Ras of HTK-kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
pimie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2011 20:18

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pimie »

Ik zelf heb er inderdaad liever 2 maar de rest van het gezin heeft er liever een...Hij/zij komt/komen dan in de zomervakantie dan kan ik hem aalle knuffels geven die hij wil en lekker veel aandacht geven. Of is het toch verstandiger om voor 2 te gaan...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Catfish »

Welkom hier, en wat goed dat je hier eerst informatie in komt winnen!
Je hebt al heel wat goede adviezen gekregen hierboven.

Zoals gezegd heb je voor 150 euro echt geen raskat. Ik heb net een Maine Coon in huis genomen, was ietsje duurder......... Daarnaast heb ik twee HTK´s die als kitten zijn geonden en via een kittenopvang bij mij terecht zijn gekomen. Alledrie geweldige katten!

Wel zou ik je echt aan willen raden om als je inderdaad voor kittens gaat er twee te nemen. Die hebben zo veel aan elkaar!!
Dus neem de tijd bij een asiel of een goede kittenopvang (zit een hele goede in Doetinchem) en laat je goed adviseren. Bij een asiel zitten de kittens vaak ook eerst in een opvanggezin, zij kunnen je veel over de betreffende kittens vertellen.

Veel plezier en hou ons op de hoogte!


Edit; zie je bericht net.
Ik zou echt voor twee gaan. Zoals Adriana al schreef zijn kittens echt een sloopbedrijf, maar samen hebben ze meer aan elkaar, op vele gebieden. Ze spelen samen, en leren sociale vaardigheden van elkaar.
Laatst gewijzigd door Catfish op 18 apr 2011 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pimie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2011 20:18

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pimie »

Heb ff gekeken op de site van Doetichem.. stonden geen kittens op??
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Catfish »

Ze heeft er al wel wat, maar staan nog niet op de site. Even een mailtje sturen. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Renee en Shampoo »

Ik sluit me aan bij de al genoemde tips. 2 kittens! Ik had eerst ook 1 kitten, tja.. hartstikke gezellig maar na 4 a 6 maanden begon hij echt het huis af te breken, miauwde de oren van mijn kop en beet in mijn handen en benen. Nou toen heb ik gebaseerd op zijn karakter er een kitten bij genomen van zijn leeftijd. Dolle pret! Mijn eerste katje is weer die lieve knuffel die hij altijd was, in plaats van dat terror, handen bijtende behang krabbende monster! ;-) nu heb ik er 3 en dat is nog leuker! :grin:
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Aziraphale »

Zeker weten twee! Wat geweldig om ze samen te zien opgroeien! En nu nog, ze kunnen hier niet zonder elkaar ;)
Ik ben als starter ook begonnen met twee kittens. Ik vind het echt een aanrader!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door MarjanR »

Je kunt als starter prima kittens nemen.
Maar als je echt maar 1 kat in huis wilt neem dan aub een jong volwassen uit het asiel waarvan bekend is dat hij/zij niet met andere katten kan.
Ook hij/zij verdiend een gouden mandje en zou prima bij jullie in huis kunnen als er echt maar 1 kat gewensd wordt.
Let wel, er kan dan ook echt geen andere kat meer bij ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Als je nu 1 kitten neemt, en het daar echt kost wat kost bij houdt, kan er later ook geen meer bij. Tenzij het over een jaar of eventueel twee gaat. Maar dan is het niet zo simpel en nooit zeker dat het nog wel lukt.

Het komt dus inderdaad neer op nu kiezen tussen 1 of meerdere katten. Voor zolang de kat leeft...
En daarin sluit ik me dan volledig bij Marjan aan. Als je bewust voor maar 1 kat gaat, neem dan eentje die dat het liefste heeft. Veroordeel liever geen sociale kat tot alleen leven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pimie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2011 20:18

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pimie »

Het is echt niet mogelijk (meer dan een heb het nog ff overlegt). Maar ja.. we hebben dan ook 4 kinderen thuis(6,8,10,14) en ik weet zeker dat het kittentje dan voldoende aandacht krijgt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Het gaat niet alleen om de aandacht. En overdag zijn die kinderen ook naar school en 's nachts slapen ze. Die hele tijd is het alleen...

Als je maar 1 kat wil, ga dan aub voor een solo-kat uit het asiel. Als je een dier gelukkig wil maken...
We kunnen je natuurlijk niets verplichten of verbieden, maar als je echt om het dier geeft, haal je een solo-kat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pimie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2011 20:18

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pimie »

Vrienden van ons hebben ook sinds een maand of 3 een kitten..alleen gehaalt maar absolutt een heel erg lief diertje. Doet niet vaak stout..dus het kan wel goed gaan of niet. Maar of ik dit ricico nu moet nemen...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Weet je, ik heb het eigenlijk al veel gezegd, ook in dit topic. Maar je doet er maar mee wat je zelf wil.
Het kan inderdaad ook goed gaan, uit het zichtpunt van de mens tenminste. Of je het katje er plezier mee doet, is een heel ander verhaal en persoonlijk vind ik dat belangrijker... Maar de meeste mensen inderdaad niet...

De eerste maanden zal het inderdaad heel goed gaan, het kan soms zelfs tot een jaar goed gaan, voor je iets merkt. En soms merk je pas iets als het al te laat is en dan krijg je de kat gewoon niet meer goed. Maar goed, dat zijn inderdaad uitzonderingen.
Het kan ook goed blijven gaan, maar wat de nadelen zijn heb ik al genoeg gezegd.
Mij gaat het zelfs niet over risico's nemen dat het goed blijft gaan of niet, maar gewoon om een dier alles te geven wat het nodig heeft en zo gelukkig mogelijk proberen maken. Of het dier zelf al of niet problemen maakt, dat maakt me dan weinig uit...

Je moet zelf beslissen wat je het belangrijkste vind.
Verder hou ik me aan mijn vorig bericht.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door Sannie_xx »

Ik ben het eens met bovenstaande. Het kan goed gaan. Maar dat is dan leuk voor de baasjes. De kat heeft er niks aan. Een hele egoistische keuze vind ik dat dan. Zeker als je dan niet wilt kiezen voor een oudere kat die al wél gewend is aan alleen zijn. Dan moet en zal het een schattig kitten zijn want dat is (voor die paar maanden dat dat duurt) zo leuk, maar wat er écht het beste is voor het beestje daar wordt niet over nagedacht.

Het is gewoon zielig. Als ik zie hoeveel mijn twee katten aan elkaar hadden toen het nog kittens waren. Lekker samen slapen, spelen, stoeien. Een kitten in zijn eentje vind ik gewoon zielig. Baasjes en kinderen zijn geen katten, en je ontzegd ze hun soortgenoten.

Even erg als dat je je kinderen contact zou ontzeggen met andere kinderen, vind ik. Die hebben dat ook nodig. Kittens hebben elkaar ook nodig.
En qua drukte/ruimte/kosten maakt het amper uit. Zeker qua drukte --> ze kunnen die energie op elkaar kwijt - lekker spelen! - ipv op je meubels.
Gebruikersavatar
pimie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 apr 2011 20:18

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door pimie »

Omdat voor ons een kat echt max. is ga ik toch maar even kijken is asiels voor een volwassen kat.
Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ras of HTK-kitten

Bericht door castratenkoor »

Heel goed idee als je echt 1 kat wilt ga dan voor een jong volwassen uit een asiel.
Laat je informeren over welke kat graag alleen is en sterker naar mensen trekt dan naar andere katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie