Tweedehands spullen een goed idee?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Mirjam86 »

Binnenkort mogen wij in ons huis een kitten verwelkomen :grin:
We zijn dan ook druk de benodigde spulletjes aan het verzamelen. Nu zie ik op marktplaats allerlei krabpalen en speeltjes aangeboden staan, maar ik vraag me af of zij die wel zal gaan gebruiken.
Zit er niet de geur van een andere kat aan? Hebben jullie hier ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Zuri »

Welkom :-D
En wat leuk dat jullie een kitten krijgen! Gefeliciteerd!

Ik zelf heb geen tweedehands-spulletjes en ben er zelf ook niet zo'n voorstander van. Ik zou vooral huiverig zijn voor eventuele ziektekiemen die via bijvoorbeeld een krapbaal mijn huis inkomen. Een kattenbak zou je eventueel wel helemaal kunnen reinigen zodat je zeker weet dat het schoon is, maar dat gaat bij krabpalen en speeltjes niet. Ook kan ik me voorstellen dat de geur van een andere kat wel wat spanning oproept, al zijn kittens vaak niet zo onder de indruk van andere katten (is mijn ervaring).

Ikzelf ben dus zelf geen tweedehandsspullen-fan, maar wellicht dat anderen hier wel goede ervaringen er mee hebben.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk niet dat de kat er een probleem van zou maken. Integendeel, als je een kitten alleen neemt zal hij er waarschijnlijk extra naartoe gaan trekken als het naar kat ruikt.
Weet je trouwens dat kittens heel graag een soortgenootje hebben en daar ontzettend veel van leren? Kittens kunnen heel erg slecht tegen eenzaamheid en spelen ook graag met een levend vriendje dan enkel met een speeltje. En dat als je een kitten alleen laat opgroeien, hij zijn hele verdere leven bang zal zijn van andere katten en geen vriendjes meer mee worden?

Voor de spullen komt het er dus gewoon op neer dat je zelf moet uitmaken hoe je ertegenover staat. Ik veronderstel dat je vooral op zoek bent naar tweedehands omdat het goedkoper is? Dus is het uitkijken dat je geen spullen koopt die niet meer in orde zijn... Verder zie ik er geen gaten in...
Ik zou wel, zoals Zuri al aangeeft ivm ziektekiemen, de spullen een paar dagen buiten laten uitwaaien, als je ze overdekt kan opstellen. Het hangt er natuurlijk vanaf waar het over gaat. Virussen en ongedierte kunnen veel overleven, bacteriën gaan in het algemeen vrij snel dood.
Kijk ook eens op Zooplus (banner bovenaan), daar staan soms zaken met korting waardoor ze niet meer zo ontzettend duur zijn.
Ook kan je er goed voer bestellen dat dan goedkoper uitkomt dan gewoon in de winkel te gaan halen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Mirjam86 »

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ben er zelf inderdaad ook een beetje huiverig voor, die tip van Zooplus is inderdaad een goede!
Ik heb al een aantal mooie krabmeubels zien staan die ook heel voordelig zijn!

We zijn inderdaad nog in onderhandeling over een tweede katje. Helaas zijn er in beide nestjes nog maar 1 poesje over, maar we hopen ze allebei te adopteren zodat ze een speelmaatje hebben. Ik hoop alleen dat ze elkaar wel als 'zusje' accepteren omdat ze uit een ander nest komen. De een zou een maand later dan de ander arriveren.. Wat ik tot nu toe heb gelezen staan kittens wel open voor gezinsuitbreiding toch?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat zou helemaal geen problemen geven nee.
Zelfs (sociale) volwassen katten kan je perfect bij elkaar plaatsen, alleen vraagt dat iets meer tijd en moeite.
Bij kittens tot een half jaar kan je ze gewoon bij elkaar plaatsen. Het kan wel een paar dagen blazen zijn, maar op een weekje zijn ze de beste vrienden. Het kan ook zijn dat het op een dag al in orde is. ;-)

Wat fijn dat je het zo wil doen! Prima!! :-)
Veel plezier ermee, met de voorpret en de inkopen! ;-)

Ps: de krabton is een absolute aanrader! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Lovecat »

Eer zijn ook vaak mensen die een krabpaal of speelgoed aanbieden omdat hun eigen kat er niks mee deed/doet. Dan is het eigenlijk geen tweedehands, maar splinternieuw en een stukje goedkoper.

Een 'echte' tweedehands krabpaal zou ik niet nemen, dan is er al (als het goed is) veel gebruik van gemaakt en zal de sisal en pluche wel behoorlijk versleten zijn.
Bij kittens tot een half jaar kan je ze gewoon bij elkaar plaatsen. Het kan wel een paar dagen blazen zijn, maar op een weekje zijn ze de beste vrienden.
Hier wil ik alleen even aan toevoegen dat ze niet altijd zekersteweten beste vrienden worden en zullen blijven, het kan ook zijn dat ze elkaar tolereren maar niet hele dagen met elkaar in een mandje liggen e.d. Ik voeg het er maar aan toe om teleurstelling te voorkomen ;-)

Ik heb twee kittens uit verschillende nesten en met 3 maanden leeftijdsverschil. De eerste was er een aantal maanden langer toen de tweede kwam en ze zijn heeeeeel happy met elkaar, ondanks dat het geen echte broertjes zijn. Het zou leuk zijn als je het andere poesje ook zou kunnen adopteren en anders misschien een kijkje in het asiel nemen als je er perse een tweede bij wil?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door pearlsofpassion »

Met beste vriendjes bedoel ik inderdaad dat ze niet meer boos of bang zijn van elkaar en dat ze mooi samen spelen en elkaar af en toe een likje geven. Dat ze blij zijn elkaar te zien en elkaar begroeten als ze even apart geweest zijn.

Mijn jongens (schelen 7 maand in leeftijd) liggen heel zelden bij elkaar en dan meestal om te knuffelen, echt slapen doen ze al helemaal niet bij elkaar. Maar toch zijn het de beste vriendjes en spelen ze dagelijks samen en zien elkaar graag. Het is gewoon niet zo'n klef stel als Dex en Mosa. ;-)

Katten hebben uiteraard ook sommigen liever dan anderen...
Sommige katten worden totaal onafscheidelijk, je kan ook maar dat geluk hebben, dat het echt klikt tussen hen.
We hebben hier echter ook 1 verhaal gehad van 2 kittens die echt niet overeenkwamen. Mensen hebben alles geprobeert, maar ze bleven ruzie maken. Toen hebben ze 1 van beide herplaatst bij een ander vriendje en zelf een nieuw vriendje in huis gehaald en nu zijn beide katjes heel gelukkig met hun eigen, nieuwe vriendje.
Maar dat het niet klikt tussen kittens is eerder uitzonderlijk, lijkt me...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Lovecat »

Ja, het is maar hoe je beste vriendjes interpreteert, daarom voeg ik er aan toe dat je niet moet verwachten dat ze zo klef als mijn skatjes worden ;-) (mensen hebben daar vaak een beeld bij)

Maar er zit nog heel wat tussen klef en ruzie, bijv. zoals jouw mannen; die spelen wel samen en geven elkaar een likje, maar ik kan talloze voorbeelden opnoemen van twee kittens die elkaar 'gewoon tolereren', maar niet samen spelen, wassen enz. of twee kittens die eerst heel klef waren maar na een paar maanden ieder hun eigen weg gingen... Het kan allemaal!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door jennli »

Wij hebben hier ook twee krabpaaltjes en een hangmat tweedehands. We hebben beide zo goed mogelijk schoongemaakt en onze katten hebben er nog een hoop plezier van.

Wij hebben 1 volwassen poes, twee volwassen katers en een poes van destijds 7 maanden aan elkaar gekoppeld. Allen uit het asiel en dat gaat ook prima.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door castratenkoor »

Je kunt inderdaad wel tweede-hands spullen overnemen als je ze goed ontsmet, zorgen voor ontvlooiing en ziektevrij. Ik zou ze na aanschaf eerst in de schuur of garage of badkamer goed ontsmetten.

Mijn advies is ook voor twee gaan, het makkelijkst is als die twee gelijk komen, maar eerst eentje en paar weken later nog een kan ook.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Mirjam86 »

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb drie dingen overgenomen van marktplaats: een ongebruikte kleine krabpaal (zat nog in de verpakking), een radiatorhangmat (hoes kan op kookwas) en een mandje. Allemaal goed ontsmetten en dan hoop ik dat ze er veel plezier aan zullen beleven. De tip over Zooplus was geweldig, daar heb ik de rest besteld!

Ik ben benieuwd hoe het gaat tussen de twee meisjes, zoals het ernaar uit ziet komen ze een aantal dagen na elkaar hier. Klef en bef hoeven ze van mij ook niet te worden, als ze elkaar maar niet proberen weg te pesten! *Fingers crossed*

Hoe staan jullie trouwens tegenover het aantal kattenbakken voor twee katten? 1? 2? 3? Of eerst maar even aankijken?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Anne »

Drie is het beste ;-)
Nog een tip voor dat mandje, niet alles kun je op 60 gr wassen ( de temp waarop vlooieeitjes doodgaat, huisstofmijt e.d.) dan kun je het mandje in de vriezer doen in een afgesloten zak,
na twee dagen kun je hem dan wassen, dan weet je zeker dat alle parasieten e.d. uitgeroeid zijn :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Mirjam86 »

Goeie tip. Het mandje is van plastic hoor, ik koop zelf een kussentje erin... maar voor die hoes...

En zet je die drie dan bij elkaar of verspreid door het huis?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door pearlsofpassion »

Verspreiden is het beste, maar je kan er gerust ook 2 naast elkaar zetten.
Allemaal naast elkaar zou ik niet doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Tweedehands spullen een goed idee?

Bericht door Mirjam86 »

Oké bedankt voor de Tip! 2 naast elkaar in de kattenkamer en 1tje in de woonkamer is dus prima?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie