Drachtig

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
steffie1980
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:38

Drachtig

Bericht door steffie1980 »

Hoi hoi,
Wij hebben 1 gecastreerde kater, een gesteriliseerde poes en een poes die geholpen had moeten worden maar helaas niet meekon doordat ze wat ziek was. We hadden een afspraak voor 3 weken erna maar ik heb afgebeld want...blijkbaar had het overgeven ed een andere oorzaak.
Minnie is 1 jaar oud, nog niet zichtbaar krols geweest en eigenlijk 90% binnenkat (de anderen zijn meer buiten dan thuis maar goed) Vlak nadat ze ziek was (en we dus eigenlijk de afspraak hadden) begon haar gedrag te veranderen. Ze ging meer slapen en veel aanhankelijker. Ik ben toen eens gaan rondvragen hier (vlak naast ons fokt iemand 2 keer per jaar een nestje waar ik tegen ben maar waar minnie wel vandaan komt) en ze keek direct naar der tepels. Ze waren toen donker rood en groot.
Ik ben me direct gaan inlezen en boeken gaan halen want het vermoeden was dus dat ze drachtig is. Ik heb de veearts opgebeld en ook zij bevestigde dat de kans groot was als haar tepels vergrootte, dat verklaarde wsl ook haar overgeven enz. Ze is vlak erna nagekeken en we kregen de bevestiging maar ze kon niet precies zeggen hoelang ze zwanger was. Ongeveer een week of vier zei ze maar exact....
Nu dit is 4 weken geleden gebeurd en ondertussen zou ze dus van mij kwa opgedane info kunnen bevallen maarrr...ik vraag me af of ik nu moet tellen van 4 weken het krijgen van rode tepels en gaan verdikken plus de vier afgelopen weken...ze zou dus dan binnen nu en een max 1,5 week moeten bevallen?

Dit is mijn eerste nestje (alle katten die ooit hier zijn geweest hebben we laten castreren steriliseren) en het was dan ook eigenlijk niet de bedoeling. Ze gedraagt zich sinds eergister wel anders. Ze eet mega veel, loopt me de hele dag achterna en wil enkel nog bij ons op bed slapen (normaal ging ze in de "wasmand" slapen). Daarnaast zwiept ze steeds enorm met haar staart en likt steeds aan haar buik. Aan haar vulva is niets te zien wel zijn de melkklieren rond haar tepels aan het verdikken en lijkt ze slanker te worden (van boven gezien dan want ze heeft een echt hangbuikje) Af en toe loopt ze eens de tuin in maar is niet meer uit het zicht geweest sinds een dag of drie.
Eigenlijk staat alles klaar, een werpmand (die ze gisteren leeggegooid heeft en ik weer netjes gevuld), doeken, schaartje, draad enz enz. Maar madam heeft gisteren ook onze kledingkast volledig leeggehaald (zelf open gemaakt) om daarna uitgebreid op bed te gaan slapen.
Nu heb ik dus het gevoel dat het niet zo lang meer zal gaan duren maar waar moet ik nu extra goed op letten? Welke tekenen? Ik zou niet willen dat er iets mis gaat namelijk want ook al is dit echt een ongeluk geweest ik ben nu al helemaal verknocht aan de kleintjes en zou niet willen dat mama of de kleintjes iets tekort gaan komen.
Oh jah ze is ook behoorlijk chagerijnig tegenover de andere poes in huis, de kater kan ze wel dulden.
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: drachtig...

Bericht door Renee en Shampoo »

Je zegt dat het een ongelukje is, maar 90% binnenkat is dus geen binnenkat. Een ongesteriliseerde poes buiten laten is vragen om problemen. Natuurlijk hoeven jullie niet te zien dat ze krols wordt, ze kan een ommetje maken en krols worden en meteen gedekt. Dat kun je niet voor zijn.. daarom vind ik het geen ongelukje, want je laat in mijn ogen gewoon geen ongesteriliseerde poes buiten lopen.

Maar goed, dat nu maar terzijde.

Voor nu, je moet haar in ieder geval binnen houden! (als je dat niet al deed). En geef haar een kittenbrok van een goed merk.

Vlak voor de bevalling wordt de poes wat onrustig en valt het soms op dat ze een helder, taai, soms iets melkachtig slijm verliest. Dit is het teken dat de ontsluiting en de bevalling binnen 24 uur zullen plaatsvinden.

Binnen enkele uren nadat het eerste vruchtwater is afgekomen, moet het eerste kitten geboren zijn.
Het vruchtwater kan overigens wat groen van kleur zijn, in dat geval moet het eerste kitten binnen 1 uur geboren zijn. Zo niet dan moet je direct een DA waarschuwen. Ook bellen wanneer de poes duidelijk zit te persen op een kitten en dit langer dan 15 minuten duurt.
Bij twijfel altijd de dierenarts bellen!
De gemiddelde tijd tussen de geboorte van 2 kittens mag niet langer dan 30 minuten zijn. Anders moet gecontroleerd worden waarom de bevalling niet vordert. Zo nodig wordt dan een weeënversterkend middel ingespoten.

Je kunt de navelstrengetjes het beste door de poes laten afbijten. Mocht een navelstreng bloeden dan kunt u deze afbinden met een stevig garendraad, ontsmet met wat spiritus (=85% alc.).
Wanneer de poes na de bevalling onrustig blijft, moet gecontroleerd worden of zij inderdaad 'leeg' is. Zo nodig geeft de dierenarts haar dan een speciale injectie, de zgn. 'schoonmaakspuit' om evt. achtergebleven nageboorten of kittens, alsnog geboren te laten worden.

Succes met de bevalling..
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Plaats reactie