
Geef haar wel voldoende voer (niet blind staren op de hoeveelheid op de verpakking) want misschien wil ze nog wat groeien. Meestal zijn ze op die leeftijd bijna uitgegroeid (komt er niet zoveel meer bij en veel trager dan ervoor), maar als ze een tijdje wat tekort gekomen is, kan ze dat alsnog gaan inhalen. ;-)

Veel plezier met je katje! En trek je niet te veel aan van haar zwerversverleden. Ze wordt vast een super huisgenoot, en is vooral een kat zoals alle andere! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door MarjanR »

Meestal zijn ze op die leeftijd bijna uitgegroeid (komt er niet zoveel meer bij en veel trager dan ervoor),
Nou ik het Sara een behoorlijk spurt zien maken de afgelopen weken ;)
Elke kat is anders. Maar inderdaad zoals m'n voorgangsters zeggen, gewoon adult voer geven :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Nouchka »

Hoi weer !

Voor voor mij maakt dat niet uit of het een zwerfpoes is of niet en moesten er ongemakken zijn, dat neem ik die er bij. Het is m'n huisgenoot die nogal zwaar reageerde toen ik zei dat het een vondeling was. Toen begon ik te twijfelen of ik het misschien niet onderschatte.

Wat eten betreft krijgen m'n poezen Iams droogvoer en af en toe natvoer in het weekend. Ik denk wel dat ze nog gaat groeien of toch wat aankomen. Lili is nu niet bepaald groot voor haar 2 jaar, maar toch ziet ze er "dikker" en gezonder uit.

De nieuwe poes zag er nogal "smallekes" uit en je zag dat het een jonge poes was.

Nog een dik uur en ik mag vertrekken ! Spannend :D
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
Nouchka
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2011 15:03

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Nouchka »

En we zijn thuiiiissss !! Ik had blijkbaar een heel andere poes in m'n hoofd qua uiterlijk... LOL ! Het is een mengeling van lapjes poes met tijger! Zo mooi ! Gek om zien wel, so "two-face" van batman!

Nu hoe deden ze het? Ik denk niet slecht! Tot nu toe zijn er nog geen klappen uitgedeeld geweest. Lili heeft drie keer geblazen, is dan half metertje verder gaan zitten om de boel in het oog te houden. Toen Nora vrij was, ging Lili rustig op haar rug liggen... Ze keek wel constant naar Nora, maar... ze leek ontspannen.

Nora zat heeft zo'n half uurtje onbewogen onder de stoel gezeten. Kheb uiteindelijk eten klaar gezet voor haar. Wat Lili natuurlijk meteen wou inpalmen... Kheb Lili dan ook maar eten geven en apart gezet in onze woonkamer.

Dus nu zitten beide poezen apart in een kamer. Lili ligt lekker de slapen op de sofa en ik heb daarnet wat geknuffeld met Nora die er maar geen genoeg van kon krijgen.

Ik hoop dat Nora nu wat gaat eten. Dan zet ik binnen een uurtje ofzo de deur op een kiertje... Dan kunnen beide katten elkaar weer groeten.

Dus... ik denk dat het een niet al te slechte start is geweest !

Als Nora nu nog eet en poept op de kattenbak, dan kan ik met een gerust hart gaan slapen vanavond, LOL !

Kheb een zak Iams (1,5 kg) meegekregen uit het asiel, met twee bakjes, muisje, balletjes en wat kortingsbonnen! En dan nog de kat erbij! Dat vond ik wel meer dan tof!
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Mirjam86 »

Wat fijn dat de eerste ontmoeting goed is gegaan!
Nou maar hopen dat ze zich snel thuis voelt!
Plaats je binnenkort ook foto's? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Anne »

geniet er maar van!! Fijn dat het al zo goed gaat!! :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie