Sproeiende katers

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Sproeiende katers

Bericht door Catfish »

Laat ze gewoon lekker inslapen zoals je zelf zei, makkelijk toch? Ben je overal vanaf. :evil:
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sproeiende katers

Bericht door castratenkoor »

Zucht........het beter handjes-zit-werk.

Genoeg kattenbakken, die 4 x daags schoonmaken. Eigen katten binnen houden of kattenren maken.
Zet de bakken op plekken waar ze graag plassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Sproeiende katers

Bericht door MarjanR »

Ja, meer kattenbakken is zeker nodig.
Doen! Vanmiddag nog minimaal 3 bij halen en deze neerzetten op de plekken waar jouw katten het meeste sproeien.

Maar euh, helpt dat dan tegen het sproeien?
Gewoon persoonlijke interesse hoor.
Ik heb geen last van rond pissende katers.
Maar sproeien de "eigen" beestjes niet om de geur van die andere kater te maskeren?

En euh, in laten slapen? Perfectly healthy cats?
Dat meende je niet, dat is de woede die spreekt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sproeiende katers

Bericht door pearlsofpassion »

Als het echt sproeien is, geur afzetten, dan zullen ze het nog doen als er een andere kat tegen de deur sproeit. Maar dan enkel op die plaats, en het is niet zeker dat ze het zullen doen.
Dit is geen sproeien als ik het zo lees, dit is gewoon wildplassen. En dat is heel normaal als je maar 2 bakken hebt voor 4 katten.
Ik wil best geloven dat het vroeger wel goed ging, maar ze zijn er dan ook steeds als kitten bij gekomen. Als je dan verhuist of iets ingrijpend veranderd, is het heel normaal dat dat plots niet voldoende meer is.

De oplossing kan inderdaad maar zo eenvoudig zijn, gewoon genoeg bakken plaatsen. Katten zijn tenslotte propere dieren en gaan niet graag op een gebruikte bak. En al zeker niet als die bak door iemand anders gebruikt is.
Zilverpapier haalt niets uit bij wildplassen... Dan kiezen ze gewoon een ander plekje...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Sproeiende katers

Bericht door gudje »

hoi
zoals veel weten heb ik sinds 3 maanden een nieuwe poes erbij, veel problemen in het begin maar na een tijdje kwam een beetje rust.
ze respecteren elkaar maar zijn nog geen vrienden, jagen nog steeds achter elkaar aan nu het eerste wondje maar hier wil ik het bniet over hebben. mijn kater/pepper van 9 jaar begin nu overal wild te plassen het liefst op de matten bij de voordeur en de keuken en tegen alles wat naar beneden hangt gordijnen tafelkledjes gewoon alles.
kan het streess zijn of gewoon dominantie? hij is gewoon een liefert en nooit dominant geweeest wel is het een blaasgruiskater.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sproeiende katers

Bericht door pearlsofpassion »

Hoeveel kattenbakken heb je staan?
Je zou er "aantal katten plus 1" moeten hebben. Dat is vaak al een probleem en kan het wildplassen oplossen als het gewoon daaraan ligt.
Dominantie heeft daar weinig mee te maken, maar zeker als de katten niet gewoon vriendjes zijn, gebeurt dat wel meer als er niet voldoende bakken zijn.

Verder kan je natuurlijk best een laten controleren bij een DA of hij niet terug gruis heeft. Last bij het plassen (gruis of blaasontsteking) kan veroorzaken dat ze zachte substraten opzoeken om op te plassen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 764
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Sproeiende katers

Bericht door Lovecat »

Is het plassen of sproeien?
Als het plassen is, op naar de DA! Je zegt dat het een gruiskater is? Probeer dan maar alvast urine op te vangen die je ook mee kan nemen naar de DA, kunnen ze gelijk kijken of er gruis in zit. Niet te lang wachten hoor, gruiskaters kunnen verstopt raken als je er niet snel bij bent!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Sproeiende katers

Bericht door Ilone »

Is zijn plas al nagekeken?
Aangezien hij een gruiskat is, misschien heeft hij wel iets aan de blaas/urinewegen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Sproeiende katers

Bericht door gudje »

wil er morgen met mijn dochter samen heen naar de DA omdat ik even niet kan rijden.(scheur in de ripboog). ik heb drie katten en vier bakken staan twee beneden en twee boven.
ik denk dat het palssen is, als ik i op de bank zit hoor ik dat hij tegen de vaatwasser plast en ja ik heb al geprobeert om urine op te vangen maar lukt niet. bij de vaatwasser ligt de mat en daar gaat de urine dan in.
ja is een blaasgruiskater en heeft al een keer een complete afsluiting gehad.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sproeiende katers

Bericht door pearlsofpassion »

Dan zal er waarschijnlijk iets met zijn urinewegen schelen.
Toch blijven proberen plasje op te vangen. Dat maakt het hem bij de DA wel gemakkelijker.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Sproeiende katers

Bericht door gudje »

thanks ga ik proberen
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Sproeiende katers

Bericht door Ilone »

Om een plasje op te vangen, probeer hem in de gaten te houden en wanneer hij naar de bak gaat, jij met een grote lepel erachteraan!
Succes!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Sproeiende katers

Bericht door gudje »

probeer het maar helaas gaat hij niet op de bak maar op de mat of ergens tegenaan.afspraak is gemaakt kan morgen middag komen
morees
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:15

Re: Sproeiende katers

Bericht door morees »

Ik dacht altijd dat katers die gecastreerd waren niet meer konden sproeien
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Sproeiende katers

Bericht door Catfish »

De meesten houden er dan mee op (als ze het al deden), maar er is een kleine groep die vrolijk doorsproeit na de castratie. Een vriendin heeft zo'n kater gehad.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie