Kat zondert zich af

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Kat zondert zich af

Bericht door Cooper »

Ik heb sinds 4 dagen een 'nieuwe' kat in huis. In het begin was hij nog erg schuw, maar dat is nu al een stuk bijgetrokken. Hij laat zich inmiddels makkelijk door mij aaien. Maar hij gaat wel steeds naar boven, in de badkamer op een plankje van mijn kast zitten. Als ik hem aai springt hij vaak van de plank af en loopt mij achterna naar beneden. Maar na een minuutje gaat hij dan weer naar boven, op datzelfde plekje zitten. Beneden loopt nog een kat rond, Cooper. Gisteren had ik het idee dat hij bang voor Cooper is, maar vandaag merk ik dat hij niet meer naar Cooper gromt of blaast als Cooper in zijn buurt komt.

Het is nog best een jonge kat, in september wordt hij pas twee. Kan het zijn dat dit gewoon 'normaal' gedrag voor hem is en dat hij zich altijd wat afzondert? Of komt dit doordat hij toch nog moet wennen aan een nieuwe omgeving?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat zondert zich af

Bericht door pearlsofpassion »

Geef hem nog maar wat tijd. Sommige katten hebben een weekje of 2 nodig om los te komen.
Wat goed dat hij niet meer boos is op Cooper. Maar hij is ook niet geïnteresseerd of zo? En hoe reageert Cooper op hem? Zoeken ze elkaar niet op?
Je hebt toch een kat uitgezocht die graag met andere katten speelt? Want dat was toch de bedoeling, een speelkameraadje?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: kat zondert zich af

Bericht door Cooper »

Vaak als ik naar boven ga om de nieuwe kat te aaien, loopt Cooper achter me aan. Als dan de deur van de badkamer dicht is, gaat Cooper mauwen zodat ik de deur opendoe. Daaruit concludeer ik dat Cooper wel geinteresseerd is in de andere kat. Bij de andere kat heb ik niet het idee dat hij Cooper echt opzoekt.

Het was inderdaad de bedoeling een maatje voor Cooper in huis te halen. Maar is het dan een slecht teken als ze elkaar (of de nieuwe kat Cooper) niet meteen al opzoekt? Ik dacht dat dat ook wel een paar weken kon duren.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat zondert zich af

Bericht door castratenkoor »

Huh zit de nieuwe kat dan in de badkamer opgesloten?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: kat zondert zich af

Bericht door Cooper »

Nee hij zit niet opgesloten. Ik let er altijd op dat de deur open staat. Maar soms als ik zelf naar binnen ga, doe ik de deur even dicht. Nooit langer dan een minuut.
Cerna

Re: kat zondert zich af

Bericht door Cerna »

Het was inderdaad de bedoeling een maatje voor Cooper in huis te halen. Maar is het dan een slecht teken als ze elkaar (of de nieuwe kat Cooper) niet meteen al opzoekt? Ik dacht dat dat ook wel een paar weken kon duren.
Ja hoor, dat kan inderdaad wel een paar weken duren. Voor de nieuwe kat is alles vreemd en het is logisch dat Cooper wel geïnteresseerd is in de nieuweling want hij is in zijn vertrouwde omgeving, maar de nieuwe (nog geen naam?) heeft op dit moment nog zoveel indrukken te verwerken en heeft wel wat anders aan zijn hoofd.
Dus: geduld. Het is al positief dat er niet "agressief" (blazen, grommen) gereageerd wordt, maar ook dat kan nog veranderen wanneer de nieuwe wat zelfverzekerder wordt. Echter, geen reden voor paniek, ook dat hoort erbij.

Cooper in ieder geval even veel aandacht geven als de nieuwe kat zodat hij niet het idee krijgt dat hij misschien ingeruild gaat worden. Vooral niets willen forceren en het aan de katten overlaten.
Plaats reactie