Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Renee en Shampoo »

Gatsie, dan heeft iemand anders ze pijn gedaan.
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

ik kan het gereken eigenlijk al niet meer volgen en de invalshoeken van Valerie en van mij verschillen, dus daar komen we, ik dus, niet uit.
wat ik weet is dat nierfalen in de topdrie staat van overlijdensoorzaken van katten en ik denk dat een groot deel (naast de erfelijke gevoeligheid) relatie heeft met de samenstelling van voer en dat kan voor mij ook bv een combi van te rijk voer en te weinig drinken zijn.

als je naar de ingrediënten/samenstelling en argumentatie onder een aantal nierdieetvoeders kijkt, dan wordt uitgelegd wat belangrijk is om de overgebleven nierfunctie zoveel mogelijk te sparen.
en daar heb je gelijk je hele rijtje aan voorzorgen, die je natuurlijk ook al kunt nemen, voordat de nieren voor 3/4 kaduuk zijn.
en daar kies ik dus voor. ook al omdat katten van 10% minder eiwit echt niet door hun hoeven zakken, zie ik hier. en niet omdat hier russen rondlopen, want met htk's zou ik het ook doen.

ik zal nog weer eens op zoek gaan naar het eiwitgehalte in poezen-moedermelk, want dat geeft een belangrijke sleutel aan de natvoer-kant.
van mensenmelk weet ik het en op basis daarvan kun je de voorzichtige conclusie trekken dat heel/heel erg veel mensen veel meer eiwit consumeren dan strikt nodig. daar zijn we niet op gebouwd dus gaat dat ergens defecten geven.. en zo denk ik er bij katten en kattenvoer eigenlijk ook over..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

Renee en Shampoo schreef:Gatsie, dan heeft iemand anders ze pijn gedaan.
Tsja die slangen moeten toch eten. Heb je ze liever nog levend als ze aangeboden worden aan een slang? Ooit een muis in doodsangst door een slangenbak zien sjezen?

Laten we wel zijn, ook voor de katten worden offers gedaan. De zo gezonde eendagskuikens die per kg verkocht worden voor een prikkie zijn ook allemaal doodgemaakt.
Dat zijn ongeveer 24 levens per kg.
Mijn Teun krijgt eens per maand een muis of rat (ook uit de diepvries).

De karbonaat op je bord is toch echt ook een onderdeel van een levend varken geweest.

Ik ben geen vegetariër, maar eet wel bewust maar 3 x per week vlees.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Renee en Shampoo »

Tis ook waar wat je zegt, maar ik ben wel vegetariër en mijn katten eten geen eendagskuikens.
Op mijn bord ligt dan ook geen karbonaat. :grin: Nja goed het gaat een beetje off topic, dus terug naar het kattenvoer ;-)
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

castratenkoor schreef: Ik hoop niemand hier pijn mee te doen......

Mij alleszins niet. De konijntjes die je daar koopt zijn ook geen tamme konijntjes (laat ons dat toch hopen) maar vleeskonijnen. Natuurlijk zijn dat dieren die dezelfde gevoelens hebben, maar we weten dat dat gebeurt en dat dat schrijnend is. Niet het feit dat ze gedood worden om op te eten (door mensen of door slangen maakt niet uit), heb ik een probleem mee, wel het feit dat ze ervoor geen leven krijgen. Opgesloten in draadkooien waar ze niet in kunnen draaien en voer waar ze buikpijn van krijgen. Die konijnen zien zelfs niet meer uit hun ogen en zijn compleet apathisch, en dat is wat pijn doet om te zien.
Sommige konijntjes die in de opvang binnenkomen zijn ook zo, en dan weet je wel genoeg over de verzorging die ze kregen. Het kost dan ook telkens enkele maanden intensieve zorg om terug licht in hun oogjes te krijgen en hen op een gewicht te krijgen zodat het mogelijk wordt om de mannetjes te laten castreren.
Maar goed, dit is inderdaad compleet off topic. Al moet ik er ook bij zeggen dat ik dus ook met muizen of kuikens geen probleem heb. Ik had er eigenlijk zelfs geen probleem mee dat Kleintje vroeger wilde muizen ving en ze zelf doodde om op te eten. En dat is iets wat velen niet mee om kunnen.
Ik hou van vleeseters (de dieren, kattenachtigen en wolven... enz ;-)), en ook van wat daarbij hoort. Ik vind dat fascinerend, en denk dan inderdaad even niet aan de prooi... Ik heb het maar 1 keer heel erg gevonden en dat was toen ik net met veel plezier naar een vrolijk musje aan het kijken was, en het voor mijn ogen gegrepen werd door een roofvogel. Dat deed echt pijn.

Maar goed.


Nog even aan Adriana: ik begrijp volkomen je standpunt hoor. En als nierfalen zo vaak voorkomt is het echt geen slecht idee om daar wat op in te spelen en de eiwitten te beperken.
Het enige wat ik met mijn berekeningen uitkom is dat 40% eiwit in droog voer niet zo heel vreemd is voor kattenvoer. Als je ziet waaruit hun natuurlijk dieet bestaat. Maar dat wil niet zeggen dat het het gezondst is...
Waarschijnlijk spelen er echter nog een heleboel andere factoren mee. En je kan niet alles voorzien. Dat was ook niet mijn bedoeling.
Ik vind het spijtig dat ik mijn berekeningen niet goed uitgelegd krijg, maar ik ga er hier dan ook maar over ophouden. Ik heb het dan maar voor mezelf, en misschien dat iemand het nog interesseerde en er iets uitgehaald heeft, en anders dan maar niet... ;-)
Ik wil hiermee echt niet overtuigen dat zoveel eiwit het beste is voor de kat, want dat denk ik ook niet hoor. Ik denk alleen dat het wel natuurlijk is...
De vraag die mij inderdaad nog bezig houdt is wat nu echt het meest belastend is voor de nieren. Want niet alle eiwitten zijn gelijk, en de verschillende eiwitten geven verschillende belastingen...
Gevoelsmatig zou ik maar wegblijven van graangluten... Maar goed, daar vind ik maar niets over. Misschien komt het nog wel.

Adriana, bedankt voor de analyse van de muis. Ik heb ook nog wat gezocht voor andere, maar om 1 of andere reden, kan ik er maar geen vinden.
Enfin, ik ga erover ophouden. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

cijfertechnisch ben ik een analfabeet en het ligt denk ik niet aan de uitleg.
nog even over plantaardige eiwitten, bijv tarwegluten in kattenvoer.
dat spul kom je eigenlijk alleen in nierdieetvoer tegen. ik weet vanuit de veganistische hoek dat de vertering van plantaardige eiwitten weinig tot geen eiwitafvalstoffen geeft en daarom is een deel van de eiwitten in nierdieetvoer zeer lichtverteerbaar (bv gevogelte), en/of gefermenteerd (à la muizenmaag) en/of plantaardig.
ik neem aan dat katten wèl plantaardig eiwit kunnen opnemen, dat doen ze in de natuur ook. en omdat je het bij een aantal gerenommeerde merken tegenkomt, neem ik aan dat het is onderzocht en getest. ik ben niet (meer) zo negatief over plantaardig eiwit in bepaalde soorten kattenvoer ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Anne »

Ik geef sinds drie dagen de katten die niet op dieet staan, 1 eetlepel porta sensible grainfree per dag , naast hun normale voer, om hun systeem er aan te laten wennen. Nou heeft Happy daar diarree van, hij heeft zowiezo gevoelige darmen dus dat had ik ook wel verwacht..
Maar nu het volgende, hoelang mag hij daar diarree van houden?
Dit is graanvrij voer, Happy is dat helemaal niet gewend, ik vraag me af of hij hier aan kan wennen met zijn darmen en of het dus verstandig is om hiermee door te gaan?
Is dit normaal voor katten die zo moeten wennen aan een hele andere voeding?
Als zijn ontlasting beter is wil ik overgaan naar twee eetlepels om het zo rustig mogelijk voor hem op te bouwen. Maar als hij steeds maar diarree houdt moet ik er maar van afzien?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat is een moeilijke Anne.
Ik heb wel al veel gelezen dat graanvrij voer wel een tijdje aanpassing vraagt.
Maar anderzijds kan het zijn dat hij het daar dan uiteindelijk juist veel beter op gaat doen (dat zou ik toch wel denken) ivm zijn darmen.
Ik weet niet of het kwaad kan om een tijdje te mengen, en of het niet net door het mengen moeilijk wordt om vaste poep te krijgen. Al vind ik ook wel dat je zeker niet plots mag overschakelen.
Is het echt waterig of gewoon wat losser... In het laatste geval zou ik het nog wat langer proberen, maar als hij echt veel vocht gaat verliezen, is het wel niet aan te raden.
Hoelang het zou duren, weet ik niet, maar als hij niet te veel vocht verliest, zou ik het toch 2 weken tijd geven.
Maar of je al die tijd op 1 eetlepel moet blijven, of door moet gaan mengen, dat weet ik ook niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Anne »

Het is gewoon kleffe zachte ontlasting, niet waterdun en het ruikt ook niet naar diarree ;-)
Fijn dat je al zo snel met me meedenkt :-P
Ik had op een ander forum al gelezen over katten die echt maandelang dit soort ontlasting hielden van deze voeding en dat ze er toen ook mee zijn gestopt.
Maar goed, ik wil dit wel een kans geven aangezien het vleespercentage mij wel aanstaat....
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Renee en Shampoo »

Misschien nog wat langzamer wennen? nog iets minder door de gewone brokjes heen doen?
Ik hoor wel meer diarree klachten over Porta 21 Grainfree..
Applaws is ook graanvrij, daar stappen de meeste katten wat makkelijker op over zonder darmklachten.
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door pearlsofpassion »

Applaws heeft wel een heel eenzijdige samenstelling.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door castratenkoor »

Ik ben heel langzaam over wezen wennen 1/4 Porta voor 10 dagen.
Maar ik heb besloten dat ik afstap van Porta 21. Ik ga Sanabelle Urinary doen.
Op deze manier ben ik maaaaaaanden aan het schwitschen maar ja, als het eind resultaat maar goed is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Anne »

Is de urinary dan wel geschikt voor alle katten?

Ik ben nu een week bezig met 1 eetlepel per dag, ik ga nu over op 2 eetlepels per dag.
Ik doe extra voorzichtig want ik heb geen zin in diarree toestanden, wie wel eigelijk :-P
Ik heb geen slappe zooi meer gezien, hopelijk blijft dat zo!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende voedingsmerken en de ervaringen daarmee

Bericht door Adriana »

Sanabelle Urinary heeft een zeer brede samenstelling, vrij laag gehalte eiwit en kan door jong/oud gegeten worden - het is tamelijk vet en ze plassen en drinken er erg goed op. je kunt het onbeperkt voeren maar kunt het ook combineren met andere graanvrije brokjes.
de kh's in de rijst komen heel erg langzaam vrij en geven hier geen bloedsuiker-uitschieters.
Dinie; is Happy Cat > 10 jr in combi met Sbelle Urinary iets voor jullie?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAnnikax

Voervraagje..

Bericht door xAnnikax »

Hoi allemaal!

Ik heb even een voervraagje..

Onze Simba krijgt op doordeweekse dagen brokjes. In het weekend krijgt hij vlees. De brokjes vul ik 's morgens bij en dan doet hij er heel de dag mee. Het vlees verdeel ik over 3x per dag.

Nu is meneer er niet van gediend als hij telkens dezelfde brokjes krijgt. Als de ene verpakking op is kopen we dus een nieuwe verpakking van ander voer. Volgens mij heeft hij ondertussen alles al gehad. ;-)
Dit geldt ook voor het vlees.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat zijn ontlasting van sommige brokken echt ontzettend gaat stinken. Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of het goed is om zo vaak van voer te wisselen?

Wie heeft hier ervaring mee en welk voer (brokken/vlees) geven jullie aan de kat? :-)

Groetjes Annika
Plaats reactie