Poezen willen niet naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
twijfelgeval
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2011 12:20

Poezen willen niet naar buiten

Bericht door twijfelgeval »

Hallo,

Ff een korte introductie. Ik heb 2 poezen van 9 maand. Tijgertje en Ioor. Tijgertje is midden april voor het eerst krols geweest. Ioor nog niet. We wonen redelijk groot en hebben een grote tuin geheel afgesloten.

Nu mijn vraag. Ik heb ze al vaak op de arm mee na buiten genomen. En ze genoten na mijn idee. Ze bleven maar spinnen. En nieuwsgierig kijken en ruiken naar alles. Na anderhalve maand hebben we besloten om ze aan een tuigje en een riempje te laten wennen aan alles. Dus hebben we op 2 meter afstand van het huis ze op de grond gezet. Op eerste oog leken ze wel nieuwsgierig. Maar als we goed keken was dit dus zeker niet het geval. Ze liepen laag bij de grond. Waren aan het miauwen. En op zoek na de achter deur. Toen we deze open hadden gezet wisten ze niet hoe snel ze naar binnen moesten gaan. Vandaag heb ik het weer geprobeerd. Maar bleven maar bibbert en anstig kijken na de achterdeur. Tot deze weer open ging. Na dat ze binnen waren. Heb ik tijgertje. (onze durfal)mee op de arm genomen na buiten. Hij begon weer met knorren. En probeerde vliegjes tevangen. Terwijl ze in mijn armen zat. Veilig... Nu is mijn vraag moet ik door gaan of moet ik het anders aanpakken? Het is niet de bedoeling dat ze alleen na buiten gaan maar samen met ons. (lees op warme dagen) We willen ze dan ook aan een riempje in de tuin doen. En mischien op den duur los maar niet dat ze uit de tuin kunnen. Maar eerst wil ik dat ze zijn gewend om samen met ons na buiten te gaan.

Ik hoop dat jullie mij Ioor en tijgertje kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door Admin op 02 mei 2011 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ze willen niet....

Bericht door Lovecat »

Heb je ze wel eerst rustig aan het tuigje laten wennen, misschien maakt dat ze angstig. Mijn kitten ging op het begin ook steeds laag bij de grond lopen met het tuigje, maar door dit heel langzaam (binnen!) op te bouwen, wende hij aan het tuigje en mocht hij elke dag wat langer naar buiten in het tuig.

Heb je een reden dat je poezen niet gecastreerd zijn? Het is namelijk heel vervelend voor een poes om krols te zijn, ik weet niet of je dat weet, maar dit wilde ik je nog even meegeven.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Ze willen niet....

Bericht door jennli »

Zou ze voor alle zekerheid eerst laten helpen, zodat ze niet per ongeluk toch ontsnappen als ze krols zijn. Daarna lekker de deur open laten staan. Ze hebben wat meer tijd en nog een beetje lef nodig om naar buiten te durven. Geef ze tijd en de ruimte om zelf te kiezen of ze naar buiten willen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Ze willen niet....

Bericht door BillyJean »

Onze Fayline liep in het begin ook heel laag bij de grond met het tuigje om. Ik heb haar nooit buiten gezet, maar ben zelf buiten gaan zitten en wachten tot ze kwam, rammelen met het snoeppotje deed dag 2 wonderen.
De eerste weken was het allemaal heel eng, en vluchtte ze steeds weer naar binnen, maar nu is het de favoriete plek,
Dus ik denk dat je geduld moet hebben.
Heb je het tuigje ook in huis om?? Hier liet ik Fayline er iedere dag een paar minuten langer mee lopen, tot ze het niet meer in de gaten had
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ze willen niet....

Bericht door Aziraphale »

Ik zou de katten laten helpen en dan gewoon je deur openzetten en ze op hun eigen tempo de buitenwereld laten ontdekken.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ze willen niet....

Bericht door pearlsofpassion »

Helemaal met Corine eens. Niets forceren, en aub zo snel mogelijk laten helpen!!
Krols zijn is zo'n aanslag op hun lichaam, je kan dat echt beter voor zijn!

Is je tuin volledig catproof afgesloten? Zodat ze er niet uit kunnen? Anders kan je eens in het topic kattenren kijken hoe je dat kan doen.
Dan hoeven ze geen tuigje aan en kunnen ze helemaal op hun eigen tempo te buitenwereld verkennen.

Ik heb hier ook eentje die niet buiten gaat omdat hij in paniek (laag bij de grond) alle kanten opschiet. Ik ga hem dan ook niet dwingen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ze willen niet....

Bericht door castratenkoor »

Advies hier hetzelfde, eerst laten helpen en tuin catproof maken en dan de deur gewoon open. Dan proberen ze steeds een stukje verder.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Poezen willen niet naar buiten

Bericht door JLC »

Eerst zou ik samen met je katten naar buiten gaan. Daarna kun je je steeds meer terugtrekken, maar laat je deur openstaan, zodat ze naar binnen kunnen. Op een gegeven moment durven ze alleen in de tuin te zijn. Verder zou ik ze laten steriliseren en je tuin afzetten met bijv. netten. Succes.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie