Kitten bij volwassen kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kater of poes?

Bericht door JLC »

Ik heb een poes en een kater en hier is de poes aanhankelijker. De kater is gecastreerd en de poes is gesteriliseerd.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

is dit 'm?

Bericht door Cooper »

Ik ben op zoek naar een maatje voor mijn kat Cooper. Nu heb ik een kat op marktplaats gezien, en contact opgenomen met de adverteerder, die redelijk overeen komt met mijn wensen. Ik zoek alleen wel een aanhankelijke kat. De adverteerder zei dat deze kat 2 a 3 weken de tijd nodig heeft om te wennen aan zijn nieuwe omgeving, en ook geen schootkat is. Hij schijnt wel echt een kroelkat te zijn, die ook bij je op de bank komt liggen maar niet op je schoot. Aan alle overige wensen (leeftijd, paspoort en inentingen, binnenkat, kan met andere katten) voldoet hij wel. Wat adviseren jullie mij?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: is dit 'm?

Bericht door ayla »

Ik persoonlijk haal een kat liever uit het asiel, omdat ze daar goede info hebben over katten, ook kun je daar op je gemak rondkijken een klik voelen met een kat. als de mogelijkheid er is zou ik langs gaan zonder verplichting om het beestje mee te nemen, en eerst voelen of jullie een klik hebben. Weet je de reden waarom deze kat weg moet bij huidige baas?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Cerna

Re: Kater of poes?

Bericht door Cerna »

JLC schreef:Ik heb een poes en een kater en hier is de poes aanhankelijker. De kater is gecastreerd en de poes is gesteriliseerd.
Nee hoor (even flauw): de poes zal ook gecastreerd zijn want anders werd ze nog steeds krols. Castratie of sterilisatie heeft niets met het geslacht te maken maar met de handeling. Mensen worden gesteriliseerd (tenzij ze bij de Wiener Sängerknaben zingen :lol: ) en dieren meestal gecastreerd. Dat betekent dat alle inwendige geslachtsorganen weg worden genomen. Bij sterilisatie worden alleen de zaad- of eileiders doorgesneden en het dier is dan dus wel onvruchtbaar maar blijft krols (poezen) of poezen lastig vallen (katers) :offtopic:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9388
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater of poes?

Bericht door castratenkoor »

Klopt helemaal, maar zelf dierenartsen noemen het vaak steriliseren bij poezen omdat dat nou eenmaal gebruikelijker is in de volksmond.
Officieel is het castreren bij beide.

Ik heb 8 katers, wel poezen gehad maar daar zelf nooit echt een klik mee.
Ook vond ik dat ze voor teveel onrust zorgden in de groep vaak, niet altijd en niet allemaal.
Misschien heb ik gewoon pech gehad met de poezen, maar hier komen alleen nog katers binnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: is dit 'm?

Bericht door Adriana »

k weet niet of de marktplaatskat bij jou in de buurt woont maar zo ongezien een beslissing nemen zou ik zeker weten niet doen.

in het asiel heb je het voordeel dat je de afspraak kunt maken dat je terug mag brengen als het absoluut niet klikt en ik weet niet of je die afspraak met je contactpersoon hebt of kunt maken.
asielkatzels zijn medisch gecheckt, gechipt, ontwormd en verder is de historie redelijk bekend en ze zullen daarover denk ik niet liegen.
heb je goed contact met dat baasje en weet je waarom ze hun katzel op marktplaats hebben gezet?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kater of poes?

Bericht door MarjanR »

Ik heb poezen en katten samen gehad en NOOIT problemen.
M'n twee grijze poesjes (Roxy* en Saar) zijn de liefste poesjes ooit.
Hoewel Saar nooit op schoot komt, maar wel heel graag tegen me aan ligt.
Puk* was een moeilijke pittige tante, maar ook een ontzettende knuffel en sprong op schoot nog voordat m'n billen de bank raakte.
M'n katers ben ik eenduidig over, zijn allemaal hele lieve mannen.
Sam*, Joop* en Moos zijn/waren enorme schootkatten.
Alleen Teun doet z'n eigen ding, maar komt wel soms kopjes brengen en een kroeltje vragen.

Enfin, geen pijl op te trekken.
Ga op je gevoel af.... als je in het asiel bent ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door Cooper »

Oke, ik ben er nu van overtuigd dat ik toch voor een kater ga.

Ik ben al langs dierenasielen in de buurt gegaan, en de asielen waar ik niet langs ben gegaan heb ik gecheckt op internet, maar geen één asiel heeft een kat jonger dan 4 jaar, die binnen kan blijven én sociaal is. Omdat Cooper duidelijk behoefte heeft aan een maatje, wil ik hem niet te lang laten wachten.

De reden dat deze kat op marktplaats staat, is dat zijn baasje een nieuwe baan heeft en nog maar weinig tijd over heeft voor zijn kat.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou eens kunnen gaan kijken bij hem thuis he. En daarna beslissen.
Vreemd dat de asielen je niet verder kunnen helpen.
Woon je ver van de belgische grens? Daar zitten ze overvol met jonge katten...

BTW: ik zou niet zonder vrouwelijk kat in huis kunnen. Ik zou dat karakter enorm missen, ik ben daar echt gek op, zo'n echte diva. ;-)
Ja, katers zijn lief en goedzakken, maar poezen kunnen ook ontzettend lief zijn en ik hou wel van een beetje pit. Maar dat is natuurlijk persoonlijk... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door Aciren »

Zelf kan ik zeggen ik heb een ongeloofelijke diva. Ze is aanhankelijk, overal waar ik ben een echte tut en zo lief, mijn meisje maar ze heeft ook haar eigen willetje, en ooooh wee als je daar tegen in gaat.
Ook heb ik een kater gehad nou ja mijn moeder en ik. Een aanloopkater. Hij liep los in de buurt al een maand schat van een beest. op een winterdag hebben we de deur opengezet en hij is op de bank gaan liggen tegen mijn moeder aan en heeft nooit meer weg gewillen.
Hij was voor mij een echte knuffelkont en was altijd bij me knuffelend en kwijlend hahahah

Ik denk dat je gewoon naar het asiel moet gaan en je gevoel na moet gaan. Jip zag ik en het was Yes. Het is een gevoel. volg dat
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door Cooper »

Allereerst even een update, ook om mogelijke verwarring nu er 2 topics van mij door elkaar staan te voorkomen.

Mijn huisgenootje heeft besloten geen kitten te nemen. Ik ben zelf wel nog altijd op zoek naar een kat, een mannetje.

Nu heb ik op internet een kat van 8 maanden zien staan. Dit is dus geen heel kleine kat meer, maar toch nog best jong. De eigenaar heeft mij ook verteld dat hij nog erg speels is.

Geld voor een kat van 8 maanden hetzelfde als voor een kat van 2 maanden, dus dat zij beter met een leeftijdsgenootje geplaatst kunnen worden? Of kan ik een kat van 8 maanden al een beetje als een volwassen kat zien, die ook gezelschap wilt, maar van wie het minder belangrijk is dat hij een leeftijdsgenootje heeft?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door pearlsofpassion »

Naar mijn mening kan een kat van acht maanden niet alleen geplaatst worden als hij graag soortgenootjes heeft, hetzelfde als volwassen katten.
Het verschil tussen een speelse kat van 8 maanden of van 2 jaar, lijkt me echter minder groot dan met een kitten van 2 maanden. Een kat van 8 maanden kan al met een volwassen kat spelen, omdat ze ongeveer even groot zijn.
Als de volwassen kat dus nog erg speels is, gaat dat volgens mij prima. Wel zal die volwassen kat waarschijnlijk iets minder speels zijn dan die van 8 maanden en dus zal je wel wat extra moeten spelen met de kitten. Maar dat kan geen probleem zijn. ;-)
Je moet gewoon zien dat ze een beetje op dezelfde golflengte zitten van bezigheden, en dat kan bij een kat van 8 maanden waarschijnlijk wel.
Maar ga altijd eerst eens kijken zodat je kan zien hoe het katje is. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door Cooper »

Bedankt voor je reactie, maar hij is al weg. Echt ontzettend snel gaat dat steeds zeg, op marktplaats. Hij stond er pas sinds vannacht op. Maar ja, maakt niet uit, ik had nog een andere kat op het oog.

Deze kat is wat ouder, 1 jaar en 10 maanden, en voldoet aan bijna al mijn wensen. Het is alleen geen schootkat. Dat vind ik wel jammer, maar ja, dé perfecte kat bestaat niet natuurlijk. Verder schijnt hij wel heel aanhankelijk te zijn. Zondag ga ik bij hem kijken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door Adriana »

staar je er niet blind op, wat soms als 'geen schootkat' wordt omschreven kan in een andere omgeving zich ontwikkelen als een grote knuffel- en schootkroelkat.
het kan, als een dier meer gerichte aandacht (borstelen, knuffelen, opzoeken/praten) van het baasje krijgt, dat ie dan ook meer naar je toekomt en met wat aanmoediging ook op schoot komt zitten. hangt ook af van de 'concurrentie' en de rangorde onder de huistijgers. hier komt twee op schoot trouwens ook voor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
19Rianne85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2011 22:40
Locatie: Zoetermeer

Re: Kitten bij volwassen kat

Bericht door 19Rianne85 »

Hallo,

ik zit met een probleempje..
Ik ben op vakantie geweest van 19mei tot en met 3juni.. tijdens mijn vakantie heb ik mijn Poes Tessa naar een pension gebracht. Zij is van augustus 2008.
Ik had haar gevonden via een advertentie bij de Albert Heijn, en toen ik haar ophaalde was ze 12weken oud. Ik kon tussen 2poezen kiezen, en koos uiteindelijk Tessa.
Het was de bedoeling toen de tijd om een poes en een kater te nemen, er is alleen niks van dat katertje terecht gekomen, want een paar uur later heb ik de andere poes waar ik Tes dus had gekocht ook gekocht hahahah! Ik had dus 2 zusjes uit het zelfde nest van 12weken in huis.
Door omstandigheden heb ik het zusje van Tessa in februari 2010 naar het asiel gebracht :( Tessa is echt een mensenliefhebber! Altijd knuffelen, aandacht vragen.. kortom gewoon SUPERLIEVE en MAKKELIJKE kat. Haar zusje was heeeeeel erg bang, schrok overal van en pieste daardoor alle matjes, kleden en kleding onder :( Dat was ook de reden dat ik haar uiteindelijk naar een asiel heb gebracht.
Ik heb al die tijd dat ik haar had geprobeerd haar op haar gemak te stellen en geprobeerd te zorgen dat ze minder bang zou worden maar niets hielp :(
Uiteindelijk heb ik samen met mijn vriend afgelopen februari (1jaar later dus) besloten om een kitten erbij te nemen omdat ik het idee had dat Tes toch haar 'maatje' miste.. die 2 zusjes waren super met elkaar! Wassen, knuffelen en spelen.. samen slapen.. niets mis mee, maar vond dat geplas niet zo fijn :( Nu hebben we informatie gevraagd, ook bij het pension wat we nou het beste konden doen.. toen werd er aangeraden een katertje erbij te nemen, omdat het met een nieuw vrouwtje gauw kattig word.. Nou heb ik dus in februari een zwart met piepklein beetje wit katertje gekocht.. vlak in de buurt van waar ik woon. Ik heb wel met de mensen afgesproken dat ik hem dus de zondag na 3 juni op wilde halen.. hij mocht 6 april al opgehaald worden maar ik wilde hem niet anderhalve maand in huis hebben om vervolgens naar een pension te brengen en weer terug naar huis.. het was nog een kitten en mijn gevoel zei.. niet doen! Ik heb die vrouw wat extra betaald voor de 2maandjes dat hij extra daar verbleef. Hij is daar nooit alleen geweest, zijn moeder woonde ook daar, en nog 4 andere katten.
Ook leefde daar kleine kinderen in huis, wat ik prettig vond, want mijn vriend en ik willen ook graag een kindje. Tessa kon ondertussen in het pension wennen aan andere katten om zich heen, dat leek ons dus de perfecte combinatie!
Vrijdags kwamen wij terug van vakantie, en zaterdagvroeg heb ik Tessa opgehaald.. ze was in eerste instantie beetje beledigd, maar eenmaal thuis was ze snel weer de oude en superblij om weer thuis te zijn.. vervolgens hebben we zondagmiddag rond 14:00u onze kater opgehaald.. ik wilde hem thuis eerst via het reishokje aan Tes laten wennen.. of eigenlijk dat Tes aan hem kon ruiken en onderzoeken omdat ons huis natuurlijk haar territorium is.. Mijn vriend heeft dat genegeerd en vrijwel meteen dat jonge katertje losgelaten hier in huis. Gelukkig kwam er geen gevecht, maar Tes was niet blij :(
Ik lees overal op internet dat als je een nieuwe kat erbij neemt ze eerst voor een paar weken afzonderlijk van elkaar moeten houden.. Tes dus gewoon haar eigen stekje, en een kamertje waar zij vrijwel nooit komt in orde maken voor de nieuwe kater.
Dit hebben wij echter niet gedaan en we hebben nu best wat probleempjes :( Hij is nu anderhalve week bij ons.. in principe is er niet veel meppen en blazen meer tussen die 2, maar toch had ik het gevoel dat Tessa zich niet op haar gemak voelde.. wat ik opzich wel kan begrijpen omdat het natuurlijk allemaal HAAR territorium was, en dat er nu ineens plotseling een nieuweling in is gekomen.
Uit het huis waar wij onze kater genaamd Jack vandaan hadden had hij geen regels.. HELAAS zijn we daar achter gekomen toen hij eenmaal hier was :(
Hij knaagt op de kabels, en vreet letterlijk ALLES op waardoor er voor Tes vrijwel niks overblijft.. Ik heb op aanraden van de vrouw waar ik hem heb gekocht een extra kattenbak neergezet, en een extra voerbak.. en TOCH presteert hij het om HAAR brokjes op te eten..
Ook hebben wij een stoffen bank, wat hij van de onderkant nogal geweldig vind zijn nagels in te zetten en zichzelf voort te trekken.. wij vinden dat echt NIET geweldig, en krijgt word hij regelmatig natgespoten door ons.. We hebben 1 mega krabpaal in huis staan, tot het PLAFOND!!!!!!!! en elke keer als hij zijn nagels in de bank zet, hang ik hem in de krabpaal..
De kabels wilt hij echter niet vanaf blijven, en omdat het een kater is moet hij OVERAL komen waar Tes ook komt.. ik heb het idee dat hij haar een beetje opjaagt zonder dat hij er bewust van is.. maar dat is een kater denk ik dan maar, ook zo met de kattenbak.. als zij is geweest moet hij er meteen in als zij klaar is.. ook daar heb ik het idee dat hij haar 'wegjaagt'..
Tessa is een superrustige kat, die de hele dag kleine beetjes eet rustig op haar gemakje.. en ik ben niet van plan mijn dure voer binnen 3weken op te maken.. ik koop best veel, en GOEDE voeding waar ik alleen met Tes 2maanden tot 2,5 maand mee deed! Ik vul het extra aan met goedkoper voer van Whiskas.. Sinds ik dat voer heb, blijft Tessa goed op gewicht, en ziet ze er goed uit, ook haar vacht!
Ik heb alsnog besloten de beginfase te doen met de 2 katten. Dat betekend dat ik een kamertje vrij heb gemaakt, daar een kattenbak, eten en drinken, speeltjes en een klein krabpaaltje in heb gezet.
Bij dat krabpaaltje zit een hokje, en hij lag vanaf het begin regelmatig in het reishokje wat ik gewoon open had staan hier in huis.
De deur heb ik op een kier gezet zodat Tes rustig aan hem kan wennen, dat ze aan elkaar kunnen ruiken en eventueel met elkaar door de kier heen kunnen spelen.
Doe ik hier goed aan? Of kan ik Jack beter terugbrengen waar ik hem vandaan heb omdat we het in principe al hebben verpest?
De vrouw waar ik hem had gekocht heeft gelukkig DUIDELIJK tegen mij gezegd dat mocht het echt niet gaan hij ALTIJD teruggebracht mag worden.
Ik wil wel eventjes mijn excuus aanbieden voor mijn uitgebreide en lange verhaal, maar ik zit echt met een dilemma! Ik wil niet meteen opgeven door hem terug te brengen, en de anderhalve week dat hij hier is hebben ze wel samen op bed geslapen, op de bank, in het raamkozijn en ze drinken uit het zelfde bakje. Als ik elke avond een klein beetje natvoer geef, eten ze dat ook naast elkaar op zonder dat er geblaas, of meppen bij zit.. in principe negeren ze elkaar dan gewoon omdat ze lekker aan het smikkelen zijn.
Ik hoop dat ik snel een antwoord/advies kan krijgen van iemand die verstand heeft van katten, en mij kan vertellen wat de beste oplossing voor dit verhaal is!
Alvast hartstikke bedankt voor de tijd die je hierin hebt gestoken, en alvast bedankt voor het antwoord! Dat zou mij in ieder geval een stuk geruststellen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Met vriendelijke groet,
Rianne, Tessa en Jack :)
Groet: Rianne, Tessa en Jack ;)
Plaats reactie